Sivu 1/1

Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 02 Helmi 2010 22:30
Kirjoittaja Bourne
Mulla on Ford Mondeo 1.8 vm -98. Auto käy ja kulkee hienosti eikä sillä ole ajettukaan kuin vajaat 130 tkm pääasiassa vaimon ajamana. Nyt on yht´äkkiä ruvennut käymään tyhjänkäyntiä noin
1000 rpm.

Olisiko mahdollista, että kone käy liian kylmänä. Lämpömittarin viisari nousee noin neljännekseen.
Autoon tulee kuitenkin riittävästi lämpöä. Niin ja sitten se ainainen ja melkein joka automerkin
onglema eli ilmammäärä /-massa anturi. Olisikohan tuossa vikaa. Onkohan jollain Ford- asiantuntijalla joku idea tähän ongelmaan. Mistä kannattaisi aloittaa. Kaasuvaijeri liian kireällä - ehkä????? :) Tai sitten jotain fiksumpaa.

Niin siis kirjoitan nyt vielä tähän loppuun, että tämä korkeahko tyhjänkäynti on ainoa vika ja se käy sitä tuhatta rundia erittäin tasaisesti. Ajossa ei ilmene nykimistä, ei pätkimistä eikä mitään muutakaan kummallista. Auto kulkee ja kiihtyy hyvin eli hummatkin on melkein kaikki vielä
konepellin alla.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 03 Helmi 2010 08:34
Kirjoittaja tersa
Ainakin lämpömittari näyttää liian alhaista, joko termostaatti tai/ja lämpömittarin anturi vaihtoon.

Ilmamäärämittarissa tuskin on mitään, kun kaikki kerran on ok. Toimimattomuus aiheuttaa nykimistä ja tehojen katoamista.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 03 Helmi 2010 08:46
Kirjoittaja samiharju
tyhjäkäyntimoottori voi jumittaa, se on siellä imusarjan alla ahtaassa paikassa. eihän se saa ilmaa jostain esim. murtunut alipaineletku, vuotava jarrutehostin tms?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 03 Helmi 2010 15:01
Kirjoittaja Bourne
Vaihdoin termostaatin ja nyt lämpömittarin viisari nousee puoleenväliin ehkä vähän ylikin, eli termostaatti oli rikki. Tarkistin kaikki ne alipaineletkut, jotka löysin, kun irroitin imukurkulle menevän muovikotelon. Letkut oli mielestäni ehjät eikä edes kovin kovettuneet. Putsasin
imuläpän ja imukurkun samalla. Tulpatkin vaihdoin, kun ne olisi ollut syytä muutenkin kohta vaihtaa.

Onelma ei kuitenkaan hävinnyt. Auto käy edelleen tasaisesti 1000 rpm. Onko siellä konehuoneessa jokin solenoidi,joka kuulemma vaikuttaa tyhjänkäyntiin?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 04 Helmi 2010 14:28
Kirjoittaja teme69
Tarkista tuo samiharjun mainitsema tyhjäkäyntimoottori. Sinne kertyy ajan saatossa karstaa ja alkaa jumittamaan.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 04 Helmi 2010 15:26
Kirjoittaja tersa
Kokeile irrottaa lambdan liitin, käynnistä auto ja ajele. Onko tyhjäkäynti tällöin lämpimällä koneella alempana..

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 04 Helmi 2010 16:25
Kirjoittaja Bourne
Mitenkäs katin käy, jos ajelee ilman lambdaa, vai tarkoititko, että ajaa koneen lämpimäksi ja sitten
nyppää lambdan piuhat irti?

Nuo kaikki muut yllämainitut toimenpiteet olenkin tehnyt ja tyhjänkäynti on tasaisesti noin 950 rpm,
joten vähän vaikutti, mutta ilmeisesti eivät ole varsinainen vian syy.

Onko sillä merkitystä, että autossa on automaatti-ilmastointi. Kompurahan ei näillä keleillä pahemmin
käynnisty, mutta käynnistyessään vie kohtalaisesti voimaa ??? Tämä nyt on tätä arvailua, mutta
kai siitä täytyy vikakoodit ainakin käydä ottamassa. Saako ne muuten jollain vippaskonstilla kotihuoltamolla?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 04 Helmi 2010 17:49
Kirjoittaja tersa
Niin no en tiedä miten siinä käy. Mutta itellä ainaki on lambdassa jotain vikaa, toimii paremmin irti eli seos menee kohdilleen (moottorin ääni oikea), tyhjäkäynti ei jää huutamaan, kulkeekin jopa oikein.

Onhan siinä aina paljon muitakin vaihtoehtoja, imuilmavuotoa vaikka jossain :)

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 07 Helmi 2010 16:49
Kirjoittaja cabba
Hei, itsellä on -97 1.8 mondeossa myös tyhjäkäyntivika joten lainaan ketjua.. Mutta minulla tyhjäkäynti on yli 2000rpm. Jos kytkintä nostaa niin että kierrokset laskee alle 1500rpm, tyhjäkäynti tipahtaa sinne normaaliin 900 jenkaan. Ja käy sitä nätisti. Mutta heti kun kaasuun koskee niin kiekat pompsahtaa taas yli 2000:een. Vaihdettu MAF, kaasuläppä, kaasuläpän anturi, EGR:n molemmat ohjauslaatikot, tarkistettu kaikki imuletkut sataan kertaan.. Auto oli kesällä kansirempassa ja on sen jälkeen tehnyt tätä. Nyt on vaan leima kuukauden päästä niin olis pakko saada fiksattua. Onko vinkkejä?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 07 Helmi 2010 21:50
Kirjoittaja tersa
cabba kirjoitti:Hei, itsellä on -97 1.8 mondeossa myös tyhjäkäyntivika joten lainaan ketjua.. Mutta minulla tyhjäkäynti on yli 2000rpm. Jos kytkintä nostaa niin että kierrokset laskee alle 1500rpm, tyhjäkäynti tipahtaa sinne normaaliin 900 jenkaan. Ja käy sitä nätisti. Mutta heti kun kaasuun koskee niin kiekat pompsahtaa taas yli 2000:een. Vaihdettu MAF, kaasuläppä, kaasuläpän anturi, EGR:n molemmat ohjauslaatikot, tarkistettu kaikki imuletkut sataan kertaan.. Auto oli kesällä kansirempassa ja on sen jälkeen tehnyt tätä. Nyt on vaan leima kuukauden päästä niin olis pakko saada fiksattua. Onko vinkkejä?
Tutulta kuulostaa eli on vastaavanlaista, kattoo jos omalta kohdalta selviää joskus. Ja kuka löytääkin ratkaisun, niin voisi kertoa sen myös muille :D

Lambda jos vaikuttaa?
Vikakoodien luku?
Tuolta vinkkejä oireilun mukaan http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html#

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 07 Helmi 2010 22:26
Kirjoittaja cabba
tersa kirjoitti: Vikakoodien luku?
Löytyy OBD-laite itseltä, sen mielestä kaikki ok.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 08 Helmi 2010 00:54
Kirjoittaja teme69
cabba kirjoitti:Hei, itsellä on -97 1.8 mondeossa myös tyhjäkäyntivika joten lainaan ketjua.. Mutta minulla tyhjäkäynti on yli 2000rpm. Jos kytkintä nostaa niin että kierrokset laskee alle 1500rpm, tyhjäkäynti tipahtaa sinne normaaliin 900 jenkaan. Ja käy sitä nätisti. Mutta heti kun kaasuun koskee niin kiekat pompsahtaa taas yli 2000:een. Vaihdettu MAF, kaasuläppä, kaasuläpän anturi, EGR:n molemmat ohjauslaatikot, tarkistettu kaikki imuletkut sataan kertaan.. Auto oli kesällä kansirempassa ja on sen jälkeen tehnyt tätä. Nyt on vaan leima kuukauden päästä niin olis pakko saada fiksattua. Onko vinkkejä?
Onko ne pakosarjalle menevät putket varmasti kunnolla kiinni ja pakosarja/tiiviste ehjä ettei pääse ilmaa systeemiin ennen lambdaa sieltä?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 08 Helmi 2010 11:31
Kirjoittaja cabba
teme69 kirjoitti: Onko ne pakosarjalle menevät putket varmasti kunnolla kiinni ja pakosarja/tiiviste ehjä ettei pääse ilmaa systeemiin ennen lambdaa sieltä?
Pitää tutkia. Onko muunlaista keinoa tuon tiivisteen ehjyyden tarkistamiseen kuin pakosarjan irroitus?

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 08 Helmi 2010 12:23
Kirjoittaja tersa
Mites kannentiiviste, voiko se aiheuttaa kaikkea hauskaa (eli mitä)? Jos on mennyt sylinterin ja jäähdytyskanavan väliltä.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 08 Helmi 2010 13:52
Kirjoittaja Bourne
tersa kirjoitti: Tutulta kuulostaa eli on vastaavanlaista, kattoo jos omalta kohdalta selviää joskus. Ja kuka löytääkin ratkaisun, niin voisi kertoa sen myös muille :D

Lambda jos vaikuttaa?
Vikakoodien luku?
Tuolta vinkkejä oireilun mukaan http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html#

Ei tästä taida Fordin kohdalla olla pahemmin apua, mutta, jos Fordissa pystyy säätämään kaasulpän asentoa niin samalla pitäisi säätöjänniteen muuttua. Tällä konstilla korjasin joskus
Nissanin 2,0 litrasen tyhjänkäynnin. Se säätöjännite oli mitattavissa ohjaimeen tulevista johdoista(en muista mistä) mutta jännite oli vajaa 2 volttia ja korjaamokäsikirjan ohjearvo oli 0,4 - 0,65 volttia. Eipä ole tämän jälkeen pottuillut. Lienee kuitenkin niin, että Fordissa tämä on toteutettu eri tavalla.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 08 Helmi 2010 20:21
Kirjoittaja teme69
cabba kirjoitti:Pitää tutkia. Onko muunlaista keinoa tuon tiivisteen ehjyyden tarkistamiseen kuin pakosarjan irroitus?
Katso nyt ainakin aluksi silmämääräisesti näkyykö mitään vuodon merkkejä ja kuuntele. Varmaankin vaihdettu kaikenmaailman tiivisteet kansirempan yhteydessä? Epäilisinkin enemmän että kasausvaiheessa joku letku/putki unohtunut kiinnittää tai on huonosti kiinni ja haukkaa sitten ilmaa. Myös esim. viallinen jarrutehostin aiheuttaa imuvuodon... olisi kuitenkin melkoista sattumaa että alkaisi oireilla juuri kansirempan jälkeen.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 09 Helmi 2010 13:20
Kirjoittaja Julle850
Sama ongelma 1.8 -00 mondeossa. Tyhjäkäynti kylmänä pikkaisen yli 1000 ja lämpimänä tasan 1000r/min. Ei huoju eikä vaella -> ei vuoto eikä tyhjäkäyntimoottorin takertelu silloin. Olen päätellyt että ohjaustehostimen tai ilmastoinnin painekytkin joka nostaa kierroksia voisi olla rikki. Omassa ainakin kun ohjauksen kääntää aivan toiseen reunaan niin että tehostin alkaa jurnuttamaan niin kierrokset laskee 100-150r/min. Tuosta suunnasta ajattelin vian löytyvän ainakin omassa koslassani. Tutkitaan kunhan ilmat lauhtuu pikkaisen....

Tuo kaasuläpän "0-kohta" pitäisi selvitä helposti. Nyppää tyhjäkäynti säätimen johdon irti. Jos tyhjäkäynti putoaa tai sammuu kokonaan niin kaasuläpän 0-asento ei ole liian isolla. En ole kokeillut, päättelin vain...

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 11 Helmi 2010 12:12
Kirjoittaja Bourne
Jotain tollasta täytys miettii, mutta taidan viedä Foortin huoltoon. Saavat ammattimiehet siellä sitten ihmetellä.

Niin vähän olen jotunut Ford-huoltoon turvautumaan, että ei tämä kokonaisuutta / keskiarvoa pahemmin huononna.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 11 Helmi 2010 19:16
Kirjoittaja Julle850
Kerroppa tuomio kun olet käynyt kynittävänä...

Omien kokeilujen tuloksia:
- tehostimen painekytkin toimii oikein, nostaa ja laskee kierroksia paineen mukaan. Muutos n. 50r/min
- tyhjäkäynti venttiili toimii. Kone sammuu kuin kivi kun irroitti piuhan.

Ecu siis päättelee että kierrokset pitää olla 1000r/min. Mutta miksi, olisi kiva tietää :?:

Kesällä ongelmana oli liian pienet tyhjäkäynti kierrokset ja tyhjäkäynnin aaltoilu. Samalla söi yhtä tulppaa. Tuo parani kun pesi ruiskusuuttimet ultraääni pesurissa.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 17 Helmi 2010 21:50
Kirjoittaja Bourne
En sitten tainnut joutua kynittäväksi, koska avattuani imuäänivaimentimen kopan, niin huomasin O-renkaan olevan enemmänkin Ö-renkaan. Vaihdoin uuden tiivisteen ja nyt kierrokset ovat suurin piirtein paikallaan. Kone käy tasaisesti, kuten tähänkin asti. Kierrokset ovat vieläkin ehkä vähän yli 850 rpm, mutta kun mittarin näytöstä ei saa kovin tarkkaa arvoa. Kannattaa putsata se imukurkun reuna hyvin ja suihkaista vähän vaikka silikonia, niin osa menee paikalleen nätisti.

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 01 Kesä 2010 14:02
Kirjoittaja Chloride
Mulla on tyhjäkäynti scorpiossa kans jossain 1100 kierrosten kohdalla kun kone on kylmä, kun kone on lämmennyt niin kierrokset jossain 950 kohdalla.. Ja jos kaasutan niin että kierrokset nousee 3000 yli ja sit päästän kaasun niin kone jää kiertämään siihen 1500-2000kierrosten kohdalle pariksi sekunniksi kunnes laskee sinne 1000tuntumaan.. En tiiä missä vika.


Pelkään myös että kone käy liian rikkaalla, vanha omistaja oli vaihtanut katin katsastuksen yhteydessä koska ei menny päästöistä läpi.


Lisätään vielä semmonen et soppakin maistuu koneelle. Ajoin 200km lenkin tasaisella kaasulla noin 100km/h nopeudella ja kyllä se hieman yli 10litraa sadalla söi.. Pitäis syödä jotain 8litraa sadalla maantieajossa.. Kylillä tää vie varmaan 20litraa sadalla ku työmatka on 1,5km ja joutuu kokoajan tankata, tuntuu siltä että menis 5e päivässä bensaan.

Ja kyllä se kone nakuttaakin että en tiiä kai pitäis koko paska myydä vaa..

Re: Vielä Mondeon tyhjänkäynnistä

Lähetetty: 07 Syys 2010 11:23
Kirjoittaja dexter__35
Itsellä escortissa sama vika 1.8 zetecissä, ennen olluy kiekat siinä 800 nyt nousseet lämmälläkin koneella siihen 1200. Vikaa en keksi mistään vaikka ettiny oon :S