Sivu 1/2

focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 30 Tammi 2010 13:36
Kirjoittaja jensgt4
moi kaikki... olen uusi jäsen tässä vaikka fordeja ollu jo 20 vuotta piha täynnä.. :D
ja tos viime viikolla ostin ensimäinen etuveto voorti. 99-punanen riiseli focus jossa konen ala kerta oli sökönä. hain hyvän käytetyn koneen romutamosta ja vaihdoin ku ajattelin ett tosi helpo vaihda konetta ku on riisseli. ja ny ei käynistyy millään.. :cry: kone oli 00- mallista focuksesta eli olisko joku käynistyksen esto jääny pääle? onko semmosta edes ja se ilmaus nii onko joku parempi vaihtoehdo kun suutin putkien avaus ja sahamaan?? en oo vaihtanu mikä boxeja et sopiiko ne edes yhteen tuo 00-kone 99- korin kaa?

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 31 Tammi 2010 12:48
Kirjoittaja jensgt4
pian lähtee hermot ton kaa.. :( olis tommone vanhan ajan kunnon käsi pumppu mahtava... :D

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 31 Tammi 2010 14:42
Kirjoittaja jensgt4
näköjään tuo käynistyksen esto.. nyt pitäis saada pois päältä mut kun oo vain yks avain.. :(

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 31 Tammi 2010 21:00
Kirjoittaja jiipee62
Vähän "mustatuntuu" vastaus, mutta jos siinä uudessa koneessa on sen uuden koneen naftapumppu niin pitää käydä Fordilla tietokoneen päässä koodaamassa ajonesto. Ja kumman koneen boxi on kiinni? Ihan varma en tuosta ole mutta melkein, soitto hopan korjamolle kertonee varmuudella. Tai voinet myös vaihtaa pumpun koriin ja tietokoneboxiin kuuluvasta moottorista mutta sitten pitää osata ajoitukset tms. kohdalleen.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 31 Tammi 2010 22:55
Kirjoittaja samiharju
syöttöpumppu itsessään on tyhmä, ajonesto ja muu järki on pumpun päällä olevassa ohjainyksikössä, riittäisköhän jos sen vaihtais vanhasta? piuhat sivuleikkureilla poikki ja kutistejatkoilla kiinni kuten lähetettäessä pumpun aivoja korjaukseen Puolaan..

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 01 Helmi 2010 07:18
Kirjoittaja jensgt4
samiharju kirjoitti:syöttöpumppu itsessään on tyhmä, ajonesto ja muu järki on pumpun päällä olevassa ohjainyksikössä, riittäisköhän jos sen vaihtais vanhasta? piuhat sivuleikkureilla poikki ja kutistejatkoilla kiinni kuten lähetettäessä pumpun aivoja korjaukseen Puolaan..

Näin tein.. ja kone hyräyhti käyntiin niikui ei koskaan olis ollukaa missän mualla...
kiitoksia vastauksista. ja sama youtuubille kun sieltä löytyi "näin teet"videon. :D nyt kun kerran tehty nii pääsee helpomalla ens kerran. :lol:

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 01 Helmi 2010 08:57
Kirjoittaja samiharju
:-)

ain´t life sometimes simple.. XD

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 01 Helmi 2010 09:00
Kirjoittaja samiharju
älä heitä vanhaa ohjainboksia hukkaan. 99% varmuudella kun td focuksessa on ongelmana "ei käynnisty" ja syöttöpumppua epäillään syyksi, on vika vain tuossa aivoboksissa jota korjataan ainakin www.vp44diesel.de <- tuolla alle 300e hintaan uuden pumpun maksaessa n 1300e ja isompityö vaihtaa pumppu kun boksi... jos sattuu kohdalle "pumppuvikainen" focus niin tuo ehjä boksi paikalleen ja ajoneston koodaukseen fordille joka maksanee muutaman kympin ja voila - auto pelaa..

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 02 Helmi 2010 07:13
Kirjoittaja jensgt4
Joo säästössä on koko vanha kone.. ajattelin avaa sen nii sais nähä mikä sielä on menny ettei si vaa riitää joku laakeri vaihdo et siitä tulis ehjä vara koneen tai vaikka myyntin jollekin tarvitsevalle. :D

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2012 13:16
Kirjoittaja -Markus-
jiipee62 kirjoitti:Vähän "mustatuntuu" vastaus, mutta jos siinä uudessa koneessa on sen uuden koneen naftapumppu niin pitää käydä Fordilla tietokoneen päässä koodaamassa ajonesto. Ja kumman koneen boxi on kiinni? Ihan varma en tuosta ole mutta melkein, soitto hopan korjamolle kertonee varmuudella. Tai voinet myös vaihtaa pumpun koriin ja tietokoneboxiin kuuluvasta moottorista mutta sitten pitää osata ajoitukset tms. kohdalleen.
Jos joku osaa sanoa, että onko tuo tummennettu osa tuosta niin sanottua FAKTAA? Eli onko tuo edes nykytiedon valossa mahdollista? Että ajoneston voi noin vaan koodata uusiksi. Ko. asiaan pitäisi saada 100% varmuus. On nimittäin yksi focus tuossa jo käynyt kahdella eri korjaamolla ja auto ei edelleenkään käy....rahaa palanut sellanen 1500 eur.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2012 15:19
Kirjoittaja kujis
Ajonesto on juuri tuossa pumpun boxissa, jos vaihtaa uuden pumpun, jossa uusi boxi, niin joutuu käymään fordilla koodaamassa uusi pumppu autoon

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2012 15:20
Kirjoittaja kujis
-Markus- kirjoitti: Jos joku osaa sanoa, että onko tuo tummennettu osa tuosta niin sanottua FAKTAA? Eli onko tuo edes nykytiedon valossa mahdollista? Että ajoneston voi noin vaan koodata uusiksi. Ko. asiaan pitäisi saada 100% varmuus. On nimittäin yksi focus tuossa jo käynyt kahdella eri korjaamolla ja auto ei edelleenkään käy....rahaa palanut sellanen 1500 eur.
Kerro toki, miten vika ilmeni. Vilkkuuko hehkun tai ajoneston merkkivalo?

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2012 16:11
Kirjoittaja -Markus-
kujis kirjoitti:Ajonesto on juuri tuossa pumpun boxissa, jos vaihtaa uuden pumpun, jossa uusi boxi, niin joutuu käymään fordilla koodaamassa uusi pumppu autoon
Jep. Kiitos vastauksesta. Onkohan mahdollista että ko. operaation pystyy tekemään esim. pätevä Bosch Car Service-korjaamo ? Vai onko juurikin merkkiliikkeellä ainoastaan tuohon mahdollisuus?

Entäs sitten kun ko. autossa on nyt vaihtosyöttöpumppu paikallaan. Jos ajatellaan, että ei koodata tuota pumpun boxia. Mitä kaikkea pitää vaihtaa pumpun luovuttaneesta autosta ko. autoon jotta auto lähtee käymään? Ecu? virtalukko? keskuslukon ohjausboxi ?

E: Tämä hajva:n tapaus kyseessä:

viewtopic.php?f=3&t=33019&p=182066#p182064

viewtopic.php?f=3&t=35610&start=0

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 10 Helmi 2012 18:40
Kirjoittaja -Markus-
-Markus- kirjoitti: Entäs sitten kun ko. autossa on nyt vaihtosyöttöpumppu paikallaan. Jos ajatellaan, että ei koodata tuota pumpun boxia. Mitä kaikkea pitää vaihtaa pumpun luovuttaneesta autosta ko. autoon jotta auto lähtee käymään? Ecu? virtalukko? keskuslukon ohjausboxi ?
Ilmeisesti ainakin ecu ja virtalukko/avain tarvitsee tuosta luovuttaja-autosta koska onhan näissä ajonestosirut avaimessakin. Unohdettava tämä vaihtoehto koska virtalukkoa/avainta ei ole käytettävissä ko. autosta.

Täytyy varmaan vaihtaa tuo alkuperäinen pumpun ohjausyksikkö paikalleen ja ihmetellä sen jälkeen lisää jos ei fokkeri vielä herää henkiin.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 18:24
Kirjoittaja -Markus-
Eipä herännyt focus pumpun boxin vaihtamisella alkuperäiseen. Suuttimelle asti tulee nyt ainetta jotenkuten, mutta hieman tuntuu että ei riittävällä paineella.

Onko tietoa voiko tuo tyyppivika mikä noihin monesti tulee tuohon syöttöpumpun ohjausboxiin aiheuttaa sen että ei anna riittävää painetta suuttimille? Vai loppuuko polttoaineen tulo suuttimelle kokonaan?

Ja kellon päällä punainen led vilkkuu nykyisin, ei vissiin ennen vilkkunut. Mikä merkitys tällä lie?

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 18:57
Kirjoittaja kujis
-Markus- kirjoitti:Eipä herännyt focus pumpun boxin vaihtamisella alkuperäiseen. Suuttimelle asti tulee nyt ainetta jotenkuten, mutta hieman tuntuu että ei riittävällä paineella.

Onko tietoa voiko tuo tyyppivika mikä noihin monesti tulee tuohon syöttöpumpun ohjausboxiin aiheuttaa sen että ei anna riittävää painetta suuttimille? Vai loppuuko polttoaineen tulo suuttimelle kokonaan?

Ja kellon päällä punainen led vilkkuu nykyisin, ei vissiin ennen vilkkunut. Mikä merkitys tällä lie?
Jos kellon päällä oleva valo alkaa vilkkumaan nopeasti startatessa, niin on ajonesto päällä. Jos tuo alkuperäinen pumppu/boxi yhdistelmä on ollut toimivasta autosta purettaessa, niin käy vain koodaamassa se autoosi. Voihan olla että vanhassa pumpussa ja boxissa on vikaa

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 18:59
Kirjoittaja kujis
Ja oletko muuten tarkistanut konehuoneessa olevat sulakkeet?? Siellä on yksi tuolle pumpulle?? En muista mikä, mutta ohjekirjasta selviää...Ihan vaan varmistaakseni... 8)

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 20:02
Kirjoittaja -Markus-
kujis kirjoitti: Jos kellon päällä oleva valo alkaa vilkkumaan nopeasti startatessa, niin on ajonesto päällä. Jos tuo alkuperäinen pumppu/boxi yhdistelmä on ollut toimivasta autosta purettaessa, niin käy vain koodaamassa se autoosi. Voihan olla että vanhassa pumpussa ja boxissa on vikaa
Joo, tuo ledi alkaa vilkkumaan nopeasti startatessa. Bosch Car Service on yrittänyt koodata tuon pumpun/boxin jonka varaosa-auto luovutti, ei toivottua tulosta. Ja nyt siis vaihdoin vain sen alkuperäisen pumpun boxin takaisin. Voisko olla jotenkin niin, että se vaatisi jotain koodaamista nytkin? Ja tosiaan, tuossa orkkis boxissa luultavasti se transistori tyyppivika. Näkeekö esim. MTM-huollon kaveri tuosta boxista, että onko se rikki vai ei ? Vai vaihdetaanko transistori ja toivotaan, että vika korjaantui?

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 20:22
Kirjoittaja kujis
Kyllä se sen näkee, kun aukasee. Just kesällä vaihdoin serkun focukseen tuon boxin, mutta en muista vilkuttiko se tuota ajoneston valoa, kun oli vika päällä?? Hehkun valo ainakin vilkkui... Olisiko se voinut sitten kadottaa sen avaimen sirun? Onko sitä punaista masteravainta tallessa sulla?? Sillä voisi kokeilla avaimet ohjelmoida uudelleen...

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 21:02
Kirjoittaja -Markus-
Ei ole kun yksi avain tallessa. Ja sekään ei taida olla "master"avain. Täytyy vissiin laittaa boxi Iisalmeen ja miettiä sit seuraavat siirrot. Varmaan pitää ainakin piuhan päässä käyttää sen jälkeen.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2012 21:42
Kirjoittaja kujis
-Markus- kirjoitti:Ei ole kun yksi avain tallessa. Ja sekään ei taida olla "master"avain. Täytyy vissiin laittaa boxi Iisalmeen ja miettiä sit seuraavat siirrot. Varmaan pitää ainakin piuhan päässä käyttää sen jälkeen.
Et joudu maksamaan kuin toimituskulut, mikäli boxi onkin toimiva. Että tuosta kannattaa ehkä kokeilla seuraavaksi... Toivotaan, että sillä lähtee käyntiin!

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 03 Maalis 2012 14:00
Kirjoittaja -Markus-
-Markus- kirjoitti:Ei ole kun yksi avain tallessa. Ja sekään ei taida olla "master"avain. Täytyy vissiin laittaa boxi Iisalmeen ja miettiä sit seuraavat siirrot. Varmaan pitää ainakin piuhan päässä käyttää sen jälkeen.
Alkuperäinen ruiskupumpun ohjausboxi kävi reissun Iisalmessa. Se oli rikki kuten ajattelinkin. Mutta MTM huollon kaveri sanoi jotain, että se ei ollut mennyt samallalailla rikki kuten nuo normaalisti menee...??

Boxi vaihdettu paikalleen ja käyty koodaa ajonesto Boschilla pois, MUTTA auto ei vieläkään käynnisty! :(
Jotain vikakoodeja näkyy, joita ei vissiin saa pois kuitattua. MTM kaveri sanoi etukäteen, että noissa Fordin pumpuissa noin puolessa korjatuissa tapauksissa tämä saattaa tapahtua, että koodit jää päälle ja auto toimii varaohjelmalla mutta pitäs vissiin käyntiin lähteä?!

Eli autossa on nyt kiinni purkuautosta ostettu pumppu ja orkkis boxi. Vähän tietysti alkaa epäilee tuota pumppua ja sen kuntoa vaikka myyjä kyllä vakuutti että ois ehjä....

Seuraava homma ois vissiin vaihtaa tuo orkkis pumppu takas paikalleen jos ei tuossa muuta ilmene kun saa auton omaan talliin ihmeteltäväksi.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 04 Maalis 2012 21:05
Kirjoittaja -Markus-
No nyt on auto omassa tallissa. Nyt tuntuu kyllä tulevan suuttimelle jo ainetta selkeesti paremmin kun viimeeksi kun oli vielä rikkinäinen pumpun boxi ja ajonestokin päällä.

Mutta tosiaan käyntiin ei lähde. Paljon näissä on ruiskutuspaine? Eli auto -99 1.8 TCI 90 hv. Vois olla mittari saatavilla tuossa niin vois mitata tuon. Jos sattuu että on alakantissa eikä suutin avaudu esim.

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 05 Maalis 2012 19:23
Kirjoittaja -Markus-
Suuttimenkin läpi tulee aine. Paljo näissä on ruiskutusennakko? Näytti, että ruiskutus oli selkeesti myöhäsessä mikä selittäisi ettei lähtenyt käyntiin. Nyt säädettiin ennakon puolelle jonkun verran mutta ei vielä käyntiin ainakaan tuolla säädöllä lähtenyt.

Nyt meni jo starttikin remonttiin/vaihtoon.

Säätö jatkuu.......

Re: focus -1,8tdi -99 koneen vaihto

Lähetetty: 12 Maalis 2012 04:37
Kirjoittaja -Markus-
-Markus- kirjoitti: Alkuperäinen ruiskupumpun ohjausboxi kävi reissun Iisalmessa. Se oli rikki kuten ajattelinkin. Mutta MTM huollon kaveri sanoi jotain, että se ei ollut mennyt samallalailla rikki kuten nuo normaalisti menee...??

Boxi vaihdettu paikalleen ja käyty koodaa ajonesto Boschilla pois, MUTTA auto ei vieläkään käynnisty! :(
Jotain vikakoodeja näkyy, joita ei vissiin saa pois kuitattua. MTM kaveri sanoi etukäteen, että noissa Fordin pumpuissa noin puolessa korjatuissa tapauksissa tämä saattaa tapahtua, että koodit jää päälle ja auto toimii varaohjelmalla mutta pitäs vissiin käyntiin lähteä?!
Jep. Nyt on Focus tulilla ja ajossa. Syy, ettei lähtenyt käyntiin viimeeksi vaikka kaiken piti olla kunnossa, oli että ruiskutusennakko ei ollu enää mitään ennakkoa vaan reilusti myöhässä. Ja hauskaahan tässä kohtaa on se että ko. asia on periaatteessa kahdessa firmassa tarkastettu....

Mutta kävi juurikin se, mistä MTM:n kaveri varoitteli. Jättää jotain vikakoodeja ja tämän seurauksena auto toimii varaohjelmalla - > ei oo kauheesti vetoja. Selviää kyllä normaali ajossa. Arvio ehkä tehoista 60 hv.

Mitäköhän tälle ongelmalle vois tehdä?