Sivu 1/1

Scorpio -86 2.8 4x4 ABSit ei töki ...

Lähetetty: 30 Syys 2005 09:15
Kirjoittaja pappa
Moroo!

Meinasin sanoa ensin että ABS:t tökkii, mutta kun ei töki.
ABS:t ei siis toimi. Ne on kyllä toimineet siten että vasta kun
nopeus nousee yli n. 40km / h ovat lakanneet skulaamasta.
Anturit on vaihdettu jokin aika sitten ja on testattu useammallakin
todistettavasti toimivalla ABS boksilla. Tehostinpumppu ainakin
skulaa ja nostaa paineet ok, ABS anturien vastukset on boksilta
mitattuna ok (994 ohm, raja-arvot oli 800 - 1400)...

ABS Merkkivalo ei syty kun laittaa virrat päälle. Polttimo
on tsekattu, oli aiemmin ohitettu suoraan ABS-boksilta
polttimolle omalla johdolla, mutta kun en tykkää sellaisista
viritteistä niin poistin ohituksen. Aiemmin valo paloi kun
laittoi virrat päälle ja sammui hetken päästä (kuten pitääkin)
ja syttyi sitten taas kun nopeus ylitti n. 40km/h.

Mulla on hyvä diagnostiikkamateriaali olemassa, mutta aattelin
kysäistä jos joku onnellinen olis jo aiemmin ratkaissut tämän
mielenkiintoisen probleeman...

p.s. Sattuux kukaan tietämään saako tollasen muutoskatsastettua
ILMAN ABSeja olevaksi?

Lähetetty: 30 Syys 2005 18:26
Kirjoittaja Zaarin
Minulla ainakin meni leimasta läpi, kun hankin kalliin paperin, missä ilmoitettiin ABS-järjestelmän poistosta autovalmistajan ohjeiden mukaan.
Ei lue enään ABSeja otteessa. Tosin tällä foorumilla on ollut ihmettelyä siitä, että miten se meni läpi.

Lähetetty: 30 Syys 2005 23:10
Kirjoittaja Monteonisti
Miten anturien vastakappaleet, reikälevyt vai mitkä tuossa on kun en tiedä, onko ne OK? :roll: Mites ABS-yksikön painevenat, nehän on kait tuossa ulkopuoliset ja tarkistettavissa/vaihdettavissa? :roll:

Lähetetty: 01 Loka 2005 08:11
Kirjoittaja jaska74
saako ABS boxi virtaa, ja varmaan oot, mutta kuitenkin...ootko kattonu sulakkeen.?

Lähetetty: 01 Loka 2005 21:20
Kirjoittaja Monteonisti
Eihän nuita ABSeja oikeastaan tarvi ollenkaan? :shock:
Laita merkkivalolle suoraan virta sulakkeelta ja väliin ajastin jotta sammuu sopivan ajan päästä! :roll:

Lähetetty: 03 Loka 2005 11:22
Kirjoittaja pappa
Zaarin kirjoitti:Minulla ainakin meni leimasta läpi, kun hankin kalliin paperin, missä ilmoitettiin ABS-järjestelmän poistosta autovalmistajan ohjeiden mukaan.
Ei lue enään ABSeja otteessa. Tosin tällä foorumilla on ollut ihmettelyä siitä, että miten se meni läpi.
Woah! No mites se on poistitko sä ne ABSit ihan oikeesti, vai saitko
vaan kalliilla paperin jossa sanotaan että ne on poistettu?

Lähetetty: 03 Loka 2005 11:23
Kirjoittaja pappa
Monteonisti kirjoitti:Eihän nuita ABSeja oikeastaan tarvi ollenkaan? :shock:
Laita merkkivalolle suoraan virta sulakkeelta ja väliin ajastin jotta sammuu sopivan ajan päästä! :roll:
Hum!
Vähän tuon kaltainen viritys siinä olikin, suoraan ABS-boksilta
oli vedetty hyppylanka merkkivalolle. Kun virrat lyö päälle, syttyy
ja hetken kuluttua sitten sammui. Kunnes syttyi taas kun ylitetään
maaginen 40km/h (ja sehän ei kauan kestä :D )

Lähetetty: 03 Loka 2005 11:25
Kirjoittaja pappa
jaska74 kirjoitti:saako ABS boxi virtaa, ja varmaan oot, mutta kuitenkin...ootko kattonu sulakkeen.?
Jesh!

Zulakkeet, tsekattu diodit mitattu (en tiedä mitä pitäs näyttää,
mutta toimivat kuten pitää eli päästää läpi vain yhteen suuntaan)

Painepumpun rele tsekattu ja pelaa...

:cry:

Lähetetty: 03 Loka 2005 11:28
Kirjoittaja pappa
Monteonisti kirjoitti:Miten anturien vastakappaleet, reikälevyt vai mitkä tuossa on kun en tiedä, onko ne OK? :roll: Mites ABS-yksikön painevenat, nehän on kait tuossa ulkopuoliset ja tarkistettavissa/vaihdettavissa? :roll:
Joo, ABS yksikön painevenoista ei ole mitään hajua - mutta noita reikälevyjä ja piuhan katkoksia saattaisin olla taipuvainen epäilemään. Meinaan purkaa piuhat auki boksilta joka paikkaan ja tarkistella ne. Mutta ensin taidan koittaa ruuvata ABS anturit irti ja tutkia että on esim. rotta pesinyt anturipesään...

Pitäkää peukkuja, anturit on usein tiukemmassa kuin neitsykäiseltä pim...
:cry:

Lähetetty: 04 Loka 2005 00:26
Kirjoittaja Zaarin
pappa kirjoitti:Woah! No mites se on poistitko sä ne ABSit ihan oikeesti, vai saitko vaan kalliilla paperin jossa sanotaan että ne on poistettu?
Rele ja lamppu pois.

Lähetetty: 04 Loka 2005 18:06
Kirjoittaja jaska74
jos ne siis (?) toimii alle 40 nopeudessa (siis valo ei siis pala)
veikkaan että vika on jossain nopeus yms anturissa joka yrittää laittaa abs:t päälle onnistumatta
ABS ei kuulukkaan olla päällä alle 40 nopeudessa

Lähetetty: 05 Loka 2005 08:05
Kirjoittaja pappa
jaska74 kirjoitti:jos ne siis (?) toimii alle 40 nopeudessa (siis valo ei siis pala)
veikkaan että vika on jossain nopeus yms anturissa joka yrittää laittaa abs:t päälle onnistumatta
ABS ei kuulukkaan olla päällä alle 40 nopeudessa
Hmmm.. kuulostaa ihan loogiselta. Kerran (auton mulla oloaikana) ne toimi kun jarrutin parkkiin ajaessani nurmikolla, mutta silloin ei ollut vauhtia kyllä tota 40km/h. Mutta epäilen ittekin tota anturien suuntaa ja meinaan ruuvata ne irti heti kun aika antaa myöten. Niiden antama vastuslukema on ihan oikein kun katsoo boksilta, mutta aaltokäyrää jne. en ole voinut testata, puuttuu sopiva mittari :wink: Mutta kyllä se siitä selviää kun purkaa ja kokoaa tarpeeksi monta kertaa. Kiitokset kaikille vinkeistä.

Lähetetty: 26 Maalis 2006 21:57
Kirjoittaja pappa
pappa kirjoitti: Hmmm.. kuulostaa ihan loogiselta. Kerran (auton mulla oloaikana) ne toimi kun jarrutin parkkiin ajaessani nurmikolla, mutta silloin ei ollut vauhtia kyllä tota 40km/h. Mutta epäilen ittekin tota anturien suuntaa ja meinaan ruuvata ne irti heti kun aika antaa myöten. Niiden antama vastuslukema on ihan oikein kun katsoo boksilta, mutta aaltokäyrää jne. en ole voinut testata, puuttuu sopiva mittari :wink: Mutta kyllä se siitä selviää kun purkaa ja kokoaa tarpeeksi monta kertaa. Kiitokset kaikille vinkeistä.
NO NIIN!

ABSit rullaa taas kuten pitääkin.

Eli seuraavat hommat tuli tehtyä (ja iso osa ihan "turhaan"):

* Kaikki liitokset jarrujärjestelmän johdatuksissa käyty läpi
(löytyi pari hapettunutta liitosta, yksi hyppylanka ABS boksilta
ABS varoitusvalolle - hapettumat pois ja hyppylangat pois)
* Vaihdettu -91 4x4 Scorpion jarrunestesäiliö pumppuineen päivineen
koko helahoito (on muuten helppo nakki vaihtaa)
* Vaihdettu apparinpuolen takakulman ABS anturi - tässä se vika
oikeasti oli. Anturi oli ihan sonnassa jne. Itse "rulla" jota anturi
lukee oli puhdas ja siisti.

Nyt pelaa ABS:t loistavasti. Samalla tuli laitettua autoon MT75
loota - siitä on oma tarinansa. Niin ja LED valoa yms. pientä tuunausta.
Seuraavaksi sitten leimalle ja paanalle.

Uuh! By the way, kyllä noi ainakin ton ikäluokan Scorpparin
ABSit toimii alle 40km/h nopeudessakin.

Lähetetty: 27 Maalis 2006 08:02
Kirjoittaja martikainen
Sama mulla riesassa(vm88) et absit toimii aina. Oiskohan vaikeekin homma tehdä semmonen viritys et ei toimis alle 40km/h. Kyl se välillä ottaa päähän ku jarruttaa kunnolla ihan hiljasessa vauhdissa ja absit vaan rutisee.

Lähetetty: 27 Maalis 2006 11:01
Kirjoittaja Jaakko85
martikainen kirjoitti:Sama mulla riesassa(vm88) et absit toimii aina. Oiskohan vaikeekin homma tehdä semmonen viritys et ei toimis alle 40km/h. Kyl se välillä ottaa päähän ku jarruttaa kunnolla ihan hiljasessa vauhdissa ja absit vaan rutisee.
Sillon on kyllä liukasta, jos et täysiä jarruta.

Lähetetty: 27 Maalis 2006 11:25
Kirjoittaja pappa
martikainen kirjoitti:Sama mulla riesassa(vm88) et absit toimii aina. Oiskohan vaikeekin homma tehdä semmonen viritys et ei toimis alle 40km/h. Kyl se välillä ottaa päähän ku jarruttaa kunnolla ihan hiljasessa vauhdissa ja absit vaan rutisee.
Moroo...

Sanoisin että se on kutakuinkin "mahdotonta" tai ainakin iso
duuni. Jos yhtään asiaa oikein ymmärrän, ABSien älliboksi
pitäisi koodata uusiksi tai anturien ja boksin väliin pitäisi saada
jonkin sortin vastus joka valehtelisi boksille että pyörät ne
pyörii vaan vaikka ovatkin oikeesti lukossa.

jos ne kovin herkäksi ovat heittäytyneet, voi antureissa olla
hämminkiä. Tulkitsevat liian herkästi pyörien liikettä. Voisi
siis olla vähän samaa ongelmaa kuin mulla eli anturit sonnassa
ja lukeminen ei onnistu kunnolla. :roll:

Lähetetty: 03 Huhti 2006 22:44
Kirjoittaja Jarppo
Itsekin juuri samanlaisesta kärrystä sain ABS:t kuntoon. Pari vuotta tuota kerkesikin katsastaa kunnes katsastus-setä tajusi että tässähän on ABS ja ei toimi. Siinä sitten kyselin että tarviiko niden toimiakkaan kun ei ole rekisteriin merkitty. Sanoi että pitää, jos kerran on olemassa ja jos poistattaa laitteet ja hakee muutoksen niin sitten ei tarvitse olla. Noh, onneksi itselläni oli 'vain' kaksi anturia rikki. Taka-antureita saa käytettynä ja uutena vaikka mistä kun taitaa olla sama osa kaikissa Scorpioissa ja Sierroissa mutta nelivedon etuanturi oli pakko ostaa uutena. ARGH. Se anturiosa on tuplaverroin pidempi kuin tavallisissa. Sen verran vielä tuosta, että ne ABS:t toimii vaikka missä nopeudessa, niin aika mietoa on tuo polkimen tärinä ja häiritseminen verrattuna vaikka 96 Honda Accordiin jolla viimeksi ajoin :oops: , hyvä ettei jalka katkennut kun poljin hakkasi.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 08:18
Kirjoittaja martikainen
Mulla kans noitten absien kans vähän ongelmaa. Välillä toimii pitkänkin aikaa ja välillä taas lopettaa toimimasta ekalla jarrutuksella. Takana ainakin on jarrupalat ihan lopussa, joten voiko noi kuluneet jarrupalat tehdä tuota vikaa. Takajarruja katsellessani huomasin myös, että toisen puolen anturista on lohennut palanen siitä kiinnitysmutterin kohdalta ja mutterilla ei siinä anturissa ole oikeastaan enää mitään merkitystä mutta tiukasti tuntuu anturi olevan silti kiinni joten sotkeeko tommonen anturin lohkeaminen jo sen toimintaa.
Aika kallista tavaraa noi anturit on (motonetissä jotain 100e) joten en kehtais turhantakia rueta ainakaan vielä vaihtelee jos tommonen lohkeaminen ei vielä haittaa. Pitää varmaan romikselta käydä kyselee jos löytys mut osaavat varmaan sieläkin pitää anturilla "sopivaa" hintaa...

Pitäs tässä joku päivä aloittaa myös tuo jarrusatula remppa ja tarkoitus ois ottaa kaikki jarrusatula irti puhdistella ja laittaa uudet tiivisteet, mutta miten toi ilmaus homma on noitten absien kanssa eli ilmataanko ihan tavallisesti vai tehdäänkö jotenkin eritavalla.