Sivu 1/1

Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 26 Loka 2009 16:13
Kirjoittaja 91GT
Niin onko vaikea löytää kulutus osaa kyseiseen malliin? Jarru, jousitus, voimansiirto ja koneen osaa?
Entä onko esim normi 2.0l sierrassa samaa alustan ja voimansiirron osaa xr4:sen kanssa?

Olen harkinnut 2.8 tai 2.9 takapotkun hankintaa. Molemmat koneet on ilmeiseti ihan hyviä ja kestäviä myllyjä? Noi takavetoset on ilmeisesti vallan lukottomalla perällä.

Onko noista moteista jompi kumpi jotenkin ongelmallisempi kestävyyden ja toimivuuden kannalta.
sen tiedän että toi 2.9 on vähän väännökkäämpi eteenkin alakierroksilla.

Bensaa lienee molemmille kelpaavan ns. sekalaisessa maaseutu ajossa 10l molemmin puolin vai pääseekö 9l. mites paljon maantie kulutus mahtaa olla?

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 27 Loka 2009 19:43
Kirjoittaja JyriN
XR4i on se 2.8:lla oleva 3-ovinen, missä on tuo hassu jaettu takalasi - sitä lukuunottamatta samat palikat kuin muissakin (v6) Sierroissa.

Varaosien saannissa ei ole oikeastaan mitään eroa muihin Sierroihin, mk1 osat alkavat olla pikku hiljaa loppu myös aftermarket tarjonnasta, joskin jarruja ja tukivarsia saa toki vielä. Koneen ja vaihteiston osalta jotain (kuten tukilaakerit ja kumityynyt sekä tiivistesarjat) saa vielä, joitain jopa ihan Fordilta. :)

Noista teknisistä eroista on keskusteltu laajalti, kannattaa kokeilla vaikka hakua :D Jos ei onnaa, niin kyllä täältä sitten tyrkitään eteenpäin.

Noin harrastepelinä tuo XR4i on ihan kiva. Vähän harvinaisempi, niin ei tule joka päivä samanlaista vastaan ja kuitenkin pellin alla samat (hyvät ja pahat) ominaisuudet kuin tavan Sierroissakin. Jos moottorin ominaisuuksista olet kiinnostunut, niin ehdottomasti 2.9 ennemmin kuin 2.8. Ensinnäkin 2.9 on EFI (2.8 MFI) ja siinä on kolmireikäiset kannet (2.8 on siamilaisilla kanavilla) mikä tekee siitä hieman otollisemman kaikenlaiselle pikku viilailulle (jos on siitä kiinnostunut). Muuten noiden tönärikoneiden ominaisuudet eivät nykyaikaisempien moottoreiden rinnalla häikäise, vaikka näitäkin ansiokkaasti rakennellaan.

Jarrut kutosissa on mielestäni alimitoitetut ja tosiaan perä lukoton, mutta nuohan voi korjata. Ikä näissä vehkeissä näkyy jo, ruostetta pukkaa (full of rusty details) ja alusta on järjestään scheisse.

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 30 Loka 2009 22:18
Kirjoittaja ohc205
Ekoissa Xr4i malleissa on ne 10" rumpujarrut ja ne on pirun kalliita. 130e/kpl oli muutama vuos sitten stocmann autossa joka nykyään on kai vemix.

Uudemmissa, joissa levyt takana, niin jarruosia saa joka varaosaputkasta.

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 31 Loka 2009 17:19
Kirjoittaja JyriN
Joo, ne 10" takajarrut on jääneet vähän harvinaisiksi ja siksi kalliit/etsityt. Levyjarrukonversio on muutenkin suositeltava modi Sierraan. Mulla pukkaa jo toista kierrosta, pitäisi kunnostaa escocossun jäähdytetyt jarrut nykyisten pienempien jäähdyttämättömien levyjen tilalle. :lol:

Noista varaosista vielä, ainakin 2.8:n kokonaisia tiivistesarjoja on ollut aika-ajoin hankala löytää. Ainakin kannentiivistettä on haeskeltu kaukaakin. :shock:

XR4i:ssä ei vakiona ole ollut mitään ihmevarusteita, mutta aika moneen on rastitettu optioina mm. ajotietokone, sähköpeilit jne. mukavuusvarusteita. Nämä alkavat olla järjestään melkoisia sähkögremlineitä 25v. käytön jälkeen :evil:

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 01 Marras 2009 09:48
Kirjoittaja samiharju
ne 10" rummut pieksee vastaavat levyt mennen tullen - ja vielä palatessakin. voimaa on vähintään yhtä hyvin ja käsijarru pelaa varmasti, toisin kuin usein huoltoa vaativa levyjarrullisen käsijarru. 10" rumpuja en ikinä vaihtaisi sierran perus levyihin, jos taas rakentaa tekniikanvaihtopeliä tms niin sit vois harkita koska noita isoja rumpuja ei kauheesti ole saannissa.

kengät 10" rumpuihin meni tehdastilaukseen, rumpuja en oo ees kysyny, muut osat saa kaupasta normaalisti kun samoja sylintereitä jne käytetään muuallakin.

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 01 Marras 2009 21:04
Kirjoittaja JyriN
Hyvä että ne rummut kelpaa jollekin. Kun aikaa kuluu vielä vähän, niin ne rumpujen osat alkaa olla todella kiven alla, kun vastaavia jarrusatuloita on tarjolla erittäin edullisesti. Samaa satulaa on nimittäin mm. Mondeossa ja Scorpparissa ja varmaan myös Focuksessa - tätä viimeistä en tosin ole päässyt tarkistamaan.

On totta, että rumpu on erittäin toimintavarma ja huoltovapaa, mutta siihen ne hyvät puolet jääkin. Tai no, jos sen turbottamisen XR4i jarruilla laskee sellaiseksi niin sitten... Muuten rumpujarru on herkempi lämpenemiselle, painavampi rakenteeltaan ja siinä ei ole ns. kasvuvaraa - kaikki ominaisuuksia, joita omassa käytössä hieman vierastan.

Perushuollettu satula on ihan käypä pysäytin Sierraan. Jos huollon laiminlyö, niin suhteellisen uusissakin Fordeissa alkaa takajarru jumittamaan. Se on enemmänkin ominaisuus näissä Fix Or Repair Daily -kulkineissa :lol:

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 05 Marras 2009 10:57
Kirjoittaja ylimark
Oon vähän eri linjoilla Samin kanssa, että levyjarrullisen käppäri vaatii huoltoa. Oon nyt aika monta vuotta itekki kurvaillu riesoilla, joissa on levyt joka nurkassa, enkä oo palojen vaihtoa kummempaa huoltoa koskaan joutunut tekemään. Kilometrejäkin on kertynyt kuitenkin kuusinumeroisia lukuja. Kyllähän käppäri käytön puutteesta jää jumiin, mutta jos auto on ajossa ja käppäriä muistaa joka päivä käyttää, ei se sen kummempaa huoltoa vaadi. Niin ja kyllä niihin on leimakin joka vuosi haettu ilman jarrujen herkistelyä..

Re: Xr4i 2.8 onko varaosien saannissa hankaluuksia.

Lähetetty: 07 Marras 2009 15:01
Kirjoittaja duckworth
En lähtisi itsekkään pistämään isompia jarruja tököttävävetareilla olevaan perään, vaikka ne rummut olisivatkin muuten varmempia. Ongelma kun on siinä, ettei kyseinen murikka yksinkertaisesti kestä mitään...