Sivu 1/1
Mistä vikakoodit ja miten?
Lähetetty: 14 Syys 2005 07:57
Kirjoittaja HUGO
Mistä saa escort 1.8 -92 vikakoodit ulos ja miten ja mistä löytää tulkin niille?
Lähetetty: 14 Syys 2005 22:18
Kirjoittaja Monteonisti
Ei taida saada ollenkaan?
Mulla aikoinaan yks kätevä autosähkömies testas systeemin kytkemällä testerin piuhoja ainakin jakajaan ja johonkin muuhun. Olin ostamassa autoa ja meni myyvän liikkeen piikkiin enkä älynnyt katsoa tarpeeksi tarkasti, oli vielä ensimmäinen ruisku ja ensimmäinen Voorti. Vika löytyi heti tulpasta. Kysyi, että testataanko kaikki systeemit? Lupasin kun meni kerta liikkeen piikkiin!

Kaikki muu oli OK, testas siis tulppien ja johtojen vaihdon jälkeen. Kysyi tietenkin että vaihdetaanko johdotkin? Höylinä lupasin kun kerta meni liikkeen piikkiin.

Nyt seuraisin tarkemmin kun on jo ruiskut tutumpia ja kolmas Zetecci! 8)
Lähetetty: 14 Syys 2005 22:57
Kirjoittaja TeRoK
On kai siinä nyt testipistoke. Sijainnista en kyllä tiedä.
testerin pystyy itsekin rakentamaan ledistä ja jostain muista palikoista.
Ei ole tullut perehdyttyä.
Ledin vilkkumista sitte seurataan ja se antaa kahden tai kolmen numeron sarjoja (esim. seitsämäni vilkautusta ja tauko.... kolme vilkautusta ja tauko= 73= kaasuläppäanturi (TPS) ei toimi testissä.)
En varmaksi sano onko tossa kahden vai kolmen numeron sarjat.
Ainakin englannissa noihin on myytävänä erilaisia testereitä (esim. Gunsons) Fordin merkkihuollossa ei taida enää olla EEC-IV:n testaus välineitä

...stanan kahelia touhua kyllä. Ainakin joissain paikoissa ovat poistaneet käytöstä.
Lähetetty: 14 Syys 2005 23:06
Kirjoittaja Monteonisti
Voihan siinä ollakkin, minä vaan en neljässä vuodessa löytänyt!
Toisaalta pelitti tuon alkupäkytyksen, siis heti korjatun, jälkeen loistavasti, siis yleensä!

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:44
Kirjoittaja WSE
3 napainen Data link Connector sijaitsee kuljettajan puolen etujoustintuen kiinnityspisteen etupuolella. Napa "3" on vasen ylä, "2" oikea ylä ja "1" alhaalla. Se musta pistoke siis, valkoinen on oktaanin valinta joissain malleissa.
Tai D9 data link connector on ohjauspylväässä.
Ei koske topikin aloittajaa mutta muutoin: Jos autossasi on 16 napainen data link connector on moottorinohjauskin eec-v tai uudempi ja koodien luku vaatii obd testerin. Scantoolin valmistamia obd-pc sovittimia tuo maahan
http://www.omega.fi/
Lähetetty: 01 Touko 2006 13:07
Kirjoittaja Japi
Nostetaanpas tätä hieman.
Potilaana -94 Mondeo ja en saa vikakoodeja luettua.
Lediä en omista, mutta digitaalisen yleismittarin kylläkin, jolla olen yrittänyt lukusuoritusta harjoittaa.
Ainakaan ko. kapinetta apuna käyttäen ei koodeja saa ulos, joten onko "vika" nyt siinä, että ulostulevat pulssit ovat niin nopeita että laite ei ehdi niihin mukaan?
Kokeilin kahdenlaista kytkentää:
mittarin + napa akulle ja - napa töpselin alimmaiseen napaan (ohjeen napa1) -> mennee testitilaan, mutta ulostuleva jännite näyttäisi olevan vakio 50mV. (Tämä kytkentä opastettu Haynesin oppaassa)
Toinen kytkentä kuten ohjeessa, mutta ledin tilalla siis yleismittari -> sama juttu, ulostuleva jännite vakio.
Mistä muuten tietää, että auto menee testitilaan ja on mahdollisesti työntämässä koodeja ulos?
Lähetetty: 01 Touko 2006 20:45
Kirjoittaja jesse1987
mikähän on kun en saa tosta mun rs2000sesta luettua noita vikakoodeja

kun laitan ledin napojen 1 ja 2 väliin niin se ledi vaan palaa mut ei vilku. koitin myös yhdistää noi navat 3 ja 2 mutta sillä ei ollut vaikutusta. huomasin myös että tuollahan oli toinenkin samanlainen pistoke joka oli väriltää musta, kuntaas tuo mistä yritin lukea oli valkoinen. siinä mustassakin tosin se ledi vaan paloi, tosin kirkkaammin kun siinä toisessa.
Lähetetty: 07 Touko 2006 00:52
Kirjoittaja artss
Ei se onnistu digitaali mittarilla kun on liian hidas reagoimaan.
helpointa kun hommaat elektroniikka liikkeestä sen led:n ja lasket
monestikko välähtää. siin ledis on pidempi jalka + ja lyhyempi -
loput ohjeet löytynee haulla täältä.
testitilaan mennessä flekti pyörähtää hetken.
Lähetetty: 07 Touko 2006 10:11
Kirjoittaja cypher
Mä en edes löytänyt omastani tuota liitintä.
Lähetetty: 07 Touko 2006 12:06
Kirjoittaja Japi
artss kirjoitti:Ei se onnistu digitaali mittarilla kun on liian hidas reagoimaan.
helpointa kun hommaat elektroniikka liikkeestä sen led:n ja lasket
monestikko välähtää. siin ledis on pidempi jalka + ja lyhyempi -
loput ohjeet löytynee haulla täältä.
testitilaan mennessä flekti pyörähtää hetken.
Jes, kiitoksia, aivan kuten arvelinkin.
Pitää jossain vaiheessa koittaa raahautua elektroniikkapuotiin, yhden ledin vuoksi en kyllä viitsi lintsata töistä ja ajella pitkiä matkoja (lähin puoti ~30km).
Ohjeista homma ei ole kiinni, mm. Haynesin oppaassa tämä on opastettu ja nettikin on ohjetta pullollaan.
Lähetetty: 14 Touko 2006 12:38
Kirjoittaja artss
cypher kirjoitti:Mä en edes löytänyt omastani tuota liitintä.
Oiskohan konehuoneessa tulipellin lähellä
ainakin -94 montus, ja vieressä on se oktaanin valinta oikosulku liitin.
joka taas pitäisi löytyä käyttöohje kirjasta.
Lähetetty: 27 Kesä 2006 21:53
Kirjoittaja WSE
Postataan tännekin. Ja täsmennyksenä myös aikaisempaan viestiini tässä ketjussa. Edellinen neuvo perustui erääseen asiaa käsittelevää opukseen mutta seuraavan linkin kytkentä on kokeiltu ja toimivaksi todettu (erona se jotta ledivastusyhdistelmä kytketään akun plussan ja pistokkeen välille)
Tässä kuitenkin linkki kytkentään:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
Sekä D9 että 3 napainen pistoke!
ledin ja vastuksen sijasta voi käyttää analogi yleismittaria ja laskea neulan heilahdukset (12V DC alue) ja kytkimen sijasta tietysti hyppylankaa.
vasemmassa reunassa olevaa lippua klikkaamalla saa englanniksi tai ranskaksi jos saksan kieli tuottaa vaikeuksia...
Sivun alaosassa on myös yleisimpiä koodeja.
Musta on diagnostiikkapistoke, jos se on 3 napainen konehuoneessa eikä D9 ohjauspylväässä (valkoiseen 3 napaiseen voi laittaa sytytyksen ajoitusta muuttavan palikan, joissakin malleissa, oktaanitarpeen mukaan) TÄRKEÄÄ!!! Pitää odottaa hyppylangan ja virtojen kytkemisen jälkeen 45 (neljäkymmentäviisi) SEKUNTIA jonka jälkeen tulee ensimmäinen pulssi. Koodin 1 ja toisen (ja mahdollisesti kolmannen (jotkut uudemmat)) numeron välissä pieni tauko, kaikki koodit tulee kahteen kertaan. Koodien jälkeen 9 sek. tauko jonka jälkeen tulee KAM koodit eli muistiin jääneet (ei mittaushetkellä vialla). Koodi 11 = kaikki kunnossa. Jos sekä luennanhetkinen että KAM koodi on 11 on kaikki ok.
Fordien yleisimmät koodit löytyvät netistä, jos ei niin kysykää priva viestillä kun olette saaneet luettua (vastaukset saattaa toki viipyä on tässä muutakin tekemistä...)
En vanno päteekö aivan kaikkiin eec -iv malleihin mutta useimpiin ainakin.
Lähetetty: 28 Loka 2007 19:36
Kirjoittaja Motuli
pitäiskö ton vikakoodin lukeminen onnistua kun laittaa suoraan ledin siihen mustaan pistokkeeseen? En saanut muuta ku palamaan sen ledin, ei tuikkinu vaikka kuinka odotin

Vai tarkottaako se toisinsanoen että autossa ei ole mitään vikaa??
Lähetetty: 29 Loka 2007 07:29
Kirjoittaja lakritsimies
Mulla on Sierrassa EEC-IV ja siitä sain ainaki luettua vilkkukoodit seuraavanlaisesti: Ensin rakensin se ledijutskan eli ledi ja plusjalkaan vastus väliin että sopii 12V ja ledi kii akun plussaan. Mustasta pistokkeesta sillotin navat 3 ja 2 (ylänavat), sit sytytysvirta päälle ja ledin miinus napaan 1 (alanapa). Meni noin 15s sit ledi välähti kahdesti nopeaa ilmoittaen olevansa valmiina. Siitä sit 5s ja alkoi koodia pukkaamaan. Ja sierrassa tuli kahden ryhmissä. Ja sai muuten pari kertaa lukea koodit että tajusi sen mitä koodia se lykkäs, ku nollaloppuiset luvut vähän hämäsi ja sit oliki ihan pihalla, että mitähän lukuja se nyt antaa...

Lähetetty: 29 Loka 2007 09:18
Kirjoittaja jaska74
Re: Mistä vikakoodit ja miten?
Lähetetty: 06 Marras 2011 13:18
Kirjoittaja juzzi
Onko -95 vuoden escortissa myös tuo kolminapainen liitin, josta koodit saa kytkemällä ylimmät navat yhteen ja alimman ledin miinukseen? Ja mistä löytyisi tuo vikakooditaulukko kun sitä en löytäny millään netistä.