Sivu 1/2
Ford Probe 2,2 Turbo
Lähetetty: 19 Syys 2005 20:00
Kirjoittaja Sambzonic
Elikkäs nyt olisi tarkotus vähän lisäillä tehoa ko. autoon.
Kenelläkään muulla ko. autoa? Jos on niin miten on viritetty ja muutenkin kokemuksia konepuolelta.
Itsellä olis tarkotus nostaa paineita, vv-suodatin, putkistoa ehkä, niin ja tietenkin dumppi.. Jotain ideoita miten tehoa lisää?
Mitenkäs paljon tota mahtaa uskaltaa viritellä? Onko moottoreilla jotain yleistä heikointa lenkkiä?
Lähetetty: 19 Syys 2005 21:46
Kirjoittaja Kessi
Ihan vaan yleisenä ohjeena, et kun noiden ahtojen kanssa leikkii, niin samalla tarttis myös bensaa saada koneelle lisää!

Tähän käyttöön ruiskuvehkeissä jonkin näkönen säädettävä boxi tms. "teholastu"... Pelkkä lisääntynyt ilmamäärä ei vielä ihmeitä tee, koska vakio boxin ilmankäsittely rajallinen! Liikaa ilmaa ---> käy laihalla --> mahd. mäntään/mäntiin palaa reikä...
Itelläni myös 2.2GT Prope ja suunnitelmissa olis myös ahtojen nosto, isompi cooleri, sytkä ja seokset kohdalleen Perfect-Powerin smt6:lla ja väljempi pakopuoli...

Ahtojen nostosta en sit viel tiiä et miten sen suorittais, kun näyttäis viissiin olevan intekroitu hukkaportti ja ei oo viel varmaa tietoo liekö alipaine-ohjattu, niinkuin yleensä

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:19
Kirjoittaja Kessi
Kessi kirjoitti: Ahtojen nostosta en sit viel tiiä et miten sen suorittais, kun näyttäis viissiin olevan intekroitu hukkaportti ja ei oo viel varmaa tietoo liekö alipaine-ohjattu, niinkuin yleensä

Nyt kun kävin tarkemmin pellin alla moshaamassa, ni näyttäis siinä sittenkin olevan erillinen hukkaportti ja ohjaus alipaineella, kuten yleensäkin.. Oli sen verta hyvin turbon alla piilossa et ei oo aiemmin sattunu silmään!

--->Ahdot ylös asentamalla hukkaportin alipaineletkuun jonkin näkönen paineen säädin...

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:22
Kirjoittaja Bootsi
Onks nää Propellit niitä missä on Mazdan kone??

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:27
Kirjoittaja TeRoK
Ei kun ne on mazdoja missä on fordin merkki
Heh. Pääsimpä taas kuittaamaan kessin naljailut tuolla autosähkö puolella
Joo ihan noi perus virivirithän tohon pätee. Onhan tosta virittämisestä täällä juttua ollutkin.
Lähetetty: 19 Syys 2005 22:29
Kirjoittaja Kessi
Bootsi kirjoitti:Onks nää Propellit niitä missä on Mazdan kone??

Onpa hyvinkin..

2.2Gt:ssä lisäksi Mitsun turbo...
Eikä se oo naurunasia, itseäni v.tuttaa suuresti moinen yhteistyö, kun luulee Fordin ostavansa ja saakin mitälie Japsi viritelmiä

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:30
Kirjoittaja Sambzonic
Tollanen ns. turbo ruvi oli vissiin edellinen omistaja asentanut.. Mistäs olet Perfect-Powerin smt6 katellut ja mihin hintaan?
Lähetetty: 19 Syys 2005 22:34
Kirjoittaja Kessi
TeRoK kirjoitti:Ei kun ne on mazdoja missä on fordin merkki
.
Tuo pitää kyllä hyvin pitkälti paikkansa.. Taitaa olla peräti pohjalevykin 626:sta, kun ainaski helman pituus on sama! Lisäksi jouset ja jarrut kanssa mazdasta.. (Etujarrut 626 2.2:sta ja takajarrut 626 2.0:sta)
Lähetetty: 19 Syys 2005 22:36
Kirjoittaja TeRoK
Sambzonic kirjoitti:Tollanen ns. turbo ruvi oli vissiin edellinen omistaja asentanut.. Mistäs olet Perfect-Powerin smt6 katellut ja mihin hintaan?
http://www.sporttiauto.com
Lähetetty: 19 Syys 2005 22:37
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Tollanen ns. turbo ruvi oli vissiin edellinen omistaja asentanut.. Mistäs olet Perfect-Powerin smt6 katellut ja mihin hintaan?
Löytyy esim
http://www.sporttiauto.com Kyselin samaisesta paikasta myös tuota Perfect-Powerin uutta smt7:aa, mut ei Janne äkkiseltään löytänyt probeen kytkentäkaavioo... Tuo smt7 olis siitä mukava, kun siinä olis ahtojen ohjaus ja lisäks "paukku"-järjestelmä
Lähetetty: 19 Syys 2005 22:38
Kirjoittaja Kessi
Pe&¤%!#"
TeroK oli taas nopeempi...

Lähetetty: 20 Syys 2005 12:07
Kirjoittaja Sambzonic
Mikäs tuo "paukku"-järjestelmä oikein on? Mistäs muuten tiedät jos kone käy liian laihalla?
Lähetetty: 20 Syys 2005 12:11
Kirjoittaja janzamar
tulppa irti ja väristä voi kattoa.
kai tuohon on mittausvälineitäkin..mutta se saattaa olla helpoin,vaalea tulppa on laihalla..musta rikkaalla,ja paketissa olevan kahvin värinen oikein.
Lähetetty: 20 Syys 2005 12:48
Kirjoittaja Jaakko85
janzamar kirjoitti:tulppa irti ja väristä voi kattoa.
kai tuohon on mittausvälineitäkin..mutta se saattaa olla helpoin,vaalea tulppa on laihalla..musta rikkaalla,ja paketissa olevan kahvin värinen oikein.
köh, pitää tietää ahdoilla käykö se rikkaalla vai laihalla eli seosmittari josta näkee realiaikasesti seossuhteen. Toisekseen nykyään on tulpanvärinkään perusteella vaikea arvioida seoksia, koska nykyään käytetään vain lyijytöntä polttoainetta. Mitään järkeä ei ole paineita nostaa jos ei se motti saa sitä "ruokaa" lisää ei se pelkällä hapella käy

eli bensaa saatava lisää ja viritetyissä turboautoissa seossuhdemittari on halpa konsti välttyä moottoriremontilta.
Lähetetty: 22 Syys 2005 17:16
Kirjoittaja Sambzonic
Elikkä kävin vähän kyselemässä dumpin kannattaavuutta ja myyjä oli sitä mieltä että ei kannata asentaa sillä auto ei vältämättä toimi enää sen jälkeen kunnolla.. Mikäs tässä voisi kiikastaa?
Lähetetty: 22 Syys 2005 17:21
Kirjoittaja Jaakko85
mitä nää sillä dumpilla teet ? aiku gtiiissäkin oli ?

Lähetetty: 22 Syys 2005 21:19
Kirjoittaja Sambzonic
Vissiin pitäis säästää vähän turboa... Ja onhan ne sihadukset nätit

Lähetetty: 23 Syys 2005 11:51
Kirjoittaja Jaakko85
Sambzonic kirjoitti:Vissiin pitäis säästää vähän turboa... Ja onhan ne sihadukset nätit

nojuu, mutta ei se nyt mikään välttämättömyys ole.
Lähetetty: 23 Syys 2005 12:38
Kirjoittaja turbiiniriesa
Sambzonic kirjoitti:Elikkä kävin vähän kyselemässä dumpin kannattaavuutta ja myyjä oli sitä mieltä että ei kannata asentaa sillä auto ei vältämättä toimi enää sen jälkeen kunnolla.. Mikäs tässä voisi kiikastaa?
enpä tunne propea onko siinä ilmamäärämittari.joissain autoissa on ollut ongelmia kyseisen värkin kanssa dumpilla.ei kaikissa(esim. mulla ei ollu ongelmia silloin ku oli ilmamäärämittari kiinni).eli saattaa sekottaa ilmamäärämittaria ja siten boxin toimintaa.joihinkin autoihin auttaa ku laittaa kaksmäntä dumpin>se on nopeempi meneen kiinni,ku yksimäntänen.
Lähetetty: 23 Syys 2005 13:50
Kirjoittaja Sambzonic
Eli jos autossa on ilmämäärä mittari niin sitten voi nostaa ahtoja huoletta jolloin kone säätään itsekseen sopivan seoksen?
Lähetetty: 23 Syys 2005 16:21
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Eli jos autossa on ilmämäärä mittari niin sitten voi nostaa ahtoja huoletta jolloin kone säätään itsekseen sopivan seoksen?
Tiettyyn rajaan asti!

Lähes kaikissa ruiskuvehkeissä on jonkin näköinen automaattinen seoksen säätö, mutta kun ilmaa tulee enemmän kuin ecu pystyy käsittelemään, ni sillon on löpöä kikkailtava pyttyyn muulla tavoin!...

Useissa tapauksissa tehot nousee huomattavasti enemmän pelkällä rikastamisella, kuin pelkällä ahtojen nostolla... Eli alkuun pääsee jo sillä että saa koneeseen lisää bensaa

... Nyky vehkeet tehtaan jäljiltä taloudellisia, ei tehokkaita

...
Niin ja siitä dumpista... Probessa on tehtaan jäljiltä bypass-valve, hoitaa saman asian kuin dumppi... Bypass vain päästää ahdetun ilman takaisin imupuolelle, ennen turboa, toisin kuin dumppi joka pistää ahdetun ilman pihalle, josta tuo mukava ääni

Olen itse miettinyt ihan vaan äänten takia, josko tuosta bypass:sta sais tehtyä dumpin poistamalla imuputken ja venttiilin välisen letkun... En sit vaan tiedä mitä se vaikuttaa itse venttiilin toimintaan

Lähetetty: 23 Syys 2005 20:29
Kirjoittaja evolution
kyllä se maffi toimii dumpin kanssa ihan hyvin ainoa on vaan että kun dumppi aukeaa menee seokset hetkellisesti rikkaalle.
kannattaa ottaa se by pässi pois sieltä ja kuunnella sitä turbon kikatusta on meinaan paljon makeempi ääni ja onko sillä nyt niin merkitystä joa se turbo laukee 100000km kohdalla kun muuten kestäisi 120000km
bensan paineita ei kannata lähteä nostamaan vaan lisä kakku täytyy saada suuttimien aukiolo aikaa pidentämällä koska suuttimet on suunniteltu toimimaan tietyllä paineella kun painetta mennään nostamaan niin sitten sulkeutumisajat kasvaa suuttimet rupee kusemaan ja kaikkea muuta

Lähetetty: 23 Syys 2005 21:51
Kirjoittaja turbiiniriesa
niin kyllä ite haluaisn sen kikatuksen pois,koska se tosiaan käy aika paljon turbon päälle...
silloinkun dumppi aukee niin sille turbolle aiheutuva paine ei rasita turbiinisiipeä ja siten ei myöskään mahdollisti aukaisee siiven mutteria jne...
Lähetetty: 23 Syys 2005 22:42
Kirjoittaja Sambzonic
Elikkä lisätehojen toivossa, kannattaa vaihtaa bensapumppu ja suuttimet suurempiin?
Lähetetty: 24 Syys 2005 09:14
Kirjoittaja turbiiniriesa
jos ei tule ohjelmoitavaa ruiskua niin älä paljoa isompia suuttimia osta,koska tyhjäkäynilla ja alakierroksilla tulpat hukkuu bensaan,koska boxi edelleen avaa suuttimia samaan mallliin kuin niillä pienemmilläkin suuttimilla.