Sivu 1/1

Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 15 Touko 2010 00:53
Kirjoittaja TJR
Hou

Otsikossa siis pääpiirteissään missä mennään. Eli jonnisortin autokuume päällä ja yllämainittuja malleja on tullu pyöriteltyä mielessä ja toista (Focus) tullu koeajettuakin. Bensiinillä pitäs kulkea ja korimallina farmari on ainoa vaihtoehto koirien vuoksi.

Nyt heittelen tähän omia mietteitä ja mitä on täältä netin uumenista löytynyt ja ns. baarikeskusteiluissa ilmenny ja sitte paiskitaan vielä vähän kysymyksilläkin.

Focus:
1.6 ns. normi ~100hv farkku koeajettu reilu 100tkm ajettuna. Kokemukset ihan jees. 100 heppasella varmaan pärjäis ihan kohtuudella mutta 1.6 Ti-VCT pitäs ehkä olla kuitenki. Tilaakin luultavasti ois tarpeeksi mutta Mondeo vetää tietty pitemmän korren tässä asiassa. Melua hiukka enemmän ainaki omaan korvaan mitä nykyisessä kulkineessa (Mondeo mk2) mutta ainahan äänieristeitä voi värkkäillä lisää jos siltä tuntuu! :)

Mondeo:
Ei muuta kokemusta kuin muutaman kilometrin kyydissäolo joskus vuonna 2004 ja kauhutarinoita kittisaumoista miltei joka helv. mediassa :P. Persutuntumalta varsin jees.

Listaillaan tähän nyt vähän asioita mitkä mietityttää ja jos näihin sais vastauksia perusteluineen/kokemuksineen niin oisimpa kiitollinen (tätäki foorumia tullu pengottua aika tavalla ja moneen on vastaukset, kokemukset ja mielipiteet löytynykki):

- Focuksen kittisaumat yms ruostumisongelmat? monenlaista juttua on kuultu
- Onko focuksessa vielä ongelmana vetareiden paskat suojakumit?
- Koneiden väliset erot (luotettavuus yms.) focuksissa? (1.6, 1.6 Ti-VCT ja 2.0). 1.6 Ti-VCT houkuttas tietty päästöarvojen puolesta eniten = pienin vero
- Ajettavuus Focus mk2 vs Mondeo mk3?
- Mondeoiden kittisaumoissa vuosimallieroavaisuuksia? (monenlaista kuultu tässäkin). Toki varmaan on paljon kiinni miten autoa pidetään (pesut, vahaukset yms) ja millaisissa olosuhteissa autolla ajetaan.
- Mondeo: Kannattaa varmaan valita viimeisen päälle huollettu (ainakin kittisaumojen suhteen) yksilö ja mielellään merkkiliikkeestä?
- Mondeoissa käsijarruvajerin jumitukset vissiin enempi sääntö ku poikkeus? (saako oireet pidettyä pois normi huoltamisella?)
- Mondeon koneiden (1.8, 1.8 (125hv) ja 2.0) kestävyys yms. erot?
- Mondeon vetareiden suojakumit paskat niinku Focuksissa? tästäki kuultu monenlaista!
- Miten pelaa Mondeoiden Nivomat säätyvä jousitus?

Jos muita juttuja tulee mieleen mitä kyseisistä autoista kannattaa panna mieleen kun autokaupoilla käy ja kauppoja alkaa hieromaan niin tähän vaan listaa :)

Edellämainittuja asioita (suurinosa varmaan ihan tyyppivikoja) on tullu pyöriteltyä ja käänneltyä mielessä. En usko että kumpikaan ois huono ostos kun pitää tietyistä asioista huolen eikä osta mitään loppuunajettua yksilöä. Suunnitelmissa max 150tkm ajettu vuosimallihaarukassa (Mondeo 2003-2005) (Focus 2005-2006). Eipä tässä oikeen muuta enää osaa listailla. Kiitos jos etukäteen vastauksista. Jospa tässä vielä joskus omistetaan jompikumpi farkku :)

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 15 Touko 2010 08:47
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Turhaan on peloteltu mondeon vioilla, ihan hienosti sen kanssa pärjää. Nivomatista en ole juuri vikoja kuullut, joskus harvoin jotain iskarin vaihtojuttuja (kalliit), mutta meidän autossa mun tietääkseni alkuperäiset iskarit takana, ja toimii edelleen hienosti, vaimennusteho tallella. mittarissa 306tkm. Itselleni ei olisi vaihtoehtoja, ottaisin ilmanmuuta Mondeon, koska hinnassa ei ole isoa eroa, auton laatutuntumassa, koossa ja ajettavuudessa sen sijaan on. Tosiaan kuten itse sanoit, pesuilla ja vahauksilla pitää auton kuin auton siistinä, niitä ovia kannattaa pestä sisäpuoleltakin. Omassa ei ole käsijarruvaijerit kiukutelleet sen jälkeen, kun otin ne irti ja rasvasin teflon-pohjaisella rasvalla. Koneista sen verran, että mondeon ottaisin ilman muuta 2 litrasella koneella, koska kyseessä iso auto. koneiden kestossa ei ole mitään ihmeellistä, jakopää ketjulla. Ovat lähes ikiliikkujia, oma ei syö yhtään öljyä kympin vaihtovälillä vieläkään, eikä kuulu ylimääräisiä naputuksia, kolinoita tms.
Vetareitten suojakumeja on jouduttu mondeoissakin laittamaan liimalla kiinni, mutta tämäkin selviää kun tarkkailee autoaan, jos alkaa puskemaan rasvaa ulos vetarin kumin välistä, asialle kannattaa tehdä jotain.

Jossain välissä olin jo hukkaamassa tuota meidän mondeota paljon ajettuna, mutta kun ei siinä oo mitään vikaa, niin eihän sitä kannata hukata. Omat kokeukset on, ettei mondeo paljon ajettunakaan ole mikään pommi, jos vaan on vähänkin pidetty huolta. Tuon meidän auton aion ajaa hautaansa asti.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 15 Touko 2010 09:48
Kirjoittaja JyriN
Auton huollostahan nuo kittiongelmat ovat juurikin kiinni - pesun yhteydessä pitää sen verran autoilun jumalia kunnioittaa, että kumartaa syvään tai jopa ihan polvistuu maahan ja pyyhkäisee ne ovien alareunat puhtaaksi ja kuivaksi. Kun siellä ei ole suola/pöly/rasvamoskaa niin sauma kuivuu normaalisti eikä ruostuminen ala niin helposti. :D

Mitä tulee autokauppaan yleensä, niin riippumatta siitä mallista mihin päädyt, tarkista ne ovien ja luukkujen kittisaumat huolella ennen kaupantekoa. Ota vaikka kauppiaan kanssa yhdessä auto ylös ja tarkistakaa saumat omin silmin, ettei jää jälkipuheita. Jos kysessä on merkkiliike ja saumoissa on sanomista, niin tässä yhteydessä korjaus on neuvoteltavissa kauppahintaan. Jälkikäteen se on aina niin paljon vaikeampaa.

Ja noista sinun vaihtoehdoista minä olen pannut merkille omistajien positiiviset kommentit mk3 Mondeon laadusta. Appiukolla on ghia malli 2.0 bensaautomaatilla ja ainakin tämä auto on erittäin laadukkaan oloinen, mukava ja hiljainen - mitä vähän olen sen kyydissä istuskellut. Vastaavia kommentteja löytyy foorumiltakin. :D

Äläkä osta sitä halvinta, hinnoitteluvirheitä sattuu joskus, mutta todennäköisemmin hinta on linjassa auton vuosimallin, varusteiden ja ajokilometrien kanssa. Vaihtoautovarastot ovat lehtien mukaan nyt pienet, joten hyvistä vähän ajetuista uudehkoista autoista on jopa pulaa. Silmät auki ja pää kylmänä. :wink:

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 16 Touko 2010 19:44
Kirjoittaja GeeTee-
Kuinkas nuo Mondeon mallit, mitä eroa on ollut Trendillä ja Ghialla? Ilmastointi puuttuu tuosta nykysestä rassista ja tiedossa olisi hyvin pidetty -05, 2.0 ja 205tkm ajettu trend sedani jossa on ainakin se ilmastointi :twisted:
Onko Ghiassa esim paremmat äänieristeet tms "rakenteellisia" eroja vrt. muihin?

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 16 Touko 2010 20:26
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Onhan Ghiassa vakiona enemmän hilpettä, esim. lämmitettävää tuulilasia, ja kaikkea ylellisyysvarustetta, valoja jne. JA pitäis olla myös enemmän eristeitä, sekä muutenkin mukavammat sisustamateriaalit. Luojan kiitos maahantuoja ei enää noista 01-07 mondeoista tehneet niitä "maahantuojan ghiioja", jotka kokivat melkoisen infalaation 2000-luvun taitteen molemmin puolin. Esim. Focuksista ja escorteista tehtiin ghia-malleja pelkillä merkeillä, kromimaskeilla ja jalopuilla. Osasta puutuui sumuvalot, ilmastoinnit, lämmitettävät lasit, kattoluukut jne, mitä oli tehtaan ghioissa vakiona.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 16 Touko 2010 20:46
Kirjoittaja Hessu
Tuossa on mukava artikkeli Mondeosta, sisältää myös varustelistan:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Mondeo_01.htm

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 16 Touko 2010 22:51
Kirjoittaja GeeTee-
Kiitos tosta listasta, oli kattava paketti.. Täytyy ottaa tää trendi syyniin, tässä olis näköjään harvinainen vaalea sisusta (:wink:), automaattinen ilmastointi (EATC), lämmitettävä tuulilasi ja vakkari. Sen mitä oon vastaavan kyydissä istunut niin hiljanen on tämäkin, Ghiasta ei tosin oo kokemuksia.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 19 Touko 2010 13:15
Kirjoittaja KajS
Sierra2.3-16v kirjoitti:Onhan Ghiassa vakiona enemmän hilpettä, esim. lämmitettävää tuulilasia, ja kaikkea ylellisyysvarustetta, valoja jne. JA pitäis olla myös enemmän eristeitä, sekä muutenkin mukavammat sisustamateriaalit. Luojan kiitos maahantuoja ei enää noista 01-07 mondeoista tehneet niitä "maahantuojan ghiioja", jotka kokivat melkoisen infalaation 2000-luvun taitteen molemmin puolin. Esim. Focuksista ja escorteista tehtiin ghia-malleja pelkillä merkeillä, kromimaskeilla ja jalopuilla. Osasta puutuui sumuvalot, ilmastoinnit, lämmitettävät lasit, kattoluukut jne, mitä oli tehtaan ghioissa vakiona.
Mun '05 taunusturnier on Stockmannin kampanjamalli Mondeo S (S=säästö... :lol: ). Auto on siis ihan ambiente stylepackilla. Style pack sisälsi alkuperäiset intialaisvalmisteiset Ford-aluvanteet, sumuvalot, lämmitettävän tuulilasin ja ESPin. Melkein Ghian tuosta sai kun tökkäsi jalkatilavalojen tökkeleihin ne 5W lamput :D

110 cid eli 1,8 l-versiollakin ehtii, yhdet ylinopeussakot on saatu.

Alkuperäiseen aiheeseen eli focus vai mondeo sanoisin että molempi parempi, koeta löytää vähän ajettu ja hoidettu yksilö. 100 hp focuksellakin pärjää, Ti-VCT:n tuoma lisä ei ehkä ole etsimisen väärtti. Muuttuva-ajoitukselliset nokat ovat joskus kiukutelleet. Meillä on emännän toivomuksesta focuksia aina vaihdettu sopivin väliajoin, mutta mondeo pysyy.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 22 Touko 2010 23:07
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Itsellä kokemusta mk1 focuksesta ja mk3 mondeosta, eli melkeen täsmää.

Ensinnäkin yleinen sisätilojen laatu on mondeossa ihan toista luokkaa. Penkit sun muut on mukavampia. Samoin ajettavuus on mondeossa huomattavasti focusta parempi. Mondeo menee paljon tasasemmin, parempi tuntuma tiehen eikä tuulet hetkauta motarilla pätkääkään. Mondeon mutkaominaisuudet on ihan tunnettu fakta. Fokus on selvästi levottomampi, mutta kevyenä hieman kiihtyvämpi. Tämä riippuu tietysti moottorivaihtoehdoista mutta tässä vertailen 1.6 fokusta 1.8 mondeoon.

Molempien koneet on luotettavia. Mondeossa on jakopää ketjulla, eli ei tartte vaihtaa. Toisaalta jos fokuksesta vaihtaa hihnan ajoissa niin ei pitäis olla ongelmia. Mondeon moottorista löytyy ikävät imusarjan läpät, joiden akselit löystyy ja alkaa pitää ääntä. Pahimmillaan läppä irtoaa ja menee koneeseen aiheuttaen vaurioita. TI-korjauksena läpät yksinkertaisesti heitetään mäkeen, mutta siinä pitää vähän osata harrastaa. Imusarjan läpistä löytyy haulla täältäkin.

Jos on rumpujarrufokus niin käkkäri on huoleton. Mondeo menee levyjarruilla. Vinkkinä että älä parkkeeraa talvipakkasilla mondeota käkkäri päällä vaan pistä vaihde silmään.

Vetarit menee erään fordiin erikoistuneen fomariäijän mukaan huomattavasti useammin fokuksista. Tiedä sitten että pitääkö paikkansa.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 23 Touko 2010 10:29
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Empäs tiedä mk2 Focuksen vetareista, mutta mk1 focusten vetarit kestää n.120tkm.
Rumpujarrullisten Focusten käkkäri ei tosiaankaan ole ongelmaton, jos mondeon käkkärin ongelma on se, että tahtoo pitää vähän liikaakin, niin noitten rumpujarrufocusten ongelma on se, ettei käkkäri tahdo pitää ollenkaan... Mondeon imusarjan läpistä on monelaista juttua, joillain ne on menneet jo satkussa, joillain ei ollenkaan, mutu tuntumalla taitaa olla alkupään autojen ongelmia ne, Enpä ole juuri kuullut 04-vuosimalleissa tai sen jälkeen noista vioista.

Jakopäästä vielä, tosiaan Focuksen jakopäähän ei sitten riitä pelkkä remminvaihto, vaan on ihan ehdottoman tärkeää, että sinne vaihdetaan kaikki rojut. niistä hajoaa sen kiristinpyörän pinnoite, joka rikkoo remmin, täydellisiä moottorituhoja tullut jo ennen hihnanvaihtovälin täyttymistä! Jos itsellä olis sellainen, niin satatuhatta olis maksimi kilsamäärä jakopäällä, vaikka tehdas taitaa määrittää hihnanvaihtoväliksi 160tkm!

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 24 Touko 2010 16:46
Kirjoittaja Rahnu
Molempia korimalleja omistaneena suosittelen ehkä ennemmin Mondeota. Enemmän tilaa, mukavampi ajaa pitkää matkaa. Jos käytettyjen hinnat melko samoissa niin paljon enemmän autoa saa Mondeon ostaessa.

Jos Focusta miettii niin itse katsoisin suoraan 2-litraisen, meillä semmoinen oli eikä sekään nyt varsinaisen sportti ollut. Jos vaan budjetti kestää..

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 25 Touko 2010 10:20
Kirjoittaja KajS
Tee-seitseFocusmies kirjoitti:...Vinkkinä että älä parkkeeraa talvipakkasilla mondeota käkkäri päällä vaan pistä vaihde silmään...
Tuo on mielenkiintoista. Meillä saaristossa, missa on oivalliset ruostutusolot, on kaikki 2000 luvun arkifoordit pysäköity aina ympäri vuoden vaihde vapaalla ja käsijarru päällä. Siis mk1 focus rummuilla, kaksi mk2 focusta levyillä ja myös se '05 taunusturnier. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia, kiinni nalkkaamisia, ruostumisia yms.

Lienee eroa mondeon jarruissa. Ensimmäisen generaation jarrut saattoivat olla herkempiä kiukuttelemaan kuin 2004 syksyn jälkeen tehdyt. Ja lopuksi armotonta mutua: Talvella, kun pitää ESPin kytkettynä ja antaa auton tehdä "tietokonekäsijarrukäännöksiä", jarrut saa liikuntaa sopivasti. :D

Tosin, noita jarruja saa hoitaa, eli huolehtia siitä, että palat liikkuu niinkuin niiden pitää.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 29 Touko 2010 13:08
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
KajS kirjoitti:
Kyse ei ole levyjen tai rumpujen ruostumisesta vaan siitä, että sontaa menee jarrusatulan sisään. Se taas jumittaa jarrumekanismin. Lisäksi jarruvaijeri tahtoo jumittua. Ihan yleisesti muissakin autoissa säästyy monilta ongelmilta, kun parkkeeraa vaihde silmässä ja käyttää käkkäriä enemmänkin ajossa apuna esim. mäkilähdöissä tai valoissa seisoessa. Saa muuten olla aika jyrkkä mäki, että auto lähtee liikkeelle, jos on ykkönen tai pakki silmässä.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 29 Touko 2010 14:16
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä se käsijarru nyt kai sentään ihan käytettäväksi on tarkoitettu? Ittellä ei oo vaijerit menneet jumiin, kun ne on kunnolla rasvattu teflon-pohjaisella rasvalla, roikottamalla niitä paripäivää niin, että rasva valuu toisesta päästä. Satulat toimii jokusen vuoden ihan normaalilla käkkärin käytöllä, alkavat aikaa myöten jumiutumaan, sittenkin saa vielä jatkoaikaa putsailemalla/herkistelemällä. jossain vaiheessa vaan tulee niillekin kilsat täyteen, ja tarvii laittaa uudet tai jos on tosi viitseliäs, niin rempata vanhat. Sitten alkaa taas kierros alusta..

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 07 Syys 2010 13:15
Kirjoittaja GeeTee-
Mitenkäs näissä rengasmelun laita? Kävin koeajamassa focusta, 2.0 Sport, ja sen mitä joskus oon kolmoskoppasen mondeon kyydissä muhinu niin ei se näin meluisa ollut? Oli se hiljasempi vrt. nykynen mondeo, mutta ei paljon ja muistelisin mondeon olleen aika reilusti hiljasempi, vai aikako taas kullannut muistot?

Focus sopis silmään paljon paremmin kuin mondeo, yllättävän monessa vielä pelkät pellivanteet ja pölärit mukana..

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 07 Syys 2010 22:17
Kirjoittaja KajS
GeeTee- kirjoitti:Mitenkäs näissä rengasmelun laita? Kävin koeajamassa focusta, 2.0 Sport, ja sen mitä joskus oon kolmoskoppasen mondeon kyydissä muhinu niin ei se näin meluisa ollut? Oli se hiljasempi vrt. nykynen mondeo, mutta ei paljon ja muistelisin mondeon olleen aika reilusti hiljasempi, vai aikako taas kullannut muistot?

Focus sopis silmään paljon paremmin kuin mondeo, yllättävän monessa vielä pelkät pellivanteet ja pölärit mukana..
Focus mk2 on aina aikamoinen äänirauta kaikissa versioissaan. Emännällä on nyt '09 Ghia 1,6 peruskoneella ja kesärenkaat kun laitoin alle (Michelin Primacy 205/55x16), niin suupielet vääntyi alaspäin; tosi race-fiilis ja armoton meteli. Taunusturnier '05 Yokohamoilla on edelleen hiljaisempi, vaikkei sekään mikään lincolnlimousine ole.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 10 Syys 2010 17:24
Kirjoittaja nestori
Ei ole kakkosfocus hiljainen ei, eli joutuu ite vaimentelemaan jos haluaa vähän melua kuriin.

Re: Autokuumetta: Focus mk2 vs Mondeo mk3

Lähetetty: 06 Loka 2010 20:33
Kirjoittaja Tuomo
Moikka! Sorry kun änkään vähän tähän väliin, mut liittyy aiheeseen. Mua kiinnostas tommonen Mk3 Mondeo, mut diiselinä. Tässä ois yks ehokas: http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/35 ... ys=scanrex Eli minkäslaisia nää on tekniikalleen? Onko koneessa esim.mitään perusvikoja ja onko kalliita korjata, jos on? Onko toi automaattiloota miten luja ja varmatoiminen? (autossa vetokoukku) Kaikki tieto on tervetullutta... :D