Sivu 1/1

Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 30 Marras 2009 22:02
Kirjoittaja J@zka
ei oikeen sattunut silmiin mitään muutakaan paikkaa tälle mutta kumminkin

olen ostoaikeissa ja nytte tartteis tietoa siis sellaista SYVÄLLÄ RINTA ÄÄNELLÄ kerrottuja kokemuksia

minkä moisia tyyppi vikoja on ja mitä kannattaa otta huomioon kone on OHC ja sen kanssa kyllä pärjään mutta ATlaatikko ja kori on tuntemattomampia kohteita, mistä ottaa korroosio vallan herkimmiten

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 01 Joulu 2009 00:13
Kirjoittaja Tekno
Takaosa ottaa ruostetta, bensatankin/takakontin ympäristö ja takakaaret (kerää hiekkaa sisälokarien ja pellin väliin). Ruostunut bensatankki on kyllä helppo uusia, mutta esimerkiksi pantojen kiinnikkeet, takakontin pohja (kokeile onko pehmeä!) yms voi olla aivan ruosteessa.

Automaattilaatikon kanssa kannattaa tarkistaa miten se vaihtaa pakille. Onko todella pitkä viive, tai vaihtaako ollenkaan jos ei käytä ensin P:llä. Jos ei, voi se olla jo heikossa kunnossa ja purkamista/uudelleenkasaamista vaille. Ja eteenpäin ajaessa pitää kierrosten tippua 70~80km/h vauhdissa johonkin ~2000rpm tuntumaan tai jopa vähän alle, sillon on 4+momentinmuuntimen lukko käytössä. Laske kierroslukumittarista että "vaihteenvaihtoja" on neljä (1->2->3->4->4+lukko).

Ihan noin vanhaa Scorpiota en ole omistanut mutta -90:n kyllä.

Jotain muuta kysyttävää? 8)

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 01 Joulu 2009 08:46
Kirjoittaja J@zka
no laatikon vaihdot kyllä osaa kattoa ku 7v automaatilla ajellu mutta sillä aattelin siitä kysellä tietääkö joku onko ihan skorpioon suuniteltu toi laatikko vai tuleeko tuolta jostain rapakon takaa ihan USA fordeista

vai kontin pohja ruostuu sepä oli sellanen mitä en ois heti osannu kahtoa :roll: kiitos tästä

apro poo auto ajettu 218tkm elikkä koneenki pitäis jossain kuosissa olla mutta on kipinän kadottanut johonki niin itse päättelin että se sytytys boksi vois olla sama ku sierrassa :?: ainakin tässä uskossa elän korjatkaa jos väärässä (siis kysymättäkin jo selvää että kun kipinä noissa i malleissa katoaa niin vaihetaan se sytkä boksi ku muut paikat kunnossa)

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 01 Joulu 2009 09:27
Kirjoittaja Tekno
J@zka kirjoitti:no laatikon vaihdot kyllä osaa kattoa ku 7v automaatilla ajellu mutta sillä aattelin siitä kysellä tietääkö joku onko ihan skorpioon suuniteltu toi laatikko vai tuleeko tuolta jostain rapakon takaa ihan USA fordeista
A4LD perustuu C3 vaihteistoon ja ei ole mikään only-scorpio tai vain eurofordien vaihteisto, vaikka täälläpäin onkin lähinnä vain sierrassa ja scorpiossa.

Tässä speksiä: http://www.fordpowerproducts.com/FordPo ... v10-04.pdf

Jenkeillä ollut käytöissä näissä malleissa:

* 1985–1990 Ford Bronco II
* 1987–1993 Ford Mustang (when equipped with the 2.3 I4)
* 1987–1988 Ford Thunderbird (when equipped with the 2.3 I4)
* 1985–1994 Ford Ranger
* 1985–1995 Ford Aerostar
* 1990–1994 Ford Sierra
* 1991–1994 Ford Explorer
* 1991–1994 Mazda Navajo
* 1994–2002 Mazda B-Series
* 1985–1989 Merkur Scorpio <- Ford Scorpio

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Borde ... sions#A4LD

Tuosta OHC:n sytytysjutusta en muuta osaa sanoa kuin että vika voi olla myös virranjakajan kannessa (vai olikos tuossa..?), hall-anturissa tms...
Sierra-miehiltä varmasti löytyy kyllä tietoa. Sama tekniikkahan siinäkin on juu.

Ja tosiaan, en tiedä onko tyyppivika mutta itse -90 Scorpion kanssa sain monta kertaa inertiakytkimen pomppaamaan iskiessäni takaluukun kiinni :D eli ei saa bensaa = ei käy eikä käynnisty ennen kuin käy takakontista painamassa napin takaisin pohjaan.

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 13 Kesä 2010 20:08
Kirjoittaja Motorpsycho
Minkäslainen vekotin tuo "mulkosilmä" sitten? Vm. -95 ois täälläpäin suht nätti myynnissä, niin on ollu pieniä ajatuksia sen suhteen. :roll: Koneena on se 2.0 ja automaatti perässä. Ajettu näyttää olevan karvan päälle 200 tonttua. 8)

Mitä tuollaisesta kannattas tsekata, ja muutenkin ylipäätään, millainen auto on käytössä, varmuudeltaan ja muuten?

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 14 Kesä 2010 00:22
Kirjoittaja Tekno
Muuten samat hommat pätee tässäkin kuin vanhemmassa mallissa, mutta lisäksi

2.0 8V on sama kone kun vanhassa scorpiossa ja sierrassa. Aika tehoton näin isoon autoon. Automaattilootan kanssa tosi hikinen kiihtyvyys. En kyllä suosittelisi tätä missään nimessä. On nimittäin automaattina aivan liian alimitoitettu kone koriin nähden.

2.0 16V on jo selkeesti parempi, siinä on kestävempi kansi ja mukana on tiheästi välitetty 4.27 perämurikka. Kannentiiviste taisi olla kestävempää mallia kuin 2.0 8V:ssä eli 3-kerroksinen vaimitenseoli. Ihan hyvä kone ja kulutus ei voi olla suuri. Itselläni 2.3 16V ja vaihdettu tuo tihee perä niin kulutus ollut 9,9-8,9-8,3-9,0-8,5-8,3-8,7-9,3-9,6-10-9,9-9,3 (tankkauksien keskiarvoja)

Kannattaa myös katsoa mitä varusteita autossa on, jos jotain kaipaa, nimittäi Ghia ei ole se "paras" varustetaso näissä ja kyseessä voi hyvinkin olla ihan karvalakki jos kyseessä on suomi-auto joten käytännön eroa johonkin samanikäiseen mondeoon ei ole kuin takavetoisuus, se toki on vakiovaruste kaikissa scorpioissa 8)

Tämmösiä vikoja on omassani ollut
- Takaluukun lukkopesä ei toimi. Sinänsä ei haittaa koska kaukosäätimel saa auki.
- ABS-pumpun virtaliittimen juotokset irronnu. Tää olikin hankalampi arvuutella, mutta kiitos OBD-lukijan jolla sain vikakoodit + hyvien ohjeiden avulla, korjasin itse.
- Vikakoodeja tuottava MAF-anturi(?) kerran jo puhdistettu mutta P0171 koodia pukkaa.
- Airbag valo palaa ajoittain
- Rattilukko ei toimi
- Etunavan laakeri vaihdettu
- Mystinen ravistelu jarruttaessa joka lähti vain jarrusatuloiden vaihdolla
- Lämpötilamittari näytti omiaan, kunnes vaihdoin anturin

Käytössä auto on mukava ajaa jos alusta on kunnossa. Menee maantiellä suoraan kuin luoti ja hiljainen sisältä.

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 14 Kesä 2010 09:37
Kirjoittaja Motorpsycho
Ok.. Kyllä tuon auton "tarkoitus ehkä hieman katoaa, jos ei ole kaikkia sähkörensseleitä, mitä suinkin voi. Sitten tosiaan olisi jo sama ostaa karvahattu mondeo.. Entä nuo ilmastoinnit, sähkökattoluukut ja kauko-ohjattavat keskuslukot? Onko taipumusta temppuiluun vai toimivatko? :roll:

Viatonta autoahan ei ole, mutta näistä kotteroista jotain kielii se, kun on noinkin halvalla +-2000€
myynnissä suht. vähillä kilometreillä olevia ja hyvillä varusteilla pakattuja yksilöitä. Toki ei liene vertaaminen saman kokoiseen ja ikäiseen mersuun tai bemariin, fordismissa ajattelin pitäytyä ja sikäli seuraava autonvaihto on käänteentekevä liike, koska edelliset autot -82 tane ja nykyinen -87 ekkeri kuitenkin on semmosia joiden huollot ja korjaukset on tähän asti voinu tehä 100% itse. :)

Vierastan jo 90 luvun autoja jo sen vuoksi, että mitä uudempi, niin sen hankalammaksi on tee-se-itse-miehen askareet pyritty tekemään, mutta nyt tuossa scorpparissa kieltämättä jokin kutittelisi.. :wink:


Niin vielä talviajettavuus? Lähinnä tuota painojakaumaa, että liekö sedanina tuo kuinka mörkö ajettava talvella? Lähinnä emäntää mietin, itse Taunuksella talvia taiteilleena voi jo automiehen nimeä kantaa.. :lol:

EDIT: Kävin ajamassa kuopiossa myynnissä olevaa scorpparia. Lähempi tarkastelu saneli jo, että escortistani en tällä päivämäärällä luovu. :D

Takalokasuojat oli korjattu, ja sen näki, takapuskuri oli jotenkin omituisesti matan värinen ja yksi muovihitsausjälki oli. Lisäksi ajossa selvisi ainakin, että airbagin ja absien valot palavat, absit eivät toimineet, ilm. etuiskarien yläpäiden laakerit väljät, ja ravisti aivan *itusti jarruttaessa. :roll: Pakoputki lisäksi vuoti. Mutta kyllä tuo auto kunnossa ollessaan majesteettisen kyydin tarjoaa. Ihastuin autoon sinänsä, mutten juuri tuohon yksilöön.

Herkkuja tuossa ei ollut kuin sähkölasit, peilit ja ohjaustehostin sekä sähkökattoluukku. Ilmastointia huutaisi. Moottorista sen verran, että kyllä tuollaiseen autoon kuuluu se v6-kone. Tunnelman tappaa jo neloskoneen ääni joka ei siihen vain yksinkertaisesti tunnu kuuluvan. :?

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 15 Kesä 2010 02:10
Kirjoittaja Tekno
Motorpsycho kirjoitti:Entä nuo ilmastoinnit, sähkökattoluukut ja kauko-ohjattavat keskuslukot? Onko taipumusta temppuiluun vai toimivatko? :roll:
Itselläni on tuo sähkökattoluukku mennyt jotenkin jumiin. Ilmeisesti ratas pompannut paikoiltaan tms. En ole viitsinyt vielä tutkia, kun automaatti-ilmastointi pitää auton niin hyvin viileänä. Se on muutaman vuoden sisällä laitettu täyteen kaasua ja vaihdettu jotain letkuja. Kauko-ohjattava keskuslukko on ihan näppärä kun siitä saa tosiaan takaluukunkin aukaistua. Kätevä varuste kun kädet on täynnä kauppakasseja tms 8)
Motorpsycho kirjoitti: Niin vielä talviajettavuus? Lähinnä tuota painojakaumaa, että liekö sedanina tuo kuinka mörkö ajettava talvella? Lähinnä emäntää mietin, itse Taunuksella talvia taiteilleena voi jo automiehen nimeä kantaa.. :lol:
Täytyy kyllä sanoa että painojakauma ainakin perstuntumalla on aika etupainotteinen. Siihen lisättynä lukoton perä, niin aika huono talviautohan scorpio on. Tai riippuu tietty miten asennoituu mutten ainakaan naisille suosittelisi. Ei sillä että se mitenkään hazardi olisi ajella mutta kun pito takana ei riitä, aiheuttaa se harmaita hiuksia kun auto on milloin missäkin paikassa kiinni, ja on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että talvella liikkeelle lähtiessä rengas lyö tyhjää ja se on semmoista räpiköimistä. Toisaalta eikös ne takavetovolvomiehetkin käytä hiekkasäkkejä takakontissa? :)

Jos ite Scorpparia nyt ostaisin niin kyllä siinä olisi a)luistonesto tai b)lukkoperä

Tässä nykyisessä on luistonesto ja oikeasti mitään ongelmia sen ansiosta ei talvella ole. Siihen kun lisätään automaattivaihteiston Winter mode niin paikaltaan lähdöt ovat vaivattomia (ei sudi missään tilanteessa) ja uskaltaa antaa naisellekin. :lol:
Vielä kun lukkoperän saisi, niin sehän kiipeäisi vaikka puuhun.

Harmi vaan kun tuota luistonestoa ei ole kuin harvoissa Ei-Cosworth malleissa. Mielestä olisi saanut olla ihan kaikissa.


Motorpsycho kirjoitti: Herkkuja tuossa ei ollut kuin sähkölasit, peilit ja ohjaustehostin sekä sähkökattoluukku. Ilmastointia huutaisi. Moottorista sen verran, että kyllä tuollaiseen autoon kuuluu se v6-kone. Tunnelman tappaa jo neloskoneen ääni joka ei siihen vain yksinkertaisesti tunnu kuuluvan. :?
Olen kyllä samaa mieltä. Tuossa neloskoneessa ei kauheasti fiilistä ole. Omalla kohdallani suurin este hankkia V6 koneinen on kuitenkin polttoainekulut, ne lienevät aika suuria automaattivarusteisella V6 scorpiolla. Manuaali V6:sia taas ei löydy mistään...

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 15 Kesä 2010 11:54
Kirjoittaja Motorpsycho
Toisaalta eikös ne takavetovolvomiehetkin käytä hiekkasäkkejä takakontissa? :)
Juu, tuolla -82 Tanellakin kun viime talven hiukan pakon sanelemana ajelin, niin varapyöräkoteloon mahtui kaksi traktorin levypainoa kivuttomasti, ja sehän tasoitti menon jo siedettäväksi. :)

Kyllähän noita muutama löytyy luistonestolla varustettuja kaksilitraisia, ja kun auto on kuitenkin tulossa ympärivuotiseen käyttöön, niin lienee viisain hommata juuri luistonestollinen kapine. Ja jos sitä lukkoperää joskus alkaa niin kovasti halajamaan niin eiköhän tuollaiseen käypäisen lukkomurikan jostain saane? :roll:

Tuo polttoainetaloushan se on, ajelisin varmaan itsekin vinkkelivehkeellä, mutta kun rahaa huvittaa välillä laittaa muuhunkin. :lol:

Nyt vain odottelemaan, että sattuu oikeanlainen vehje kohdalle!
Ja eteenpäin ajaessa pitää kierrosten tippua 70~80km/h vauhdissa johonkin ~2000rpm tuntumaan tai jopa vähän alle, sillon on 4+momentinmuuntimen lukko käytössä.
Ai niin, vielä yksi juttu, tuossa koeajamassani scorpparissa oli vaihdekepin sivussa vihreä nappi, jota painamalla syttyi mittaristoon valo "O/D Off" ja liikkeellä ollessa auto vähän nytkähti ja kierrokset nousivat hieman. Liekö kyse samassa asiasta?

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 16 Kesä 2010 09:35
Kirjoittaja Tekno
Motorpsycho kirjoitti: Kyllähän noita muutama löytyy luistonestolla varustettuja kaksilitraisia, ja kun auto on kuitenkin tulossa ympärivuotiseen käyttöön, niin lienee viisain hommata juuri luistonestollinen kapine. Ja jos sitä lukkoperää joskus alkaa niin kovasti halajamaan niin eiköhän tuollaiseen käypäisen lukkomurikan jostain saane? :roll:
Jep, 7,5" laippaperä (85-94 scorpioista) käy ja niitä kyllä löytyy kohtuuhinnalla käytettynä suomesta ja ulkomailta (saksa ja britannia). Tälläkin foorumilla ja http://www.cosworthrsclub.com/keskustelu/ on näkynyt myynnissä usein. Purkaamot pyytää niistä hirveitä hintoja.
Motorpsycho kirjoitti: Ai niin, vielä yksi juttu, tuossa koeajamassani scorpparissa oli vaihdekepin sivussa vihreä nappi, jota painamalla syttyi mittaristoon valo "O/D Off" ja liikkeellä ollessa auto vähän nytkähti ja kierrokset nousivat hieman. Liekö kyse samassa asiasta?
Joo, se kytkee momentinmuuntimen lukon pois mutta myös viimeisen vaihteen. Tarkoitettu kait tilanteeseen jossa esim hinataan jotain mäkisellä tiellä ja halutaan välttää jatkuvia vaihteenvaihtoja ja/tai muuntimen irrottamisia/lukittumisia.
Motorpsycho kirjoitti: Vierastan jo 90 luvun autoja jo sen vuoksi, että mitä uudempi, niin sen hankalammaksi on tee-se-itse-miehen askareet pyritty tekemään, mutta nyt tuossa scorpparissa kieltämättä jokin kutittelisi..
Tähän täytyy kyllä kommentoida että jos yhtä mallia verrataan, niin tässä Scorpion kohdalla tuo menee päinvastoin, nimittäin kun vanhaan Scorpioon verrataan, esim päästöjuttujen korjaaminen on helpompaa diagnostiikkaliittimen OBD-II tuen ja halpojen lukijakaapeleiden ansiosta :) Itse tekniikkahan ja auton peruskonstruktio (alustakin lähes sama) ei muuten pahemmin eroa vanhakoppasesta skorppiosta. Mutta se että, voi pistää vaikka läppärin tallentamaan logia ajon ajaksi, helpottaa oikeasti tosi paljon vianhaussa.
Tosin abs-boksin diagnostiikat (kertoo suoraan onko vika antureissa, pumpussa vai missä) lukevasta kaapelista joutuu köyhtymään vähän enemmän (194e)

Re: Ford Scorpio 2.0 i Ghia 85 kokemukset

Lähetetty: 16 Kesä 2010 12:13
Kirjoittaja Motorpsycho
Tähän täytyy kyllä kommentoida että jos yhtä mallia verrataan, niin tässä Scorpion kohdalla tuo menee päinvastoin, nimittäin kun vanhaan Scorpioon verrataan, esim päästöjuttujen korjaaminen on helpompaa diagnostiikkaliittimen OBD-II tuen ja halpojen lukijakaapeleiden ansiosta :) Itse tekniikkahan ja auton peruskonstruktio (alustakin lähes sama) ei muuten pahemmin eroa vanhakoppasesta skorppiosta.
Tuohan on ihan jees, jos ei ole mahdottomasti monimutkaistunut , kaikki vianhakua helpottava elektroniikka on silloin plussaa, totta kai silloin kun se toimii. Kyseessä ei olekaan avaruuslaiva, vaikka ulkonäkö muuta vestiikin. :lol:
Mutta se että, voi pistää vaikka läppärin tallentamaan logia ajon ajaksi, helpottaa oikeasti tosi paljon vianhaussa.
Aivan varmasti.. Tottahan se on, että kun tekniikka monimutkaistuu, niin vianhaku muuttuisi mahdottomaksi, ellei kaikkea nykyhetken tukielektroniikkaa olisi keksitty rinnalle.
Joo, se kytkee momentinmuuntimen lukon pois mutta myös viimeisen vaihteen. Tarkoitettu kait tilanteeseen jossa esim hinataan jotain mäkisellä tiellä ja halutaan välttää jatkuvia vaihteenvaihtoja ja/tai muuntimen irrottamisia/lukittumisia.
Ok.. Peräkärrin veto tulisi ensimmäisenä mieleen. Kuulostaa vähän turhalta mutta joku Kölniläisinsinööri on sitä mieltä ollut että se siihen kuuluu. :)