Sivu 1/1

Pallonivel...

Lähetetty: 08 Marras 2009 13:59
Kirjoittaja Wecste
En ole ennen tänne foorumille kirjoitellut, mutta toivottavasti tuli oikeaan paikkaan.

Kävin tuossa katsastamassa autoa ja seuraavat viat tulivat esiin:

- Alatukivarren pallonivel = välyksellinen (vasen)

- Etupyörän laakerointi = välyksellinen (vasen)

Kysyisinkin siis että ovatko nuo viat pahoja, vai helposti/halvasti korjattavissa? Eli mitä osat voisivat maksaa, mistä niitä voisi ostaa ja hyvä korjaamo pääkaupunkiseudulta.

Vempeleenä on Ford Escort 1,6 vuodelta 1992

Siksi moista tiedustelen kun en autoista ymmärrä hölkkäsenpöläystä. :lol:

Niin ja kiitoksia vastauksista.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 08 Marras 2009 20:19
Kirjoittaja ekn1
Osien hintoja voi katsoa esim. Motonetin nettisivuilta. Äkkiä katsottuna sieltä saa kyseiseen Escortiin alapallonivelen alle 20e ja laakerin vähän alta 40e. Nämä molemmat ovat ns. "laadukkaampia" vaihtoehtoja, eli osat löytyy Motonetistä kyllä hieman halvemmallakin mutta laatu on sitten tod.näk. huonompi. Itse ostaisin nuo laadukkaammat, etenkin jos teetättäisin vaihdon jossain pajassa. (eikä niitä samoja osia kyllä mielellään itsekään kerran vuodessa vaihtelisi :) )
Wecste kirjoitti:ovatko nuo viat pahoja, vai helposti/halvasti korjattavissa
No eivät ne nyt pahimmasta päästä ole, mutta kyllä niihin korjaamolla saattaa 1-2 tuntia mennä (en ole perehtynyt noiden osien vaihtoon Escortin tapauksessa, joten voi olla että tämä menee vähän pieleen, viisaammat voivat korjata). Lisäksi pallonivelen vaihdon yhteydessä pitäisi myös teetättää ohjauskulmien tarkistus/säätö, joka maksaa 60 eurosta ylöspäin paikasta riippuen.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 08 Marras 2009 21:44
Kirjoittaja duckworth
Pyöräkulmia tuskin joutuu säätämään alapallon vuoksi, sen sijaan kyseinen nivel on osa tukivartta, joten käsittääkseni koko varsi menee vaihtoon.

//EDIT// Multa saattais löytyä vitoskoriseen juuri tuo tukivarsi kelpohintaan :D Voisin ehkä irrottaa sen tutun Eekkeristä, jos tarvetta :wink:

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 08 Marras 2009 22:15
Kirjoittaja ekn1
Eihän niitä ohjauskulmia tietenkään pakko ole tarkistaa/säätää alapallonivelen vaihdon jälkeen, ja auton arvosta ja/tai renkaiden kunnosta riippuen voi olla ettei kannatakaan (maksaahan se kuitenkin satasen luokkaa).
duckworth kirjoitti:sen sijaan kyseinen nivel on osa tukivartta, joten käsittääkseni koko varsi menee vaihtoon.
Jos näin on niin on aika erikoista että Motonetissä myydään osia joita ei voi autoon edes asentaa. Todettakoon että esim. mk3 Mondeossa alkuperäinen pallonivel on "niitattu" tukivarteen, mutta ei se estä pelkän alapallonivelen vaihtamista; rälläkällä/poraamalla ja lyöntituurnalla tms. vain vanhat niitit pois ja uusi nivel laitetaan pulteilla kiinni.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 09 Marras 2009 02:03
Kirjoittaja Leadbelly
Niitattu se on tuossa escortissa kans eli ne pois ja pulteilla uusi kiinni.
Laakerin vaihto se tuossa mun mielestä hankalin homma on jonkin verran menee aikaa sen kanssa nysvätessä.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 09 Marras 2009 12:31
Kirjoittaja JyriN
Yksi optio tuon alapallon kanssa on ostaa koko tukivarsi pelkän pallonivelen sijaan, koska ne sisemmätkin nivelet on tod. näk. ihan pökäleenä. Ikävä tuossa on se, ettei kuntoa oikein näe ennen kuin ottaa tukivarren irti.

Itse vaihdon ko. escoon tehneenä väitän, että koko tukivarren vaihto on helpompi ja muutaman vuoden tähtäimellä halvempi ratkaisu. Tukivarren vaihtoon ei tekijämieheltä mene kunnon vehkeillä puolta tuntiakaan, kun minä turasin sen ahtaassa välissä auton alla samassa ajassa. 8)

Mitä tulee pyöränkulmien säätöön (auraus), niin kannattaa ehdottomasti sekin teettää samalla, koska kulmat on voitu säätää vanhojen puslien mukaan ja ovat tiukilla osilla sitten päin sitä... :lol:

Laakeria en escooni koskaan vaihtanut, joten siihen en kommentoi mitään...

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 09 Marras 2009 14:44
Kirjoittaja Krisse
JyriN kirjoitti:Tukivarren vaihtoon ei tekijämieheltä mene kunnon vehkeillä puolta tuntiakaan, kun minä turasin sen ahtaassa välissä auton alla samassa ajassa. 8)
Joo just näin. Ja parin päivän päästä täällä sitten haukutaankin kaikkia korjaamoja kusettajiksi kun siinä menikin tunti kun se alapalloa olkavarressa kiinni pitävä pultti on ruostunu ihan jumiin ja torx kantakin oli hajallaan. Noita on nähty ja sillon se ei käy ihan tosta vaan.

Ja jottei menis ihan pulinaks niin tukivarren puslien kunto kannattaa tosiaan tsekata, jos ehtoopuolella niin tuskin tulee kalliimmaksi vaihtaa koko tukivarsi jos noin tuntitaksalla jossain teettää. Jos itelleen väsää eikä laske tunteja niin tuleehan se toki halvemmaksi vaihtaa pallo ja/tai puslat sitten kun sen aika on.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 09 Marras 2009 21:30
Kirjoittaja JyriN
Krisse kirjoitti: Joo just näin. Ja parin päivän päästä täällä sitten haukutaankin kaikkia korjaamoja kusettajiksi kun siinä menikin tunti kun se alapalloa olkavarressa kiinni pitävä pultti on ruostunu ihan jumiin ja torx kantakin oli hajallaan. Noita on nähty ja sillon se ei käy ihan tosta vaan.

Ja jottei menis ihan pulinaks niin tukivarren puslien kunto kannattaa tosiaan tsekata, jos ehtoopuolella niin tuskin tulee kalliimmaksi vaihtaa koko tukivarsi jos noin tuntitaksalla jossain teettää. Jos itelleen väsää eikä laske tunteja niin tuleehan se toki halvemmaksi vaihtaa pallo ja/tai puslat sitten kun sen aika on.
Tai sitten käy niin kuin sille Focusmiehelle, jonka ohjauskulmat meni ketuilleen levyn vaihdosta: korjaamolla on kiire tehdä hyvää tiliä ja käytetään enemmän voimaa kuin aivoja ja paikat hajoo. Kyllä minullakin meni sen toisen tukivarren kanssa reilummin aikaa, kun oli laatuaan 1. escortin tukivarren vaihto, mutta sen toisen kanssa ei sitten aikaa mennytkään, kun tiesi homman niksit. :mrgreen:

Asiakkaana minulle ei tule mitenkään ku5etuksen maku, jos korjaamo ilmoittaa ettei pysy hinta-arviossa ja kertoo vielä syynkin. Palvelun voi tuntea jopa hyväksi, jos ilmoitus tulee ennen purkua asentajan tarkistettua tilanteen nosturilla. Näitäkin on nähty. :D

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 10 Marras 2009 08:50
Kirjoittaja tlundkvi
Kannattaa vaan varmistaa että lopullinen kiristys momenttiin tapahtuu pyörät maassa. Samalla kannattaa sitten ostaa uudet pultit ym. kiinnitykset. Pelkän nivelen + puslat en vaihtaisi jos tuntipalkkoja joutuisin asennuksesta maksamaan tässä tapauksessa. Tulee melkein halvemmaksi vaihtaa tukivarsi, eiköhän noin yleiseen saa koko osa jopa Biltemasta. Jos on pultit ne voi surutta sitten leikata ettei noiden kanssa ole pakko tuhlata aikaa. Etulaakeri vaatii muutenkin prässin eli pajalle on luultavasti mentävä joka tapauksessa.

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 10 Marras 2009 23:42
Kirjoittaja juhve
MK5 eskortissa on ihan sama kiristääkö tukivarret maassa vai auto ilmassa kun puslat on pystyasennossa siinä tukivarressa

Re: Pallonivel...

Lähetetty: 04 Huhti 2011 13:42
Kirjoittaja Big_J
Itselläni tuli katsastuksessa aivan sama tuomio.
Alatukivarren pallonivel - Välyksellinen: edessä oikealla.
Ja auton on vuoden 1999 1.6l focus hätspäkki.

Miten kannattaako tuosta edes vaihtaa pelkkää palloniveltä vai suoraan koko tukivarsi, vanhan kuntoa en ole vielä kerennyt katsomaan ja en tiedä edes paljon sillä on ajettu. Luultavasti jonkun verran kumminkin. Että onko sitten puslien vaihto osaan jälkeenpäin kuinka vaikeaa? Jos nyt vain vaihdan pelkän pallonivelen.

Muistelenko ihan väärin vai voisiko tilalle vaihtaa mondeon alatukivarren joka olisi kestävämpi kuin tämä focuksen oma? Vai oliko se vain koiranluiden kohdalla? Joku tyyppivikahan tässä oli että jotai ripustuksen osia menee helposti? Jotain hämäriä muistikuvia olisi.

Vaihto on varmaankin kohtuullisen helppo homma, vain askarruttaa että onko siellä mitään erikoispultteja? Lähinnä että mistä saisin esim hommattua palloniveltä paikallaan pitävän torx-kantaisen pultin jos sattuu menemään täysin kenoon tai muuta vastaavaa. Kaikki muut normaalit pultit vaihtuvat tietenkin uusiin vaihdon yhteydessä.

Eli tämän pystyy duunaamaan tossa omassa pihassa kohtuullisen helposti? Autoja on vähän jo tullut roplattua että jotain jo osaa.

Anteeksi pieni romaani.