Tuli sitten siirryttyä Volvosta Foordiin.
Ajopeliksi tuli nyt vähän nurkan takaa Mondeo farkku. Sopivasti sisäänajettuna (408tkm).
Hakua olen käyttänyt ja lueskellut ahkerasti Mondeoon liittyviä keskusteluja. Joitakin kysymyksiä on jäänyt vaille vastausta, joten kysytään nyt näin. Autolla olen ajanut itse noin 1000km, joten yhteinen matka on vielä alkuvaiheessa.
Autoni on siis Mondeo 2,0TDDi (115hp) ghia wagon 2001.
1. Ajotietokone? Ihan kiva varuste. Liekkö ominaisuus, että näytön infoa pystyy muuttamaan vasta kun autolla on ajettu noin 10min kylmäkäynnistyksen jälkeen? Taustavalon poltin on myös pimeänä, joten millainen homma on mittariston irroitus? Käynnistyksen jälkeen ajotietokone näyttää matkan tankille ja siirtyy sitten viimeiseen valittuun infoon.
2. Autoon on vaihdettu tuulilasi viime kesänä. Jostain syystä peilin kiinnitys on vähän väljä. Kolosella tiellä huomasin tuon väljyyden kun ihmettelin, mistä tulee tuo räminä. Mihin suuntaan peiliä pitää nitkutella, että sen saa ehjänä irti lasista. Josko tuon jalustan liimaisi uudelleen kunnolla kiinni.
3. Polttoainelämmitin. Näissä ei vissiin ole vakiona lisälämmitintä. Tuossa minun autossa on laitettu webasto omalla kellolla (minikello vaihdekepin luona). Liekkö nämä miten lämpimimiä autoja normaalisti. Lisäksi tuohon minun autoon on asennettu myös lohkolämmitin ja sisähaara.
4. Kulutus? Entinen omistaja meinasi, että alle seiskan on vaikea päästä. Mikä lie totuus. Tällä hetkellä ajotietokoneen kulutus on 6,9. Tapana on ollut mitata kulutus ihan manuaalisesti. Jotenkin tuntuu, että ajotietokoneet näyttää vähän sinnepäin. Millaisiin kulutuksiin muut kuljettajat ovat päässeet?
5. Mistä kohti olette vetäneet piuhan sisähaaralle? Tuossa minun autossa se oli vedetty raitisilmasuodattimen vasemmalta puolen ja tuotu suodattimen läpi. Suodatin kun oli huomattavasti leveämpi kuin ilmanottoaukko?
6. Entinen omistaja meinasi, että vänkärin jalkotilaan saattaa tulla vettä autoa pestessä. Mistä kohti osaan alkaa etsimään vedenpoistoputkia tuon tuulilasin alta. Ei kiinnosta autoa suotta kastella sisältä.
7. Millaista huoltoväliä olette pitäneet omissa mondeoissa. Tuossa on huoltokirja uudesta alkaen ja olen auton 5:s omistaja.
8. Takapuskurin kiinnitys? Vänkärin puolelta on saatu yksi kiinnike rikki, jonka vuoksi puskurin pää vähän irvistää, liekkö kuinka työläs käyttää puskuri irti jos motivaatiota löytyy?
9. Takajouset. Meneekö perä pintakovaksi, jos vanhojen jousien tilalle vaihtaa ns vahvistetut jouset, jotka puoltaisivat paikkaansa esim mönkijäkärryn & hevoskopin vedossa. Mitä iskareita suosittelette?
10. Käsijarrun heikko teho johtunee satuloista? Entinen omistaja meinasi, että jos hyvän haluaa niin kannattaa vaihtaa kokonaan uudet satulat? Onko tuo käsijarrun tehottomuus "ostettu ominaisuus"?
Ajolleen ja tiloilleen tuo oli kyllä nappivalinta. Jos vertaa esim ykköskoppaseen v70 volvoon niin mondeo pesee sen tilojensa suhteen mennen tullen.
Varusteetkin olivat kohdallaan ja hintakin edullinen. Moni tuumasi, että loppuun ajettu romu, mutta itse jätin eriävän mielipiteen. Mersuilla ja Volvoilla ajaneena tuo 400tkm ei ole oikeastaan mikään kilometrimäärä jos autoa on vähänkään huollettu.
Tähän minun autoon on vaihdettu esim ovia ruostetakuun vuoksi. Alkuperäistä ei ole kuin kuskin ovi ja takaluukku. Kuinka tarkkoja fordilla ovat tuosta huoltokirjasta, jos kaikki leimat eivät ole heidän huollosta.
Lastu / tehopoksi on käynyt mielessä. Ex ex V70:n 170hp/340nm lukemia on vähän ikävä

Että tämmöstä näin alkuun. Jos palstan modet katsovat, että tämä viesti on väärällä alueella niin saatte vapaasti siirtää tämän oikealle alueelle.