Mondeo sammuu jarruttaessa (-04 autom. TDCi)
Lähetetty: 13 Touko 2010 11:57
Pari viikkoa sitten käsittämättömien vikojen lista sai jälleen täydennystä kun auto rupesi sammuilemaan, jos pian liikkeelle lähdön (=alle n. 500m ajon) jälkeen joutuu pysäyttämään auton paikalleen tekemällä hieman aggressiivisemman jarrutuksen. Auto kuitenkin käynnistyy ongelmitta välittömästä tämän jälkeen, eikä ongelma enää uusiudu. Myöskään mitään normaalista poikkeavia merkkivaloja ei syty kojelautaan vaan "tutut" latauksen ja öljynpaineen merkkivalot syttyvät auton sammuttua. Lisäksi auton käynti on ihan normaalin oloista koko ajan eli käynnistyy normaalisti, käy ongelmitta eikä savuta ylimääräistä.
Auto on aina seissyt useamman tunnin ja on kylmä silloin kun tätä on tapahtunut eli yön yli kotipihassa tai päivän kylmässä parkkikompleksissa. Mikäli jarrupolkimen päästää ylös kun huomaa että kierrokset putoavat alle tyhjäkäynnin ja auto meinaa sammua, niin kierrokset nousevat takaisin tyhjäkäyntilukemiin ja moottori pysyy käynnissä ja muutaman sekunnin jälkeen voi auton pysäyttää uudelleen ongelmitta.
Ongelmaa ei esiinny, jos pystyy jarruttelemaan alkumatkasta rauhallisesti kilometrin ajon verran ja vasta tämän jälkeen joutuu pysäyttelemään autoa nopeammin liikkein.
Itse olen pähkinyt, että ongelma voisi johtua vaihdelaatikon öljystä jolloin kylmänä laatikko ei ehdi/jaksa "vaihtaa" nopeasti vapaalle kun kuski polkaisee jarrua astetta reippaammin. Hetken ajelun jälkeen taas öljyt ovat hieman notkistuneet ja vaihto menee kivuttomammin.
Auto kävi juuri 160Mm määräaikaishuollossa hieman ennen ongelmien alkamista ja mittarissa on nyt 164Mm. Tomaattilaatikkoon öljyt on vaihdettu viimeksi 100Mm kohdalla eli varmaan olisi vaihdon aika vaikka aikanaan suositukseksi annettiin vaihtaa 100Mm välein.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja kertoa ratkaisua tai ehdottaa muita mahdollisia ongelmakohtia ja itse-diagnostiikka vinkkejä?
Auto tosiaan on otsikkossakin mainittu vuoden 2004 Mondeo 2.0 TDCi farmari automaattilaatikolla.
Auto on aina seissyt useamman tunnin ja on kylmä silloin kun tätä on tapahtunut eli yön yli kotipihassa tai päivän kylmässä parkkikompleksissa. Mikäli jarrupolkimen päästää ylös kun huomaa että kierrokset putoavat alle tyhjäkäynnin ja auto meinaa sammua, niin kierrokset nousevat takaisin tyhjäkäyntilukemiin ja moottori pysyy käynnissä ja muutaman sekunnin jälkeen voi auton pysäyttää uudelleen ongelmitta.
Ongelmaa ei esiinny, jos pystyy jarruttelemaan alkumatkasta rauhallisesti kilometrin ajon verran ja vasta tämän jälkeen joutuu pysäyttelemään autoa nopeammin liikkein.
Itse olen pähkinyt, että ongelma voisi johtua vaihdelaatikon öljystä jolloin kylmänä laatikko ei ehdi/jaksa "vaihtaa" nopeasti vapaalle kun kuski polkaisee jarrua astetta reippaammin. Hetken ajelun jälkeen taas öljyt ovat hieman notkistuneet ja vaihto menee kivuttomammin.
Auto kävi juuri 160Mm määräaikaishuollossa hieman ennen ongelmien alkamista ja mittarissa on nyt 164Mm. Tomaattilaatikkoon öljyt on vaihdettu viimeksi 100Mm kohdalla eli varmaan olisi vaihdon aika vaikka aikanaan suositukseksi annettiin vaihtaa 100Mm välein.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja kertoa ratkaisua tai ehdottaa muita mahdollisia ongelmakohtia ja itse-diagnostiikka vinkkejä?
Auto tosiaan on otsikkossakin mainittu vuoden 2004 Mondeo 2.0 TDCi farmari automaattilaatikolla.