Sivu 1/1

Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 06:46
Kirjoittaja JarkkoK
Olen ajaessa kuulevinani Mondessa matalan moottoriäänen lisäksi pienen, hieman korkeamman äänen, joka nousee ja laskee samaan tahtiin moottorikierrosten kanssa. Ääni kuuluu sitä selvemmin mitä enemmän on kierroksia. Mikähän tuo ääni mahtaisi olla ja kuuluuko sen ollakin olemassa? Jos ääntä jotenkin pitäisi kuvailla, niin pienimuotoisesti tulisi ehkä mieleen turbon vihellys tai pölynimuri tai... Autossa ei pitäisi kuitenkaan olla kumpaakaan ;-)

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 13:37
Kirjoittaja Tekno
Tuleeko se kaiuttimista ? :lol:

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 14:05
Kirjoittaja Foordson
Yritä nyt edes hieman paikallistaa mistä tuo ääni tulee, niin olisi helpompi ruveta lottoamaan :D

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 20:36
Kirjoittaja JarkkoK
Ei tule kaiuttimista.

Ääni tulee omien ja vaimon korvien mukaan etupenkkien etupuolelta.

Sellainen tuli mieleen, että kun tuo nyt on ensimmäinen auto minulla, jossa on ketju jakopään hihnan tilalla (näin minulle on kerrottu), joten voisiko tuo ketju aiheuttaa tuollaisen pienen sivuäänen? Ja jos voi, niin onko se ominaisuus vai vika? Vai molempia...?

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 21:01
Kirjoittaja focst
vinkunaa..? laturi..? hankala ilman kuulemista tietää mikä vois ääntää... :roll: oliko kuinka paljon ajettu sekin helpottas..?

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 21:59
Kirjoittaja JarkkoK
Ajettu 99 000

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 22:59
Kirjoittaja focst
no ei ainakaan pitäs vielä laturin oikkuilla..jos kehtaat ni käy alasintien viescarilla näyttään mulle ni tietää paremmin onko vikaa vai normaali ääniä..

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 26 Maalis 2010 23:47
Kirjoittaja Moti
Jos ääni loppuu heti kun löysäät kaasun niin se lienee normaali moottorin ääni. Kiinnitin siihen huomiota heti kun hain uuden auton satamasta vuonna 2002. Normaalisti sitä ei ei kuule rengas- ja tuulimelun läpi, mutta jos sinulle on sattunut hiljainen yksilö ja hiljainen tie niin silloin sen kuulee selvästikin.

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 27 Maalis 2010 01:09
Kirjoittaja SpeechMan
Tuossa ekassa viestissä on maininta, että ääni kuuluu ajaessa, mitenkäs paikoillaan kaasutellessa, kuuluuko silloin?

Jatkuuko ääni jos ajaessa painaa kytkimen pohjaan jä pudottaa kierrokset tyhjäkäynnille?

Re: Moottorin "sivuääni"

Lähetetty: 27 Maalis 2010 17:48
Kirjoittaja JarkkoK
Anteeksi, sillä olen johtanut kaikkia teitä harhaan joillakin aiemmilla kommenteillani. Tai sitten äänen lähde on muuttunut... Ei tässä enään omiin korviin tai muistiinkaan voi luottaa vissiin :oops:
SpeechMan kirjoitti:Tuossa ekassa viestissä on maininta, että ääni kuuluu ajaessa, mitenkäs paikoillaan kaasutellessa, kuuluuko silloin?
Ei kuulu.
SpeechMan kirjoitti:Jatkuuko ääni jos ajaessa painaa kytkimen pohjaan jä pudottaa kierrokset tyhjäkäynnille?
Jatkuu, sillä ääni ei nousekaan kierrosten mukana (kuten virheellisesti aiemmin sanoin) vaan nopeuden mukana. Ääni tuntuu kovemmalta kovemmassa vauhdissa.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 27 Maalis 2010 18:18
Kirjoittaja xtaaviankka
Vaihteiston öljyt vähissä? Joku suojapelti irti ja ajoviima pitää ääntä?

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 28 Maalis 2010 12:27
Kirjoittaja JarkkoK
xtaaviankka kirjoitti:Vaihteiston öljyt vähissä?
Pystyykö tätä tällanen tumpelompikin autoilija jotenkin tarkastamaan?

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 28 Maalis 2010 13:12
Kirjoittaja SpeechMan
Itse veikkaisin kanssa tuota ajoviimaa. Joskus aikoinaan oli yhdessä autossa vastaava ongelma, paljastui, että kattotelineen päästä oli lähtenyt muovitulppa irti. Samoin omassa Focuksessa on yli 90 vauhdissa vinkuna, joka tulee kuskin ikkunan tiivisteestä.

Varmaksi ei voi tietenkään sanoa, kun ei kuule tarkalleen millainen tuo ääni on, onhan se mahdollista olla muualtakin. Testattua saa niin, että tunkkaa toisen etupyörän ilmaan ja sitten vaan kone käyntiin ja vaihdetta silmään. Aiemmasta Opelistani etsittiin äänen aiheuttajaa ties kuinka kauan (erittäin ikävä metalli metallia vasten kitinä), kunnes lopulta selvisi, että toisen puolen pyöränlaakeri oli korkannut tuota pölysuojarengasta hiukan ja se hankasi vetarin päätä vasten.

edit:: Vielä ennen kuin lähdet tuota testiä tekemään, niin varmista ettei autossa ole tasauspyörästön lukkoa, muuten voi tulla ikävää jälkeä.

Kannattanee nuo vahteiston öljyt tosiaan tarkastaa, tapahtuu seuraavasti:
Vaihteiston kyljessä on öljyproppu, se vaan auki ja sormi reijästä sisään, öljyn pinnan pitää olla reijän tasalla, mikäli sormi ei kastu öljyyn, niin sitten pitää lisätä.

Kannattaa myöskin kokeilla, muuttuuko ääni kun rattia kääntelee. Mikäli näin käy niin vika saattaa johtua pyöränlaakereista.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 28 Maalis 2010 13:18
Kirjoittaja Foordson
JarkkoK kirjoitti: Pystyykö tätä tällanen tumpelompikin autoilija jotenkin tarkastamaan?
Tuosta kuvasta selvenee hiukan : http://img231.imageshack.us/i/40087066.png/

Yleensä öljynpinta pitäisi olla tuon lisäys reiän tasalla.

*Huomaa sana yleensä* :D

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 09:22
Kirjoittaja JarkkoK
Tulipa mieleen, että voiko vika edes olla vaihteiston öljyjen vähyydessä, kun ääni kuuluu tyhjäkäynnilläkin, kun vauhtia vaan on? Siis jos esim. motarilla menen 100km/h ja painan kytkimen pohjaan (ja kaasun pois), jollon kierrokset tipahtaa alle tonnin, niin kyllä se ääni edelleen kuuluu vaikka moottori ei vedä...

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 12:19
Kirjoittaja JarkkoK
Pyörän laakerit?

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 17:32
Kirjoittaja JarkkoK
Selvisipäs äänen lähdekin (pikahuollossa): Vaihdelaatikko, eli jyvällä täällä oltiin ja minä ihan hakoteillä. Öljyä kuulemma oli, mutta sieltä se ääni tulee. Nyt menee "oikeaan" huoltoon, jossa sitten katotaan mikä hätä siellä on. Odotan jo "todella innokkaasti" sitä vääntöä remontin maksajasta, kun auto on ostettu liikkeestä viime perjantaina, huimat 4 päivää sitten, jolloin "siinä ei ollut mitään vikaa, koska kyllä huollon pojat on sen kattonu".

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Maalis 2010 19:38
Kirjoittaja tersa
JarkkoK kirjoitti:Selvisipäs äänen lähdekin (pikahuollossa): Vaihdelaatikko, eli jyvällä täällä oltiin ja minä ihan hakoteillä. Öljyä kuulemma oli, mutta sieltä se ääni tulee. Nyt menee "oikeaan" huoltoon, jossa sitten katotaan mikä hätä siellä on. Odotan jo "todella innokkaasti" sitä vääntöä remontin maksajasta, kun auto on ostettu liikkeestä viime perjantaina, huimat 4 päivää sitten, jolloin "siinä ei ollut mitään vikaa, koska kyllä huollon pojat on sen kattonu".
Onnittelut. Löysit sen syyn, miksi joku on halunnut autosta eroon.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 01 Huhti 2010 12:01
Kirjoittaja JarkkoK
tersa kirjoitti:Onnittelut. Löysit sen syyn, miksi joku on halunnut autosta eroon.
Kiitos. Liike vaihtaa vaihdelaatikon uuteen ja siihen asti ajellaan sijaisautolla. Liikkeen pikkiin tietenkin.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 27 Huhti 2010 16:51
Kirjoittaja JarkkoK
Noniin, nyt sain juuri Wetteriltä viestin, että autoni olisi valmis noudettavaksi. NELJÄ VIIKKOA siinä meni.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 27 Huhti 2010 19:28
Kirjoittaja fiesta89
Onnittelut! Harvoin olen kuullut että noin hyvin asiakkaan kannalta menee tuollaiset asiat!

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 27 Huhti 2010 21:42
Kirjoittaja JarkkoK
fiesta89 kirjoitti:Harvoin olen kuullut että noin hyvin asiakkaan kannalta menee tuollaiset asiat!
Johtuu osittain varmasti siitä, että suomalaiseen luonteeseen ei kuulu se kiitosten antaminen tai kehuminen. Valittaminen ja moittiminen on paljon helpompaa. En usko että olisin ainoa, jolla palvelu on pelannut :wink:

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 29 Huhti 2010 17:47
Kirjoittaja JarkkoK
Heh (ei kai tässä enää muuta voi kun nauraa), tein tänään jutun, jota en ole koskaan aiemmin tehnyt ja joka olisi pitänyt tehdä ennen Mondeon ostoa. Jatkossa tulen tekemään tämän aina ennen autokauppoja. Nimittäin: käytin autoa autotohtorilla. Ja kas kummaa, se UUSI, toissapäivänä vahdettu vaihdelaatikko ilmeisesti vuotaa öljyä. No sitä sitten tutkitaan ensi viikon perjantaina... voi herranjestas sentään...

Onneksi tohtori ei muita merkittäviä vikoja autosta löytynyt, joten hintavalla tarkastuksella oli minulle kuitenkin merkittävä merkitys (vaihdeöljyjen lisäksi): mielenrauha.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Huhti 2010 11:53
Kirjoittaja KajS
JarkkoK kirjoitti:Heh (ei kai tässä enää muuta voi kun nauraa), tein tänään jutun, jota en ole koskaan aiemmin tehnyt ja joka olisi pitänyt tehdä ennen Mondeon ostoa. Jatkossa tulen tekemään tämän aina ennen autokauppoja. Nimittäin: käytin autoa autotohtorilla. Ja kas kummaa, se UUSI, toissapäivänä vahdettu vaihdelaatikko ilmeisesti vuotaa öljyä. No sitä sitten tutkitaan ensi viikon perjantaina... voi herranjestas sentään...

Onneksi tohtori ei muita merkittäviä vikoja autosta löytynyt, joten hintavalla tarkastuksella oli minulle kuitenkin merkittävä merkitys (vaihdeöljyjen lisäksi): mielenrauha.
Ei tuosta vuodosta tarvii huolestua, jos se ei tee lätäkköä auton alle. Monet autot vuotaa uutena pikkuisen. Mun mondeonkin moottorin ja vaihdelaatikon sauma vuoti, se huomattiin eka huollon yhteydessä tehdyssä katselmuksessa. Sittemmin on öljyt pysyneet sisällä runsaat viisi vuotta.

Mutta kannattaa sitä öljytasoa seuraavat muutama tuhat kilometriä tarkkailla, josko siellä onkin vika. Ostin kerran '84 ooppelsorsan, jonka loota oli tyhjä; lootan rempannut hemppa oli unohtanut kiristää sen pikkuisen öljypohjan ja näin oli mobilit karanneet maantielle. Pohjan kiristys ja öljyn lisäys korjasi tilanteen. Automaateissa joskus turbiinin kaulan stefa saattaa yltyä vuotamaan.

Re: Moottorin (vai minkä) "sivuääni"

Lähetetty: 30 Huhti 2010 14:54
Kirjoittaja ekn1
KajS kirjoitti:Ei tuosta vuodosta tarvii huolestua, jos se ei tee lätäkköä auton alle.
Samaa mieltä. Omaan Mondeoon, jossa tosin automaattivaihteisto, uusittiin vaiheistoon tiivisteitä ja kyseisen remontin jäljiltä ihmettelin, miksi vaihteiston ja moottorin sauma oli edelleen märkä öljystä. Huollosta vastauksena tuli vain että "se on ihan normaalia" ja ilmeisesti olikin koska laatikko ei tosiaan oikeasti vuotanut mitään ja saumakin kuivui vähän ajan kuluttua. (nyt menty jo 5 vuotta ilman ongelmia tuon tiivisteremontin jälkeen)