Sivu 1/1
Eri hehkut ajovaloille ja pitkille?
Lähetetty: 07 Huhti 2010 09:34
Kirjoittaja JarkkoK
Huomasin tuossa Mondeota katsellessa (ennen kun se meni vaihdelootaremppaan, josta vielä odotan sitä takaspäin...), että tässä autossa näyttäisi olevan erilliset hehkut ajovaloille ja pitkille. Koska aiemmissa autoissa ei tällaista ole ollut, niin kiinnostaisi tietää miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty. Onko tästä jotain erikoista hyötyä? Onko tästä mallista muuten helppo itse vaihtaa palaneet hehkut?
Re: Eri hehkut ajovaloille ja pitkille?
Lähetetty: 07 Huhti 2010 10:18
Kirjoittaja KajS
No, tuohon H7-H1-comboon on päädytty kaiketi paremman "tehtvänjaon" vuoksi. Kun lyhyen polttimo lopettaa elämänsä, ei tarvi heittää hyvää pitkääkin roskin niinkuin H4-aikaan. Tehottomiksi noita aina moititaan, mutta olen aina löytänyt kotiin pimeäänkin vuodenaikaan
Polttimoiden vaihto on kohtuuhelppo homma: Maski irti, sitten ne liukutapit ylös umpioiden takaa ja sulla on umpio kädessä. Sitten vaan vaihtamaan.
Tuossa linkki
kuvien kera
Kuvien autossa on diesel, mutta bensavehkeessä on samat valot
Muista: Refitting is a reversal of the above steps.
Re: Eri hehkut ajovaloille ja pitkille?
Lähetetty: 08 Huhti 2010 08:57
Kirjoittaja make p
Ai sullakin laatikkoremppa !. Samat sanat. Onneksi meni myyjäliikkeen piikkiin, en edes uskalla miettiä automaattilaatikon vaihdon hintaa !. Täytynee avata umpiot ja puhdistaa ainakin pinnat, kun ne ajovalot on niin tehottomat, että oli pakko hetkittäin pimeällä pitää myös sumarit päällä.
Hyvä , kun tuli toi linkki valojen vaihdosta.
Re: Eri hehkut ajovaloille ja pitkille?
Lähetetty: 12 Huhti 2010 21:19
Kirjoittaja inaticul
No lähes kaikissa paremmissa autoissa tai isommissa suurin piirtein on tämmöinen "nelivalo" systeemi nykypäivänä. Nimi ei ole ihan oikea mutta olkoot nyt.
Onhan siinä moniakin etuja. Polttimoiden vaihdon lisäksi.
H4 on aina kompromissi kaikessa suhteessa. Umpio eli heijastin/lasi pitää suunnitella, että se toimii sekä lyhyinä, että pitkinävaloina eli kompromissi vähän joka suuntaan.
Ja aina kai neljä poltinta on enempi kuin kaksi. Tosin nelivaloja on tehty järjen köyhyydessä myös niin, ettei ne pala yhtä aikaa mutta suurimmassa osassa kaukovaloilla palaa siis neljäpoltinta.
H4:ssä kun laitat pitkät päälle niin joko kaukovalo on huono tai lähivalo on huono tai pahimmassa tapauksessa molemmat.
Nyt kun on H7+H1, niin lähivalojen heijastin on suunniteltu juuri oikeanlaiseksi lähialueen valaisuun ja kaukovalon heijastin taas keskittyy tuottamaan kaukovaloa kaukaisuuteen, eikä valaisemaan koko alaa niin kuin H4 tekee.
Näin ollen sulla pitäisi olla lähi alue ja kauko alue hyvin valaistu. Tosin umpioiden huonouteen en sitten ota kantaa. Mutta ennemmin nelivalo, kuin H4, jos vaan umpio on kunnollinen.