Sivu 1/2

sierran sytkän ajoitus??

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:09
Kirjoittaja jesse1987
joo tossa tänään kun sattu ole sytkänajotuslamppu lähettyvillä niin tulipa sit katottua toi sytkänajoituskin ja se näytti 40astetta ennakkoo niin voiko se olla mahdollista? et johtuko se vaan siitä et oli kylmä kone tai jotain vai pitäskö se sillonkin jo olla toi 12astetta ennakkoo? mä nyt sit säädin sen sinne reiluun 12asteeseen ja tyhjäkäyntikierrokset tippu sieltä 1200 sinne 900kierrokseen missä sen kuuluiskin olla, mut jotenkin tuntu et se ois käyny vähän huonommin tota tyhjäkäyntiä kun ennen mut saatto olla et se vaan tuntu kun kierrokset vähän laski :roll: muuten kävi kyllä ihan hyvin. voiko se olla mahdollista et toi ennakko on muuttunu jotenkin kun vaihdoin nokkahihnan? et pyörittääkö se yks pyörä mikä vissiin on öljypumpun pyörä niin samalla tota virranjakajaa? vai onko se vaan tosiaan ollu tolleen jo ennenkin :?
Se siis oli tän asian pointti et onko se sytkä nyt kohdallaan jos oon sen kylmällä koneella säätäny tohon 12asteeseen? ja mitään letkuja ja johtoja en irrottanu kun tarkistin/säädin ton sytkän.(oisko pitäny?)

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:13
Kirjoittaja janzamar
mites lämmöt on ollu?
toi ennakko on jo ollu lähellä konerikkoa.. :shock:
kato että kaikki ajotusmerkit on kohdillaan..

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:19
Kirjoittaja jesse1987
janzamar kirjoitti:mites lämmöt on ollu?
toi ennakko on jo ollu lähellä konerikkoa.. :shock:
kato että kaikki ajotusmerkit on kohdillaan..
siis kyllä kampiakselin ja nokka-akselin ajotusmerkit on kohdakkain. mikäs tossa nyt konetta rikkois? lämmöt on normaalisti ihan ok, mut tuolloin se oli vasta laitetu käyntiin eli oli ihan kylmä. vaikuttaako se koneen lämpötila tohon ennakkoon??

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:25
Kirjoittaja janzamar
ennakko ainakin vaikuttaa koneen lämpötilaan,noin paljon ennakkoa pyörittää konetta jo ihan liian laihalla..menee männät puhki tai jotain vastaavaa kamaluutta.
ei nyt heti mutta ei se niin hirveän kauaa kestä ajaa kumminkaan.

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:29
Kirjoittaja jesse1987
janzamar kirjoitti:ennakko ainakin vaikuttaa koneen lämpötilaan,noin paljon ennakkoa pyörittää konetta jo ihan liian laihalla..menee männät puhki tai jotain vastaavaa kamaluutta.
ei nyt heti mutta ei se niin hirveän kauaa kestä ajaa kumminkaan.
mut siis nyt pitäs vissiin olla kaikki kunnossa kun säädin ton sytkän, vai? ja saatto kato olla et se väliakseli mikä pyörittää sitä jakajaa on pyörähtäny ton hihnanvaihdon yhteydessä että se ei siis ennen oo ollu pielessä kun ton remminvaihdon jälkeen tolla ei oo vielä ajettu metriäkään, niin ainakaan sen osalta vahinkoa tuskin on sattunu.

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:41
Kirjoittaja Bootsi
Jos kone lähtee kuumanakin käyntiin ilman "takapotkuja" ja helposti niin ennakkoa ei oo liikaa..
Tämä ei ollut siis säätöohje. :wink:

Käy ajamassa ja säädä uudelleen, jos esim. nakuttaa vedättäessä suurella vaihteella. (herkästi)

Lähetetty: 19 Syys 2005 21:07
Kirjoittaja jesse1987
mutta siis jos sen ajotuslampulla säätää ton sytkän niin tartteeko mitään letkuja/johtoja irrotella?kun tossahan ei ainakaan alipainesäätäjää oo virranjakajassa. ja vaikuttaako se koneen lämpö sytkän ajoitukseen?

Lähetetty: 19 Syys 2005 21:09
Kirjoittaja janzamar
ei se lämpö vaikuta,eikä taida tarvita mitään irrottaakaan,kohdilleen vaan ja ajoa :wink:

Lähetetty: 19 Syys 2005 21:13
Kirjoittaja jesse1987
eikös toi liian aikasellaan oleva sytytys nosta päästöjäkin aika rohkeesti :roll:

Lähetetty: 19 Syys 2005 21:31
Kirjoittaja Bootsi
jesse1987 kirjoitti:eikös toi liian aikasellaan oleva sytytys nosta päästöjäkin aika rohkeesti :roll:
Kyllä..

Lähetetty: 19 Syys 2005 21:36
Kirjoittaja jesse1987
Bootsi kirjoitti: Kyllä..
no ilmankos oli päästöt vähän korkeet :lol: just rimaahipoen meni läpi.

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:18
Kirjoittaja Bootsi
jesse1987 kirjoitti: :lol: just rimaahipoen meni läpi.
Sehän riittää. :wink: :D

Lähetetty: 19 Syys 2005 23:01
Kirjoittaja jesse1987
Bootsi kirjoitti: Sehän riittää. :wink: :D
joo, mutta vähän ihmetytti kun kuitenkin on ruiskupeli ja tekee tiukkaa päästä lävite niistä kaikkein vähiten tiukoista päästöistä joista pääsee jopa 78-vuoden kaasaripelit lävite :D

Lähetetty: 20 Syys 2005 01:55
Kirjoittaja Jermu
Bootsi kirjoitti:Jos kone lähtee kuumanakin käyntiin ilman "takapotkuja" ja helposti niin ennakkoa ei oo liikaa..
Tämä ei ollut siis säätöohje. :wink:

Käy ajamassa ja säädä uudelleen, jos esim. nakuttaa vedättäessä suurella vaihteella. (herkästi)
Mä en oo nyt ihan perillä tosta ennakosta. :oops: Mihin se vaikuttaa ja miten saa laitettua ennakon oikein? Vaihdoin sierrasta kannen ja kylmänä lähtee heti käyntiin, mut lämpimänä saa startata vähän aikaa :?

Lähetetty: 20 Syys 2005 22:05
Kirjoittaja VesQ
Juu yleensä kylmänä lähtee herkästi ja kuumana saa ainakin ohc:tä sahata kaasu pohjassa muutaman sekunnin.

Tuo Bootsin tarkoittama takapotku kuumalla koneella on siis sitä kun starttaa niin tulee tavallaan sellainen kohta että startti ei jaksa pyöräyttää konetta ympäri vaan tuntuu samalta kun olisi akku tyhjä

Lähetetty: 21 Syys 2005 16:35
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti: Tuo Bootsin tarkoittama takapotku kuumalla koneella on siis sitä kun starttaa niin tulee tavallaan sellainen kohta että startti ei jaksa pyöräyttää konetta ympäri vaan tuntuu samalta kun olisi akku tyhjä
just. :D

Lähetetty: 21 Syys 2005 20:55
Kirjoittaja jesse1987
hyvin toi on nyt tuntunu toimivan paukuttelee jopa putkessa aika kivasti 8) ettei vaan ois menny liian myöhäselle :roll: noo eipä toi paukutus ainakaan mua haittaa päinvastoin :D

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:08
Kirjoittaja janzamar
niinhän se menee,aikasella potkii kaasarista ja myöhäsellä putkesta :)

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:33
Kirjoittaja Bootsi
Jakaja löysälle, auto tyhjäkäynnille ja korvakuulolla säätämään.
Jos sitä stroboa ei ole saatavilla. :roll:

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:40
Kirjoittaja HELLbound
jos sulla menee alipaineletku jakajaan ni sen kuuluu säädettäessä olla irti ja tulpattuna......näyttää muuten ihan päin v...ua jos ei irrota sitä letkua!!!

Lähetetty: 21 Syys 2005 22:45
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:Jakaja löysälle, auto tyhjäkäynnille ja korvakuulolla säätämään.
Jos sitä stroboa ei ole saatavilla. :roll:
Sillon täytyy asua jo melko korvessa, mutta kyllä se nuin korvakuulollakin saa tarpeeksi tarkasti säädettyä, ainakin vakiomotin.

Lähetetty: 21 Syys 2005 22:52
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä korvakuulo on paras kuluneeseen mottiin, tarkistus parin tonnin kiekoilla vielä päälle ja koeajolenkillä varmistus! 8)
Jos haluaa parantaa kiihtyvyyttä, niin hieman aikaiselle, jos kulutusta pienentää, niin just kohdalleen tai hiukan myöhäselle! :roll:

Lähetetty: 22 Syys 2005 01:24
Kirjoittaja xraam
jesse1987 kirjoitti:mutta siis jos sen ajotuslampulla säätää ton sytkän niin tartteeko mitään letkuja/johtoja irrotella?kun tossahan ei ainakaan alipainesäätäjää oo virranjakajassa. ja vaikuttaako se koneen lämpö sytkän ajoitukseen?
En ihan tarkkaan tunne tuon efi-ohc:n sytytyksen ohjauksen toimintaa, mutta jos siinä menee imusarjan alipaine johonkin ohjausboksiin, niin se letku tulisi irroittaa( ja tukkia ettei se kone ime sitä kautta ilmaa imusarjaan).
Itse olen ymmärtänyt, että alipainesäädön toimiessa normaali tyhjäkäynnin ennakko on suurempi kuin tuo 12asteen perusennakko. Tyhjäkäynnillä koneen imusarjassa on aika voimakas alipaine ja tuo alipaine aikaistaa koneen ennakkoa ohjausboksin/jakajan välityksellä.

Haynesin oppaan ohje sytkän ajoituksen mittaamiselle:
All models except 2.0 litre DOHC
1 Before checking the ignition timing, the
following conditions must be met:
a) The engine must be at normal operating
temperature
b) Where applicable, the vacuum pipe to the
distributor vacuum unit or electronic
module (as applicable) must be
disconnected from the vacuum unit or
electronic module and plugged
c) The idle speed must be below 900 rpm
(isolate “idle speed adjustment” wire if
necessary)
d) Any earthed “octane adjustment” wires
must be temporarily isolated

Lähetetty: 25 Syys 2005 00:34
Kirjoittaja Jermu
Mistähän mahtaa johtua kun lämpimänä sammuttaa auton ja heti laittaa uudelleen käyntiin, niin pamauttaa putkesta ja tulee pieni liekki? Jos kaasua painaa vähän kun käynistää niin ei pamauta putkeen. Ja sillon kun ei paina kaasua kun käynistää auton niin pamauttaa. Sytytyksen pitäis olla ok. Käyntiiin lähtee melko hyvin.

Lähetetty: 25 Syys 2005 21:45
Kirjoittaja Monteonisti
Kaasareissa yleinen vika että saa liikaa pensaa kuumana, joissain pitää painaa kaasu lähes pohjaan jotta käynnistyy kuumana hyvin.