Sivu 1/1

CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 22 Huhti 2010 17:25
Kirjoittaja Mondeomies
Mulla olis CVH 1,6 Efi Fiestassa ja ajattelin vaihtaa koko moottorin ja vaihdelaatikon mun Orionista sen tilalle koska Orionin kikkara ja aski on rempattu ja hyvässä kunnossa. Orionin kone on 1,6 CVH kaasari malli.
Mun plääni oli että vaihdan koko paketin Fiestaan. Sitten remppaan ton fiestan kannen ja laitan sen ton kaasari-kannen tilalle.
Missä kohtaa homma kusee vai kuseeko ollenkaan? Yleensä näissä on ollut joku juttu ettei mikään sovi. Joten vastauksia blease.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 22 Huhti 2010 17:26
Kirjoittaja Mondeomies
Niin ja fiesta on Xr2i 1990 ilman kattia ja Orioni on 1985 loppuvuoden malli joten siinä on mk4 escon kone.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 22 Huhti 2010 19:01
Kirjoittaja xtaaviankka
No jos fiesta on mallia 4-pisteruisku, niin männät ei sovi eikä ole YKK-anturin paikkaa kaasarikoneen lohkossa. 4-pisteruiskukannen palotila on erilainen, eikä se imusarja sovi ihan heittämällä kaasarimallin kanteen. Lisäksi on se vauhtipyörä, jossa on kolot sille anturille, josta tunnistaa Yläkuolokohdan. (Hall-anturiksihan tätä on myös kutsuttu). Toinen on että lohkon valmistusvuosi pitää olla sama tai uudempi kuin nykyisessä lohkossa, jos tarkkoja ollaan katsastuksen suhteen. Sitä ei tosin koskaan tarkasteta. Jos fiesta on ei vähäpäästöinen, voi se mennä sellasenaan kaasariversionakin läpi. Mutta jos jostain syystä molemmissa koneissa on saman muotoiset männät niin ongelma on pieni, wurthin terä käteen ja asentotunnistimelle reikä lohkon kylkeen ja vaihtaa sen vauhtipyörän. Sabluuna jostain tukevasta pellistä tai pahvista.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 22 Huhti 2010 20:09
Kirjoittaja Mondeomies
Juu kannet ei tietty sovi koska on toi 4-pisteruisku ja siin on lisäks suuttimille reiät... meinasinkin et olis ottanut ton fiestan kannen ja laittanut sen tohon kaasarimallin lohkoon mut näyttää ettei kannata ruveta sitä tekemään.. Josko sitä nyt vaan luovuttais ja hommais jonkun vähän ajetun 1,6 efi-koneen ja vaihtais koko höskän... toivottavasti edes aski sopii Orionista kun on niin hyväkuntoinen. Mun käsitykseni mukaan XR2i:ssä on moottorina ihan perus escon 1,6 CVH EFI. onko näin?

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 22 Huhti 2010 21:34
Kirjoittaja xtaaviankka
Kyllä se näin on, jos alakerta on tehty ja kiertokanget, niin nehän pitäis kyllä käydä keskenään, hoonaus ja uudet männät vain sisään niin luikuttelelee komeesti 300 000km plus nokan ja nostajien vaihto siinä välissä. Laatikot pitäs sopia suoraan keskenään, ellei ole niin vanha orion versio jossa on vetoakselin laatikon puoleinen kaula ohuempi. Kannattaa ehkä haalia joku 200 000km ajettu EFI-kansi ja siitä sitten laitteleen valmiiks pikkuhiljaan uutta kantta uudella nokalla ja nostajilla ja käsin hiotuilla venttiileillä, plus mäntien vaihto jos yli 300 000km lohkolla ja siihen hoonaus ja alakerran laakerit, luultavasti kestää sitten normikäytössä kone enemmän kuin kori. Muistaa vain kasauksessa käyttää kaikissa liukupinnoissa suuret määrät öljyä.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 18:04
Kirjoittaja Mondeomies
Uutta konetta siis etsimään. hommaan jonkun parisataa ajetun Efi koneen ja nostan vanhan pois alta.
voihan siitä vanhasta kannestakin saada kelpo pelin uusilla hiluilla pikku hiljaa jos nostajien kolot on hyvässä kunnossa. Toi vanha alakerta on vissiin aika loppu äänistä päätellen. Lisäksi moottori rupeaa tärisemään siinä 3500-3700 varvin kohdalla.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 18:16
Kirjoittaja xtaaviankka
Kannattaa ensin vilasta 4-pytyn nostajia onko pahasti kuopalla. Alakerralla luulis ajelevan komeesti 300 000.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 18:47
Kirjoittaja Mondeomies
olis kyl tosi helmi jos selviäis ilman koneen vaihtoa. samalla rahalla varmaan tekis komiasti jonkun rempan tohon nykyiseen pataan. hyvä vinkki, vilkaisen niitä nostajia!

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 19:40
Kirjoittaja xtaaviankka
Ja jos on pahasti kuopalla, kannattaa varmaan vaihtaa nokka-akseli ja nostajat, reilusti sit öljyy liukupinnoille, ja samalla uus nokkahihna.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 19:59
Kirjoittaja Mondeomies
Siis juu tottakai uus nokka ja nostajat! Sit vaihdan kaikki tiivisteet kikkarasta samalla! Pitää soittaa isä paikalle ja pannaan moottorinnostin töihin! :D

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 23 Huhti 2010 20:41
Kirjoittaja xtaaviankka
Ei kansirempas tarvita moottorinostinta, jos ottaa kannen irti ja aikoo vaihtaa venttiilinohjarin kumit, kannattaa samalla hioa käsin venttiilitkin. Ohjarin kumit voi vaihtaa myös kannen ollessa paikoillaan, rikotaan tulppa, hitsataan putki ja siihen kompuran liitin päähän, ilman paine estää venttiilien tippumisen sylinteriin kun ottaa jouset irti. Vanhasta seuraajasta voi tehdä rälläkällä haarukkamallisen jousen puristajan + sopivan iso mutteri nostajan päälle. Hiontatahna ei ole kallista. Nokka-akselinkin saa paikallaan vaihdettua, akku vaan pois tieltä ja uusi akseli tosi varovasti sisään ettei kolhi liukupintoja. Jos otat kannen irti kannattaa kansi nostaa pystyyn ja laskea uusi nokka ylhäältä alaspäin, silloin ei raavi pintoja niin paljon.

Re: CVH- kysymyksiä

Lähetetty: 24 Huhti 2010 03:59
Kirjoittaja Mondeomies
kampiakselin stefa on vaan aika kettumainen ottaa irti kun motti on paikallaan. ja onhan sitä helpompaa rassata kun on trukkilavan päällä 8)