Sivu 1/1

Focuksen ilman suuntauksen ongelmia

Lähetetty: 27 Marras 2009 09:32
Kirjoittaja rville
Terve!
Piti oikein kirjautua foorumille kun ei haku toiminto tuottanut haluttua vastausta.
Käytössäni on ollut 10,5 vuotta diesel farkku Focus ja yhteisten 334 tkm aikana on kaikenlaista pientä vikaa ilmentynyt n auton ostohinnan verran.
Nyt alkavat pikkuviat nyppiä joten apua kaipailisin.
Autossahan on (ollut) Eberi joka hajosi. -> Lämpimän tuloa saa odotella. Pohjapanssari meni hukkaan merkkihuollossa ensimmäisten elinvuosien aikana -> lämpimän tuloa saa odotella hiukan kauemmin.
Luonnollisesti vehkeessä on lohkolämppäri ja sisäpistoke, mutta lohkolämppäri on oikosulussa -> lämpösaa odotella vielä hiukan kauemmin...

Mutta todellinen ongelma on tällä kertaa sellainen, että ilman säätö vivusto panttaa joka aiheuttaa sen, että vaijerit pomppaavat pois paikoiltaan kun aikansa vipua räppää.
Olen purkanut kojelaudan alta kaiken mikä kohtuudella irti lähtee, mutta en ole keksinyt mistä noihin vipuihin pääsisi sisäpuolelta käsiksi. Onko olemassa mitään muuta kikkaa kuin purkaa kojelauta? Se lienee kohtuu iso operaatio kuitenkin??

Kiitos vastauksista jo etukäteen

Ville

Re: Focuksen ilman suuntauksen ongelmia

Lähetetty: 22 Joulu 2009 01:50
Kirjoittaja Duraceli
Et siis pysty säätää ilman suuntaa ikkunoista esim jalkoihin? Jos niin... Itsellä oli sama ongelma..

Pura pois muovit kuskin jalkatilasta oikealta puolelta.
Pura keskikonsoli irti, radio, pari ruuvia ja se lähtee siististi irti.
Irroita pari ruuvia(tai yksi) kääntövivusta joka säätää ilmansuuntaa. Ja se lähtee siististi irti.
Seuraa kääntövivun vaijeria, pitäisi mennä kuskin jalkatilan oikeanpuoleisiin seinään (mistä oot ottanu muovit pois).
sieltä pari ruuvia irti, tai sitten se oli jotenkin klipsillä, ole varovainen ettei klipsi katkea.

Nyt tulee vaikea osuus. Jos vaijeri on luiskahtanut pois "urastaan" muovimötikän sisällä.. On kaksivaihtoehtoa. Helppo, ostat uuden tilalle jossa se on urassa ja toimii. Vaikea, avaat sen esim dremelillä (pitää leikata auki...) ja laitat vaijerit uraansa, testaat ja liimaat takaisin kasaan varovaisesti ettei liimaa pääse vaijeriuriin. Varo ettei muovi sula kun leikkaat auki, jos leikkaat.

Itsellä vaijeri oli niin "löystynyt" että en voinut muuta kuin ostaa uusi tilalle.. onneks löytää suht helposti ja halvalla. Samalla kannattaa putsata ja rasvata/liukastaa luukku/säätöpyörä jota kyseinen muovikytkin liikuttaa.. Koska tässä on varmasti osa syy ongelmaasi!

Kasaukset sitten takaisin päin sama järjestys. Muista mikä ruuvi menee mihinkin.

Joku asia äijä tekisi tuon 20 minuutissa (siis irroituksen) mutta eipä siitä kannata maksaa...