Sivu 1/1

Mondeo mk1, jarrusatulatuet (millä irti)

Lähetetty: 16 Tammi 2010 14:26
Kirjoittaja kali.leo
Morjens!

Yritin haulla, mutta ei tärpänny ...

Kertokaas jokin hyvä konsti noihin etujarrusatuloiden tukiraudan pulttien avaamiseen. Siis ne kaksi, joita avaamatta ei saa jarrulevyä vaihdettua. Ne kuusiokolopäiset jotka pitää ite satulaa lähti melko mutkattomasti. Kuskinpuolelta sain möys sen tukiraudan pois ja levyn vaihdettua. Oli kyllä h*lvetin tiukassa jo silläkin puolella. Apumiehen puolella sitten valtasikin jo epätoivo. Ei auennut mun voimilla eikä pulttipyssyllä. Pyssy on kyllä aika rihkamaa ja kompurakin vaan bilteman joku suht pieni malli.

Auttaisko lämpö? Kertokaa vinkkejä, jos olette joskus vastaavien kanssa taistelleet.

Tattis!

Re: Mondeo mk1, jarrusatulatuet (millä irti)

Lähetetty: 16 Tammi 2010 15:18
Kirjoittaja inaticul
ÖÖ. Siis levytkö vaihdat. Itse en ole koskaan vielä purkanu satulaa osiin vaikka monissa ohjeissa niin neuvotaan, en tiedä miksi pitäisi. Satulan takana on kaksi pulttia oisko 15 kannalla mauistaakseni, näillä kahdella satulapaketti on kiinni olkatuessa. Sitten koko paska nousee pois, jarruletku saa olla paikallaan. Levy lähtee sitten vaan vetämällä ulos päin. Palat voi vaihtaa myös ihan helposti ehjään satulaan, kun se on irroitettu. Ne pultit tosin saattaa olla aika lujassa, jossei ole aukastu vähään aikaan. No lämmittäminen auttaa mutta kannattaa olla varovainen siinä ettei liikaa. Jotain ruosteen irroittajaa laittaa ja sitten vaan hylsyllä ja kunnon jatkovarrella itsellä lähti nätisti.

Re: Mondeo mk1, jarrusatulatuet (millä irti)

Lähetetty: 16 Tammi 2010 16:26
Kirjoittaja Mondeomies
ja jos väännät jatkovarrella niin mahdollisimman laadukas ja jämpti hylsy. ettei mikään rimpula muljauta sitä pultinkantaa pyöreäksi murtuessaan... prkl halpis hylsysatsit!!

Re: Mondeo mk1, jarrusatulatuet (millä irti)

Lähetetty: 16 Tammi 2010 19:01
Kirjoittaja kali.leo
inaticul kirjoitti:ÖÖ. Siis levytkö vaihdat. Itse en ole koskaan vielä purkanu satulaa osiin vaikka monissa ohjeissa niin neuvotaan, en tiedä miksi pitäisi. Satulan takana on kaksi pulttia oisko 15 kannalla mauistaakseni, näillä kahdella satulapaketti on kiinni olkatuessa. Sitten koko läjä nousee pois, jarruletku saa olla paikallaan. Levy lähtee sitten vaan vetämällä ulos päin. Palat voi vaihtaa myös ihan helposti ehjään satulaan, kun se on irroitettu. Ne pultit tosin saattaa olla aika lujassa, jossei ole aukastu vähään aikaan. No lämmittäminen auttaa mutta kannattaa olla varovainen siinä ettei liikaa. Jotain ruosteen irroittajaa laittaa ja sitten vaan hylsyllä ja kunnon jatkovarrella itsellä lähti nätisti.
Joo-o. Siis ongelma justiinsa nuo 15mm kannalla olevat. Ovat niin h*lvetin tiukassa. Oli jatkovartta ja vaikka mitä käytössä. Varsinkin voimasanoja. Veikkaan, että on viimeksi ammuttu pyssyllä kiinni.

Koskaan ei oo yksikään pultti jääny avaamatta. Tämä oli nyt ensimmäinen ... Kyllä sekin vielä taipuu. :)