Sivu 1/1

Alennetut puolivalot mk5 Escorttiin

Lähetetty: 23 Maalis 2010 17:08
Kirjoittaja TuomasY
Hain tänään Helsingin Pitäjänmäen Vehosta releet Escortin "alennettuja puolivaloja" varten. Toinen rele maksoi noin parikymppiä, toinen noin 15 euroa. Kalliita ovat Bilteman releisiin verrattuna. Releissähän ei sinänsä ole muuta ihmeellistä kuin värikoodaus. R13, "Alennetut puolivalot I Skandinavia", on vihreä. R20, "Alennetut puolivalot II Skandinavia" on sininen. Sulakerasiassa on vastaava värikoodaus ja releen numero.

Hienosti toimii. Nyt valot syttyvät, kun laittaa virran päälle, ja palavat himmeämmin kuin yövaloasennossa. Nyt voisi jo harkita vaikka Osram Night Breakereitä tai jotain muita vastaavia laadukkaampia H4:sia, kun ei tarvitse polttaa niitä päiväsaikaan täydellä teholla.

Se, että mikä jännitteen alentaa, on minulle edelleenkin arvoitus, koska kytkentäkaaviosta en löytänyt sen paremmin vastuksia kuin diodejakaan. Homma kuitenkin toimii, päivävalot ovat himmeämmät.

Jännitteenalennus voidaan toteuttaa vastuksilla tai diodeilla. Diodin etu on siinä, että se tiputtaa jännitettä vakion 0,6 volttia kuormituksesta riippumatta. Oli miten oli, nyt ajovalot ovat nykyaikaiset.

Huom. Escortissa näköjään palavat päivävaloasennossa myös mittarivalot, toisin kuin Mondeossa.

Releiden varaosanumerot ovat seuraavat:
R13 (vihreä 5-napainen): 6149325
R20 (sininen 4-napainen): 6153497

--
Tuomas Yrjövuori

Re: Alennetut puolivalot mk5 Escorttiin

Lähetetty: 23 Maalis 2010 21:41
Kirjoittaja jsel
TuomasY kirjoitti:Nyt voisi jo harkita vaikka Osram Night Breakereitä tai jotain muita vastaavia laadukkaampia H4:sia, kun ei tarvitse polttaa niitä päiväsaikaan täydellä teholla.
Mulla on ollut nyt noin 3 vuotta Night Breakerit, suurin osa ajosta tosiaan tulee päivävaloilla kun lähinnä tulee työajoa kaupungissa. Enemmän tosin valot kirkastui siitä kun vaihtoi uudet umpiot vanhojen tummuneiden, naarmuisten ja täynnä kiveniskemiä olevien tilalle.

Re: Alennetut puolivalot mk5 Escorttiin

Lähetetty: 23 Maalis 2010 21:55
Kirjoittaja Raahis
TuomasY kirjoitti:Se, että mikä jännitteen alentaa, on minulle edelleenkin arvoitus, koska kytkentäkaaviosta en löytänyt sen paremmin vastuksia kuin diodejakaan.
Itsekin tutkiskelin joskus Alfamerin suomenkielisiä kytkentäkaavioita (Mondeo MK1&2) kyseisen asian tiimoilta enkä löytänyt mitään. Ei oikeen edes kaikki johtojen värit täsmännyt...

Vaihdettuani englanninkieliseen alkoi asiat aueta. Sieltä löytyi kolme eri kaaviota ajovaloille: right-hand drive models: dim-dip, left-hand drive models: non dim-dip ja left-hand drive models: daytime running lights. Viimeinen kaavio pätee Suomimalleihin ja sieltä löytyi sitten Daytime running light resistor (nro. 230, ympyröity punaisella)

MK2 Mondeossa vastus sijaitsee akun alla. Tiedä vaikka Escortista samanlainen löytyis...

Kuva
TuomasY kirjoitti:Huom. Escortissa näköjään palavat päivävaloasennossa myös mittarivalot, toisin kuin Mondeossa.
MK1 Mondeossa palaa mittarivalot myös päivävaloilla (ts. aina), MK2:ssa vain parkeilla ja ajovaloilla...