Sivu 1/1

Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 28 Huhti 2010 20:59
Kirjoittaja Jarkko
olisiko mitenkä iso homma vaihtaa sierraan noi scorpion navat?

lueskelin juttuja tuossa pulttijaon vaihosta niin siellä ehdoteltiin napojen vaihtoa.
rupes oikeesti ihtee kiinnostamaan toi :)

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 28 Huhti 2010 23:03
Kirjoittaja Tekno
Itse hommahan on hyvin yksinkertainen, mutta vaikeus riippuu siitä miten jumissa pultit ovat.

Tukivarrethan täytyy irrottaa kulmastaan. Jos ainoa motiivi tuolle on saada mieluisat vanteet alle, niin enpä itse viitsisi ryhtyä hommaan, ellei sitten ole todella uniikit vanteet.

mä olen yhden navan scorpiosta vaihtanu ja siihen menikin puoli päivää kun ei ollut apuna kuin metrinen jatkovarsi, irroitusöljyä ja iso leka.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 04 Touko 2010 23:03
Kirjoittaja Jarkko
mitenkäs kun nettivaraosassa sain vastauksen, että scorpion navat ei sovi sierraan missä on takana rumpujarrut?

tarviiko siinä tehä mitä kaikkea jos meinas ne saada navat sopimaan rumpujarrulliseen versioon?

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 04 Touko 2010 23:19
Kirjoittaja emax
Varmaankin siksi ei sovi kun scorppioissa ei ole rumpujarruja. Vaihda levyt taakse :)

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 04 Touko 2010 23:34
Kirjoittaja Jarkko
emax kirjoitti:Varmaankin siksi ei sovi kun scorppioissa ei ole rumpujarruja. Vaihda levyt taakse :)
pitääkös siinä mitä kaikkea vaihtaa?
en oikein tiedä näistä jutuista paljoa vielä kun vasta ostin Fordin, enkä ole paljoa autojen kanssa ollut tekemisissä :D

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 05 Touko 2010 13:48
Kirjoittaja pynski-89
Helpoimmalla pääset silloin, jos vaihdat suoraan scorppiosta koko taka-akselin sierraan. Saat samalla laippamallin perän. Farmareissa on sit erillaiset tukivarret ku muissa, iskari tulee jousen läpi.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 11 Touko 2010 18:24
Kirjoittaja emax
pynski-89 kirjoitti:Helpoimmalla pääset silloin, jos vaihdat suoraan scorppiosta koko taka-akselin sierraan. Saat samalla laippamallin perän. Farmareissa on sit erillaiset tukivarret ku muissa, iskari tulee jousen läpi.
Tuosta sierran perän vaihdosta scorppionin perään kun nyt tuntuu olevan juttua niin onko siitä muuta hyötyä kuin nuo laippavetarit ja levyjarrut? Onko raidevali sama?
Entäs saako scorppion perään vaihdettua sierran navat :)

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 04 Kesä 2010 03:33
Kirjoittaja ohc205
Saa sierran 4-pulttiset navat scorban akseliin, senkun laittaa vaan, mutta mitä järkeä siinä on?

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 04 Kesä 2010 15:06
Kirjoittaja duckworth
ohc205 kirjoitti:Saa sierran 4-pulttiset navat scorban akseliin, senkun laittaa vaan, mutta mitä järkeä siinä on?
No se järki, kun asentaa akselin Sierraan.. :roll:

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 07 Kesä 2010 10:59
Kirjoittaja rallikuski
Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 23 Kesä 2010 22:46
Kirjoittaja BlackEscort
rallikuski kirjoitti:Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...
Huomena olis tarkoitus jos ehdin niin käydä kokeilemassa istuttaa sierran pelkkä napa skorpin olka-akseliin. Motonetin luettelo väittää Sierra vs. Scorppion laakereita erillaisiksi, tiedä sitten totuutta vielä. Jos noi menee mutkitta kasaan, niin miksei menis myös korpin napa sierran olka-akseliin?
Myöhemmin lisää infoa...

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 23 Kesä 2010 23:26
Kirjoittaja Aksu
rallikuski kirjoitti:Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...
Saa laitettua,perus 2L napaan laitettaessa joutuu sorvaamaan navan laakeripintaa pienemmäksi(yhdet teettänyt)
Cossun napaan ne taitavat mennä suoraan,muistaakseen sama laakeri molemmissa(mahdollisesti 2.8L sama laakeri)

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 26 Kesä 2010 18:16
Kirjoittaja riesa 2.0is
Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 26 Kesä 2010 21:07
Kirjoittaja Aksu
riesa 2.0is kirjoitti:Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?
Etupäässä menee satulat suoraan paikoilleen sierran napaan ja levyyn voi porata 4-pulttisen jaon.
Tai sit sorvata ne napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)
taakse se koko akseli menee suoraan sellaisenaan paikoilleen.Myöskin takavakaaja jos sellainen siellä on. Jos 4-pulttiseksi haluaa sen niin levyjarrullisen sierran/scorpion napalevy niin onnistuu sekin.

Noilla osilla saa sen 180hv penkattua papereihin.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 26 Kesä 2010 21:53
Kirjoittaja JyriN
Mä olen tuosta rata-ajelusta kyl vähän eri mieltä. 5-10 kierrosta kestää vakiopaloilla, sitten haipuu ihan varmasti. Kevlarpaloilla ei enää ole haipumisongelmia, mutta sitten keittää nesteet varikolla... :lol:

Tuo tehoraja katsastukseen on riippuvainen konttorista. Siellä missä on se 2.0 turbo listalla on tehoraja v6 jarruin ikävästi 150hp. Jos mallisarjan tehokkain on 150hp, niin sitten siihen saa laskea sen +20%. :roll:

Noista napojen vastaavuuksista en tiedä, kun en ole itse kokeillut, mutta ainakin käsijarruvaijerin joutuu uusimaan (mitä ei ollut vielä kukaan maininnut).

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 27 Kesä 2010 00:35
Kirjoittaja Aksu
JyriN kirjoitti:Mä olen tuosta rata-ajelusta kyl vähän eri mieltä. 5-10 kierrosta kestää vakiopaloilla, sitten haipuu ihan varmasti. Kevlarpaloilla ei enää ole haipumisongelmia, mutta sitten keittää nesteet varikolla... :lol:
Juu nuo jarrut kestää tuon 5-10 kierrosta kuin innokas jarruttelija on.

Tarkoitin tuota napalevy/laakeripinnan sorvaamista sierran laakerille.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 27 Kesä 2010 00:41
Kirjoittaja riesa 2.0is
Aksu kirjoitti: Etupäässä menee satulat suoraan paikoilleen sierran napaan ja levyyn voi porata 4-pulttisen jaon.
Tai sit sorvata ne napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)
taakse se koko akseli menee suoraan sellaisenaan paikoilleen.Myöskin takavakaaja jos sellainen siellä on. Jos 4-pulttiseksi haluaa sen niin levyjarrullisen sierran/scorpion napalevy niin onnistuu sekin.

Noilla osilla saa sen 180hv penkattua papereihin.
Mitenkäs noiden satuloitten laita on takapäässä?

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 27 Kesä 2010 00:43
Kirjoittaja Aksu
riesa 2.0is kirjoitti:Mitenkäs noiden satuloitten laita on takapäässä?
Laakeripesät vaihtamalla ne sinne menee.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 27 Kesä 2010 15:29
Kirjoittaja JyriN
Skorpparin satulat on identtisiä Sierran vastaavien kanssa, eli jos jäähdytetyn levyn satulan saat käsiisi, niin se on sama kuin 4wd kossussa ja jäähdyttämättömät satulat samoja kuin pikku- ja isoilla levyillä olevissa Sierroissa. Suoraan bolt-on. :D

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 27 Kesä 2010 19:14
Kirjoittaja Aksu
Ja 95-> stw scorpioneista löytyy jäähdytettyä pikkulevyä(vastaa koolta normi scorion) mutta on satulaltaan sama kuin cossu scorpio/4wd sierroissa.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 28 Kesä 2010 14:19
Kirjoittaja ohc205
riesa 2.0is kirjoitti:Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?
Minkä ikäisestä farmari scorpiosta otat jarrut?

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 29 Kesä 2010 13:08
Kirjoittaja rallikuski
Aksu kirjoitti: Edessä voi sorvata ne scorpin napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)

Ei olis havainnollistavaa kuvaa mistä kohtaa sitä pitänee sorvailla... Mittojakin jos on laittaa niin olis pop, ei tarttis hankkia toisia sierran napoja sovitusta varten.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 29 Kesä 2010 20:08
Kirjoittaja Aksu
rallikuski kirjoitti:
Ei olis havainnollistavaa kuvaa mistä kohtaa sitä pitänee sorvailla... Mittojakin jos on laittaa niin olis pop, ei tarttis hankkia toisia sierran napoja sovitusta varten.
Ei ole mittoja antaa.
Vein scorpionin napalevyt koneistajalle ja annoin toiseen käteen sierran vastaavan ja sanoin et tässä malli näistä samoille mitoille sorvaten.
Eli ne on sorvattu se osa jonka läpi laakerissa menee.

Re: Ford sierraan scorpion navat

Lähetetty: 01 Heinä 2010 02:46
Kirjoittaja BlackEscort
Hey pöntöt!

Mittailin tänään(eilen, toissapäivänä) niin scorppion etunapaan(olka-akseliin) HUOM!!!! PITÄIS mennä sierran laakeri Sierran etunavalla. Parin millin heitto oli laakereiden sisäreiän kanssa, et käsittääkseni jos haluun scorppion olkavarteen vai mikä sen komeempi nimi on niin 4-pulttisen jaon, niin nakkaan sierran laakerin ja navan(jossa on pinnapultit pyörään).

Ja jos se on noin helppoo ni saa myös päin vastoin tekemälläkin. Koska laakerin ulkokehä on samalla halkaisijalla molemmissa. Tietysti tääkin mittaus on tehty huonoimmalla mauserilla mitä tallista löyty ja lisäksi laakerien ulko koolaukset oli olkavarsissa kiinni vielä.