Sivu 1/1
Kahinaa konehuoneesta
Lähetetty: 11 Syys 2005 19:04
Kirjoittaja Jarppo
Scorpio 2.8 ohjaustehostimella. Koneesta kuuluu tyhjäkäynnillä sellainen mekaaninen hankaava 'kahina' Eli jos kone käy jotain 1000rpm niin kuuluu noin puolensekunnin välein semmoinen kaah, kaah-ääni. Poistin tehostimen(tuplahihnat) ja vesipumpun hihnan ja ääni lakkasi. Eli oletettavasti jommassa kummassa vikaa? Auton myyjä kyllä väitti vaihtaneensa vesipumpun mutta ainakin kuori on jo ruosteinen. Jos vika on tehostimessa, niin onko kellään kokemusta voiko siihen vaihtaa laakerin(it)?
Erikseen ei voi oiken testata kun molemmat käyttää samaa hihnaa.
Vesipumppukaan ei tietysti paljoa maksa, mutta edelliseen Granadaan kun vaihdoin, niin propellin irroitus oli yhtä helvettiä.
Autolla ajettu jo 330000 että hyvin kestää silti, varsinkin kuin öljy ei maistu vieläkään. Mitä nyt paineen valo vilkahtelee tyhjäkäynnillä mutta tehnyt sitä ja tuhansia kilometrejä.
Lähetetty: 11 Syys 2005 19:42
Kirjoittaja janzamar
vois kuvitella että tehostaja vinkuis jo muutenkin,onko öljy menny vaahdoksi jne..
mutta jos vesipumppu hajoaa niin kalliimmaksi se varmaan käy kuin tehostajan meno. noin jos ei heti huomaa,tehostajan huomaa varmasti
ei sitä pystyis jollain lyhyemmällä hihnalla kokeilemaan?
Lähetetty: 11 Syys 2005 22:02
Kirjoittaja Monteonisti
Joskus hankailee hihna tai nokkapyörä suojamuoveihin, tiedä tuosta kun vain kerran ajanut, en avannut konepeltiä. 8)
Lähetetty: 11 Syys 2005 22:06
Kirjoittaja TeRoK
Tehostimen pumppu alkaa pitämään aikamoista mekkalaa jo pelkästään jos on öljyn pinta vähän alhaalla. Ite tuskailin pitkän aikaa kun meinasin, että menee pumppu vaihtoon. Tuli sitte täytettyä ylärajaan säiliö ja pumppu hiljeni.
Lähetetty: 12 Syys 2005 07:52
Kirjoittaja KaaD
Voisi olla myös hihnan kiristinpyörä. Laakeri kuivahtaa ja alkaa ääntelemään. Näin kävi mulla Duratecin kanssa. Kiristinpyörän (tai oikeammin kiinteän välipyörän) vaihtaminen poisti ongelman.
hankaus
Lähetetty: 12 Syys 2005 21:12
Kirjoittaja Jumpula89
minkäslainen suurinpiirtein se ääni on joka kuuluu kun mullakin kuuluu semmonen inhottava ääni konehuonesta vähän kuin kalina ja sitten välillä niinku vinkuis ja jotenki tuntuis ettei jaksa vääntää ollenkaan mikähän vois olla vikana?? kone on 2.8i -86 ajettu 270000km ja huollettu täsmällisesti mutta nyt on tuo sivuääni ois kiva ku joku tietäis mikä vikana niin ja ford scorpio 4x4 kutos kone tuo...
Lähetetty: 19 Marras 2005 19:16
Kirjoittaja Jarppo
Muistinkin vasta, että tästä kyselin aikaisemmin. Syy sitten oli kuitenkin loppujen lopuksi vesipumppu. (piti olla vaihdettu) Eli alussa oli vinkunaa, välillä kahinaa ja lopulta koko ääni hävisi, mutta kerran kun tulin kaupungilta auton luo parkkipaikalle, niin huomasin että auto kusee alleen kuumana. Kotiparkki on hiekkapiha joten vesilammikkoa ei huomannut, kun siihen on aikojen alussa valunut vaikka mitä ja on kesto läikkä aina alla. Mutta asfaltilla sen näki heti.
Ja taas oli edessä tuo ihana viskoflektin irroitusoperaatio joka on helvetistä. (muistakaa vastakierre) Edellinen autoni oli Granada mutta samanlaisella koneella. Siinä jo sai itkeä ja parkua kunnes onneksi sain irroitettua koko systeemin pumppuineen työpaikalle jossa saivat sen ammattivehkein irti. Nyt homma oli astetta haastavampi, sillä Granadassa syyläsin irroitus on tyyliä, neljä pulttia irti+ letkut ja syyläri pois yläkautta. Järkytys oli, kun huomasin että Scorpiossa ei olekkaan syylärin irroitus niin kätevää. Irti se kyllä lähtee, kun irroittaa parit muovilelut yläpuolelta MUTTA kun se pitäisi sitten ottaa pois alakautta ja sehän ei onnistukaan niin helposti parkkipaikalla. (no ei sitä sitten olisi tarvinnutkaan irroittaa) Kaiken lisäksi vesipumpun alimainen mutteri ei mahtunut tulemaan pois koska kampiakselin hihnapyörä oli edessä. Noh, vinkiksi, jos joku joskus joutuu tekemään alkeellisissa oloissa saman, alapultti lähtee irti kun kampeaa tarpeeksi ja lyö meisselillä ja vasaralla. Uusi menee takaisin, kun lyö väkisin kantaan vaikka ruuvimeisselillä, sen lopun minkä kanittaa.
(itselläni kampiakselissa 3x hihnaura että ei kanita välttämättä kaikilla)
Ja se viskon irroitus. Tälläkertaa ei ollut pajaa apuna mutta onneksi naapurin talli jossa edes vähän työkaluja. Rälläkällä pienimällä pumppua ja lyömällä mutteriin se lopulta irtosi kun ensin oli pilkkonut pumpun rungon että sai akselin ruuvipenkkiin kiinni ja sitten lyötyä iskutaltalla mutteriin. Ongelmahan siis on, että ilman hitsilaitetta ei mutteria voi vääntää kun ei vastapuolelta saa pidettyä kiinni. (pajalla hitsasivat tynkään mutterin)
Hieman epäselvä kuvaus mutta jokainen joka kyseisen toimenpiteen on tehnyt kotioloissa ilman hitsiä tai muita hienoja laitteita niin tietänee.