Sivu 1/1

Nokkapyörän taustalevy

Lähetetty: 28 Syys 2005 14:49
Kirjoittaja Henna
Onkohan siitä mitään haittaa että se levy rämisee ihan älyttömästi, siis muuta haittaa kun omia korvia häiritsevä melu ja muut luulee et vähintää venttiilit rallattaa niin täysillä. :P Ei siis ennen pitänyt mitään meteliä, konerempan jälkeen alkanut rämistä ja näyttäis olevan vähän kierokin. Tai siitä se mitä ilmeisemmin tulee se ääni.

Lähetetty: 28 Syys 2005 17:54
Kirjoittaja jaska74
voi se ajan kanssa hinkata kopan puhki, mihin se luultavasti osuu?

Lähetetty: 28 Syys 2005 17:57
Kirjoittaja Jaakko85
ettei olisi konerempan yhteydessä mennyt väärinpäin.

Lähetetty: 29 Syys 2005 15:57
Kirjoittaja Henna
Niin no kumman kopan, venttiilikopan vaiko jakopäänkopan. :P No sitä jälkimmäistä mulla ei edes ole... Mut siis ei se kyllä kovin löysätäkään tunnu mut siitä se räminä kai on tullut, ei kyllä eilisen jälkeen ole rämissyt vaikken mitään tehnytkään. Ajattelin josko se seisonnasta olis johtunu mut kun oli sama homma jo ennen seisontaa. Ja vielä tuohon väärinpäin menemiseen, meneekö se edes väärinpäin.. Ei mun mielestä kun siinä ne jotkut "tapit" on. Vai höpisenkö nyt ihan mitä sattuu. :oops:

Lähetetty: 29 Syys 2005 16:40
Kirjoittaja Jaakko85
kyllä sen sinne väärinpäin saa.

Lähetetty: 29 Syys 2005 16:50
Kirjoittaja VesQ
Juu käännä oikein päin se nokkapyörän levy, eihän siitä muuta haittaa ole kuin että rämisee siellä välissä. Sen kun laittaa silleen päin että se jää vähän puristukseen niin sitten on oiken päin, ja jos laittaa väärin päin niin sen muoto on sellainen että nokkapyörä ei purista sitä ollenkaa ja jää "löysälle"

Niin ja kannattaa samalla kattoa että se nokkapyöräkin on oikein päin (muistelisin että siinäkin oli jotain eroa kumminpäin laittaa). Eli siinä pyörässä on jotain numerosarjoja ja fordin logo toisella puolella niin se puoli missä niitä on enemmän niin koneen puolelle

Tulipas vaikeasti mutta kai siitä selvää saa

Lähetetty: 29 Syys 2005 17:08
Kirjoittaja evolution
juu jos se levy siellä takana on väärin päin jää siihen nokkapyörän ja sen pellin väliin aika rako

Lähetetty: 30 Syys 2005 15:09
Kirjoittaja Henna
Siltikin oon sitä mieltä ettei se väärinpäin ole. :P No hitto kai se on pakko tarkistaa sitte, mut muistelisin et silloin kun sitä asentelin niin mietin kovinkin tarkkaan et onko varmast oikeinpäin. Olihan siinä avustajakin mut kun kyseinen tyyppi ymmärtää kasikoneista vähän enemmän kun noista "tavallisista". :roll:

Lähetetty: 01 Loka 2005 12:15
Kirjoittaja Sierratuning
Sanoisin kanssa että nokkapyörän taustalevy väärinpäin.. (nimimerkillä koitettu on) :oops:
Jos taustalevyn viiste on keulaanpäin viistossa, niin rämisee ja syö hieman hihnan reunaa.. Eli viiste perään päin...

Lähetetty: 01 Loka 2005 17:11
Kirjoittaja Henna
No höh, kai se on sitte katottava kunhan jaksaa. :P Mut miksei se sit enää rämise, outoa... ja hihnan reunasta en tiiä onko sille mitään käyny mut hihnassa on kyllä aika syvä ura, liekö ollut joku kivi tai joku muu jossain mikä hangannut. Ei kyllä enää ole syventynyt.

Lähetetty: 03 Loka 2005 13:24
Kirjoittaja Henna
Niin eilen kun katselin sitä taustalevyä niin ihmettelen kyllä kun siinä puolella mikä on siis sen pyörän puolella näkyy ihan selvät kuviot siitä nokkapyörästä, eli siis sen on täytynyt olla aikasemminkin niin päin. Eli väitän edelleen et se on niin päin kun kuuluu olla. :P Ja eihän se enää rämise, outoa kyllä.

Lähetetty: 03 Loka 2005 16:35
Kirjoittaja VesQ
No onkos nokkapyörä oikein päin, siinäkin muistaakseni oli jotain eroa, eli tekstit koneeseen päin

Lähetetty: 06 Loka 2005 14:30
Kirjoittaja Henna
No se voi olla et se pyörä on väärinpäin, mut ei se silti selitä sitä et miksei se enää rämise... 8)

Lähetetty: 09 Loka 2005 02:57
Kirjoittaja olafu
Nokkapyörässä on kolme semmostä möttiä siinä kehällä. Ne täytyy olla eteenpäin, muuten ne taustalevyn pelliin prässätyt nystyrät ottaa niihin mötteihin kiinni ja vääntää sen levyn kieroon, sekä myöskin kampeaa sen siitä pyörästä irti. Kaikenlisäksi nokkapyörä sijoittuu pari milliä väärään kohtaan jos se on vääritten päin.

En ole ihan varma muuttuuko nokan ajoituskin hieman jos pyörä on väärin päin. Tutkin sitä joskus ja tulin sellaiseen tulokseen että joissakin pyörissä kiilaura on samalla kohdalla hampaan reunan kanssa ja joissakin taas keskellä hammasta. Vuosimallien välisiä eroja? Vai isot toleranssit :lol:

Lähetetty: 09 Loka 2005 11:59
Kirjoittaja Bootsi
olafu kirjoitti:joissakin pyörissä kiilaura on samalla kohdalla hampaan reunan kanssa ja joissakin taas keskellä hammasta. Vuosimallien välisiä eroja? Vai isot toleranssit :lol:
Apuakselin ja nokka-akselin rattaiden ero... :wink:

Lähetetty: 09 Loka 2005 12:15
Kirjoittaja Henna
Jotenkin kyllä tuntuu nyt tarkemmin ajatellen et se pyörä on väärinpäin, mut ei ole onneksi kokonaan minun vika kun en ihan yksin sitä siihen ole laittanut. 8) Ehkä se selittääkin just sen miksi se taustalevykin on kiero. Mut onko siitä sitte ihan hirveesti haittaa jos ja kun se väärinpäin on? Eli kannattaako heti ruveta kääntämään toisinpäin vai uskaltaako sillä ajaa? :shock:

Lähetetty: 09 Loka 2005 12:30
Kirjoittaja voicecoil
olafu kirjoitti:Nokkapyörässä on kolme semmostä möttiä siinä kehällä. Ne täytyy olla eteenpäin, muuten ne taustalevyn pelliin prässätyt nystyrät ottaa niihin mötteihin kiinni ja vääntää sen levyn kieroon, sekä myöskin kampeaa sen siitä pyörästä irti. Kaikenlisäksi nokkapyörä sijoittuu pari milliä väärään kohtaan jos se on vääritten päin.

En ole ihan varma muuttuuko nokan ajoituskin hieman jos pyörä on väärin päin. Tutkin sitä joskus ja tulin sellaiseen tulokseen että joissakin pyörissä kiilaura on samalla kohdalla hampaan reunan kanssa ja joissakin taas keskellä hammasta. Vuosimallien välisiä eroja? Vai isot toleranssit :lol:
apuakselin ja nokkapyörän ero on juuri tuo puoli hammasta.

Lähetetty: 09 Loka 2005 16:00
Kirjoittaja VesQ
Henna kirjoitti:Jotenkin kyllä tuntuu nyt tarkemmin ajatellen et se pyörä on väärinpäin, mut ei ole onneksi kokonaan minun vika kun en ihan yksin sitä siihen ole laittanut. 8) Ehkä se selittääkin just sen miksi se taustalevykin on kiero. Mut onko siitä sitte ihan hirveesti haittaa jos ja kun se väärinpäin on? Eli kannattaako heti ruveta kääntämään toisinpäin vai uskaltaako sillä ajaa? :shock:
Eihän sen mitään pitäisi haitata, muutakuin että vääntää sitä levyä kieroon. Toisaalta jos pyörän ja levyn väliin jää rakoa niin normaalistihan jakohihna "nojaa" sitä peltiä vasten niin siitä raosta johtuen saattaa syödä hihnaa mutta kun hieman seurailee niin ei pitäisi mitään tapahtua.

Eihän kaikilla edes ole sitä taustalevyä ollenkaan, esim jos on säädettävää nokkapyörää yms

Eihän tuo tietysti iso homma ole kääntääkkään. Suojapelti pois, hellää nokkapyörän pultin ja pyörittelee koneen merkit kohdalleen ja hellää kiristäjän. Pyytää vaikka kaveria pitämään remmiä paikoillaan ja naputtelee nokkapyörän välistä pois, kääntää ympäri ja lyö paikoilleen kiristää hihnan ja vetää nokan pultin kiinni ja suojapelti paikalleen. About 15min

Lähetetty: 09 Loka 2005 16:45
Kirjoittaja Henna
No jos ei siitä mitään isompaa haittaa ole niin en sitten kiirettä pidä. Ja mun tapauksessa se on vielä nopeampi homma kun ei sitä suojapeltiä ole laisinkaan, minne lie joskus kadonnut. 8) Eikä sille hihnalle ainakaan vielä näyttäis olevan mitään kummempia tapahtunut paitsi siinä on vaan joku ihmeen ura keskelle jostain tullut mut ei ole sekään syventynyt onneksi.

Lähetetty: 09 Loka 2005 19:34
Kirjoittaja VesQ
Ura siihen remmin "selkäpuolelle" tulee hyvin toden näköisesti siitä kiristinrullasta kun siinä on sauma tai joku ura keskellä