Sivu 1/1
2.3 16V dohc
Lähetetty: 23 Joulu 2009 21:09
Kirjoittaja jukka1
kertokaa hyvät tietäjät mitä eroa on 2.3 ja 2.0 dohhin lohkoissa meneekö esim öljy pohjat vaihtaen keskenään tarvis apuja nelikko dohin voiman puutokseen
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 23 Joulu 2009 23:13
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä sen 2.3 dokkilaisen lohkon saa nelikkoonkin laitettua, öljykanavia vaan pitää tukkia, ja tasapainoakselit poistaa. On tehty aiemminkin!
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 23 Joulu 2009 23:22
Kirjoittaja Wecomanni
Kuten Sierra2.3-16v kirjoitti eipä niissä lohkoissa mitään
suuria eroja ole. Se 2.3 litranen on hiukan ylikokoon porattu
ja kampura vaihdettu pidempi-iskuiseksi. Ja kyllä se "tehonpuute"
vaivaa vielä tuon koneen vaihdonkin jälkeen...

30 Hp ja 30 Nm
lisää ei ole häävisti nelivedossa. No onhan siinä tuo EEC-V
moottorinohjaus, jolla voi päästä vähän edes maltillisiin
kulutuksiin, vaikka tehot kasvavatkin...
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 24 Joulu 2009 01:24
Kirjoittaja koskar
Lohkoja ei ulkopuolelta muotojen perusteella erota jos ei ole asiaan vihkiytynyt (ja toki valunumerot jne huomaa muutkin). Ainakin RS2000 ja 2.3 Galaxyn lohkoissa on pientä eroa, mutta kaikki tärkeä on toki sielä missä ennenkin. Jos vaihtaa matalan öljypohjan ilman tasapainoakseleita niin pitää tosiaan
hävittää ylimääräiset osat,
täyttää kolo esim. alumiininpalalla ja
tulpata öljypohjaan tasapainoakseleille/ketjunkiristäjälle menevä öljykanava. Noilla pääsee alkuun. Ja tosiaan, saahan sinne kohtuu hinnalla tehtyä (hatusta heitettynä) ~170hp/230Nm pienillä muutoksilla. Liikuttaa ainakin kevyempiä vessoja ihan mukavasti.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 24 Joulu 2009 11:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ero tavalliseen 2,0i dohc takavetoiseen laitettuna oli samanlainen kuin 1.6i cvh:n tilalle olis heittänyt 2,0i dokin, eli nelikossakin ihan varmasti tuntuu tuo ero. Paperilla ei tehoero tunnu kummoiselta, mutta väännössä sitten onkin eroa ja moottorien luonteessa.
Ja kuten koskar totesi, "helpolla" saa sen 170hp, eli RS2000 nokka-akselit ja säädettävät nokkapyörät.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 24 Joulu 2009 17:11
Kirjoittaja K A R I
Onko tuosa lohkosa mihin oletta teheny tuon palan ni jenga tuosa reijäsä mikä kohala vai millä oletta palan kiinni pannu?
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 25 Joulu 2009 12:48
Kirjoittaja koskar
K A R I kirjoitti:Onko tuosa lohkosa mihin oletta teheny tuon palan ni jenga tuosa reijäsä mikä kohala vai millä oletta palan kiinni pannu?
Ei ainakaan omassa Galaxyn lohkossa ollut kuin
2-3mm syvä poraus. Akkukoneella vähän sinnepäin reikää ja M6 kierretappia perään, hyvä tuli

. Reikään laitoin pätkän M6 kierretankoa, että saa kiristää sen jakopään alakopan
mutterilla paikalleen.
Alumiininpala on kahdella M6 kuusiokolopultilla kiinni, kannat upotettuna tason alle ja peittelin ne vielä kemiallisella metallilla niin on edes kohtuu tasainen tiivistepinta.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 25 Joulu 2009 14:11
Kirjoittaja K A R I
Joo jotaki tuohon suuntaan arvelin itekki mitä kerroit! Ei ole ite nähäny 2.3 lohkoa livenä ni oisko se kansi siitä käyny 2.0 lohkoon? paliohan tuo 16v kansi kuvisa saman näkönen ko 8v kansi!
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 25 Joulu 2009 17:52
Kirjoittaja koskar
K A R I kirjoitti:Joo jotaki tuohon suuntaan arvelin itekki mitä kerroit! Ei ole ite nähäny 2.3 lohkoa livenä ni oisko se kansi siitä käyny 2.0 lohkoon? paliohan tuo 16v kansi kuvisa saman näkönen ko 8v kansi!
Onhan niissä palotilan halkaisijassa (koska männässäkin on muutos 86-89,6mm) ja tilavuudessa eroa. Esim. 2.3 alakerta RS2000 kannella pitäisi olla puristuksiltaan luokkaa 11,8:1. Kun taas vakio 2.3 Galaxy on käsittääkseni 10.0:1. Onneksi sitä on tuosta helppo nostaa samalla kun tasopintoja oikoo...
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 25 Joulu 2009 20:31
Kirjoittaja Tekno
Sierra2.3-16v kirjoitti:Ero tavalliseen 2,0i dohc takavetoiseen laitettuna oli samanlainen kuin 1.6i cvh:n tilalle olis heittänyt 2,0i dokin, eli nelikossakin ihan varmasti tuntuu tuo ero. Paperilla ei tehoero tunnu kummoiselta, mutta väännössä sitten onkin eroa ja moottorien luonteessa.
Ja kuten koskar totesi, "helpolla" saa sen 170hp, eli RS2000 nokka-akselit ja säädettävät nokkapyörät.
Onko noita RS2000 nokkia mitään järkeä pistää ilman säädettäviä nokkapyöriä?
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 25 Joulu 2009 22:16
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyyllä kai niistä jotain hyötyä saa myös ilman säädettäviä nokkapyöriä, profiililtaanhan ne on ihan erilaiset kuin 2.3:sen omat nokka-akselit. Noilla säädettävillä sais vaan ne viimeisetkin päiväunilla olevat konit heräteltyä mukaan juoksuun

Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 26 Joulu 2009 17:31
Kirjoittaja K A R I
Mitä ne tuola engelsmannien sivuila muka selostaa että se kävis tuo 16v kansi kakkosen DOHC lohkoon?? Onko se juuri niin??
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 27 Joulu 2009 19:47
Kirjoittaja Wecomanni
K A R I kirjoitti:Mitä ne tuola engelsmannien sivuila muka selostaa että se kävis tuo 16v kansi kakkosen DOHC lohkoon?? Onko se juuri niin??
Juuri tuo RS2000:n kansi sopii 2.0 Dohc lohkoon.
Siellä 2.0 lohkossa on valmiina männätkin paikallaan,
joissa on neljä ventiilikoloa.

Mutta Fordin pojat
on sitten saaneet päähänsä tehdä tollasen 8 venasen
pudjettiratkasukannen...

Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 27 Joulu 2009 22:39
Kirjoittaja K A R I
Taisi omasa DOHC:SSÄ olla tasa päiset männät jos en väärin muista. Misä kotteroisa nuita ollu nuita 2.0 DOHC 16v?
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 27 Joulu 2009 23:03
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sinne on sitte joku männät vaihtanu joskus, nimittäin sen verran monesta oon itekkin kannen joutunut irroittamaan, että kyllä siellä 4 venttilin koloa/mäntä on alunperin.
Noita 2,0 16v koneita on mm. scorpiossa, mutta maksaako vaivaa vaihtaa pelkkää kantta, kun siihen ei sitten sierran ruiskutkaan sovi, vaan täytyy vaihtaa melkein kaikki.. pakosarjakin.
2,3:sen kansi ei 2 litrasen päälle vissiin sovi, engalnnin mailla joku jantteri tosin teki asian toisinpäin, laittoi 2,3:sen lohkon dokkisierraan ja siis 8v kannella

Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 27 Joulu 2009 23:50
Kirjoittaja K A R I
Saattaa sielä toki olla semmoset männät

onhan siitä 5 vuotta jo aikaa ko sen kannen käytin pois ja ois kait se jääny muistin pääle semmoset männät! Onko nuisa 1995 escorteisa sama loho sitte ollu vai onko se pelekästään nuisa scorppareisa ollu tuota 2.0 moottoria? No eipä sillä että tulis semmosta kantta pelekästään vaihettua mut mielenkiinnon vuoks vain jäi asia vaivaan ko näkkyy tuola maalimala olevan jos minkä laisia virityksiä ja sekotuksia tehty nuista moottoreista saatika koreista! Yhesäki sierrasa näky olevan escortin peltiosia suurela modauksela tienki ja yllätys yllätys venäjältäpä hyvinki oli kuvia netisä

Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 28 Joulu 2009 07:04
Kirjoittaja teme69
K A R I kirjoitti:Taisi omasa DOHC:SSÄ olla tasa päiset männät jos en väärin muista. Misä kotteroisa nuita ollu nuita 2.0 DOHC 16v?
Ainakin alkupään MK5 RS2000 escoissa on tuossa 2.0 DOHC:ssa venttiilin kolot männissä mutta myöhemmissä sitten tasapäiset.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 28 Joulu 2009 13:53
Kirjoittaja othintsa
Sinänsä aiheeseen liittymätön kommentti, mutta annan palaa silti:)
2,0 8v DOHC:ssa ja ja 2,3 16v:ssä on tosiaankin huomattavasti suurempi ero kuin mitä numerot antavat odottaa. Scorpion 2,3:sta en ole koskaan käyriä nähnyt, mutta kyllä siinä tuntuu olevan puhtia ihan eri tavoin alakierroksilta lähtien, vaikkakin väännön huiput ovat vasta 4500:ssa ja Sierrassa jo 2500:ssa. Käyrästä näkisi mitä 2,3:nen antaa ulos tuossa 2000 - 2500 välillä, mutta tuntuu paljon enemmältä kuin 2,0:n noin 170 newtonia.
Ja onhan noissa eroa painossakin aika paljon, Sierran eduksi. Silti Scorpio menee ihan eri tavoin kuin Sierra.
Kokemusta on omien autojen muodossa 2,3 Scorpiosta manuaalinaja DOHC (i)-Sierrasta niin automaattina kuin manuaalina.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 28 Joulu 2009 21:35
Kirjoittaja Tekno
othintsa kirjoitti:Scorpion 2,3:sta en ole koskaan käyriä nähnyt, mutta kyllä siinä tuntuu olevan puhtia ihan eri tavoin alakierroksilta lähtien, vaikkakin väännön huiput ovat vasta 4500:ssa ja Sierrassa jo 2500:ssa. Käyrästä näkisi mitä 2,3:nen antaa ulos tuossa 2000 - 2500 välillä, mutta tuntuu paljon enemmältä kuin 2,0:n noin 170 newtonia.
Jostain koneen syövereistä löytyi tämmönen:

Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 29 Joulu 2009 10:29
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juu, elikkäs vähän yli 2000 kierroksellakin löytyy jo reilu 30nm enemmän vääntöä kuin 2,0i dokin huippuvääntö, nyt ymmärrätte varmaan kun oon kehunut, että on hieno kone sierran kokoisessa kopassa..

Ja vääntökäyrä on tuollainen kamelin selkä, nuo kaksi kyttyrää huomasi hyvin ihan normaali ajossakin, eli vääntää alhaalta hienosti, ja potkaisee tuolla 4000 paikkeilla.
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 29 Joulu 2009 10:53
Kirjoittaja EMT92
kuvia tästä koneesta ja mistähän sais ostettua? mitä kaikkee pitää tehä että saa leimattua tuolle koneelle?
Re: 2.3 16V dohc
Lähetetty: 29 Joulu 2009 14:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
EMT92 kirjoitti:kuvia tästä koneesta ja mistähän sais ostettua? mitä kaikkee pitää tehä että saa leimattua tuolle koneelle?
Tuolta mun photobucket albumista nyt alkuun:
http://s128.photobucket.com/albums/p195 ... 0projekti/
Itse sain leimaan vakiojarruilla, eli 240mm levyt/9"rummut, mutta ei taida onnistua ihan joka konttorilla.. Ja koneesta riitti kopio scorpion manuaalista, jossa luki päästötaso, tehot ym.
Eli aika helppo homma oli ainakin omalla kohdalla. Vaihdoin kyllä heti kohta pian levyt taaksekin, ja eteen isommat levyt, ja jos oikein tarkaan lakipykäliä tutkitaan, niin ne pitäis kyllä olla muutoskatsastuksessa. Noita uusia kone-laatikkopaketteja ei taida enää olla, käytettynä sitten scorpiosta tai galaxystä, mutta niissä on ajonesto, eli pitää sitten saada ns. täys paketti. Helpointa ostaa koko auto. Noissa uusissa paketeissa oli kaikki johtosarjat, boksit yms. eikä ajonestoa, eli helpotti hommia jonkin verran, kun ei tarvinnut mitään siruavaimia alkaa koodaileen tms, johtosarja vaan auton johtosarjaan. Sopii suoraan sierran omaan laatikkoon (jos on ollut 2,0 dokilla, eli mt-75 laatikko), kytkin ja vauhtipyörä otetaan vanhasta koneesta, vauhtipyörä kannattaa sorvauttaa suoraksi ja vähän ylimäärästä painoa pois takapuolelta, ja kytkin kannattaa laittaa uusi, on todella kovilla vakiokytkin tuolla väännöllä, asfaltilla leikkiessä saa helposti luistamaan ykköstä isommilla vaihteilla.. crsc:n puolella lääkkeeksi tarjottiin RS2000 escortin vauhtipyörää ja cossun levyä, mutta täällä joku jolla oli samanlainen projekti väitti ettei käy keskenään, itsellä ei kokemuksia ole.