Sivu 1/1

Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 15 Tammi 2010 21:57
Kirjoittaja ransettimies
Ostin joku aika sitten 03 Transitin käytettynä. Autossa on kaksi akkua.

Pari viikkoa sitten akusta loppui virta ja piti ladata täyteen. Olen käyttänyt lisälämmitintä aika sumeilematta, koska olen luullut että se ei koskaan käytä toista akkua. Ladatessani tsekkailin akkuja ja näyttäisi siltä että ne akut on suoraan kytketty rinnan, eli erillistä pelkkään starttiin varattua akkua ei olisikaan. Pitäisikö asian olla niin, vai onko joku edellinen omistaja muutellut kytkentöjä?

Akut ovat alkuperäiset (ja näin ollen varmaan vaihtokuntoiset kohtapuoliin). Ne ovat samanlaiset, eli rinnankytkentä ei sinänsä ole sen ihmeellisempää. Hassua vain jos autossa on kaksi akkua mutta erillisiä rooleja niille ei kuitenkaan olisi annettu. Onks tietoo miten homma menee?

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 01:09
Kirjoittaja Herkko
Kyllä Ransitissa kuuluu
olla kaksi akkua rinnan,eli järjestelmä
12 volt.

Saadaanhan sillä virtakapasiteettia
lisättyä verrattuna yhteen.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 06:36
Kirjoittaja Krisse
ransettimies kirjoitti:Hassua vain jos autossa on kaksi akkua mutta erillisiä rooleja niille ei kuitenkaan olisi annettu. Onks tietoo miten homma menee?
Eiköhän se nyt noin oo useimmissa tehastekosissa ratkaisuissa, poislukien ehkä matkailuautot ja jotkut muut erikoisvarustellut tapaukset.

Ideahan on siinä että kaksi pientä akkua on helpompi sijoittaa konehuoneeseen tai muualle verrattuna yhteen isoon.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 09:41
Kirjoittaja ransettimies
Ok, homma selvä, kiitokset vastauksista! Täytyy olla vaan varovaisempi sen lämmittimen käytön kanssa tai asentaa joku ylläpitolaturi siihen. Ne Defan omat laturit vaan ovat turkasen kalliita.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 17 Tammi 2010 18:31
Kirjoittaja bug85
Laturi on ihan ehdoton, varsinkin jos tulee vähinkin enemmän lyhyttä ajelua. Itse laitoin -02 dieselin mondeoon syksyllä defan laturin, ja en ole katunu. Nytkin viime viikolla, kun tuli käytetty reilummin eberiä, niin eipä se lähtenykkään enää yhtenä aamuna käyntiin. Mutta kun laitoin laturiin niin johan lähti töhisemään.
Defan laitoin sen takia, että autossa ei ole ollenkaan lohkolämmitintä, joten ei tarvinnut nyt vetää kuin defan johtosarja laturille, ei sisälle asti. Muuten CTEK ajaa täysin saman asian.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 17 Tammi 2010 20:38
Kirjoittaja ransettimies
Kiitos kommentista. Tuo CTEK taitaa olla vähän kukkaroystävällisempi ja hyvää olen niistä kuullut että täytynee varmaan investoida sellainen.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 18 Tammi 2010 11:28
Kirjoittaja bug85
CTEK toimii hyvin-tutulla oli avensiksessa sellainen sisätilanpistokkeessa kiinni. Ja onhan se CTEK paljonkin halvempi, mutta jos ei ole autossa sisätilanhaaroitinta tai lohkolämmitintä ollenkaan niin Defan laturi on sitten yksinkertaisempi laittaa. Tähän tulokseen tulin ainakin -02 mondeon osalta, kun itselle laitoin.

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 31 Touko 2014 13:19
Kirjoittaja carnivale
Hei,

omassa -00 Transitissa myös kaksi Boschin S4008 74Ah akkua ilmeisesti rinnakkain.. Ainakin johdot liikkuu plussasta plussaan ja miinuksesta miinukseen.

Olen laittamassa tämän lisäksi vielä hupiakkua erikseen, mutta alkoi mietityttämään.. Onkohan kolmannen akun laittaminen sen ihmeellisempää oli sitten yksi tai kaksi akkua valmiina penkin alla?

Eli plussasta johto releeseen ja siitä hupiakkuun? Miinuksen maadotan koriin?

Ja eikös tuo jännite pysy 12V kun nuo akut näyttäs olevan rinnakkain kytketty?

Liekö kukaan tehnyt vastaavia viritelmiä?

-Olli

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 31 Touko 2014 17:07
Kirjoittaja Tessu
Jos on mahdollista että mahtuu niin AINA olis parempi että olis se yksi iso 12v akku! sillon ei syö akut toinen toisiaan,ja kyllä juu akut rinnan + / + ja -/ - yhteen tulee 12v ja 120A jos laitatkin akut peräjälkeen eli +/- ja +/- onkin jännite 24v ja 60A. jos esim.on kaksi 60A akkua,normikytkennällä ei voida ottaa rinnankytkiessä vain toiselta akulta virtaa,sarjassa taas voidaan.
Aina kun akkuja lisätään pitää myös ottaa huomioon jaksaako laturi ladata pienellä matkalla niitä akkuja tarpeeksi täyteen jos on lämmittimiä ym kuluttajina,sillon pitää olla suurempi laturi autossa.
Siinä syy onkin että kun pikkupakuun ei mahdu sitä yhtä isoa 120A akkua niin pitää tehdä se kahdella 60A akulla mitkä rinnankytkiessä tuottaa kummiskin sen 120A,on se kyllä jännä kun jossain Ducatossa on yksi isompiakku jotain 80-100A ja Transiitti vaatii sen 2kpl? että mitähän tässä taas on mietitty?

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 31 Touko 2014 18:30
Kirjoittaja focst
Raha ratkaisee tehdas säästää kun vain lisälämmittimellä varustettuihin laitetaan toinen akku kaveriksi..muuten pelaa täysin yhdellä 60a akulla..

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Lähetetty: 01 Kesä 2014 09:46
Kirjoittaja carnivale
Juu säikähdin ihan ku penkin alla olikin kaks akkua! Ajattelinkin näin, että varmaan ovat webastoa varten lyöneet toisen akun kylkeen. Tosin olisivat kyllä yhden isonkin saaneet tuonne varmasti ujutettua.

Mutta siis, ei kai tuo haittaa jos hupiakku ottaa molemmista akuista virtaa. Ja tuota latausta en tullutkaan ajatelleeksi. Rele käsittääkseni kytkee akut toisistaan irti siinä vaiheessa kun alkaa poweri loppumaan eikä päästä kaikkia akkuja tyhjiksi.

Mutta niin tuo lataaminen, tulee todennäköisesti hiukan pidempää matkaa kuitenkin ajettua aina ladatessa akkuja. Eikä ole kyllä haisua millainen laturi noissa Transiteissa on, jotta jaksaako se vääntää..