Sivu 1/1
'90 HCS Escortin kiekkamittari
Lähetetty: 12 Syys 2005 17:14
Kirjoittaja Strader
Eli, heti ensimmäisenä, hakua on käytetty.
Noniin, kun päästiin siitä ohi, niin sitten voidaankin siirtyä itse asiaan. Omassa 1990 HCS-moottorilla varustellussa Escortissa on hiukan vaikeaa löytää kiekkamittarille piuhaa. Mittaristoon sellaista ei tule, ja moottorissa on virranjakajaton suorasytytys, mitä lienee se sitten tarkalleen tarkoittaakaan. Okei, no ei siinä mitään, etsitään vihreä johto puolalta, harmi vaan, että erillistä puolaa ei löydy, ellei se sitten ole piilotettu virranjakajan näköiseen boksiin, mistä lähtee sytkille johdot. No, katotaan mitä piuhoja siitä lähtee ja otetaan siitä. Johdonhan pitäisi olla vihreä, mutta kun kyseisestä mööpelistä lähtee kaksi vihreää johtoa? Ja yksi musta.
Tässä kuva kyseisistä johdoista:
http://ntegra.sytes.net/files/pictures/ ... piuhat.jpg
Seuraavaksi joku kysyy, että: "Oletko varma, että toinen noista johdoista ei ole esim. vihreämusta?" Mutta sekin on tutkittu, molemmat ovat vihreitä.
Johdot lähtevät tuosta sitten johonkin oudon näköiseen systeemiin, joka on jonkinlainen ohjausyksikkö, en tiedä tarkalleen, mutta siitä kuvaa tässä:
http://ntegra.sytes.net/files/pictures/ ... ama_on.jpg
Eli, tässä varmaan ihan kohtalaisen selkeätä infoa, nyt siis kysyisinkin, että mistä vetelen kiekkamittarin pulssin, kokeilenko vaan molempia vihreitä?
Lähetetty: 12 Syys 2005 20:09
Kirjoittaja sjii
tuo "mikas_tama_on.jpg " on sytytysjärjestelmän ohjausyksikkö.
..kokeilemalla tuokin asia ratkeaa jos on ratketakseen.

Lähetetty: 12 Syys 2005 20:43
Kirjoittaja TeRoK
Kyllä totakin täällä on käsitelty. Nimittäin kiekkamittarin asentamista EDIS järjestelmään.
Se virranjakajan näkönen mötikkä on puolapakka. Tossa on joka pytylle oma puolansa.
http://www.megasquirt.info/ms2/sum4.jpg
Tossa kuvassa liittimistä 9 ja 10 lähtevät johdot on varmastikin ne vihreät johdot.
Ne ovat puolalle tulevat signaalijohdot. Tossa tulee kaks kipinää yhtäaikaa. Toinen työ ja toinen poistotahdissa olevalle pytylle ja niiden signaalit tulee noilta johdoilta. Jos sulla ei oo alkuperästä tai yleensä tohon edis järjestelmään sopivaa kiekkamittaria niin tolla kytkennällä saat sen toimimaan:
http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS_tach.gif
Muuten se näyttää tuplaten kierrokset.
Toinen vaihtoehto on hommata Kytkentä/pinni kaavio moottorin ohjauksesta. Ainakin scorpion Ecussa on lähtö mittarille.
Lähetetty: 12 Syys 2005 21:26
Kirjoittaja Strader
Jahas, joo, luin kyllä tosta EDIS-järjestelmästä, mutta en sitten tiennyt, että itselläni on kuitenkin sellainen. Harvoin kaasareissa on mitään elektronisia ohjausyksiköitä, varsinkin kun toi moottori on muuten aivan ikiaikainen työntotankokone.
Lähetetty: 12 Syys 2005 21:32
Kirjoittaja TeRoK
Joo mutta noi fordin jakajattomat on kaikki EDIS jäsrjestelmiä. Ne on sitten vaan yhdistetty eri nimillä .Kaasarikoneissa Vaihtoehdot: UESC, ESC H2,UPAC, ESC P1 tai ESC P3.
EDIS=Electronic distributorles ignition system
Noi edelliset linkithän oli ruiskulle, mutta sama periaate on tossakin.
(Ei ollut aiemmin juttua onko ruisku vai kaasari malli)
Lähetetty: 12 Syys 2005 21:44
Kirjoittaja Strader
Nojoo, HCS:ää ei olla taidettu rakentaa ruiskulla, tai ainakin ihmettelen jos olisi, mutta anteeksi kuitenkin informaation puute

Lähetetty: 12 Syys 2005 23:09
Kirjoittaja JesseT
Jos kiekkamittarissa on valintakytkin eri sylinterimäärille ja siitä löytyy 2-sylinterinen vaihtoehto, niin silloin vaan jompaan kumpaan puolan vihreään kiinni.
Lähetetty: 12 Syys 2005 23:59
Kirjoittaja Strader
No löytyyhän siitä, mutta vain 4, 5 ja 6. Tein vähän tutkimusta tossa ja siitä sytytyksen ohjausyksiköstä lähtee tietääkseni piuha nimeltään tach out, jossa pitäisi olla tacholle normaali signaali, en tiedä sitten saako sitä revittyä tosta jotenkin, vai näyttääkö sekin väärää signaalia, lie sitten onko tossa meikäläisen yksikössä koko piuhaa ollenkaan.
Lähetetty: 13 Syys 2005 13:51
Kirjoittaja JesseT
Tarkennetaan vielä sen verran, että jos teit tutkimusta avaamalla TeRok:n linkin, niin hommat ei päde kovin pitkälle. Nuo linkit koskevat EDIS-4 järjestelmää joka sinulla siis ei ole.
Lähetetty: 13 Syys 2005 14:54
Kirjoittaja Strader
No en katsonut sitä tosta TeroK:n, siinähän ei mainita tach outista mitään. Etsin googlesta infoa, mutta voi olla, että sen minkä löysin puhui myös EDIS-4 -järjestelmästä.
Onko tuo EDIS-4 -järjestelmään sopiva diodikytkentä nyt kuitenkin toimiva tässä munkin versiossa?
Lähetetty: 13 Syys 2005 15:07
Kirjoittaja JesseT
Strader kirjoitti:
Onko tuo EDIS-4 -järjestelmään sopiva diodikytkentä nyt kuitenkin toimiva tässä munkin versiossa?
Moni on kokeullut ja toisilla toimii toisilla ei. Riippuu ilmeisesti mittarista, millaista signaalia se tarvitsee. Laturilta voi myös harkita kokeilevansa "W" nastan käyttämistä. Se on jonkinlainen kierroslukumittarin signaali mitä esim. diesel-autoissa käytetään koska sytytyssignaalia ei ole.
Lähetetty: 13 Syys 2005 16:29
Kirjoittaja TeRoK
On HCS:ää ruiskullakin.
Mutta tarkemmin katottuna se onkin 1 piste ruisku. Eli liekö siinä sitte jakajallinen sytkä. EEC-IV ohjaus ainakin on.
Kai tossa linkissä niiltä osin pätee, että sieltä sytkän ohjaukselta( mikä malli sitten onkaan) tulee samaan aikaan kaks kipunaa ja ilmeisesti juuri noihin vihreisiin johtoihin tulee niitten signaalit.
Koita noilla lyhenteillä hakea tietoa mitä aiemmin laitoin. Sulla on joku noista ohjauksista.
Moottorin tyyppikoodin jos laitat tänne niin osaan sanoa, että mikä niistä.
luulisi , että noihinkin joku tach out on laitettu. Jos ei ole niin sitten tota kytkentää vaan väsäämään mikä linkissä on. Kyllä mä luulisin, että se toimii. On vaan tekijästä kiinni. Jos sakki on esim. kasannut sen kokonaan diodeilla tms. Kun eikös siihen tuu myös yksi triac. En noita merkkejä niin ulkoa muista.
Tietty tota laturin W napaa kannattaa ja kokeilla. Helpoinhan se olisi.
EDIT: Jaa eihän se mikää triaci oo vaan zener diodi.
Lähetetty: 13 Syys 2005 17:24
Kirjoittaja Strader
Ei oo triac vaan zener

Onneks löytyy elektroniikka-asentajan paperit, että kyllä toi kytkennän tekeminen onnistuu, se vaan, että mielummin sitten ottaa sen valmiista johdosta kun rupee väsäämään jotain omaa settiä. Täytyy käydä katsomassa toi moottorin tyyppikoodi.
EDIT: noniin, koodia peliin:
JB *WFOAXXGCAAKB97127*
Type: AAF
Tommosia siitä kilvestä nyt ainakin löysin.
Lähetetty: 13 Syys 2005 18:02
Kirjoittaja TeRoK
Joo sen zenerin mä sinne jo korjasinkin...
Niin se koodi minkä mä tarvitsisin löytyy HCS koneissa siitä pakosarjan takaa kannen ja lohkon sauman kohdilta. 2 tai 3 merkkiä meistettynä semmoseen ulokkeeseen.
Niijoo ja valmistusnumeron mukaan toi on toukokuussa 89 valmistettu

Eli ilmeisesti neloskoppanen. Sekin oli vielä vähän epäselvää , että onko nelos vai vitos koppanen.
Lähetetty: 13 Syys 2005 18:11
Kirjoittaja JesseT
Tai sitten vaan laitat sen sytkämodulin osanumeron.
Lähetetty: 14 Syys 2005 18:07
Kirjoittaja Strader
noniin, kävin kattoon sitä koodia sieltä. Sieltähän löytyi vaikka minkälaista kirjainta, joten valitse haluamasi:
1.3 DD löytyi siitä pakosarjan takaa, sitten VL oli painettuna siitä vasemmalle. Venttiilikopassa on myöskin kirjainyhdistelmä: BL, ja kirjaimet JB löytyivät myöskin sieltä.
Ja tosiaan, tehty näköjään 89 mutta käyttöönotettu 90, ja neloskoppanen joo.
Lähetetty: 14 Syys 2005 20:23
Kirjoittaja TeRoK
Eipäs se noista kyllä ainakaan suoraan mikään oo. Toi JB vois kylläkin olla koodin alku. Eli tod. näk. Siitä puuttuu vielä perästä A tai B. Pellin alle vaan ja tarkemmin kattomaan.
JBA on 63hv versio UESC sytkäboksilla ja JBB on 60hv ja ESC H2:lla.
Itellä ei tommosia oo ollut eli en sitten tiedä josko noi erottais ulkoisesti toisistaan helposti???
EDIT: veikkaisin tota JBA:ta, koska se on -89 puolella valmistettu.
JBB:ssä näkyy olevan käytössä toi euronorm saastekoodi ja ne on tulleet käyttöön vasta 90... vai löytyykö siitä myös tommonen (VIP) saastekoodi tarra.
Lähetetty: 14 Syys 2005 20:41
Kirjoittaja Strader
No toi on 63hv eli JBA it is I guess. Ei muuta kun etsimään infoa UESC-boksista sitten.
Lähetetty: 18 Loka 2005 23:39
Kirjoittaja sjii
Oottekos saanut rundaria toimimaan..
mites escortin oma mittaristo, minkälaista singnaalia se tarvitsee?