Sivu 1/1

Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 29 Maalis 2010 11:24
Kirjoittaja j0ne
Vaihdoin eilen raidetangonpäät ja toisen tukivarren Riesaan (ps. älkää lainatko takaveto autoa naisille kun liukasta), testilenkillä pelasi ok paitsi ratti vinossa.

Ratin suoristuksen jälkeen ohjaus helvetin jäykkä etenkin keskiasennossa eikä yhtään keskitä (ja kyllä, ratin asennuksessa käytin väkivaltaa kun v*tutti hieman.

Kyseessä siis tehostettu ohjaus. Menikö tuosta nyt ohjauksesta joku nivel vai itse ohjausvaihde tai olisko muita ideoita?

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 29 Maalis 2010 13:29
Kirjoittaja Tekno
aurauskulmat perseellään

ratin suoristus tehdään pyörittelemällä raidetangon päitä, ei siirtämällä rattia, ellei sitten tarkotus ole siirtää ratin keskipistekohtaa suhteessa ohjausvaihteen keskikohtaan.

vasenta raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy vasemmalle
oikeata raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy oikealle

tietenkin lopuksi molemmat siihen kohtaan että auraus on kunnossa.

Pystytkö enää siirtämään rattia vanhaan asentoonsa?

Noh, kuitenkin, raidetangon päässä 30 asteen pyörittäminen vastaa 1 asteen muutosta ratin asennossa. 1) ESIM: Jos sulla on ratti vaikka 45 astetta oikealle, kun ajat autolla SUORAAN, niin oikealta puolelta raidetangonpäätä 1350 astetta sisäänpäin. Sitten suoritetaan lyhyt vaikka 500 metrin koeajo ja katsotaan keskittyykö ratti keskelle. Jos ei keskittynyt, palataan kohtaan 1. Lyhyt koeajo siksi, että aurauskulmaa on liikaa (renkaat kuluu) ja se ratkastaan sillä että käännetään molemmilta puolilta tasan saman verran aukipäin kunnes auraus on se 0-3mm tai mitä nyt halutaankaan.

tuollasella jumppaamisella minä oon laitellu kulmat kuntoon ja ohjauksen suoraksi.

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 29 Maalis 2010 15:07
Kirjoittaja Foordson
Jos ja kun et halua tuohon edellä olevaan rumbaan ryhtyä niin viet sen auton aurauskulmien säätöön.

Helppoa muttei halpaa :D

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 29 Maalis 2010 15:35
Kirjoittaja j0ne
Juu niin taidan käyttää Vianorilla säädössä ja kattoo mitä tapahtuu, jotenkin tuntuu vaan oudolta että meni noin saatanana jäykäks... Kiitokset vinkeistä.

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 17:15
Kirjoittaja j0ne
Mitäköhän hittoa, ajelin tänään tosi kuoppaisella ja sohjoisella tiellä ja kun pääsin asvaltille niin ohjaus toimii normaalisti? Tiedä sitten mikä oli vialla, käytän jokatapauksessa nyt ne kulmat säädettävänä kun aikakin varattu.

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 18:44
Kirjoittaja Foordson
j0ne kirjoitti:Mitäköhän hittoa, ajelin tänään tosi kuoppaisella ja sohjoisella tiellä ja kun pääsin asvaltille niin ohjaus toimii normaalisti? Tiedä sitten mikä oli vialla, käytän jokatapauksessa nyt ne kulmat säädettävänä kun aikakin varattu.
Onko ohjaustehostimen säiliös tarpeeksi öljyä ?

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 19:48
Kirjoittaja j0ne
Onko ohjaustehostimen säiliös tarpeeksi öljyä ?
On, mutta se on ihan mustaa?

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 20:11
Kirjoittaja Tekno
öö :D

pitäis olla punaista.

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 20:20
Kirjoittaja Foordson
Tekno kirjoitti:öö :D

pitäis olla punaista.
Taitaa se mullakin olla lähempänä mustaa kuin punaista. Vaihdettu viimeksi vuonna nakki, vissiin :D

Edit: Tuli vain mieleen, että ootko tarkastanut etuiskarien yläpäät ? Ja jossain oli juttua tuosta ristinivelestä, josko se olis jumis tms ?

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"

Lähetetty: 01 Huhti 2010 10:51
Kirjoittaja j0ne
Edit: Tuli vain mieleen, että ootko tarkastanut etuiskarien yläpäät ? Ja jossain oli juttua tuosta ristinivelestä, josko se olis jumis tms ?
En tiedä oisko sitten ollut just tuo ristinivel tai hammastanko jumissa kun yht.äkkiä ohjaus muuttui normaaliksi.

Pyöränkulmien säätökin oli kyllä paikallaan, haritusta oli 25mm kun normaalisti pitäs aurata pari milliä... Nyt menee hienosti suoraan ja ohjauskin pelaa hyvin.