Sivu 1/1

Renkaan kuluminen

Lähetetty: 13 Loka 2009 15:52
Kirjoittaja aamu5
Vaihdatin vasemmalle puolelle eteen uuden pallonivelen. Vaihtaessani talvirenkaita huomasin kyseessäolevalta puolelta renkaan kuluneen sisäreunalta. Voiko alapallon vaihtaminen muuttaa kulmia niin, että rengas olisi kulunut sen takia, vai olisiko se kulunut jo sitä ennen, tai kulunut jostakin muusta syystä. Osaisiko joku vastata tähän?

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 13 Loka 2009 16:41
Kirjoittaja saartoal
Jokaisen nivelenvaihdon jälkeen pitää tehdä pyörien suuntaus ammattitaitoisessa liikkeessä. Jos et ole teettänyt niin kipinkapin pyörien suuntaukseen.

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 13 Loka 2009 19:19
Kirjoittaja aamu5
Näin kai se on. Arvelin silloin, että kun uusi osa laitetaan niin silloin kulmat menee kohdalleen, jos ne olisivat kuluneen osan takia hieman muuttuneet. Kyllä kai ne on nyt tarkistettava ja laitettava kohdalleen, tovottavasti se siitä korjaantuu.

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 19 Loka 2009 12:52
Kirjoittaja Ristovee
Jep, heti kulmien tarkastukseen. Itse ajoin aivan uusilla Goodyear 18" F1 Assymmetric:llä 1vkon moottoritietä töihin sekä kotiin ja olivat aivan sliksit sisäsyrjältä.

Ajoin, koska olin saanut aurauskulmille ajan vasta viikon päähän piheyttäni.

Halpaa siis kuin saippua, jos ei ole aurauskulmat kunnossaa. Ei kannata mennä halvimpaan puljuun, jos kalliimmalla saat heti laitettua.

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 19 Loka 2009 21:15
Kirjoittaja Tekno
äkkiähän ne itekkin tarkistaa, ja säätää myös jotakuinkin kohdalleen.

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 19 Loka 2009 23:30
Kirjoittaja samiharju
Tekno kirjoitti:äkkiähän ne itekkin tarkistaa, ja säätää myös jotakuinkin kohdalleen.
tallin lattialla, rullamitalla? ei tule hyvä kun tuurilla..

Re: Renkaan kuluminen

Lähetetty: 20 Loka 2009 07:02
Kirjoittaja Tekno
samiharju kirjoitti: tallin lattialla, rullamitalla? ei tule hyvä kun tuurilla..
Teleskooppiongenvavalla, kierretangosta tehdyllä työkalulla, mitä nyt kukin keksii. Kunhan varsi on jäykkä eikä taivu kuten joku rullamitta. Ongen kanssa jousi ja prikka sisälle niin että se painaa itsensä vanteen tai renkaan sivuja vasten. Tarvitaan mielellään kaveri pitämään vastapäässä sitä paikoillaan oikella korkeudella rengasta. Matkan voi sitten mitata tekemällä merkit vapaan sillä tavalla että voi vertailla eroa renkaan etu- ja takapuolen kesken.

Erohan (eli auraus) pitäisi olla kait jotain 0-5mm riippuen autosta. Kannattaa ottaa selvää. Tuolla mittaustavalla ei kyllä ole vaikea saada tuon alueen sisälle. Millejä jos ruvetaan hiomaan yksi kerrallaan niin sitten meneekin vaikeaksi. Jos kovin jännittää lopputulos, niin sitten vaan kulmien tarkastukseen (20-30e) ja kappas, ei tarvitsekaan säädätyttää aurauskulmia kun ne on kohdallaan.