Sivu 1/1

-94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 14 Joulu 2009 15:18
Kirjoittaja TeuvoIlmari
Kesäauto -XR3:ssa lienee jotain pientä häikkää moottorinohjauksessa.. Ajattelin näin hyvissä ajoin alkaa pohtia asiaa kun "vapaa-aikaa" ilmeni hiukan. Ongelma ei kuitenkaan ole aivan selkeä, jonka takia tänne tulinkin vinkkejä ja kokemuksia kuuntelemaan aiheesta.

Eli tilanne on se kun auton käynnistää kylmänä tai melko kylmänä auto starttaa kuin "palmun" alta, kuten on tapana sanoa. Kun auton ajaa normaalilämpöiseksi ja sammuttaa parkkiin ja yrittää käynnistää uudestaan niin yritykseksi se jääkin sitten. Ei juurikaan edes "lupaa". Mutta kun menee pellin alle ja nyhtää moottorin ecun-lämpöanturin liittimen irti niin taas lähtee kuin "palmun alta".
Eli voisi olettaa, että moottorin ohjaus on tällöin ns. "vikatilassa". Tällä tavallakin voi ajaa mutta pitäisi auto saada ihan "normaalissa tilassakin" käyntiin kuumana :)

Muuten moottori toimii varsin hyvin ja bensankulutus on mielestäni kohdallaan. Lambdan, tulpat kärkiväleineen ja tulpanjohdot olen jo vaihtanut onnistunein seurauksin. Ja öljyt joilla ajan ovat laadukkaat täyssynteettiset ja riittävän usein vaihdetut. Eli toivon ettei niistä alettaisi ainakaan vääntämään tässä. Moottorilla ajettu kohtuullisen vähän kuten monilla kesäautoilla yleensäkin.

Jos jotain vinkkiä on todennäköisestä tai edes mahdollisesta viasta heittää niin antaa mennä vaan..! Itse uskoisin vian löytyvän jostain anturista joka antaa kuumana väärää tietoa?

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 14 Joulu 2009 18:41
Kirjoittaja jsel
Menee tosiaan vikatilaan jos joku antureista on irti. Lue vikakoodit/käy luetuttamassa, niin saat tietää mikä on rikki, jos jotain on rikki.

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 14 Joulu 2009 18:50
Kirjoittaja JyriN
Joo, mä veikkaan kanssa että jompi kumpi lämpöanturi on sökö: ilman lämpöanturi tai moottorin lämpöanturi. Toinen antaa lämpöisenä ECUlle roskaa, josta syystä sytytys on pielessä ja kone ei käynnisty. :roll:

Se vaan, että kumpi? Nyppää kummankin piuha irti kerrallaan ja kokeile vaikuttaako käynnistymiseen kuumana.

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 15 Joulu 2009 09:38
Kirjoittaja TeuvoIlmari
Niin unohdin mainita aloitusviestissä, että kummatkin ecun lämpöanturit on jo vaihdettu eli
niissä tuskin vika on.

Vikakoodit otin syksyllä ledillä ja en saanut sieltä mielestäni mitään irti. Testiväläykset kuitenkin
muistaakseni tuli.. Vois tietysti käyttää ihan oikeessa Ford-testerissä liikkeessä, tuskin siitä montaa kymppiä ottaisivat. Mutta se ois sitten kevään hommia. Täytyy ensin itte yrittää pohtia, onhan tässä aikaa :)

Ei oppi ojaan kaada vai miten se meni! :roll:

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 15 Joulu 2009 09:41
Kirjoittaja TeuvoIlmari
Siis tarkoitin, että veden lämpöanturit vaihdettu. Tuo ilman lämpöanturi on kyllä tarkastamatta! Täyty ottaa se tarkastelun alle seuraavaksi..

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 12 Touko 2010 17:08
Kirjoittaja TeuvoIlmari
Ihan meinasin unohtaa koko ketjun :oops: Juu mittasin Ecun liittimestä ilmanlämpöanturin ja ehjältähän se näytti. Pitää vielä tarkastaa ilmamäärämittari. Tai siis jos sen voi testata..

Alipainevuotojakin etsin ja imusarjan alle kuikistelin lampun kanssa mutta kaikki näytti puhtaalta ja asialliselta tässä saksan tuonti-ihmeessä.

On mulla käynyt mielessä tietty tyhjäkäyntimoottorikin.. mutta voisko se sitten toimia jotenkin
vajaasti? Lämpimänä moottori kuitenkin käy nätisti!

Kolmas huomion arvoinen osa on varmaan kaasuläpän asentoanturi.

Luulis, että jostain näiltä akseleilta vika löytyy. Kesäkin jo näyttäs, että pääsee yllättämään.
Tässähän tulee ihan kiire :D mutta muuten auto on onneksi ihan hyvässä peruskunnossa.

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 12 Touko 2010 18:46
Kirjoittaja tuomaz
kampiakselin asentoanturi, YKK?

Re: -94 Zetec 1.8 16v moottorinohjauksessa jotain..?

Lähetetty: 19 Touko 2010 17:13
Kirjoittaja TeuvoIlmari
Juu viikonloppuna huomasin, että ilmamäärämittarin liittimellä ei ole merkitystä käyntiäänen oli sitten kuuma tai kylmä kone. Kone ei reagoi mitenkään kun liittimen irrottaa :) Se on sitten sen verran arvokas osa, että en lähde ostamaan ja arvaamaan.

Vikakoodeja koitin ledillä saada mutta kun virrat napsauttaa päälle niin ledi sammuu ja ei tämän jälkeen syty vaikka kaasupoljinta polkaisee kuten "ohjeissa" sanotaan..pitäis siinä jotain vilkkusarjaa tulla vaikka ois kaikki ok! Ei kyllä se nyt täytyy viedä oikeeseen testeriin ja kattoo saako ne siellä koodia ulos.