Sivu 1/1

Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon

Lähetetty: 16 Syys 2005 18:31
Kirjoittaja Jorge
Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?

Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?

Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?

Re: Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon

Lähetetty: 16 Syys 2005 18:37
Kirjoittaja s.o.h.c
Jorge kirjoitti:Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?

Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?

Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
saahan ne laakerit irti kotikonstein. Sopivalla työkalulla esim. hylsyllä kun naputtelee irti. Tämä siis silloin jos kansi on irti ja nokka pois.

Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.

Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.

Lähetetty: 16 Syys 2005 18:53
Kirjoittaja turbiiniriesa
kannattaa otta se kansi irti koneesta ja vaihtaa se "helposti"...

ainoo jolloin kannattaa miettiä tuota kannen irrotamista on silloin ku kyseessä cossun kannen tiiviste,joka maksaa aika paljon :wink:

Lähetetty: 16 Syys 2005 19:01
Kirjoittaja Jorge
Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.

Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.
Eihän se vaadi... Täytyy lähtee jostain sopivaa torxia lainailemaan.

Kiitokset neuvoista!

Lähetetty: 16 Syys 2005 19:38
Kirjoittaja Jaakko85
se sopiva torxi maksaa luokkaa 5euroa. halvemmallakin saa.

Lähetetty: 16 Syys 2005 20:33
Kirjoittaja Regu
muistankos oikein jos sanon että joissain sierroissa kansi on kiinni tähtipää pulteilla eli ne 12 loviset.

Lähetetty: 16 Syys 2005 20:44
Kirjoittaja Jaakko85
Regu kirjoitti:muistankos oikein jos sanon että joissain sierroissa kansi on kiinni tähtipää pulteilla eli ne 12 loviset.
Taidatpas muistaa, on tähtikantoja ja torx kantoja.

Lähetetty: 16 Syys 2005 21:07
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti: Taidatpas muistaa, on tähtikantoja ja torx kantoja.
Torxit "kertakäyttöisiä", tähtikantaiset ei. :wink:

Lähetetty: 16 Syys 2005 21:08
Kirjoittaja Jaakko85
oli miten oli, kestää ne käyttää ainakin kerran uudestaan.

Lähetetty: 21 Syys 2005 09:31
Kirjoittaja Jorge
Torxit "kertakäyttöisiä", tähtikantaiset ei. :wink:
Juuri näin neuvoivat varaosaliikkeessä. Eli torxit vaihtoon.

Lähetetty: 21 Syys 2005 16:34
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti:oli miten oli, kestää ne käyttää ainakin kerran uudestaan.
Kestää... tai sitten ei. :? Itse en alkanut "lottoamaan".

Lähetetty: 21 Syys 2005 17:36
Kirjoittaja transitman
Saa sen nokan vaihdettua ilman kannen poisottoakin, teet peltisaksilla tulipeltiin nokan mentävän reiän, tuollaisia olen nähnyt ja itsellänikin tuollainen nokan "pikavaihto" reikä :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005 18:37
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti: Kestää... tai sitten ei. :? Itse en alkanut "lottoamaan".
Nojoo, itsellä ainakin kestänyt, tosin ne ei ollut kuin 6kk vanhat kun uudelleen ne kiristin.

En toki suosittele kenenkään käyttävän niitä uudestaan, mutta kaikkea pitää kokeilla :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005 18:39
Kirjoittaja Jaakko85
transitman kirjoitti:Saa sen nokan vaihdettua ilman kannen poisottoakin, teet peltisaksilla tulipeltiin nokan mentävän reiän, tuollaisia olen nähnyt ja itsellänikin tuollainen nokan "pikavaihto" reikä :wink:
Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:11
Kirjoittaja transitman
Jaakko85 kirjoitti: Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.
no joo, kyl mäkin taisin vähän jyrsijäl ottaa siit et sai siistimmän näkösen siit reiästä ku ei kotoon ollu just nyt sitä 50mm poranterää joka olis sopivankokoinen sille nokalle :lol:

Lähetetty: 23 Syys 2005 23:23
Kirjoittaja Jorge
Seuraava kysymys:
Miten ton jakohihnan saa kohilleen?

Kampiakselin merkki kohdalleen, nokka-akselin merkki kohdalleen, virranjakaja ykköspytyn kohdalle, hihna tiukalle...

Mutta, kampiakselin pyörässä on noin 5 merkkiä, mikä on oikea?
Ja mikäs niitä sitten "osoittaa" sieltä lohkosta päin?
Mikä on ykköspytty? Edestä päin katsoen ensimmäinen vai viimeinen?

Sain jo koneen käyntiinkin kerran, mutta ei oikein pelittänyt... Tyhjäkäynti hyvä mutta kaasu pohjassa "booaa".

Nyt ei inahdakaan tein mitä tahansa...

Lähetetty: 23 Syys 2005 23:46
Kirjoittaja janzamar
ykköspytty on se ajovalojen puolimmainen..
ja kai se siihen keskimmäiseen viivaan kannattaa laittaa,ajotuslampulla sitten kattoo vähän tarkemmin.
tai korvakuulolla siihen kohtaan missä tyhjäkäynti on paras,ja sitten aavistus takasinpäin..lamppu on varmaan parempi kumminkin.

Lähetetty: 23 Syys 2005 23:53
Kirjoittaja transitman
Nii se oikea jaon merkki on siinä kampiakselin pyörässä edestä päin katsottuna vasemman puoleisin.

Ja pyttyjen numerointihan lähtee aina jakopäästä eteen päin.

Lähetetty: 24 Syys 2005 08:00
Kirjoittaja jaska74
eikös jakomerkki oo isompi ku sytkämerkit

Lähetetty: 24 Syys 2005 14:58
Kirjoittaja VesQ
transitman kirjoitti:Ja pyttyjen numerointihan lähtee aina jakopäästä eteen päin.
Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäin :wink: . Harvoin se jakopää sielä rintapellin puolella on

Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla :D )

Lähetetty: 25 Syys 2005 13:28
Kirjoittaja Jorge
Eteen, taakse, vasemmalle, oikealle... Riippuu mistä katsoo :wink:
Löytyhän se oikea(hko) ajoitus sieltä. Kiitokset vaaan neuvoista.

Mites, jos on esim yhden hampaan pielessä, vaikuttaako kuin paljon?

Tuntuu, että ei oikein jaksa vetää entiseen malliin. Joka 1.6 koneella olikin päätähuimaavaa menoa! :lol:

Ja sitte, jossain vaiheessa kun nostaa kierroksia hitaasti, on kohta (n 2000 - 2500 rpm) jossa veto loppuu kokonaan, eli kone melkeistä sammuu. :shock:
Seoksen ja sytkän säädöt pienensivät tota "kuollutta kohtaa".
Eli pitää vaan kokeilemalla etsiä oikeat säädöt?

Lähetetty: 25 Syys 2005 13:42
Kirjoittaja Jaakko85
kyllä se vaikuttaa jos on hampaankin ohi. eli tarkista/laita kohilleen.

Lähetetty: 25 Syys 2005 15:56
Kirjoittaja Regu
VesQ kirjoitti: Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäin :wink: . Harvoin se jakopää sielä rintapellin puolella on

Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla :D )
Ja sekotetaan vielä lisää eli yleensä (varmaan 99% tapauksista) pyttyjen numerointi lähtee jakopäästä

Lähetetty: 25 Syys 2005 21:01
Kirjoittaja VesQ
No juu V-koneet sitten erikseen, tosin lähteehän se niissäkin yleensä jakopäästä mutta sitä ei sitten tiedä miten se lähtee pomppimaan siitä

Lähetetty: 25 Syys 2005 21:08
Kirjoittaja janzamar
142536 oli entisessä :)
ja nyt on 1.6 ohari :twisted: ..tun mopo!
pitää keksiä jotain..2.0 alakerta olis,peltisarja ja 1.6 kansi 2-litrasen nokalla autossa paikallaan,jos sais jossain välissä jotain pientä edes tehtyä..
kaasareita on parikin,vai olikohan kolmekin,imusarjaa puuttuu toistaseksi..