Sivu 1/1
Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 10:57
Kirjoittaja Lateode
Noniin, eli tollanen 1.6ohc kaasarisierra löytyy ja ongelma on kun on niin pirun laiska. Mahtaisikohan olla että sytytys on mennyt jakopään remontin yhteydessä pieleen? Kun hieman latailee putkeen ja ei mitään vääntöä. Hädin tuskin jaksaa lumella/jäällä sutia 2vaihteella.. Kun vissiin hampaan verrankin pielessä niin on tollasia oireita? Saakos sen muuten säädettyä oikein kun strobolla? Ja miten se strobolla säätö tarkalleen menee? Ja onkos kaasarissa jotain jotain kannattaisi tarkistaa jne.
-Lauri
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 11:14
Kirjoittaja tursas
Kaippa sitä virranjakajaa voi koittaa vähän korvakuulolla kääntää, kuhan merkkaa alkuperäisen asennon ensin jollain, että saa takaisin alkuperäiseen asentoon, ellei vaikutusta. Kaasarista pitäis tarkistaa pakokaasuarvot. Mä oon nää tarkistuttanu korjaamossa parilla kympillä, niin menee varmasti oikein.
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 15:30
Kirjoittaja Lateode
Nyt löysin virranjakajasta sen merkin,mihin pitäisi pyörijän osottaa YKK:ssa. Oli sellanen ~3mm huti, eli hampaan verran. Säädin sen nyt niin että se on ~1mm tarkkuudella oikein. Pitäisi vielä varmaan strobolla hienosäätää. Samalla putsasin kaasaria, irrotin sen kaasarin kannen, putsasin kohokammiot ja suuttimet yksitellen brake cleanerilla ja paineilmalla. Nyt koeajolla huomattavasti pirteemmään olonen. Jatketaan..
-Lauri
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 15:54
Kirjoittaja tursas
Jos sillä strobolla tarkistaa, niin pitäis kait ottaa se virranjakajan alipaineletku irti, korjauskirjan mukaan muistaakseni ensin. Oon korjaamolla yrittäny kurkkia, että mitä sen vilkkuvalon pitäis näyttää, mutta en ole kyllä ymmärtäny...

Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 19:47
Kirjoittaja Foordson
Juu eli alipainekellon letku irroitettuna tuo pitää säätää
Edit: Onhan noita säädetty iät ja ajat ilman stroboakin, mutta sillä sen saa kyllä justiin kohdalleen.
Jos haluat säätä sen sytytyksen ilman stroboa, niin kone käyntiin ja annat käydä tyhjäkäyntiä. Pyörität virranjakajaa (alipaine letku irroitettuna) ja yrität löytää sellaisen kohdan jossa kone käy korkeimmilla kierroksilla. Kyseisestä kohdasta hieman takasin päin eli niin että kierrokset tippuu.
Tosin jos se strobo löytyy niin varmemmin sen saa kohdalle sillä kuin korvakuulolla.
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 06 Marras 2009 21:34
Kirjoittaja BlackEscort
tursas kirjoitti: Kaasarista pitäis tarkistaa pakokaasuarvot.
Sytty kohdilleen ajoituslampulla, korvakuulolla voi säätää sen verran että pääsee korjaamolle jos ite omistaa väärässä paikassa peukun ja ei ole kunnon työkaluja. Muistaa kannattaa että tyhjäkäynti on alle 1k rpm.
Ajolamppu biliteemassa vissiin hurjat 25€, 13mm kiintolenkki jonkun 2-3€ ja talttapäinen mensseli vissiin saman 2-3€...korjaamolla säädön voi tehdä kerran about 30-50€, eikä jää itelle ees työkaluja.
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 07 Marras 2009 10:07
Kirjoittaja Taunus/Sierra
tursas kirjoitti:Jos sillä strobolla tarkistaa, niin pitäis kait ottaa se virranjakajan alipaineletku irti, korjauskirjan mukaan muistaakseni ensin. Oon korjaamolla yrittäny kurkkia, että mitä sen vilkkuvalon pitäis näyttää, mutta en ole kyllä ymmärtäny...

Lampun pitää välähtää aina ajotusmerkin kohdalla kun stroboa käytää.
Ei siinä sen ihmeempää ole.
Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 14 Marras 2009 12:06
Kirjoittaja Juutas
Mulla oli samantapaisi oireita 2litrasessa kaasari riesassa aikoinaan... Lampulla kohdalleen ja vaihdoin yhden mustan johdon virranjakajan juuresta ja johan alkoi vanhus kirmata pitkin ojanpenkkoja...

Re: Sierra menee laiskasti, sytytyksen säätö?
Lähetetty: 14 Marras 2009 13:19
Kirjoittaja turboruuvi
Taunus/Sierra kirjoitti:
Lampun pitää välähtää aina ajotusmerkin kohdalla kun stroboa käytää.
Ei siinä sen ihmeempää ole.
Se strobo ottaa "pihtimittauksella" ykköspytyn tulpanjohdosta tiedon, milloin se sytyttää.
Samalla hetkellä strobo väläyttää valon. Valo on sen verran kirkas, että silmä sopeutuu siihen
ja oikeastaan näkee vain valon välähdyksen hetken sen ajoitusmerkin. Ikään kuin katsoisit
elokuvaa, jossa jokainen ruutu on otettu ykköspytyn sytytyshetkellä.
Tämä teettää sen, että ajoitusmerkki näyttää pysyvän paikallaan siinä kohdassa, missä se ykköspytyn sysytyshetkella tapaa olla.