Sivu 1/1
DOCH Sierra automaatti vikaa ja infoa
Lähetetty: 02 Helmi 2010 20:09
Kirjoittaja j0ne
Juuri kun eilen sain Sierran leimasta läpi ekalla yrityksellä ja muutenkin auto ja vaihteet toimineet moitteetta niin nyt sitten yhtäkkiä loota rupes temppuilemaa.
Eli aamulla vielä vaihteet toimi hyvin ja jätin auton parkkiin päiväksi. Äsken lähdin ajamaan ja ei toimi kuin 1. ja 2. vaihde, isompia ei suostu vaihtamaan.
Onko tuohon jotain peruskikkoja mitä voi kokeilla tai veikkausta jostain tyyppiviasta mikä voisi olla kyseessä?
Ps. Tehdasuusi laatikko tuohon on laitettu pari kolme vuotta sitten Fordilla...
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 02 Helmi 2010 21:52
Kirjoittaja j0ne
Testailua ja lisähuomioita:
-Aluksi D asennossa ei toiminut kuin ykkönen, pitempään testailtua välillä kakkonen ja pari kertaa kolmonenkin
-pakkokolmonen oli aluksi aina ykkönen, pitempään kun testailin niin yleensä kakkonen ja välillä meni kolmonenkin
-pakkokakkonen toimii ok
-pakkoykkönen toimii ok
-nelonen ei toimi ollenkaan
Lootaöljy maksimimerkissä ja punaista (testattu lämpimällä lootalla, vaihteet läpi käytynä ja d silmässä). Nopeusmittari toimii.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 03 Helmi 2010 07:57
Kirjoittaja Tekno
Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 03 Helmi 2010 09:01
Kirjoittaja Foordson
Tekno kirjoitti:Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Kyllähän sieltä vaijeri löytyy ja kuten tuossa jo kerrottiinkin niin kannattaa ainakin puhdistaa tuo vss-anturin liitin.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 03 Helmi 2010 12:35
Kirjoittaja j0ne
Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Siis ilmamassamittari? Vai tarkoitatko MAP anturia?
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Mittari on mielestäni vaijerilla. Mistäs tuon VSS -anturin löytää?
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 03 Helmi 2010 13:29
Kirjoittaja Foordson
j0ne kirjoitti:Siis ilmamassamittari? Vai tarkoitatko MAP anturia?
Mittari on mielestäni vaijerilla. Mistäs tuon VSS -anturin löytää?
Map-anturia tarkoitti. Tosiaan tuo vss-anturin liitin löytyy kuskinpuolelta laatikon kyljestä, olikos se nyt 3-napainen sellainen hieman kolmion mallinen.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 03 Helmi 2010 14:57
Kirjoittaja Tekno
ja jotakuinkin vaihdekepin kohdalla. Mutta juu siis MAP-anturi myös vaikuttaa vaihteiston, etenkin kickdownin toimintaan. Jospa se sulla kuvittelee että "lusikka on kokoajan pohjassa" ja pitää siten vaihteen pienenä, vaikkei tarvetta olisi. ?
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 04 Helmi 2010 20:01
Kirjoittaja j0ne
Tänään kun ajelin ja testailin niin kolmonen ja nelonenkin alkoi toimia jotenkin.
Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.
Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 06 Helmi 2010 19:03
Kirjoittaja j0ne
Nyt toistapäivää toimii laatikko normaalisti, vaihtaa siis mukisematta ja jouhevasti.
Onko ideoita mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...
Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.
Ps. Oisko jollain heittää jotain kuvaa noista automaatin pantojen säädöstä?
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Lähetetty: 09 Helmi 2010 22:04
Kirjoittaja j0ne
Luinpas pari iltaa tässä Fordin omaa huoltomanuaalia A4LD lootasta.
Muutamia huomioita, koskien aikaisempia kommentteja:
-Laatikkoa ei ECU ohjaa mitenkään -> VSS anturia ei ole ja MAP ei suoranaisesti vaikuta laatikkoon (muuta kuin koneen seoksiin/kierroksiin ja tätä kautta voi häiritä laatikon toimista yhteen koneen kanssa, esim. liian korkea tyhjäkäynti)
-laatikkoa ohjaa alipaine ja keskipakovoima, servojen ja keskipakosäätimen avulla (hydraulisesti)
Omassa noitten vikaetsintä taulukoiden perusteella syyllinen luultavasti jumittava venttiilikoneisto tai keskipakosäädin, oisko ollut jäätä tjsp. koska nyt toimii taas hyvin.
Alipainesäätimen(kalvo) toiminta ja alipainejärjestelmä kokonaisuudessaan ensimmäisiä katsottavia jos ei vaihda vaihteita. Ja tietty ettei kickdownin solenoidin vaijeri ole tiukalla...
O/D ja 2.vaihteen jarruvanteissa on säätö, joka kuuluu perushuolto toimenpiteisiin. Laatikon kuskinpuolella lukitusmutterit ja säätö"pultit". Oikea tiukkuus 10Nm ja kaksi kierrosta auki. R/1. vaihteen jarruvannetta ei voi säätää...
Sähköisiä osia laatikossa ei siis oikeastaan ole muita kuin käynnistyksen estokytkin ja kickdown solenoidi (jotka nekin ovat laatikon kuskinpuolen kyljessä).
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa ja infoa
Lähetetty: 11 Helmi 2010 01:38
Kirjoittaja Tekno
-91 Scorpion A4LD:ssä ainakin oli VSS-anturi. Ilman sitä od/nelonen ei toiminut.