Sivu 1/2

Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 17 Marras 2009 06:56
Kirjoittaja jorkayeff82
Onko tämä Mondeon ominaisuus vai vika, kun laittaa esim. aamuksi johdonpäähän niin käynnistys on tosi vaivaista? Starttaa ihan normaalisti kierrokset nousevat, mutta laskevat samantien lähes sammumiseen saakka. sitten taas nousevat ja kone alkaa käymään normaalisti.
Mondeo 1.8i (110hv)

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 17 Marras 2009 11:15
Kirjoittaja KajS
Normaalia, kun kyseessä on Mondeo 1.8i (110hv). Juttelin tuosta joskus Ford-huollossa. Olin itse päätelllyt, että lämpötila-anturit saavat lohkolämmityksen takia ristiriitaista informaatiota (yksi luulee, että on kesä ja toinen kuvittelee olevansa Alaskassa). Sähköaivot eivät ehdi tutkia tilannetta ja antaa sopivasti soppaa ja läppää, vaan moottori sammuu juuri kuvaamallasi tavalla.

Joten lopetin lohkolämmityksen ns. pikkupakkasilla. Toissa talvena ei ollut mondeo kertaakaan piuhan päässä ja viime talvena kerran (ainoa -17cee aamu saaristossa). Meidän '06 focuksessa ei ole lainkaan lohkolämppäriä, automyyjä suositteli, että älä laita, harmittaa vaan tuo sammuilu.

Loppupäätelmä: Ainakin täälllä Lounais-Suomessa voi säästää lohkolämppärirahat johonkin muuhun. Auton lämpeämiseen tai bensankulutukseen ei lohkolämppärin käyttämättä jättäminen ole vaikuttanut. Käynnistyy logisemmin.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 17 Marras 2009 22:57
Kirjoittaja Herkko
Poikkeuksiakin ilmeisesti löytyy.
Oma 110 heppanen aina roikassa eri mittaisia
aikoja lämpötiloissa miinus 5-25,eikä
ole ollut minkäänlaisia sammuilu/kierros-sekoilu
ongelmia... :roll:

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 18 Marras 2009 20:49
Kirjoittaja KajS
Jep, olet Herkko oikeassa. Jos lohkolämmittää, pitää lohkolämmittää riittävän kylmässä ja riittävän pitkiä aikoja.

Muttamutta...täällä SyvänEtelän rämeiden keskellä olen tullut siihen lopputulokseen, että lohkolämmitys tapahtuu lähinnä Fortumin (Or Your Local Electrical Supplier) iloksi.

Ei nuo alumiinilohkot kovakromisylinteriputkilla ja nykyisillä öljyillä enää tarvi esilämmitystä ajoon. Dodgen LA-valurautalohkoonkin asensin turhaan defan; ostin auton 12vee vanhana, eikä siinä ollut tuota vastusta. Asensin innolla lohkolämmittimen, joka meni sitten rikki kolmen vuoden päästä. Moottori oli edelleen hyvässä kunnossa eikä esim. kulutuksessa ollut mitään eroa, töpselöikö vai ei.

Muttamutta vol2...meillä saattaa olla ideaalit olosuhteet "talviautoiluun": Auto käyntiin katoksessa - hissukseen postilaatikolle n. 200 m. - ja sitten maantietä leppoisaan tahtiin 20+ km taajamaan.

Ei ne autot nuorru, vaikka niille kuinka syöttäisi sähköä - bongasin eilen turun satamassa v70-volvon, joka imi sähköä koko päivän +6 cee lämpötilassa. Onko tuossakaan mitään järkeä??

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 02 Maalis 2010 07:45
Kirjoittaja Tenox
Hyvä että selvisi tämäkin. Ihmetellyt tuoreena Mondeonistina tätä "oiretta" että vähän aikaa (1-1½h) lämmitetty Mondeo 1.8 (110hv) tosiaan meinaa sammua startin jälkeen - joskus sammuukin, mutta jos on työpaikan pihalla, jossa lämmitys on kovilla pakkasilla jatkuvaa, lähtee normaalisti. Samoin kylmänä. Ajattelin kanssa, että anturiongelma on.

Rupesin asiaa tutkimaan foorumilta, kun tänään nollakelissä oli 1h lämmityksessä ja se taisi olla virhe kyllä, kun ei meinannut lähteä lainkaan käymään. Vaati kaasun polkaisemista startatessa (ehkä kolmas yritys). Parempi siis jättää lämmittämättä jos ei ole pakkasta kunnolla.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 02 Loka 2010 08:04
Kirjoittaja Tenox
Tenox kirjoitti:Rupesin asiaa tutkimaan foorumilta, kun tänään nollakelissä oli 1h lämmityksessä ja se taisi olla virhe kyllä, kun ei meinannut lähteä lainkaan käymään. Vaati kaasun polkaisemista startatessa (ehkä kolmas yritys). Parempi siis jättää lämmittämättä jos ei ole pakkasta kunnolla.
Hmm. Ensimmäinen kylmempi (+1) aamu ja Mondeo EI ollut piuhan päässä. Eikä meinannut lähteä käymään lainkaan. Pari- kolme pitkää starttia ja ei mitään, ekalla taisi luvata. Vaati taas hiukan kaasun painallusta ennen kuin lähti. Sitten kävi OK (vähän kovaa, kuten aina aluksi kylmänä) ja muuten toimii OK, ei nypi eikä mitään oireita.

Muistan yhden ex Opelin jossa samanmoinen oire korjaantui jonkun imusarjan päälla olevan liittimen puhdistamisella.

Vinkkejä? Huolto on tulossa reilun 1tkm päästä, joten siinä yhteydessä voin tietty asiasta mainita. En tosin ole vielä päättänyt vienkö merkkihuoltoon vai säästänkö n. +100e ja vien tutulle korjaamolle.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 03 Loka 2010 13:58
Kirjoittaja ft79
kannattaisi varmaan viedä huoltoon ainakin senverran että
kattovat mahdolliset vika koodit..

jotenkin tuntuu että jos ei +1:stä lähde helposti käyntiin niin talvi on lupaus seikkailusta.. :D

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 20 Marras 2010 16:27
Kirjoittaja Tenox
Eipä ole tuota enää tehnyt, mutta mietin että pitäisiköhän asiasta mainita, kun menee (ei merkkiliikkeen) pieneen vuosihuoltoon (100tkm) ens keskiviikkona. Jos vaikka olisi jotain tietoa mistä on kyse, esim. jokin liitinhäiriö tms.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 21 Marras 2010 01:10
Kirjoittaja ekn1
Omassa -01 2.0 Duratec Mondeossa oli sama tilanne ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä tänä talvena/syksynä: pysyi vain vaivoin käynnissä starttauksen jälkeeni. Sen jälkeen ongelmaa ei kuitenkaan ole enää esiintynyt, joten tuskin kyseessä mitään vakavaa josta esim. huollossa viitsisin mainita. Ehkäpä PCM vain opetteli syksyn ekalla kylmäkäynnistyksellä seoksen säätämistä sopivaksi kyseisiin olosuhteisiin ja oppi kerrasta (olen muuten irrottanut syksyn aikana akun pari kertaa, joten PCM:llä ei välttämättä ollut muistissaan seossäätöjä kylmälle moottorille).

Itse olen havainnut, että tuohon lohkolämmitys-käynnistymis-ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu kun lopettaa lohkolämmityksen noin 5 minuuttia ennen starttausta (okei, saattaa aiheuttaa monesti turhaa venailua mutta elämä on kompromisseja :? ).

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 21 Marras 2010 10:16
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Samoin teki äiteemuorin Vectra, eka kylmäkäynnistys tänä syksynä, eikä millään käymään, sen jälkeen ei ongelmia... Kyllä sen sitten huomaa kun autossa on oikeesti jotain vikaa :wink:

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 27 Marras 2010 01:34
Kirjoittaja Tenox
Joo, en viitsinyt tuosta edes mainita huollossa, kun ei ole tosiaan oireillut kuin kerran. Huolto sinänsä oli onnistunut. Checklistin sain (jota koritarkastaja piti tärkeänä takuun kannalta jatkossa), perushuolto muuten 120e. Toki itse tehtynä vielä puolet tuostakin olisi säästynyt, mutta menköön nyt, että saa leimat kirjaan. 2006 - 2010 6x huollettu ja 100tkm siis mittarissa (auto vuosimallia 2005, kesällä käyttöönotettu). Iso huolto edessä vuoden päästä siis. Ei vaan tahdo tulla kilsoja "tarpeeksi" nytkin jää vuoden kilometrit johonkin n. 12tkm paikkeille. Kerran / vuosi pitää kuitenkin löytyä merkintä kirjasta (edelleen liittyen koritakuuseen).

Pesun ja pakkasten jäljiltä ei tänään lukinnut kakesta ovia. Lukot kolahteli asianmukaisesti, mutta ovet jäi auki.. Älysin sitten avaimella kokeilla ovesta ja siitä sitten sainkin luukut lukkoon. Saa nähdä onko pysyväkin vaiva.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 24 Joulu 2010 00:01
Kirjoittaja Tenox
Jaahans. Nyt sanoi sitten Defalainen elementti Kaputt! Eli lakkasi sopivasti (-27 aamulla) lämmittämästä. Hienosti lähti silti auto kyllä käymään. Maanantaina pitää alkaa metsästämään sopivaa elementtiä (Porin Motonetistä loppu, hinta siellä 66,50e). Jos saisi sen ma vaihdettua ja samalla voisi yrittää askarrella (kun on sarja jemmassa) sisäpistokkeenkin. Edelliseltä omistajalta tuli mukana Fordin omaa syylärinnestettä täys kannu (punaista, jota autossakin on), joten ainoastaan tuo elementti pitäisi jostain löytää.

En kyllä lähtisi kehumaan Ford Mondeo Mk3:a talviautona. Lukot toimii kovilla pakkasilla miten sattuu, lämppärin moottori on jo kertaalleen ollut jäätynyt toimimattomaksi (heräsi pienen ajon jälkeen) ja auto itsessään on varsin kylmä sisältä (1.8 110hv bensa). Hyviäkin puolia kyllä on, kuten tuo käynnistyminen ja ajo-ominaisuudet. Lämppärin elementin hajoaminen taitaa olla sattumaa / kuluvaa osaa. En tiedä onko mennyt näistä enemmänkin, Motonetin osaluettelossa kyllä lukee "uusi suositus" osan kohdalla, mitä sitten tarkoittaakin.

EDIT: Eikös se niin mene, että lohkolämmittimen vastuksen metallisten osien pitäisi alkaa lämpeämään aika lailla samantien kun laittaa virran systeemiin + pitäisi alkaa kuulumaan pieni sirinä/pihinä?

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 24 Joulu 2010 00:21
Kirjoittaja ekn1
Tenox kirjoitti:Nyt sanoi sitten Defalainen elementti Kaputt
Oletko varmistanut että vika on nimenomaan vastuksessa? Itselläni kuoleentui myös muutama viikko takaperin Defa-lohkolämmitin, mutta vika oli tolppajohdossa (joka on muuten törkeen kallis: n. 20-30e joutuu pulittamaan 2,5 metrin johdon pätkästä).

Mitä tulee vastuselementtiin niin sen voi saada jopa selvästi halvemmalla merkkiliikkeestä kuin Motonetistä; näin oli ainakin vuosi sitten Calix-elementin kohdalla (1,25-l Zeteciin).
Tenox kirjoitti:En kyllä lähtisi kehumaan Ford Mondeo Mk3:a talviautona.
Minä lähtisin. Kokemusta on kertynyt 9,5 vuotta Mk3 Mondeosta 2.0 Duratec:lla. Nimenomaan talviominaisuudet ovat mielestäni sen parhaita puolia. Omassa Mondeossa ainoita merkittäviä talviongelmia ovat aiheuttaneet pari kertaa jäätyneet takajarrut.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 24 Joulu 2010 00:26
Kirjoittaja Tenox
ekn1 kirjoitti:Oletko varmistanut että vika on nimenomaan vastuksessa? Itselläni kuoleentui myös muutama viikko takaperin Defa-lohkolämmitin, mutta vika oli tolppajohdossa.
Melko varma. Johto mitattiin ja näyttäisi toimivan, mutta toki tarkoitus on testata tuo johtosarja vielä kunnolla ennen kuin aletaan irroittamaan elementtiä. Ajattelin kokeilla tuon niin, että irroitan johdon vastuksesta ja laitan siihen johtoon kiinni sisäpistokkeen ja sisälämppärin ja kokeilen lähteekö se pelittämään vaiko eikö.

Edit: jos on johdossa niin 10m johto maksaa vain vähän enemmän kuin 2,5m. Ajattelin ostaa samantien sellaisen sitten.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 24 Joulu 2010 10:58
Kirjoittaja ekn1
Tenox kirjoitti:EDIT: Eikös se niin mene, että lohkolämmittimen vastuksen metallisten osien pitäisi alkaa lämpeämään aika lailla samantien kun laittaa virran systeemiin + pitäisi alkaa kuulumaan pieni sirinä/pihinä?
Kyllä, juuri näin. Pihinä on kyllä sen verran pientä, että jos vieressä on esim. vilkas tie, pihinää on vaikea erottaa, ainakin jos kuuntelee vain auton ulkopuolelta konepelti kiinni. Jos sattuu omistamaan vikakoodilukijan, joka näyttää myös anturidataa, niin silläkin voi tarkistaa lohkolämppärin toimivuuden: jos jäähdytysnesteen lämpötila on lämmityksen jälkeenkin -20 astetta, niin jossain on vikaa. (Tällaisen vikakoodilukijan saa muuten netistä tilaamalla parilla kympillä, että sen hankinta ei ole ainakaan hinnasta kiinni :wink: . Tokikaan sitä ei kannata ostaa pelkästään lohkolämppärin testausta varten, mutta sillä voi tehdä/testata kaikenlaista muutakin. :) )

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 25 Joulu 2010 20:30
Kirjoittaja Tenox
Sellainen kysymys vielä, että kun tuo elementti on kuulemma kierteellä kiinni lohkossa, niin miten hitossa sen saa sinne kierrettyä ilman että irroittaa pakosarjaa? Vai onko tuossa elementissä kaksi osaa, jotka sitten yhdistetään lopuksi vai mitä ihmettä?

Naapurin piuhalla kokeilin, eikä kyllä lämpene vastus. Eikä mielestäni kuulu mitään (korva liki kiinni konepellin alla kuulostelin).

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 25 Joulu 2010 23:12
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tenox kirjoitti:Sellainen kysymys vielä, että kun tuo elementti on kuulemma kierteellä kiinni lohkossa, niin miten hitossa sen saa sinne kierrettyä ilman että irroittaa pakosarjaa? Vai onko tuossa elementissä kaksi osaa, jotka sitten yhdistetään lopuksi vai mitä ihmettä?

Naapurin piuhalla kokeilin, eikä kyllä lämpene vastus. Eikä mielestäni kuulu mitään (korva liki kiinni konepellin alla kuulostelin).

Ei tarvi irroittaa pakosarjaa, se sisäosa pyörii siihen ulko-osaan nähden, eli sen voi ihan normaalisti kiertää irti. Ja sen vastuksen voi ihan mitatakin, jos näyttää ääretöntä vastusta, niin on vastus poikki. siinä kun on kolme nastaa siinä vastuksen päässä, niin nitten kahden keskenään olevan nastan väliltä kun mittaa.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 25 Joulu 2010 23:48
Kirjoittaja Tenox
Juu, kiitos - bongasinkin just sun vastauksen asiaan toisesta ketjusta. Pitää maanantaina alkaa asiaa selvittämään. Vähän jo mietin, jos jättäisi laittamatta, mutta sitten ajatus sisälämppäristä (bonuksena korjauksen lisäksi) lämmitti niin, että korjataan nyt tuo - ainakin vielä kerran.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 26 Joulu 2010 18:37
Kirjoittaja Tenox
Homma ei tietty ollutkaan niin simppeli... Eli onko Mk3 Mondeossa missään valmista sisäänvientipaikkaa sisälämppärin johdolle? Vai pitääkö porata itte ja toivoa ettei osu mihinkään johtonippuun?

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 26 Joulu 2010 18:54
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ainakin kaikkiin on porattu mitä mä oon nähnyt, tulipeltiin suurin piirtein siihen kohtaan, missä ohjaustehostimen putket tekee mutkan alaspäin. Ja samallalailla oon itsekin laittanut. Siinä kohtaa on myös sellainen helkkarin kova palkki, että täytyy sen verran katsoa ettei osu juuri siihen. Tulee juuri hanskalokeron alapuolelle sisälle, ottaa sen pahvin vaan edestä pois niin näkee. joku tais kehua, että sen kohdan mihin voi porata näkee paremmin sisäpuolelta?

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 26 Joulu 2010 23:22
Kirjoittaja Tenox
Täytyy huomenna kattoa. Hanskalokero on irti, samoin vanha vastuselementti ja raitisilmansuodattimen kansi ja suodatin. Kai sinne rööri saadaan ja uusi elementti jos jostain löytyy moinen.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 27 Joulu 2010 20:45
Kirjoittaja Wizurd
Tenox kirjoitti:Homma ei tietty ollutkaan niin simppeli... Eli onko Mk3 Mondeossa missään valmista sisäänvientipaikkaa sisälämppärin johdolle? Vai pitääkö porata itte ja toivoa ettei osu mihinkään johtonippuun?
Omassa Mondeossa oli ainakin vänkärin puolella siinä konepellin saranan lähellä mustan kumitulpan alla reikä.
Tosin reikää joutui suurentamaan, kun siitä ei sisähaaran liitin mahtunut sisälle.
Mutta ei ollu iso homma viilata reikää suuremmaksi, vaikka melko nihkeetä olikin. Pystyy viilaamaan konehuoneen puolelta tai sitten vaikeammin, kun irroittaa hanskalaatikon.
Hanskalaatikon puolelta kun katsoo niin reikä oli niiden äänieristys tms vanujen takana, mutta ku tunki rautalangan konehuoneen puolelta sisään ja veti vanuja hieman yläreunasta pois niin reiän paikallistai helposti.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 27 Joulu 2010 21:41
Kirjoittaja Tenox
Elementti asennettu, sisähaaralle tehtiin reikä sähköboksin kiinnitysruuvin viereen (kuskin suuntaan siis), kun siinä sattui olemaan sisällä valmis reikä äänieristysaineessa. Hyvin onnistui, sisältäpäin porattiin ja hanskalokero oli irti. Sisähaara ainakin toimi, mutta kun piti ensin käytellä kuumaksi, nesteen täytön jälkeen, niin eipä saatu sitten elementtiä enää testattua. Sen verta kiinnostaa, että kunhan auton on muutaman tunnin jäähtynyt, on pakko käydä testaamassa elementti... Sen laitossa ei kyllä ollut mitään ongelmia. Hiukan joutui köyhtymään enemmän, kun Motonetti myy ei oota. Eli muistaakseni 82e maksoi tuo.

Edit: Hmm... Tuo uusi on ihan äänetön... :x Toisaalta runko-osastaan lämpeää kyllä selvästi, mutta vastusten kohdalta ei niinkään. Mikähän siinä on, ettei pidä mitään ääntä? Ei kai vaan ollut ehjä se edellinenkin? Tai rikki tämä uusi... :!: :?: Syö miestä tällainen epätietoisuus.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 28 Joulu 2010 18:44
Kirjoittaja Tenox
Jatketaanpas tätä synkkää yksinpuhelua. Uusi vastus mitä ilmeisimmin toimii, mutta on samalla (ilmeisesti) jonkin verran vanhaa (uskoakseni uutena 2005 asennettua) tehottomampi. Minkäänlaista ääntä ei edelleenkään pidä, mutta kokeillessa lohko tuntuu takaa aavistuksen lämpimältä (1½h lämmityksen jälkeen) ja lohkolämmittimen elementin runko-osa (siis se jossa on ne kierteet) lämpeää kyllä kuumaksi asti. Järjestelmä on ilmattu ja toimii normaalisti.

Päättelin tuon tehon laskun tuon puuttuvan äänen lisäksi siitä, että entisen lohkolämmittimen toimiessa, auton kun käynnisti lämmitettynä se teki tälle mallille tyypillisesti sen, että starttasi hienosti, mutta startin jälkeen laski kierrokset alas - joskus sammuikin - mutta alkoi sitten käydä normaalisti. Nyt käynnistyy kutakuinkin kuten lämmittämätön, eli joutuu starttaamaan vähän pidempään, mutta käynnistyy ja jää käymään normaalisti.

Mitattiin vielä tänään tuo uusi vastus siten, että laitettiin piuha kiinni auton nokkaan ja (sisätilanlämppäri irti töpselistään) ja katsottiin ohmit töpselistä. Vanhalla näytti yhtä, uusi antoi arvon n. 91, mikä käsittääkseni on OK. Vai onko?

Tuo uusi vastus toki on hiukan erilainen kuin vanha ja esim. Motonetin listauksessa lukee "uusi suositus" - eli liekö jokin ekomalli, joka vain on lämmittävinään... :?:

Edit: kaavan perusteella (230x230/teho=ohmit) 91 ohmilla on vastuksen teho 580W. Defan vastuksen tehoa on pikaisella googlauksella hankala löytää, mutta jossain epämääräisesti luki moottorinlämmittimen tehoksi 600W. Nuo sopisi aika hyvin yhteen. Kai se sit toimii...

Edit2: Joo, toimii. Työpaikan pihassa kun on ilmeisesti pidempään nuo tolpat päällä oli selvästi kuuma lohko kun äsken kotio lähdin. Ei vaan äännä, eikä muuten nytkään temppuillut käynnistäessä, että jotain parannusta edelliseen.

Re: Lohkolämmitys ja huono käynnistys.

Lähetetty: 29 Joulu 2010 23:22
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tuli oltua jokunen päivä reissussa, niin ei oo kerinnyt kommentoimaan. Eli samanlaiset kokemukset, toisesaa on uutena laitettu "vanhempi malli" pitää suhinaa ja lämmittää hyvin.
Toiseen laitoin syksyllä vastuksen, kun ei aikasemmin oo ollut, ei suhise, lämmittää vähän heikon oloisesti. Eka vastus kesti 2kk ja hajos.. Takuuseen uus, ja se on samanlainen, mutta on ainakin toistaiseksi pelannut. 96 ohmia löyty multa tuosta takuuna saadusta, vastuksessa itsessään lukee 550w.