Sivu 1/1
Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 09 Helmi 2010 02:40
Kirjoittaja Tenox
Haulla katselin, enkä löytänyt ihan sopivaa aihetta johon jatkaa, joten laittelin uuden aiheen. Jarrulevyt on näissä kolmos Mondeoissa kulutustavaraa (no sitähän ne on kai joka autossa). Omaan on hiljan vaihdettu etulevyt ja palat ja nyt koittelin vähän peltivanteen välistä takajarrulevyä ja siinähän tuntui sen verran kulumaa, että pitänee nuo vaihtaa ennen katsastusta taaksekin. Sinänsä hyvin vielä toimivat, eivätkä ole jumitelleetkaan.
Tuo kun on 2005 mallinen, niin siinä on erilaiset jarrupalat (ainakin Motonetin mukaan) kuin 01-04 malleissa. Levyt lienevät pysyneen samoina. Ovatkohan vaihtaneet palamallia juuri tuon jumittamisen takia?
Palat:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-1798
Levyt:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-5816
Osat ei ole hinnalla pilattuja siis, mutta mites Motonetin laatu näissä? Onko kellään omia kokemuksia? Eli haenko nuo, vai jostain muualta? Entäs vaihto? Onko paha operaatio jos ajattelisi itse värkätä? Onko noissa käsijarru jotenkin integroituna?
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Helmi 2010 02:04
Kirjoittaja Tenox
Eikö oo kukaan ite tehnyt jarruremppaa? Kannattaako siis minunkin viedä suosiolla pajalle?
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Helmi 2010 06:57
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
On tehty, pystyy ittekin tekeen, käsijarru satuloissa. Osat ei oo motonetin valmistamia, ja jos sieltä ei osta halvinta kuraa, homma toimii. siinä nyt muutama vinkki, haulla löytyy varmasti lisää. korjausoppaan aknssa pääsee jo pitkälle noissakin korjauksissa, vaikka ei olis ennen tehnytkään.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Helmi 2010 14:10
Kirjoittaja Tenox
OK. Kiitoksia. Kaipa tuota voisi itse yrittää. Motonetin levyt on 25e / kpl, eikä siellä myydä kuin yhtä mallia Mondeoon. Mitähän nuo maksaa sitten muualla?
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Helmi 2010 15:50
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Mä ostin toissa syksynä motonetistä itse kaikki takajarrukamat tohon meitin farkkuun, ja hyvin on toiminut reilun 10tkm, ei mitään valittamista. Yleensä siellä vaan on kaksi vaihtoehtoa, halpa ja kalliimpi, silloin kannattaa valita se vähän parempi.
En tiedä miten satulan rakenne on muuttunut 05 vuosimalliin, mutta tossa vanhemmassa sitä jarrustaulan mäntää joutuu pyörittämään samalla kuin sitä painaa sisään, että männän saa pohjaan. Muuten ihan perus pulttausta.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 14 Helmi 2010 17:24
Kirjoittaja Tenox
Tuli mieleen todeta Sierran allekirjoitukseen, että unelma-autojeni Top viidessä on Ford Mustang Fastback vuodelta 1968 vihreänä (67 voisi myös kelvata). (Muita Top 5 autoja mm. Shelby Cobra 427 koneella sinivalkoisena ja BMW E36 M3 3.2 ja 6v. manuaali Dakar Gelb värillä)
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 18 Touko 2010 22:50
Kirjoittaja Tenox
Eipä nuo nyt niin pahat olleetkaan, kun tarkemmin katsoi. Hoppa tänään leimattu taas vuodeksi eteenpäin. Katotaan ens suvena uudestaan.

Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Huhti 2011 00:48
Kirjoittaja Tenox
Njoo. Hoppa leimattu eilen vuodeksi ja nyt oli levyt ja palat jo todella pahat... Osuivat jo hiukan satuloihin, jotka onneksi toimivat ja huollettiin siinä samalla. Kaupanpäälle oikean takapyörän laakeri oli totaalisen kaputt ja se olikin yllättäen se kallein osa, kun tulee vissiin läjä muutakin sälää mukana. Jarruremppa osineen 220e, laakeriremppa osineen 285e ja katsastuspalvelu 90e päälle = 595e siis. Vaan nyt on taas Ford iskussa ja saa vuoden (toivottavasti) ajella.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 12 Huhti 2011 01:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Takapyöränlaakerihan tulee täydellisenä pakettina, eli siinä on koko pyörän napa ja laakeripesä samaa pakettia, ei pysty purkamaan, ja vielä abs anturikin kuuluu paketin hintaan. Ebayssa on myynnissä kiinalaisia tarvikkeita n.80e hintaan posteineen, itse en ole omaan laittanut, mutta työkaverin autoon moinen laitettiin, ja on se pelannut..
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 16 Maalis 2012 00:33
Kirjoittaja Tenox
Vuosi kulunut ja taas rahisee takapää. Tuntuis hiukan, että nyt on antautunut toiselta (vasen) puolen pyöränlaakeri. Kattelin vanhaa huoltokuittia, että 258e maksoi pelkkä osa.

Noh, Motonetissä tuo onkin vain 144,90e.
Pyörähtää 120tkm just kohta mittariin ja osat huoltoon on jo ostettuna. Su-ma on tarkoitus tehdä tuo isoin huolto ja samalla sitten vaihdetaan tuo laakerikokonaisuus jos on tosiaan rikki. Sitten katsurille ja raakaa ajoa.
2 vuotta Mondeon kanssa takana ja ihan suht tyytyväinen olen.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 16 Maalis 2012 19:38
Kirjoittaja hluukkonen
Osta se laakeri ebaysta, itse ostin ja makso posteineen joku 70€, vaihtoon meni se 1h kun samalla putsailin satuloita ja rasvasin liukutapit...
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 17 Maalis 2012 18:48
Kirjoittaja kujis
Tenox kirjoitti:Vuosi kulunut ja taas rahisee takapää. Tuntuis hiukan, että nyt on antautunut toiselta (vasen) puolen pyöränlaakeri. Kattelin vanhaa huoltokuittia, että 258e maksoi pelkkä osa.

Noh, Motonetissä tuo onkin vain 144,90e.
Pyörähtää 120tkm just kohta mittariin ja osat huoltoon on jo ostettuna. Su-ma on tarkoitus tehdä tuo isoin huolto ja samalla sitten vaihdetaan tuo laakerikokonaisuus jos on tosiaan rikki. Sitten katsurille ja raakaa ajoa.
2 vuotta Mondeon kanssa takana ja ihan suht tyytyväinen olen.
Motonetin laakerilla itsekkin ajanut kahdella eri mondeolla, ensimmäinen kesti varmasti sen 60tkm mitä auto mulla oli, toisella nyt 8tkm takana...

Takajarruja kuluttaa ilmeisesti laahaavat palat, käsijarru jumii päälle pakkasilla. Täytyy tuostakin omasta rasvata ja herkistellä jarrut, kun tulee aika vaihtaa kesärenkaat..
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 17 Maalis 2012 18:50
Kirjoittaja kujis
Sierra2.3-16v kirjoitti:Mä ostin toissa syksynä motonetistä itse kaikki takajarrukamat tohon meitin farkkuun, ja hyvin on toiminut reilun 10tkm, ei mitään valittamista. Yleensä siellä vaan on kaksi vaihtoehtoa, halpa ja kalliimpi, silloin kannattaa valita se vähän parempi.
En tiedä miten satulan rakenne on muuttunut 05 vuosimalliin, mutta tossa vanhemmassa sitä jarrustaulan mäntää joutuu pyörittämään samalla kuin sitä painaa sisään, että männän saa pohjaan. Muuten ihan perus pulttausta.
Ilmeisesti levyjarrullisissa kaikissa on tuo mäntä ruuvattavaa mallia?? Vai?Tai ollut ainakin niissä, mitä itse on tullut ruuvattua...
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 20 Maalis 2012 19:27
Kirjoittaja Tenox
Motonetin (eli GSP) takalaakeri, TRW:n takaiskarit (Kybit oli alla 60tkm, toinen antautui tänä talvena) ja uudet käsijarruvaijerit. Siinä 120tkm huollon päälle tulleet hommat. Toivottavasti menee katsastuksesta läpi. 10h meni kahdelta mieheltä koko paskaan, mutta täytyy sanoa, että oikein mikään ei sujunut jouhevan helposti, vaan aina jokin asia kamitti vastaan.
Mielestäni aika nopeasti meni laakerit, kun takaa 110tkm toinen ja 120tkm toinen. Samoin jarrulevyt eteen jo 85tkm jälkeen ja taakse 110tkm kohdalla. Takaiskarit 60tkm välein tähän mennessä. Vertailuna perheen kakkosauto jossa on alkuperäiset laakerit ja iskarit ja mittarissa 230tkm. Jarrulevyjä on siihenkin kyllä vaihdeltu vielä taajempaan.
Korjauskulut n. 300e ja huoltokulut n. 100e. Työ ilmaista. Iskarien yläpäät on muuten vittumaiset avata ja kiinnittää..
Edit: Läpi meni kehujen kera.

Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 04 Huhti 2012 15:31
Kirjoittaja pnieminen74
MONDEO MK3 ja kaikki muutkin voortit on surkeita autoja, mulla dieseli ja takalevyt 50 kappale,
biltsussa jotain vähän yli 20 liekö bensiiniin? jarrut kestää korjauksen jälkeen 5kk ja jää jumiin, ihan sama uusiiko kaikki vaiko puhdistelee alkuperäset, huonoa suunnittelua sanosin, olen muutaman kerran näitä korjannu jos jokusesta merkistä, mondeoissa huonoimmat jarrut mitä vastaan on tullu, jouset pitää heti uutena vaihtaa puolta jäykempiin, jos sattuu löytymään. se ruuvattava mäntä jumiutuu ihan sama putsaako vaiko ei, kun rasvat palaa ennenkuin ees huomaa ja soppa on valmis, stefakin lienee polskifiiatista kopioitu, on senverran paska, ei tosin vaikuta yhtään tohon jumiutumiseen, sen tekee se laahausliike ja itse osien materiaali (varmaan kiinasta) vaijerit muuten venyy, niille jotka ei usko, niin 5vuotta ja 1cm, ainakin diisseliversiossa, liekö sama lieka, ei oo laadukasta vaijeria nähnykkään, tosin se toimii vaikka sisus täynnä hiekkaa, vaikkakin jouheesti pakkasessa

jos sattuu hiekkateillä rallaamaan, suosittelen vaihtoa autoon, ei tällä pärjää...(ps. taas tänäkin vuonna hylky ja jousi poikki, jarrut paskana, toinen laahaa että hajuvana tulee perässä (saattaa ne jousekki venyä, ihan sama).
uutena päästöt 0,42 ensimmäiset 7 vuotta, sitte alkaa tapahtua, 9 vuosi 1,05 10 vuosi 1,75 tervettä menoa savun saattelemana, liekö suuttimet jo paskana nekin, jaaniin tää kasa on 96kw tai sinnepäin mitä on jäljellä alicanten virityspajan jäämistöistä, tddi tuontiromu kun on.
koputan puuta; automaatti ilmastoinnin täyttöjen, jousien, iskarien, siirtopumpun, jäähdyttäjän, konepellin lukon, laturin, ohjaustehostimen, lämpöanturien, turbon putkien (ei saa muuten suomesta sopivia), akun, takajarrujen, pyöränlaakerien jälkeen ei ole tarvinnut vielä ropeltaa muuta hajonnutta, paitsi tietty nyt toi yks jousi taas pitää vaihtaa...moottoria pudottaa 7,5cm että saa vaihdettua, itseasiassa ihan sama mitä tekee niin olen joutunut tiputtaan koneen pukin aina irti, on tää niin vesseli auto että, onneks on lämmin ja iso talli...
ps. viimeinen foortti (ei oo muuttunu laatu vm.79 tanarista yhtään suuntaan tai toiseen, siinä tosin käsis kesti pidempään tekohengityksillä, jopa 2 vuotta).
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 04 Huhti 2012 15:51
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Dieseleissä, bensoissa ja tehomalleissa kaikissa samat jarrut.
Ei ne nyt sentään ihan niin huonot ole, vaikka ne omastakin mielestä on surkeata suunnittelua.
Omasta paljon ajetusta alkoi kanssa takajarrut jumittamaan, satulat vaihdoin ja levyt+palat, niin melkein kolme vuotta meni ettei tarvinnut koskea ollenkaan..

Ja saatto mennä kauemminkin, auto meni siinä kohtaa vaihtoon. Reilu 300tkm ajettuna hukkasin, eikä kyllä pahaa sanottavaa, ihan hyvä laite, joka vehkeessä on ne heikot kohtansa.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 04 Huhti 2012 20:47
Kirjoittaja juhve
minkäs jousen takia oot joutunut moottoria irrottaan
taitaa toi jarrujen putsaus suositus olla vuoden välein
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 07 Huhti 2012 20:45
Kirjoittaja saksoboy
Sellasta viä ku asennat ne männät paikoilleen niin sillä männän asennollakin on takana merkitystä suhteessa jarrupaloihin...
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 09 Huhti 2012 11:54
Kirjoittaja traasbet
saksoboy kirjoitti:Sellasta viä ku asennat ne männät paikoilleen niin sillä männän asennollakin on takana merkitystä suhteessa jarrupaloihin...
Tarkennatko..? meinaatko männässä olevaa uraa sekä paloissa vastaavasti.
Re: Mk3 Mondeon takajarruista
Lähetetty: 09 Huhti 2012 16:24
Kirjoittaja saksoboy
Jarrusatulas on kohdistusnystyrät minkä mukaan ne pitää asettaa ja nimenomaan oikean kolon.
kuskin puolella pienempi kolo asetetaan nystyrän kanssa samaan linjaan ja apukuskin puolella isonpi asetetään nystyrän kanssa samaan linjaan.
ilmeisesti ne jarrupalojen nystyrät tulee siten oikeaan kohtaan.