Sivu 1/1

mondeota ostamassa

Lähetetty: 18 Helmi 2010 17:41
Kirjoittaja hpkatteli
eli kommentteja neuvoja, mitä tulis tarkistaa n. 1996-2000 välillä diesel mondeosta 1.8td. jakohihna ja ruosteet ainakin katottava, mutta onko näissä muuten jotain erikoista?

ja onko iso ero tuohon uudempikoppaiseen mondeoon mk3? oon katellu edullista työmatka-autoa ja ihmetyttää miks noi 90 luvun lopun dieselmondeot on noin järjettömän halpoja...siis jos vertaa muihin saman kokoluokan autoihin..

Re: mondeota ostamassa

Lähetetty: 18 Helmi 2010 18:04
Kirjoittaja Billie
on mar ne halpoja kun ovat jo yli 10 vuotta vanhoja koslia. tuskin niissä mitään ihmeellisempää on kunhan kattelet että on jakopään remppa tehty ja sitä rataa. tyyppivikoja on jokaisessa automallissa. siiinä mk3:ssa on ainakin se korikitti homma jota tuskin on mk2:ssa. mk3:ssa paha tyyppivika on takajarrusatulat ja eritoten käsijarru, ei tahdo aina pelata kunnolla, en oo varma onko yhtä pahaa häikkää sen suhteen mk2:ssa.

Re: mondeota ostamassa

Lähetetty: 20 Helmi 2010 17:13
Kirjoittaja inaticul
Katso ensin esim. vikasarja http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Ford
ja sitten kertomukset mallikehityksestä http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Mondeo_93.htm ja http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Mondeo_01.htm
Mutta kannattaa suhtautua varoen kuitenkin varsinkin HS vikasarjaan. Se antaa äkkiä luettuna kaikista autoista aika huonon kuvan.

Nämä mk1/mk2 mondeot on aika vähä vikaisia. Lähinnä ruoste vikaa. MK2 hinnan selittää fordin vähän huono maine (tosin ihan suotta) ja se että malli on jo vanha. Mk2 on kuitenkin periaatteessa sama auto kuin mk1 ja se on ensi esitelty -93. Siitä huolimatta sisusta ja muotoilu ja varsinkin ajettavuus hakkaa vielä nykypäivänäkin monen muka laadukkaankin auton.
Mk2:ssa on myös hieman takajarru ongelmia kuten mk3 mutta taka-akselistot onkin samaa rakennetta pitkälti.

Mitä tohon dieseliin tulee niin se 1.8TD enduraD on todella vanhahtava moottori. Onhan se mekaanisella pumpulla oleva kone. Syöttöjä voi ruuvata vielä itse yms.
Vertaa esim. saman ikäpolven volkkarin 1.9TDI (sähköohjattu suihkutus)
Mutta ei se tietysti huono asia välttämättä ole. Onhan toi fordin dieseli luja kuin mikä ja luotettava ja halpa korjata. Mutta kulutus on korkeampi mitä monella kilpailijalla myös.

Mitä Mk3 mondeon dieseliin tulee niin TD- ja myöhemmin TDdi-merkinnöillä kulkeneet Transitista lainatut dieselit eivät paljon kehuja saa. Mutta 2002 saatiin valmiiksi common rail -diesel TDCi, joka edustaa ajanmukaista dieseltekniikkaa.

MK3 on tietysti enempi nykyaikaisen oloinen korimalli kaikin puolin, koska on täysin uusi korimalli verrattuna Mk2seen. Korisaumajen kitti ongelmaa tosiaan esintyy ja ne kannattaa katsoa tarkkaan. (Samanlaista kittisauma ongelmaa on mm. mersuissa, että ei mikään mondeon ongelma vain) Muuten pitäisi olla aika luotettavia pelejä.

Mondeo oli ensimmäisinä vuosinaan Euroopan eniten myyty auto luokassaan. Ensimmäisen sukupolven MK1/MK2 Mondeoita ehdittiin valmistaa noin 2,5 miljoonaa yksilöä ennen seuraajan esittelyä vuoden 2000 lopussa.
MK3 mondeo oli ensimmäisenä myyntivuotenaan Suomen kolmanneksi ostetuin automalli joka kertoo sekin jotain jo.

Molemmat mallit ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Kunhan huollot tehty ajallaan ja ruosteet tarkistaa.

Re: mondeota ostamassa

Lähetetty: 20 Helmi 2010 23:19
Kirjoittaja Soundsystem
Ja ainakin omalla kokemuksella mk2 helmat on yleensä aikamonessa yli 200000 ajetussa aikas rapeat.

Re: mondeota ostamassa

Lähetetty: 24 Helmi 2010 00:00
Kirjoittaja hpkatteli
kiitos vastauksista, nyt eikun katsellaan rauhassa millasia pelejä olis tarjolla.. taitaa mennä tuonne viime vuostuhannen puolelle, yksinkertainen tekniikka miellyttää enempi, jos ajossa ei hirmuisen isoja eroja ole..