Sivu 1/1

Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 19 Tammi 2010 00:09
Kirjoittaja Posmo
Jep, eli varmasti monella ongelmana se, että Sierran vakio-ohjaus on auttamatta liian hidas "henkevään" ajoon takavetoisella autolla. Yli 4- kierrosta päästä päähän saa rumaa jälkeä aikaan jos käsi lipeää väärässä paikassa.

Ongelmaan on käsitykseni mukaan 3 ratkaisua:

1. Ymmärtääkseni alkuperäinen tehostettu Sierra on n 2.5-2.6 kierrosta päästä päähän, joka on jo verrattain melko nopea, mutta ohjaustehostimen pumpun surkea sijoittelu tekee sen istuttamisesta turbotettuun autoon ongelmallista.

2. Cossun tehostettu ohjaus olisi oivallinen valinta, sillä pumppu tulee lohkon imupuolelle, ja täten ei ole pakosarjan ja/tai turbon tiellä pakopuolella. Valitettavasti Cosworth-osia ei kovin usein ole tarjolla, ja ne tuppaavat olemaan tyyriitä.

3. Tehostamaton nopea ohjaus. Esim. http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 985&from=0 Ei omia kokemuksia, mutta varmasti parkkipaikka pyörittelyssä surkea. Tosin tehostamattomalla kenties parempi ohjaustuntuma..?

Kaipaisinkin kokemuksia eri ohjausvaihtoehdoista. Minkä olette itse kokeneet parhaaksi vaihtoehdoksi? Itsellä on nopean ohjauksen hankinta kuitenkin keväällä edessä, ja mietityttää pitäisikö ostaa tehostamaton vai tehostettu. Periaatteessa tehostamaton houkuttaisi asennuksen helppouden ja letkujen ym. puuttumisen takia, mutta onko se täysin sietämätön normaaliajossa? Myöskin kiinnostaisi onko joku asentanut turboa vakio tehostimen pumpulla olevaan OHC Sierraan, kiinnostaisi nähdä osien sijoittelua tarkemmin.

Tähän säikeeseen voi myös varmaan kasata kaiken muun keskustelun Sierran ohjauksesta. :)

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 19 Tammi 2010 15:32
Kirjoittaja ohc205
Mulla on tossa käyttiksessä ja sitten jäärata-sierrassa kummassakin tehostettu nopea ohjaus 2,5 kierrosta. Mutta ne on molemmat vapareita (valitettavasti).

Kyllä se on ainakin talvella parempi, kuin tuo tehostamaton hidas ohjaus.
Ongelmiahan näissä on lähinnä nestevuotojen kanssa välillä.

Toisaalta tuo tehostamaton on tarkempi matka- ja moottoritie ajossa.
Ohjauksen tarkkuuteen vaikuttaa huomattavasti myös alatukivarsien puslien kunto.
Sierran ajettavuus motarilla muuten parantuu dramaattisesti noitten puslien vaihdolla polyuretaanisiin, ei sitä enää usko samaksi autoksi, niin suoraan ja vakaasti se alkaa kulkea, vielä 200km mittarinopeuksilla.

ohc koneessa taasen vakiopumppu tulee väkisinkin turbon tielle. Pumppu pitäisi siirtää imusarjan puolelle konetta jollain omatekoisilla kiinnikkeillä. Tai sitten hankkia sähköhydraulinen pumppu, jonka voi sijottaa minne huvittaa.

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 19 Tammi 2010 15:39
Kirjoittaja Posmo
Onko kukaan laittanut turbon vakion tehostimen pumpun kanssa? Luulisi tuon olevan mahdollista jos siirtää ensin tuulilasinpesimen ja syylärin tankin johonkin muualle, ja laittaa turbon lähemmäs iskarintornia. Eihän sinne mikään Holsetti mahdu, mutta joku t3 kenties? Ja olisi oikeasti kiva kuulla käyttökokemuksia tehostamattomasta nopeasta ohjauksesta.

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 20 Tammi 2010 00:16
Kirjoittaja country sedan
Silloin kun 24V Sierrassa oli vielä ahdettu ohari, tehostajan pumppu oli kuskin puolella omatekoisilla raudoilla. Hyvin pelasi.
Nyt tuossa 24V koneessa on tehostimen pumppu omalla paikallaan repsikan puolella, TO4 Garretti on siinä vieressä. Pumpun nestesäiliö on mallia Dokki ja kuskin puolella konehuonetta. Hammastankona normi työläismallinen 2.7 kierrosta tapista tappiin. Käyttiksessä oli joskus XR4 2.5 kierroksinen, mutta eipä noissa kahdessa käytännön eroa huomannut.

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 20 Tammi 2010 03:06
Kirjoittaja Posmo
Jos sulla on ahdettu 24V Sierra, niin pistä nyt ihmeessä kuvia ohjauksesta huolimatta!! :D

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 22 Tammi 2010 02:46
Kirjoittaja BlackEscort
Kiisselin pumppu on vasemmalla ja erillisellä sailiöllä, eikös dohc:kin ole samanlainen pumppu(vissiin kiinnike erillainen)? Tosin kiisselin pumppuun joutu hieman kiinnikerautaa muokkaamaan, pikkasen lisää reikiä ja vähän jatkoa lisää että sai ohc:n kylkeen kiinni hyvin. Tosin sekin on makuasia mitenkä sen sinne haluaa istuttaa...itellä etummaisessa hihnaurassa kulkee 1450mm hihna ja normy hihna takimmaisessa.

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 24 Tammi 2010 23:48
Kirjoittaja ohc205
Dohcissa on moniurahihnalla pumppu, jotta hihnapyörän joutuu vaihtaan.

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Lähetetty: 07 Helmi 2010 04:32
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Takaveto cossun ohjaus on todella näpäkkä ja tuntumaa löytyy mutta tosi surkea käänt-kulma pyörissä...