Sivu 1/1

Focuksen eberin malli

Lähetetty: 07 Joulu 2009 13:31
Kirjoittaja Fokke
EDIT:::
Eli nyt selvisi ettei ainakaan opeleissa käytetty D3W mene lukkoon jos hehku palaa. Se lyö sen vain pois päältä.
Täytyy tilata ebaysta uusi hehku ja yrittää ensin sillä.
Pitäisi vain tietää onko se malli D5W?
Onko Focuksiin asennettu erilaisia ebereitä alunperin? Mistähän tuon mallin saisi selville?

Alkuperäinen viesti:
Ei vain lähde päälle vaikka sulakettakin on pitänyt tunnin irti. Alkusyksyllä kokeilin ja toimi, tyhmä kun olin ( ei kokemusta ebereistä ) en antanut polttaa kuin muutaman minuutin.
Jos tuon hehkun vaihdan niin täytyykö vehje kuitenkin käydä nollaamassa fordilla? Vai lähtisikö päälle ilmankin?
Ebaystahan noita saa halvalla tilattua..
Kannattaisiko hehku siis vaihtaa jo varmuudeksi ennen fordille menoa, jos ne muutaman kympin siitä nollauksesta ottaa kuitenkin.

Vesipumppu pyörii, polttoaine pumppu ei naksuttele ( syksyllä naksutteli :D )
Jos vehje on mennyt vikatilaan/hehku palanut niin pitäisikö myös vesipumpun stopata?

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 09 Joulu 2009 09:37
Kirjoittaja Fokke
Nostetaan ylös, tarvitsin tiedon tuohon Editoimaani viestiin..

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 10 Joulu 2009 08:57
Kirjoittaja turboruuvi
No ensinnäkin, jos kysymys on tehdasasenteisesta eberistä, mikäs kärry sulla on?
Ainakin vanhemmissa diesel-fokuksissa tehdasasennuseberi oli D5WZ.
Parkkilämmitintoiminto ei kuulunut tehdasasennukseen, vaan tehdasasennettuna eber toimi
vain booster heaterina, eli jäähdytysnesteen lisälämmittimenä. Kovemmilla pakkasilla kun
koneen oma lämmöntuotto ei riitä pitämään lämpötilaa normaalissa käyntilämmössä.

Parkkilämmitinsarjassa tulee mukaan vesipumppu. Sen käynnistää kellolaitteelta tuleva
käynnistyssignaali, eikä se ole suoraan yhteydessä eberiin lainkaan. Polttoainepumppua
sen sijaan käyttää eber itse.

Eberin tiedot näkyvät siinä lämmittimen kontrolliyksikköpäässä.

[edit]
Hehkutulppa taisi olla Beru GH001 tai vastaava keraaminen. Sattuisiko joku muu muistamaan?

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 10 Joulu 2009 10:12
Kirjoittaja Fokke
Niin tietysti, Focus tddi -00.

Onkos hehku sitten eri D5W lämmitimissä sama? Pitäisikö tuon kuitenki yrittää päästää jotain ääntä vaikka hehku olisi palanut? Vai onko vika jossain muualla?

Asennuksesta ei tietoa onko ollut alunperin, mutta johdotukset ei kovin nätit. Joku johto boxi (yksikkö mistä lähtee johdot eberille, tuulettimelle ym.) makaa akun vieressä ilman kiinnitystä, sulake roikkuu akun vieressä.. Onko ne yleensäki tällee vai olisiko kuitenkin jälkiasennus? :mrgreen:

Täytyy joululomalla ottaa auki tuo mööpeli..

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 11 Joulu 2009 08:46
Kirjoittaja turboruuvi
Uskaltaisin väittää, että vehe olisi vielä D5WZ.

Tehdasasennus (vain skandinavia) käsittää vain D5WZ:n asennuksen booster heateriksi, joka siis voi pöhistä vain auton käydessä. Parkkilämmitinsarja on aina jälkiasennus, johon kuuluvat
mm. kellolaite tai muu käyttökytkin (niin että lämppärin saa käyntiin käynnistämättä autoa)
ja lisäohjausyksikkö, joka osaa antaa sähköt sisäilman puhaltimelle ja ohjaa kiertovesipumppua.

Se sulake roikkuu tavallisesti johdossa akun vieressä. Lisäohjausyksikön pitäisi olla kiinni
"reikäraudassa", joka olisi puolestaan kiinni autossa. Oisko ruuvit auenneet...

Jos etsiskelet mun messuja täältä ja autosähköpuolelta, löytänet linkkejä manuskoihin ja
jonkinlaiset irroitusohjeet.

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 11 Joulu 2009 20:37
Kirjoittaja Fokke
Kiitti, eiköhän tämä vielä iloks muutu! :)

Re: Focuksen eberin malli

Lähetetty: 11 Joulu 2009 23:20
Kirjoittaja isk
Täällä on käsitelty aihetta: töks.