Sivu 1/1

Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 28 Huhti 2010 11:20
Kirjoittaja mocca.fin
Elikkäs potilaana on -97 Mondeo, jossa ilmeisesti pyöränlaakerit alkaa olla loppu. Hanttarin puolelta etupäästä kuuluu selvä rahina vasemmalle käännettäessä. Selailin tuolta vanhempia viestiketjuja, mutta en nyt saanut selville että onnistuuko vaihto omin nokkineen perustyökaluilla vai vaatiiko prässin? Ulosvetäjiä kyllä löytyy ja on noita pelejä tullu ennenkin rassailtua, mutta tämä K.O. homma ei ole sattunut kohdalle aikasemmin.

Toinen ihmetyksen aihe autossa on takaa kuuluva kolina, joka välillä kuuluu, välillä ei. Myös laakerit? Meteli alkaa kun vauhti kiihtyy + 30 km/h ja himmaa taas ku nousee yli 60 km/h. Kuulostais siltä et kolahtaa aina kerran / pyörän kierros ja ääni on outo "plop"??

Vekotin hankittu vasta jokunen kuukausi sitten, eikä kilometrejäkään alla ku 160t ja nää molemmat viat ilmestyny vastikään.

Re: Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 28 Huhti 2010 16:26
Kirjoittaja Tekno
tuo "plop" voi olla runkovika renkaassa.

Re: Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 29 Huhti 2010 09:06
Kirjoittaja mocca.fin
Sama metakka kesä- ja talvirenkailla. Mut ei kyllä niin paha kesäkumeilla??

Re: Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 13 Kesä 2010 18:51
Kirjoittaja MontikkaGt
http://pappanetti.suntuubi.com/fi/AUTOI ... AT/Alusta/

Mikähän mondeo on kyseessä? Autom. vai manu? Farkku vai porrasperä? On noissa takapään kaluissakin hieman eroa..
Kolinat kannattaisi syynätä niin, että kontti tyhjäksi kaikesta liikkuvasta vararenkulaa myöten, sitten sopivan kuoppaiselle tielle ajamaan hissuksiin ja kuulostella (vaikka kaveri mukana)äänien alkuperää. Mulla oli autossa nimittäin varapyöräkotelossa tunkki löysällä ja ilmoitteli itsestään sopivina koputuksina ja vituttavana kopinana ja kilinänä välillä :lol:. Oli jättänyt konttiin pieniä jälkiä se kampi.Tyhjänä ajettaessa ei kuulunu mitään :roll:

Laakeriviat selviää kun ajon jälkeen nosturille ja renkaiden pyöritystä sekä klappien hakua, kaveri mukaan hakuun korvaksi ja tunnustelemaan väjyyttä.. Pyöränlaakerin vaihtoon kannattaa varata ainakin kunnon ruuvipenkki, ellet halua vaihtaa koko olkatukea napoineen.Pikkurälläkällä saat hiottua mahdollisesti syntyneen huulen pois.. Jarrulevyn kanssa kantsii varautua halkeemiseen jos on lujasti kiinni.Itse ostin Motonetistä TRWn levyt eteen ja remsan palat .Vaihdoin vastaavan rahinan seurauksena.

Tuo plop ääni voi tulla siitä, että joku esim vakaajatanko etupäässä ei ole kunnolla kiinni.Palautuessaan normiasentoon kuuluu sitten se loksahtava ääni.

Renkaan rungon pettäminen näkyy yleensä pikku pallukkana renkaan sivussa ( kämmeneen tuntee) ja jos siellä on irtokamaa niin kyllä se pyörittäessä kuuluu kuin olis pikkukivet jalkapallon sisällä.

Re: Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 19 Elo 2010 08:40
Kirjoittaja mocca.fin
Kyseessä tosiaan manuaali viistoperä.. :) Ja nämä viat on jo paikallistettu ja korjattu. Laakerit kävin vaihdattamassa ku iski sellasen metakan tien päällä et pelkäsin etten selviä edes määränpäähän. Onneks sattus olemaan korjaamo vajaa km päässä. Ja se plopsottelu olikin löysällä oleva iskarin alapultti.. Mietin jo hetken että olisko pitäny lähettää rakentavaa palautetta auton entiselle omistajalle hyvistä remonteista.
Nyttemmin saanu vaihtaa viel takaa poikittaisvakaajan päät ja puslat, vetarin kumit ja jarrukengät, ja kirsikaks kakun päälle tappelen parhaillaan sumarin säädön kanssa, koska katsastaja anto tuosta noottiia ja edellinen omistaja näköjään vääntäny säätöruuvin entiseks. :?

Re: Pyöränlaakerit ja kolina Mondeossa

Lähetetty: 15 Syys 2010 22:18
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Itsellä kanssa 01 farkkumondeo vollottaa (vou vou vou). Vollotus korostuu vasemmalle kaartaessa ja häviää oikealle kaarrettaessa. Kokeilin että löytyiskö pystysuuntasta klappia, mutta eipä löytyny yhdestäkään renkaasta (ei edestä eikä takaa). Oli totaalisen tiukka meininki. Myöskään mitään jousen väristyksiä tai kummempia krohinoita ei kuulunu renkaiden ollessa ilmassa. Kun rengasta pyörittelee, niin palat ottaa jarrulevyyn ja siitä tulee vähän ääntä. Myöskään lämpenemisiä ei tunnu kovankaan ajon jälkeen. Eli tosi helppoa taas löytää syyllinen.

Taidan jossain vaiheessa kyrpiintyä tohon vollotukseen ja vaihtaa kaikki pyöränlaakerit laakista. Ei tommosta jaksa kattoa ja sehän pettää kuitenki sitte joululomareissulla kun matkaa olis jäljellä vielä 500 km, 20 astetta pakkasta ja perhe kyydissä.