Sivu 1/2

SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 24 Helmi 2010 14:21
Kirjoittaja viagratabu
Kertokaapas mistä saisi madallussarjaa sierroihin tai sit ihan vain madallusjousia?? ja sit vielä muitakin kokemuksia ja vinkkejä korin/alustan jäykistämisestä?? laittakaa linkkejä tulemaan.. turbo projektia etiäpäin, alusta seuraavana objektina... rata kireempää hakuses :) kiitos etukätee!

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 24 Helmi 2010 17:35
Kirjoittaja duckworth
Ainakin työ on ihan sama kun Sierraa lähdetään madaltamaan millä osin hyvänsä... Kerta jouset ottaa irti, pitää iskarit kuitenkin vaihtaa, jolloin on lähinnä rahasta kiinni, ostaako pelkät jouset ja uudet vakio iskarit, vai koko paketin joka sitten sisältää jouset sekä iskun lyhennyksen omaavat vaimentimet. Itsellä alla TÜV- sertifikoidut -40mm Lesjörosit, ja uudet vakio KYBit joka nurkassa. Kyseinen kokoonpano pelittää kadulla ja maantiellä vallan mainiosti.

Järkeväähän ei ole Sierraa edes madaltaa yli 40milliä, koska takapyörien camber menee pieleen.. Periaatteessa vakioiskareilla pärjää pitkälle, mutta jos radalla tykkäät käydä niin kokonainen Spaxin setti toimii varmaan paremmanin eikä tule paljoa kalliimmaksi, kuin "paloista koottu" madallussarja.

Minkälainen taka-akseli kokoonpano sulla on? Se vaikuttaa vähän myös tuohon alustapaketin hintaan...

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 24 Helmi 2010 19:09
Kirjoittaja viagratabu
Mitä tarkoitat tuolla kokoonpanolla?

Melko jäykkää alustaa oon ajatellut, lähinnä sellaista puoliveristä drifteriä...
Eikös jotain pusla puoltakin tarvitse harkita jäykistääkseen alustaa?
Olisko mitään linkkejä laittaa noille alusta seteille tai jousille? en millään jaksa guugletella :mrgreen:
Poikkitukia eteen ja taakse suunnitelmis...

Oikeastaan kaikki Sierrasta on tuttua ja tiedot hallussa tekniikasta varsinkin mut alustaa en tunne ylipäätään. se olisi tosiaan seuraava projektin kohde kun tekniikka on napakka ja ruutiakin löytyy, dyno lapun mukaan ainaki 8)

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 24 Helmi 2010 22:02
Kirjoittaja duckworth
viagratabu kirjoitti:Mitä tarkoitat tuolla kokoonpanolla?
Sitä tarkoitin akselikokoonpanolla, että onko sulla siellä kenties Cossun kelkka ja tukivarret, ja kumman nelikon vai 2WD:n? Koska Cossun varsissahan on jo valmiina uniball-puslat, joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia, ja jos esim. nelikon tukivarret niin iskarit on erilaiset.
viagratabu kirjoitti:Olisko mitään linkkejä laittaa noille alusta seteille tai jousille? en millään jaksa guugletella :mrgreen:
Poikkitukia eteen ja taakse suunnitelmis...
Spaxien tapauksessa -> http://www.rallyracefin.fi

Tai meet lähimpään Fixukseen ja teet tarjouksen Lesjöforseista :wink:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 25 Helmi 2010 00:56
Kirjoittaja Soundsystem
Ja muistankos muuten ihan väärin kertokaa toki jos näin on mutta eikös Cossun vakaaja saanut säädettävinäkin ainakin joskus jolloin myös tuo madallus muuttuu sierran kohdalla hieman inhimillisemmäksi?

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 25 Helmi 2010 12:33
Kirjoittaja viagratabu
duckworth kirjoitti: Sitä tarkoitin akselikokoonpanolla, että onko sulla siellä kenties Cossun kelkka ja tukivarret, ja kumman nelikon vai 2WD:n? Koska Cossun varsissahan on jo valmiina uniball-puslat, joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia, ja jos esim. nelikon tukivarret niin iskarit on erilaiset.
Spaxien tapauksessa -> http://www.rallyracefin.fi

Tai meet lähimpään Fixukseen ja teet tarjouksen Lesjöforseista :wink:

kyllä ihan normi taka-akselisto on.. stockmanturbo kysees ja en usko et tuohon olisi mitään vaihdettu... kiitos linkistä, näkee vähän osviittaa mitä rahalla saa :)

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 25 Helmi 2010 15:19
Kirjoittaja Aksu
Jos ei ole cossun taka-akselia niin uretaani puslat kaikkiin paikkoihin. Keltaiset pehmeämmät ja punaiset enemmän "race"=kovemmat.
Jousia löytyy vaikka just rallyracesta, spax kohtuu hyvät. iskareita on sit miten mistäkin tykkää(lompakon paksuudesta riippuen)
Tai sitten gaz:n kynätolppa alusta niin saa korkeus/jäykkyys säädettävän. Tuota ovat monet kehuneet,ja myöskin ne jotka vaihtaneet Avot noihin.

Laitetaan tähän millainen on omassa projektissa kohtuu budjetilla rakennettu.
Edessä tukivarren molemmat puslat punaiset ja vakaajan(28mm cossusta) kiinnitys keltaisella. Iskarit on konin spesial(säädettävät) hieman lyhennetyllä karalla(lyhyempi jousi vaati). Jousena on 5-ovisen sierran vahvistettu takajousi,lyhennetty rälläkällä.
Takana mersun konin spesial(säädettävät) iskarit,orkkis jouset jotka tippunut sopivasti omaan makuun.Tukivarsissa cossun unibalpuslat,takakelkan puslat uretaaniset. Vakaaja 20mm+18mm.

Nyt yksi kesä takana ja itse tyytyväisempi tuohon alustaan kun aikaisemmassa autossa olleeseen Avon kynätolppa alustaan verrattuna. Myöskin aika affenistolla ajettu hieman parempi aika nykyisellä.
Etupää hieman aavistuksen kovahko mutta radalla ei ole moksiskaan,eikä muutenkaan kallistele liikoja kurveissa.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 25 Helmi 2010 17:42
Kirjoittaja viagratabu
Ihan hyvältähän se meno siel radalla näytti olevan... minkä laisia specsejä muuten autossas on? huomasin ehkä tämän videon kautta myöhäistä heräävyyttä ahtimelta?! mut tiedä sit mitä se luonnossa on :P

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 05 Tammi 2013 13:42
Kirjoittaja p7_man
Heitämpä tyhmän kymysyxeni tänne: mulla on nyt uudet Motonetin Sierran normaalijouset eteen molemmille puolille. Tahtoisin Sierrani keulan pysyvän alhaalla kuten se on ollutkin. Liekkö katkotut vai madallusiskarit siellä paikallaan, en tiiä, mutta poikki ovat ja katsastussedän mielestä pitää vaihtaa (kyllä ne mulle kelpais..) NO, tuo uusi jousi suppenee äkisti toisesta päästä, lyhennänkö siis siitä avoimesta päästä mieluummin..? Kai noita progressioita ois syytä ottaa huomioon 8) Jep..

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013 13:32
Kirjoittaja JyriN
p7_man kirjoitti:Heitämpä tyhmän kymysyxeni tänne: mulla on nyt uudet Motonetin Sierran normaalijouset eteen molemmille puolille. Tahtoisin Sierrani keulan pysyvän alhaalla kuten se on ollutkin. Liekkö katkotut vai madallusiskarit siellä paikallaan, en tiiä, mutta poikki ovat ja katsastussedän mielestä pitää vaihtaa (kyllä ne mulle kelpais..) NO, tuo uusi jousi suppenee äkisti toisesta päästä, lyhennänkö siis siitä avoimesta päästä mieluummin..? Kai noita progressioita ois syytä ottaa huomioon 8) Jep..
Motonetissä olisi tuohon madallusjousisarja - miksi rälläköimään? Ja sitten heti perään pitää tunnustaa, että noin tein itsekin, mutta tuohon v6:een ei tuota sarjaa voikaan käyttää.

Ehdottomasti tasaisesta päästä esim. kokonainen kierros kerrallaan - laskee tuossa v6:ssa noin 2-3cm kierros.

Jousi muuttuu tuossa lyhentämisessä jäykemmäksi, joten reilulla pätkimisellä saa aika kovan alustan. Samalla jousen jousilautaseen kohdistama rasitus kasvaa ja riski lautasen vaurioitumiseen on todellinen - se jousi ei enää sen ensimmäisen kierroksen tasauksen poistuttua istu koko matkalta siihen lautaseen tasaisesti. Kun olet pätkinyt jousen, niin huomaat kyllä. :(

Jos on vaihtoehtoja tai suhtautuu ajoneuvotekniikkaan vähänkään vakavasti, niin en suosittele. Yksi vaihtoehto voisi olla vakiojousen takominen siten, että se alin kierron on oikein tasattu. Hinta vastaa kuitenkin madallussarjaa tai yli - onhan tuo käsityötä...

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 09 Tammi 2013 15:42
Kirjoittaja TheJuippi
Onko kellään kokemusta tuosta Spaxin sarjasta, mitä rallyrace myi? Siis ihan normi madaltava alustasarja DOHC sierraan ei cossuun. Madaltaa sen 40mm ja hintaa on aika paljo että ihan sillä kyselen että kannattaako?

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 09 Tammi 2013 18:35
Kirjoittaja duckworth
No esim. Lesjöfors ja uudet Kybit makso mulla sen 480e ja Spax jäykemmillä iskareilla 529e, niin onko sille 50 euron säästölle parempaa sijoitusta? Itse kadun hiukan omaa valintaa... :roll:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 09 Tammi 2013 22:40
Kirjoittaja JyriN
Minä olen antanut itselleni kertoa, että spaxit on ihan ok sarja. :) Huonomminkin tuon 50 voisi käyttää.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 11 Tammi 2013 08:31
Kirjoittaja TheJuippi
Niin ja tuon sarjan mitä tarkotin niin sen listahinta on 483€

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 11 Tammi 2013 11:19
Kirjoittaja Foordson
Mulla oli joku aika sitten myynnissä spaxin jäykkyyssäädettävä setti hintaan 500e
Kukaan ei siitä pahemmin kysellyt, mutta sain sen myytyä.

Takaa jäi kuulemma turhan korkeaksi vaikka oli 40 milliä madaltava.
Vissiin muuten ihan ok sarja.

Sama setti mikä taitaa maksaa rally racella 700-800e.
Tuota vartehan korkeussäädettävä olisi paras, saa juuri sille korkeudelle kuin tykkää.
Maksaa tosin.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 11 Tammi 2013 22:50
Kirjoittaja TheJuippi
Juu, se korkeus-säädettävä on vähä liianki kallis, mutta omasta mielestä keula saa ollakki vähä alempana ku perä :D Taidampa kokeella tuota spaxia jossain vaihees, en ainakaan miltään muultakaan foorumilta löytänyt mitään pahaa sanottavan spaxin tuotteista.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 11 Tammi 2013 23:24
Kirjoittaja Foordson
TheJuippi kirjoitti:Juu, se korkeus-säädettävä on vähä liianki kallis, mutta omasta mielestä keula saa ollakki vähä alempana ku perä :D Taidampa kokeella tuota spaxia jossain vaihees, en ainakaan miltään muultakaan foorumilta löytänyt mitään pahaa sanottavan spaxin tuotteista.
Tottakai keula pitää olla alempana kuin perä, mutta siltikin jäi perä reilustin ylemmäksi kuin etupää.
Kaippa se tasottuu ajan kanssa. Täysin arpapeliä kuinka etu/takapää tasottuu noilla kiinteillä madalluksilla.

Monta kertaa on etupää ollut ylempänä kuin takapää. Hieno keulimis ilmiö.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 12 Tammi 2013 20:24
Kirjoittaja TheJuippi
Cossuissa näkee usein tuota keulimis efektiä, etenki ku yytubesta kattelee videoita, niin suurin osa "keulii" aika lailla, eikä se ainakaan miellytä omaa silmää yhtään :lol: Tutustuu enemmän asiaan ku alkaa nuo lumet sulamaan ja saa pari muuta asiaa eteenpäin.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 13 Tammi 2013 15:54
Kirjoittaja Tekno
Itellä oli Scorpiossa joku halpa madallusjousisarja, se jäi kanssa hölmönnäköiseen etukenoon, edestä madaltui selvästi ja takaa vain vähän.

Edessä renkaat oli öbaut kaaren tasalla ja takana edelleen mahtuisi linnunpesä renkaan ja kaaren väliin.

Eli jos vaan ikinä on mahdollista pistää korkeussäätöstä coiloveria niin se on paljon järkevämpää.

Tai budjettiratkaisuna ainoastaan eteen coilit, ja taakse kiinteä madallus, ja säätää etupään samalle tasolle, tai omaan silmään sopivasti alemmaksi (on ite tullut tehtyä noinkin...)

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 20 Tammi 2013 16:59
Kirjoittaja p7_man
Jees nyt on lyhennetyt jouset paikallaan ja helvetin korkeexhan se jäi.. :-D Rälläkällä otin n. 1,25 kierrosta poies, aivan liian vähän siis. Tasotin sen terävän kulman pois jottei tulisi niin nopsaan läpi. Ei auta kun keväällä sitten kun tarkenee niin lyhentää niitä lisäää ja opetella ihan ite irrottamaan ja asentamaan.. Vaikka ei tuo maxanu kun 75 € tuossa hovikorjaajallamme.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 20 Tammi 2013 18:16
Kirjoittaja Tekno
kannattaa vakavasti harkita lyhyempien iskareiden laittoa jos vielä meinaat enemmän ottaa pois.

bilstein b8 sprint on hyvä (lyhennetyn ulosjouston iskari, tarkoitettu madallusjousien kaveriksi) ja ei maksa maltaita sierraan sopivana.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 22 Tammi 2013 15:30
Kirjoittaja p7_man
Joo kattoo ny miten noita uskaltaa enää lyhentää.. kävi nääs niin että reilun 2 vuotta, eli koko omistuxeni ajan Sierraani vaivasi kaasuttimen heikko toimivuus #1 kurkun osalta, joka teki ajamisesta hieman haastavaa Mutta nyt, kaasutin toimii niinkuin sen on tarkoituskin, ainoa mikä on muuttunut on keulan korkeus! Ompa bensapinta tarkalla sitten vissiin :-O Ei se kyllä toiminu sillonkaan kun takana oli vielä katkenneet madallusjouset.. Nyt siellä on vakiot.

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 06 Huhti 2013 02:03
Kirjoittaja MattiU
Juu en viitsi uutta topiccia vääntää joten kysytään tässä. Eli onko tollasesta GAZin säädettävästä alustasta kellään miään kokemuksia ? Ja tarviiko hirveesti modailla että menee farkkusierraan ? jollain ainakin jossain oli normi sedani sierrassa nää. Tästä siis kysymys http://www.ebay.com/itm/Ford-Sierra-Cos ... 5ae665b1cc

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 08 Huhti 2013 18:25
Kirjoittaja TheJuippi
Eikö tuo ainaki normi sierraan sovi toi 2wd cossun satsi, etupäästä varmaan farkkuunki, takapäästä en sitte tiedä....

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Lähetetty: 08 Huhti 2013 18:36
Kirjoittaja JyriN
Mulla on viime kesältä kokemuksia GAZ goldista. Hyvä setti, ero on pikkuista vajaa valovuosi noihin väsyneisiin Koni sportteihin.

Ehdottamasi sarja käy vain 2wd farkkuun eteen. Minun tietääkseni farkussa on takana iskari erilainen kuin luisuperässä ja sedanissa.

Tuota voisi yrittää tehdä itse coilover -tsi sarjalla (ks. Oheinen linkki) jostain säädettävästä iskarista. Kilautus vaikka rally-raceen voisi olla paikallaan. :wink:

viewtopic.php?f=10&t=24427&start=25