Sivu 1/1
Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 01 Maalis 2010 14:51
Kirjoittaja KiGGi
Terve
Kuinka bolt on juttu on laittaa takaveto sierraan nelikon hilppeet. Eli vaihteisto, etuperä, kardaani, vetarit, navat, (tarviiko myös tolpat?), öljypohja?
Eroaako millään tavalla kun kyseessä on diesel?
Kuinka moni on moisen operaation tehnyt?
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 01 Maalis 2010 16:45
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No on aika savotta suoraan sanoen, jos tosiaan meinaat sen diesel-koneen säilyttää keulilla. Ekana sun pitää selvittää, onko juuri siihen sun sierran mallikoodiin kuulunut nelivetoa, eli onko se samaa mallisarjaa nelivedon kanssa vaiko ei. Jos ei ole, niin Fordin maahantuojaan yhteys, ja sieltä voivat lähettää sellaisen lapun, joka ohittaa tuon aken mallisarja pelleilyn. No, jos vieläkin kiinnostaa rakennella, niin seuraava ongelma saattaa olla vähäpäästöisyys, säilyykö aken mielestä vähäpäästöisen moottorin päästöarvot, jos siihen asentaa nelivedon vaatiman tekniikan, ford kun ei nelivetoista diesel-sierraa tehnyt. Jos vieläkin tuon homman saa selvitettyä, niin sitten alkaa painiminen teknisten ongelmien kanssa, eli minkään nelivetosierran öljypohja ei sovi suoraan dieseliin, menee rakenteluhommiksi.
Vaihtaa tarvii siis vähintään etupalkki, tolpat olka-akseleineen, vetarit, etuperä, öljypohjan rakennus, kardaani ja taka-akselisto (perien välityksen oltava samat). Eli helpointa olis ostaa vanhempi, ei-vähäpäästöinen neliveto sierra, mihin asentaa diesel-tekniikka, enkä kyllä itse siinä vaiheessa laittais ford-dieseliä. Eli käytännössä joku xr4x4 tulis kyseeseen, dokkinelikot taitaa olla kaikki vähäpäästöisiä.
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 01 Maalis 2010 17:21
Kirjoittaja Foordson
Kuten yllä jo todettiinkin niin ennemmin hommaat nelikko sierran ja jos ihan välttämättä haluat tunkea sinne jonku patalaiskan dieselin, niin siitä vaan.
Ei muuta kuin onnea ja menestystä

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 01 Maalis 2010 19:01
Kirjoittaja KiGGi
Tota aken kanssa taistelua on tullut mietittyä entuudestaan joo. Se mitä tulee tohon laiskuuteen, niin keinot ovat kyllä olemassa. Sopiihan tonne myöskin esimerkiksi ahdettu 2.5 transitin kone. Mitä nyt korkeudesta ahdistaisi.
Öljypohjan puuhaaminenkaan ei mikään ongelma ole, koska noihin koneisiin on saanut myös peltisenä sitä.
Lähinnä tämä muutoshomma kiinnostaisi sen takia että omaan diesel sierran ja noita nelikko-osia tuntuu saavan todella halvalla. Pyöreesti 500e kaikki tarvittava.
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 02 Maalis 2010 22:46
Kirjoittaja K A R I
Joo ja pösön 2.3 turbo diiseli

ja saa leimattua 2.5 litraseksi turboksi! Olikohan joku 504 tai 507 pösö mitä taksisa oli joskus

Ihan kätevä leikkikalu oli ja pitää olla moni pensiini vehe kunnosa että ei tarvi peräsä ajella

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 03 Maalis 2010 18:57
Kirjoittaja KiGGi
Sierraahan on siis olemassa myös tolla 1.8 endura de koneella. Vakiona 75hv, ei välijäähyä mutta turbo löytyy. Samaa konetta on uudemmissa escorteissa ja mondeoissa 90hv/180nm versiona.
Tohon peruskoneeseen sopii helposti (ja sierraan vielä helpommin kun on paljon tilaa) boschin syöttöpumppu (esim. ahtamattomasta escortista). Samalla kun vaihtaa sopivan coolerin, suuttimet (150-160bar avautumispaineilla) ja kääntää syöttöjä lisää niin tehoakin alkaa löytymään.
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 13 Maalis 2010 10:53
Kirjoittaja samiharju
transiitin riisseli painaa niin paljon että voi olla ettei autossa saa olla kuskiakaan kyydissä sen jälkeen kun loppuu akselimassat kesken.
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 15 Maalis 2010 18:27
Kirjoittaja KiGGi
samiharju kirjoitti:transiitin riisseli painaa niin paljon että voi olla ettei autossa saa olla kuskiakaan kyydissä sen jälkeen kun loppuu akselimassat kesken.
Hah.
Toi endura de kone painaa arviolta 80kg ja se transun kone tuplana. Painojakauma tosin muuttuisi astetta lystikkämmäksi.
Kyselin tänään katsastusinssiltä tota nelikoksi muuttamista. Hän sanoi että muutoskatsastus riittää, koska samaa korimallia on myös nelikkona. Ei haittaa vaikka diesel kone onkin nokilla, eikä dieseleitä ole tehty koskaan nelikkona. Todennäisesti joku toinen inssi on toista mieltä.
Ja mitä tulee sami harjun viestiin niin harvemmin näitä konttorilla/tien päällä on jouduttu punnitsemaan... Varmastikaan muutoskatsastettua tolle ransun koneelle tätä ei saa.
Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi
Lähetetty: 20 Maalis 2010 11:38
Kirjoittaja BlackEscort
KiGGi kirjoitti:
Hah.
Toi endura de kone painaa arviolta 80kg ja se transun kone tuplana. Painojakauma tosin muuttuisi astetta lystikkämmäksi.
Kyselin tänään katsastusinssiltä tota nelikoksi muuttamista. Hän sanoi että muutoskatsastus riittää, koska samaa korimallia on myös nelikkona. Ei haittaa vaikka diesel kone onkin nokilla, eikä dieseleitä ole tehty koskaan nelikkona. Todennäisesti joku toinen inssi on toista mieltä.
Ja mitä tulee sami harjun viestiin niin harvemmin näitä konttorilla/tien päällä on jouduttu punnitsemaan... Varmastikaan muutoskatsastettua tolle ransun koneelle tätä ei saa.
Joo, vieppä se kippos sinne muutoskatsastukseen niin saat tosta punnitsemisesta käytännön tyylinäytteen
