Sivu 1/1

Scorpio -90

Lähetetty: 08 Loka 2005 00:56
Kirjoittaja kinks-58
Jep, moi kaikille!

Rekisteröidyin juuri ja tuli tuossa hommattua otsikon mukainen Scorpio vm.-90, porrasperä malli.
Aiemmin oli joskus neljä vuotta sitten hatchback malli ja siitä hajosi tuo ABS-boksi, kun yksi juntti hitsasi autoa ilman akkukengän irroitusta vaikka sanoin sille että irroittaa sen, mutta tämä on OT koko aiheesta, eli palataan alkuperäiseen ongelmaani.

Tässä nykyisessä Scorpiossa syttyy tuo ABS-merkkivalo ja sammuu n. 5-10 sek. kuluttua, mutta konehuoneesta ei kuulu sitä ns. "humahdusta" jonka pitäisi ymmärtääkseni kuulua kun paineet tulee...
Paljon en ymmärrä tuon koko ABS:n toimintaperiaatteesta, joten mistä pitäisi ruveta etsimään vikaa..?
Voiko pelkkä yhden renkaan anturin hajoaminen aiheuttaa tuon että ABS ei toimi, vai olisiko syytä ruveta epäilemään koko boksia, tai sen painesäiliön toimivuutta...
Kaikki neuvot on enemmän kuin tervetulleita, kiitos jos joku/jotkin jaksaa neuvoa...

Lähetetty: 08 Loka 2005 02:02
Kirjoittaja Zaarin
Kuuskymppiä vauhtia ja jarrut pohjaan. Jos menee lukkoon-->vikaa; jos ei lukkiudu, niin nou hätä.

Lähetetty: 08 Loka 2005 09:28
Kirjoittaja TeRoK
Joo ei siinä kyllä luulis mitään vikaa olla jos kerran merkkivalo sammuu testin jälkeen. Eikö se siis surise ollenkaan se abs:n pumppu kun laitat virrat päälle?

Lähetetty: 08 Loka 2005 09:33
Kirjoittaja kinks-58
TeRoK kirjoitti:Joo ei siinä kyllä luulis mitään vikaa olla jos kerran merkkivalo sammuu testin jälkeen. Eikö se siis surise ollenkaan se abs:n pumppu kun laitat virrat päälle?
Jep, tuo muuten pitää kuunnella...
Jäähdyttimen lämpötunnistin anturi (johan tuli sana) on ohitettu ja en ole vielä korjannut sitä, joten ei ole oikein kunnolla kuullut tuon pumpun toimintaa sen metelin alta...

Lähetetty: 08 Loka 2005 11:30
Kirjoittaja NiceMan
Tässä nykyisessä Scorpiossa syttyy tuo ABS-merkkivalo ja sammuu n. 5-10 sek. kuluttua, mutta konehuoneesta ei kuulu sitä ns. "humahdusta" jonka pitäisi ymmärtääkseni kuulua kun paineet tulee...
Paljon en ymmärrä tuon koko ABS:n toimintaperiaatteesta, joten mistä pitäisi ruveta etsimään vikaa..?
Voiko pelkkä yhden renkaan anturin hajoaminen aiheuttaa tuon että ABS ei toimi, vai olisiko syytä ruveta epäilemään koko boksia, tai sen painesäiliön toimivuutta...
Kaikki neuvot on enemmän kuin tervetulleita, kiitos jos joku/jotkin jaksaa neuvoa...
**********************************

Mikä humahdus sieltä pitäisi kuulua? ainakaan -91 ei humahtele ja abs toimii. Kun laitat virrat päällee niin kuuluuko konehuoneesta sellainen pienen kompuran nakutus? Jos kuuluu niin tehostimen pumppu toimii.
Yleisin vika on että yksi tai useampi anturi sökö tai huonosti paikalla/likainen.
Ota yleismittari ja mittaa antureiden vastus, pitäisi muistaakseni olla noin 1000ohm, jos kaikki näyttää tuota niiin sitten mittaa jännitealueella anturin johdoista kun kaveri pyörittää rengasta, jos jännite nousee niin anturi toimii 95% varmuudella.

Lähetetty: 11 Loka 2005 22:50
Kirjoittaja kinks-58
Jep, nyt on tullut todettua että kompura "naksuttaa" jonkin aikaa kunnes sammuu, eli se puoli on ok.
Sitten huomasin että pelkääjän puolimmaisen eturenkaan nopeudentunnistimesta puuttuu se muovinen liitin, jonka sisällä on sitten se vastus ymmärtääkseni, eli pelkkä irtonainen piuha on sidottu iskarin kupeeseen nippusiteellä ja tunnistin odottaa jarrusatulassa vastakappaletta...

Tuo ilmeisestikin riittää siihen että ABS ei toimi..?

Eipä tietenkään saa sitä ostettua erikseen, vaan pitäisi ostaa koko helkutin "härväke" ja hinnan jokainen saattaa arvata...

Voiko tuollaisen itse jotenkin väsätä ja jos voi neuvot olisi tarpeen..?

On se PRKL..! Miksi yleensä pitää rakentaa tuollainen jos ei erikseen sitten myydä niitä, olisi paljon viisaampaa tehdä yhdessä osassa, ja laittaa pelkkä liitin siihen sitten väliin, no niinpä niin...

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:07
Kirjoittaja NiceMan
***nopeudentunnistimesta***

Abs anturi on yhdellä pultilla kiinni pyöränapassa, sisällä ei ole vastusta vaan piiiiiiiiiiiitkä kuparilanka magneetin ympärillä, anturista lähtee johto jonka päässä on liitin.
Anturi on pyöreä jonka päässä on laippa josta se on kiinni ruuvilla.
Jos yksikin puuttuu/rikki niin abs ei toimi eikä mahdollinen luistonestokaan silloin.

Juuh se anturi maksaa paikasta riippuen 100-150e.

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:08
Kirjoittaja kinks-58
Jep, tuli muuten sellainen asia eteen kun selailin noita vanhempia viestejä, jossa käyttäjä Zaarin oli hommannut paperin jolla oli saanut hyväksynnän ettei ole enää ABS-jarruja autossa. Oli maininnut että rekisteriotteessa ei lue enää ABS...

Mun rekisteriotteessa ei ole ainakaan koko ABS-jarruista mainintaa, eli tarviiko niiden edes pelata katsastukseen, koska ei ole mainintaa niistä..?

Onko muiden rekisteriotteessa maininta noista ABS-jarruista, vai onko se itsestään selvä katsastusmiehelle, että kaikissa Scorpioneissa on ABS-jarrut..?

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:10
Kirjoittaja NiceMan
Miksi positaa käytöstä yhden toimimatoman anturin takia? Osta se ja nauti =) Itse ainakin tekisin näin.

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:13
Kirjoittaja kinks-58
NiceMan kirjoitti:***nopeudentunnistimesta***

Abs anturi on yhdellä pultilla kiinni pyöränapassa, sisällä ei ole vastusta vaan piiiiiiiiiiiitkä kuparilanka magneetin ympärillä, anturista lähtee johto jonka päässä on liitin.
Anturi on pyöreä jonka päässä on laippa josta se on kiinni ruuvilla.
Jos yksikin puuttuu/rikki niin abs ei toimi eikä mahdollinen luistonestokaan silloin.
Jep, mutta mikä liitin tuo sitten oikein on siinä jarrusatulan kupeessa, koska siihen tulee siis yksi johto, joka nyt roikkuu irrallaan ja siinä liittimessä jarrusatulan kupeessa on kuitenkin useampi nasta, en oikein ymmärrä..?

Ja miten sen voisi korjata/korvata jollain..?

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:16
Kirjoittaja kinks-58
NiceMan kirjoitti:Miksi positaa käytöstä yhden toimimatoman anturin takia? Osta se ja nauti =) Itse ainakin tekisin näin.
Jep, näin tekisinkin jos olisin täysin varma että ABS:n toimimattomuus johtuu vain siitä...

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:23
Kirjoittaja NiceMan
*jarrusatulan kupeessa*

Tietääkseni jarrusatulassa ei pitäisi olla mitään liitintä/johtoa mutta jarrusatulan vieressä kylläkin on siinä navassa johon tulee 2-johtonen liitin.

Ota kuva ja pistä jonnekkin + linkki tänne niin katsotaan.

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:32
Kirjoittaja kinks-58
NiceMan kirjoitti:*jarrusatulan kupeessa*

Tietääkseni jarrusatulassa ei pitäisi olla mitään liitintä/johtoa mutta jarrusatulan vieressä kylläkin on siinä navassa johon tulee 2-johtonen liitin.

Ota kuva ja pistä jonnekkin + linkki tänne niin katsotaan.
Jep, tarkoitinkin jarrusatulan vieressä/kupeessa eli siinä on siis metallinen "klipsi" jossa muoviliitin pysyy paikallaan...

En katsonut onko se johto kaksi vai yksiosainen, koska se oli päällystetty suojamuovilla ja tänään oli aika kortilla, mutta sen näin että se jäljellä oleva liittimen osa joka on paikallaan ja jatkaa matkaansa siis sinne varsinaiseen tunnistimeen/anturiin on urosliitin ja siinä oli mielestäni kyllä ainakin 3 pyöreää muovinastaa ja 1 soikeampi nasta, joihin puuttuva naarasliitin tulee...

Lisäys: En oikein saa tänään enää kuvia, mutta huomenna ehkä voin ottaa muutaman digikameralla jos ehdin kun on aika Neurologian lekurille ja en tiedä kauanko menee...

Eikö jollain olisi tietoa tuosta liittimen korjauksesta/kytkennästä, eli miten sen voisi korjata jos ei kerran uutta liitintä saa..?

Lähetetty: 12 Loka 2005 13:54
Kirjoittaja Zaarin
kinks-58 kirjoitti: Mun rekisteriotteessa ei ole ainakaan koko ABS-jarruista mainintaa, eli tarviiko niiden edes pelata katsastukseen, koska ei ole mainintaa niistä..?
Siis eihän otteessa lue jarrujen kohdalla "ABS" vaan NPN tai jsp. Viisaammat sanokoot tarkemmin, miten absit ja normit erotellaan otteessa.

Lähetetty: 12 Loka 2005 20:11
Kirjoittaja VesQ
Eiköhän kaikissa autoissa lue siellä jarrujen kohdassa että NAP eli neste alipaine elikkä alipaineella tehostetut nestejarrut

ABS lukee mielestäni siinä "lisätietoja" eli missä on vetokoukut yms turhanpäiväiset

Lähetetty: 12 Loka 2005 20:26
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Eiköhän kaikissa autoissa lue siellä jarrujen kohdassa että NAP eli neste alipaine elikkä alipaineella tehostetut nestejarrut

ABS lukee mielestäni siinä "lisätietoja" eli missä on vetokoukut yms turhanpäiväiset
Näin on minunkin mielestä.

Lähetetty: 13 Loka 2005 08:02
Kirjoittaja kinks-58
Jep, olisiko jollain sähkökaavio tuohon ABS-jarruihin..?
Jos jollain on, niin scannaisi ja lähettäisi ne osoitteeseen: kinks@dvdplaza.fi
Kyseessähän on siis Ford Scorpio Sedan 2.0i GL 4D DOHC vm-90 oleva "kiesi".

Lähetetty: 24 Loka 2005 20:55
Kirjoittaja Kilgore Trout
Jaakko85 kirjoitti: Näin on minunkin mielestä.
Väärin. Ei siellä lisätiedoissa ole mitään mainintaa ABS-jarruista. ABS-jarrut tunnistaa kirjainyhdistelmästä NAPL.

Lähetetty: 24 Loka 2005 22:07
Kirjoittaja VesQ
No uskotaan että on niin sitten
ei ole tullut paljoa harrastettua noita uudempia :D

Elikkäs siis neste alipaine lukkiutumaton

Lähetetty: 24 Loka 2005 23:21
Kirjoittaja jaska74
Kilgore Trout kirjoitti:Väärin. Ei siellä lisätiedoissa ole mitään mainintaa ABS-jarruista. ABS-jarrut tunnistaa kirjainyhdistelmästä NAPL.
ainakin mun otteen lisätiedoissa on maininta..
"vaihtoehtoisesti abs jarrut plaa plaa plaa..."

Lähetetty: 24 Loka 2005 23:28
Kirjoittaja VesQ
Taitaa noissa uudemmissa lukea se NAPL missä on vuosimallin mukaan pakolliset absit tai tehtaalta tullessaan mutta jos on joku vanhempi niin taitaa lukea siellä lisätiedoissa

Veikkaus

Lähetetty: 24 Loka 2005 23:31
Kirjoittaja jaska74
Kun olin vakuutuksia ottamassa, kyselivät, että onko ABS:it ja kysäisin, että eikös se näy siitä NAPL -kohdasta, kun sillä rekisteriote kumminkin oli edessään. Sanoi, että ei sitä siitä näe. Itsekin ennen sitä luulin, että L olisi meinannut lukkiutumattomia...

Lähetetty: 25 Loka 2005 20:41
Kirjoittaja TeRoK
Se sarrusatulan lähellä metalliklipsissä oleva liitin on todennäkösesti jarrupalojen kulumisanturin liitin. Voi olla tyhjänä jos sulle on laitettu palat joissa ei oo sitä anturia.

Niin muuten ootko jo koittanut sitä, että meneekö pyörät lukkoon kun polkasee jarrun pohjaan???
Ei pitäs kyllä mennä jos kerran abs:n valo sammuu testin jälkeen.

Lähetetty: 27 Loka 2005 01:53
Kirjoittaja kinks-58
TeRoK kirjoitti:Se sarrusatulan lähellä metalliklipsissä oleva liitin on todennäkösesti jarrupalojen kulumisanturin liitin. Voi olla tyhjänä jos sulle on laitettu palat joissa ei oo sitä anturia.

Niin muuten ootko jo koittanut sitä, että meneekö pyörät lukkoon kun polkasee jarrun pohjaan???
Ei pitäs kyllä mennä jos kerran abs:n valo sammuu testin jälkeen.
Jep, eiköhän tuo pitäisi olla jo selvä, että menee lukkoon enhän muuten olisi kysellytkään jelppiä...

En ole nyt jaksanut perehtyä kummemmin koko asiaan, mitä nyt talvirenkaita vaihtaessa otin irti jokaisen ABS-anturin ja putsasin hapettumien ym. poistoon tarkoitetulla PRF 6-68 "kuiva" puhdistusaineella.

Totesin että edessä olevat anturit vaikuttavat olevan ainakin päällisin puolin ok , mutta takana on molemmat murtuneet niiden kiinnityspulttien kolojen kohdalta, ja niihin on laitettu leveät prikat pitämään antureita paikoillaan.

Näyttivät olevan takana myös ne "tunnistinliuskat" tai mitä ne nyt virallisesti nimeltään ovatkaan, kuluneet aika tasaiseksi anturin pään kanssa, (johtuen kai juuri noista prikka virityksistä) joten ne anturit pitäisi varmaan uusia jossain vaiheessa koska vika todennäköisesti on juuri niissä...