Sivu 1/1
Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 13 Marras 2009 18:55
Kirjoittaja Wecomanni
Onko tosiaan näin, että Sierran vasemman (kuskin puoli) takaakselin
napamutterissa on vasemmankätiset kierteet? Mitä se Fordin insinööri
on oikein ajatellut? Nehän pitäs olla oikealla puolella, eikö vaan?

Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 13 Marras 2009 19:22
Kirjoittaja tursas
Kyllä se niin on, että väärinpäin voi olla kuskin puolella, mutta jos akseli on vaihdettu uudenpaan, niin siinä onkin sitten toisinpäin, testaamalla se selviää...

...ei vaan, jos kattoo siitä akselin päästä, niin näkee mihin suuntaan ne jengat menee...
Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 13 Marras 2009 19:57
Kirjoittaja Wecomanni
Eli uudemmissa onkin sitten oikein päin. Hyvä tietää ja kiitokset.
Navat on jo avattu ja nyt menee jo kasaan päin, mutta kun on nuo
Cossun vetarit, joissa on nuo laipat, niin ne voi laittaa kummin
päin vaan. Joten laitan maalaisjärjellä niin, että vasemmalle
puolelle tavallinen kierre ja oikealle puolelle se väärinpäinen.
Jolloin kiihdyttäessä mutteri kiristyy...

Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 13 Marras 2009 22:09
Kirjoittaja tursas
Vasemman, siis kuskin puolen vetari on lyhyempi, kuin apparin puolen, että niitä ei voinu vaihtaa päikseen..muistaakseni..
Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 14 Marras 2009 00:11
Kirjoittaja Wecomanni
Juu, niin on. Vetarit on eri mittaiset, mutta niissä on laipat molemmissa
päissä, joten ne pyörännavat voi vaihtaa keposesti keskenään. Tällöin
kierteen suunnan voi vapaasti valita ja laittaa niin, että kiihdyttäessä
kiristyy.

Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 16 Marras 2009 23:25
Kirjoittaja samiharju
Wecomanni kirjoitti:Juu, niin on. Vetarit on eri mittaiset, mutta niissä on laipat molemmissa
päissä, joten ne pyörännavat voi vaihtaa keposesti keskenään. Tällöin
kierteen suunnan voi vapaasti valita ja laittaa niin, että kiihdyttäessä
kiristyy.

Onpas sulla väkevä Sierra, jos mutteriin kohdistuva mahdollinen auki/kiinni kiertävä voima on suurempi täyskiihdytyksessä kuin täysjarrutuksessa...
Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 17 Marras 2009 00:09
Kirjoittaja Wecomanni
samiharju kirjoitti:Onpas sulla väkevä Sierra, jos mutteriin kohdistuva mahdollinen auki/kiinni kiertävä voima on suurempi täyskiihdytyksessä kuin täysjarrutuksessa...
Kiihdytettäessä moottorista siirtyvä voima on mielestäni suurempi,
koska jarrutettaessa yleensä kytkin on jopa pohjassa, eikä veto
ole edes päällä. Jarrutuksessa jarruhan vaikuttaa suoraan
pyörännapaan, eikä Sullakaan yleensä jalka ole kaasulla kun jarrutat.

Joten täysjarrutuksessa mutteria avaava voima on korkeintaan
moottorijarrutus, joka on mielestäni pienempi, kun täyskaasukiihdytys
tai kytkimellä repiminen, jotta saa sen alitehoisen Sipen perän suttaamaan
tyhjää.

Vai olenko totaalisesti väärässä?
Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 18 Marras 2009 19:12
Kirjoittaja samiharju
mietis nyt sitä koko kompleksia. "yhtä puuta" keskenään ovat vetoakseli, vetoakselin laippa, jarrurumpu/levy. Nuo eivät keskenään elä yhtään mihinkään päin. ei liene merkitystä liikuttaako tuota pakettia väkevän OHC:n voima vaiko jarrutusvoima..
Re: Sierran napamutterin kiertosuunta?
Lähetetty: 19 Marras 2009 13:42
Kirjoittaja Wecomanni
Levyjarrullisessa perässä (ainakin minulla) pyörännavan ja vetoakselin laipan
välissä on rihlaus, joka tekee siitä tietenkin "yhtä puuta", mutta mielestäni
tuo rihlauksessa oleva välys sen napamutterin avaa, jos mikään. No taitavat
nuo napamutterien kiertosuunnat olla nykyautoissa molemmilla puolilla jo
tavallista oikeakätistä laatua.
