Moniurahihnan asennus takkuaa
Moniurahihnan asennus takkuaa
Onkos kenelläkään jotain jipposkonstia tuohon Mondeo 1,8l Zetec -98 malliseen moniurahihnan laittoon? Tuli tuo jakopää laitettua ja nyt ei sitten mene kirveelläkään viimonen hihna paikalleen. Rystyset verillä ja otsa hiessä väännetty mutta kun ei mene niin ei mene. On koitettu laturin kautta pujottaa ja ohjaustehostiimeen viimesenä mutta ei. Eli jos jotain jippoo löytyy niin olisin kiitollinen. Toinen käsipari tietty auttais kummasti...mutta kun ei ole.
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Millä sä sen hihnan alunperin irroitit ? Onko hihnan kulkureitti selvillä ? Eikös noi yleensä kiristetä laturilla, eli onko laturia löysätty ? Nyt ei kyllä ymmärrä mikä on vialla joten kysellään ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
13mm lenkillä kääntyy kiristinpyörä, mielellään hiukan pitempi sellanen ni mahtuu kädet paremmin.
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Kulkureitti on selvillä ja tarkistettu. On kyllä tullu väännettyä tota 13mm lenkillä ja laturiin ei oo tarvinnu koskee...ainakaan tossa mallissa. Tänään yritetään uudestaan ja katsotaan josko hihna antais periks...
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
En tiedä soveltuuko ohje tuohon Mondeon Zeteciin, mutta ainakin Focuksessa ja Fiestassa kannattaa laittaa hihna viimeiseksi vesipumpun rullan päälle. Hihna laitetaan sen päälle "selkäpuoli" rullaa vasten, eikä vesipumpun rullassa ole mitään "reunuksia" jotka vaikeuttaisivat hihnan laittamista paikalleen -- näin siis ainakin Focuksen (1.6) ja Fiestan (1.25) Zeteceissä.
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Tuota voisi koittaa jos mahtuu vielä vääntämään kiristintä. En ole ainakaan vielä tuota koittanut. Kiitokset vinkistä. Ilmotellaan miten menee...
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Onko sama hihna jonka irroitit vai ostitko uuden. mulla oli kanssa sama ongelma kun uusi hihna oli
2cm liian lyhyt. ja menee ihan heittämällä kun kääntää vain kiristin rullaa, mulla oli ainakin 15mm lenkkiavain käytössä
ja tota kulkureittiä tarjotaan kahta eri versiota. korjauskirjassa väärä reitti ja
netistä löytyy oikea reitti:
http://www.myfordfocus.com/images/servi ... hac-ad.gif
2cm liian lyhyt. ja menee ihan heittämällä kun kääntää vain kiristin rullaa, mulla oli ainakin 15mm lenkkiavain käytössä
ja tota kulkureittiä tarjotaan kahta eri versiota. korjauskirjassa väärä reitti ja
netistä löytyy oikea reitti:
http://www.myfordfocus.com/images/servi ... hac-ad.gif
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
No niin. Eli hihna saatu paikalleen. Ja parhaitenhan tuo meni, että laittoi viimeseks sen vesipumpun päältä. Siinä ei sitten tarvinnu oikeastaan tapellakaan tuon kanssa. Kiitokset kaikille!!!
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Mistä olette hommanneet sen kapura lukitus/ajoitus tapin tuohon hihnan vaihtoon? Vai onko hihna vaihdettu käyttämällä venyneen hihnan siirtynyttä ajoitusta tussilla yms. merkkaamalla....?
Itselle ei ole ainakaan vielä tullut vastaan tuota lukitustappia vaikka olen kysellyt asiaa useammasta paikkaa. Mitään megaultimate ajoitus-sarjaa en ole innostunut tilaamaan.
Itselle ei ole ainakaan vielä tullut vastaan tuota lukitustappia vaikka olen kysellyt asiaa useammasta paikkaa. Mitään megaultimate ajoitus-sarjaa en ole innostunut tilaamaan.
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Oletkos katsonut eBaysta? Englannista saisi reilulla kympillä, sisältäen toimituskulut.Julle850 kirjoitti:Mistä olette hommanneet sen kapura lukitus/ajoitus tapin tuohon hihnan vaihtoon? Vai onko hihna vaihdettu käyttämällä venyneen hihnan siirtynyttä ajoitusta tussilla yms. merkkaamalla....?
Itselle ei ole ainakaan vielä tullut vastaan tuota lukitustappia vaikka olen kysellyt asiaa useammasta paikkaa. Mitään megaultimate ajoitus-sarjaa en ole innostunut tilaamaan.
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Jos systeemi on sama kuin Focuksen (mk1) 1.6 Zetecissä, niin välttämättä ei tarvita erikoistyökaluja. Riittää kun etsii käsiinsä oikeilla kierteillä ja riittävällä pituudella varustetun pultin tai kierretangon, ja säätää sen pituuden esim. kahdella mutterilla/prikoilla/lukkomutterilla sellaiseksi, että pultin ollessa lohkossa paikallaan nokka-akselit ovat TDC:ssä (YKK:ssa), kun kampiakseli on käännetty pulttia vasten. Tämä tietysti edellyttää että ajoitus on aluksi kohdallaan, ja pultin pituuden säätäminen on tehtävä ennen vanhan hihnan (ja ajoituksen) poistamista. Lisäksi on toki hyvä etukäteen suurin piirtein tietää mikä sen virallisen ajoitustapin pituus on, ettei tarvitse kauaa arpoa. Tällä konstilla on todistettavasti onnistuttu ainakin Focuksen hihnan vaihdossa.Julle850 kirjoitti:Mistä olette hommanneet sen kapura lukitus/ajoitus tapin tuohon hihnan vaihtoon? Vai onko hihna vaihdettu käyttämällä venyneen hihnan siirtynyttä ajoitusta tussilla yms. merkkaamalla....?
Re: Moniurahihnan asennus takkuaa
Itse vaihdoin ainakin jakopään vaan merkkaamalla huolellisesti kyseisen jaon kohdat ylä- ja alakertaan. Toimi ainakin itsellä hyvin, ilman ongelmia. Tuosta jakopään vaihdosta kyseiseen malliin on muutamat kyselly kans ja pelänneet sen sekaisin menemistä kun Fordissa on mainittu tuo lukitussysteemi. Mutta en itse ainakaan ole sellaista käyttänyt enkä jatkossa käytäkään ellei sitten tule pakolliseksi. Mondeossa ei ainakaan vielä ollut pakko käyttää.