1.6 TDCI ongelma
Lähetetty: 22 Tammi 2010 19:08
Vaimoni autoon Ford Focus Trend Wagon 1.6 TDCI (90 hv) vm -09 tuli seuraavanlainen ongelma tänään n. -24 c pakkasessa. Eli auto on hätäkäytöllä/vikatilassa kun ei kierrä kuin 3000 kierr./min. Itse asiassa paikallaan kaasua painaessa kierrokset nousee kolmeentonniin ja sitten alkaa heitellä 3000 ja 3200 välillä tasaisesti.
Autolla on ajettu nyt n. 24 tkm pääasiassa pitkää matka-ajoa. Aiemmin n. 15 tkm:n paikkeilla autosta hajosi ilmeisesti joku imusarjaan liittyvä osa. Vika ilmeni siten, että ajaessa moottorin häiriövalo syttyi palamaan. Siitä sitten ajettiin paikallisen Ford-liikeen huoltopuolen kaverin ohjeiden mukaan huoltoon ja vika paikannettiin imusarjaan liittyväksi. Osa vaihdettiin takuuseen parin viikon päästä ja kun vaimo lähti korjaamolta, niin n. 500 metrin ajon jälkeen moottorin vikavalo syttyi jälleen palamaan. Auto takaisin korjaamolle ja siellä oli tutkittu autoa ja selitetty että uusi osa vaatii jonkun matkaa ajoa, että se hakee jotkut arvot jne. No, minusta tämä selitys vaikutti hieman epäilyttävälle..
Auto toimi taas jonkun matkaa ihan ok kunnes kävimme pesemässä auton. Pakkasta oli pari astetta silloin ja kun tultiin pesukoneesta pois ja lähdettiin ajamaan niin päästiin n. 200 metriä kun auto sammui. Minulle jäi sellainen kuva, että ikäänkuin autosta olisi hävinnyt sähköt. Auto uudelleen käyntiin ja vähän aikaa epätasaista käyntiä. Tämän jälkeen auton valot ikäänkuin kirkastuivat eli ongelma vaikutti sähköpuolen häiriölle. Auto on toimi tähän päivään saakka ihan ok, välillä tosin ihmetytti kun pitemmän matka-ajon jälkeen kierrokset ikäänkuin laskevat epätavallisen alas ja sen jälkeen auto käy ongelmitta.
Onko vastaavia ongelmia ollut muilla ja missä vika voisi olla? Tiistaina auto on menossa korjaamolle, joten toivottavasti silloin auto tulisi kuntoon. Kaiken kaikkiaan vaimo on ollut tyytyväinen autoon, mutta luotettavuus on näiden ongelmien jälkeen kysymysmerkki.
Autolla on ajettu nyt n. 24 tkm pääasiassa pitkää matka-ajoa. Aiemmin n. 15 tkm:n paikkeilla autosta hajosi ilmeisesti joku imusarjaan liittyvä osa. Vika ilmeni siten, että ajaessa moottorin häiriövalo syttyi palamaan. Siitä sitten ajettiin paikallisen Ford-liikeen huoltopuolen kaverin ohjeiden mukaan huoltoon ja vika paikannettiin imusarjaan liittyväksi. Osa vaihdettiin takuuseen parin viikon päästä ja kun vaimo lähti korjaamolta, niin n. 500 metrin ajon jälkeen moottorin vikavalo syttyi jälleen palamaan. Auto takaisin korjaamolle ja siellä oli tutkittu autoa ja selitetty että uusi osa vaatii jonkun matkaa ajoa, että se hakee jotkut arvot jne. No, minusta tämä selitys vaikutti hieman epäilyttävälle..
Auto toimi taas jonkun matkaa ihan ok kunnes kävimme pesemässä auton. Pakkasta oli pari astetta silloin ja kun tultiin pesukoneesta pois ja lähdettiin ajamaan niin päästiin n. 200 metriä kun auto sammui. Minulle jäi sellainen kuva, että ikäänkuin autosta olisi hävinnyt sähköt. Auto uudelleen käyntiin ja vähän aikaa epätasaista käyntiä. Tämän jälkeen auton valot ikäänkuin kirkastuivat eli ongelma vaikutti sähköpuolen häiriölle. Auto on toimi tähän päivään saakka ihan ok, välillä tosin ihmetytti kun pitemmän matka-ajon jälkeen kierrokset ikäänkuin laskevat epätavallisen alas ja sen jälkeen auto käy ongelmitta.
Onko vastaavia ongelmia ollut muilla ja missä vika voisi olla? Tiistaina auto on menossa korjaamolle, joten toivottavasti silloin auto tulisi kuntoon. Kaiken kaikkiaan vaimo on ollut tyytyväinen autoon, mutta luotettavuus on näiden ongelmien jälkeen kysymysmerkki.