Sivu 1/3

Mondeo -95 1.8 zetec, 'satunnainen' sammuminen

Lähetetty: 08 Syys 2005 10:41
Kirjoittaja smogu
Moro!

Onkos vihjettä siitä, mikä saattas aiheuttaa
sen että mun mondeo -95 1.8 sammuu
varoittamatta lennostakin.
Kahden huoltokeikan jälkeen vikaa ei ole
saatu korjatuksi. MAF puhdistettu, tyhjäkäyntiventtiili
putsattu, kiertoilmaventtiili (vai mikä lie putki) vaihdettu,
t-kappale vaihdettu,.. etc.

Tänään ajelin 100km tunnissa ~3000rpm ja sammahti..
valot jää mittaristoon kyllä päälle, saattaa startata
heti sammumisen jälkeen tai olla starttaamatta jolloin
joutuu oottamaan 'hetken' aikaa.. :(

polttoaineensyöttö ?
- korvausilma, pumppu, eh ..

sytkät ?

ajonesto ?

polttoaineen syötön estonappi ?
(onkohan siinä ees sellasta .. )

tiedoista/vihjeistä kiitollinen ..

Lähetetty: 08 Syys 2005 10:44
Kirjoittaja janzamar
haku?

lohduttipa paljon ..

Lähetetty: 08 Syys 2005 14:00
Kirjoittaja smogu
just joo .. niinkuin en olis 'hakenut' ..
tosi älykkäitä tuollaiset kommentit .. :(

Lähetetty: 08 Syys 2005 14:46
Kirjoittaja janzamar
äo 138.. :wink:
mutta ei se kaikkea kata tietenkään..
eikä ydinfyysikoksi kannata yrittää.. :lol:
no mutta jos sähköt jää päälle niin varmaan sitten ei saa bensaa?
ja jos ei aina lähde heti käyntiin niin koita kuunnella raksuttaako pumppu..
jos se sen hetken kerää bensaa järjestelmään..
ja miten se vikakoodin luku,olisko mitään apuja?.ei oo tosin tainnu vilkuttaa mitään kun et maininnu..näkyisköhän silti?
ainahan noissa vaihtoehtoja riittää..

Lähetetty: 08 Syys 2005 16:58
Kirjoittaja TeRoK
Eipä toi mittariston valojen päällejääminen kyllä mitään kerro, että saako kipunaa vai ei.

Toi kuullostais kyllä joltain johdon eristeen puhki kulumiselta, ajoneston/pumpun tappokytkimen temppuilemiselta. Saattais myös olla oikeastaan mikä tahansa anturi.
Mutta toi ajonesto kai kaikkein eniten on porukalla temppuillut.
Onko toi muuten automaatti vai manuaali?
Netistä luulis löytyvän ohitus ohjeet.
Tossa on ainakin johonki voortiin. En kyllä tiä onko mondeoon.
http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/i ... 1126187854

hmm ..

Lähetetty: 08 Syys 2005 17:59
Kirjoittaja smogu
tere taasen ..

niin ajoin sen sen sammumisen jälkeen
suoraan ford:ille .. kun sain käyntiin ..
ei ollut vikakoodeja ollenkaan.
Olin tosin ne tyhjännyt irrottamalla akun
(vaikka kaveri fordilla väitti ettei niin tyhjenny
sillä tavalla) eilen illalla jonka jälkeen ajellutkin
jonkin matkaa. Olisin kyllä olettanut että
siitä joku koodi sinne jäi.. :( kakat..

Just joo , ei ollut vikakoodeja - ei ne voinut tehdä
mitään. Pitää vissiin viedä jonnekin nyrkkipajalle
jossa osataan vielä korjata autoja - itellä ei oo
aikaa eikä resursseja .. :(

Sanoivat vielä että ajoivat 8 km - auto toimii
moitteettomasti. Sitten kun lähdin siitä niin
johan stoppas alle kilsan päässä.. siinä sitten
ihmettelin huoltomiesten tehokkuutta.

tuossa sitten analysoin pihalle päästyäni ja bensapumpusta
kyllä kuuluu ääni kun avainta kääntää ... harmillista
ettei sitä oikein pystynyt kuuntelemaan siellä
tien päällä kun se sammui ... sen verran veetutti
ja oli mölyä muutenkin.. eikä se tietty suostunut tekemään
sitä uudestaan tossa pihalla ... vissiin ehti lämmetä sen verran..

Onkos se maf aiheuttanut tuollaista lennosta sammumista ..
näyttäs olevan top 10:ssä tuolla yhellä saitilla .. vielä
maininta että 'espesially when cold' ..

jeps ... ei tässä auta muuta kuin jatkaa tutkimista ..
ajonesto ja bensapumppu taitaa olla ykkössijalla tässä
vaiheessa .. maf epäilyjen ohella ..

josko Imatralta
löytys parempi fordi huolto kuin täältä .. :) :D

niin joo..

Lähetetty: 08 Syys 2005 18:00
Kirjoittaja smogu
manuaali on ..

Lähetetty: 08 Syys 2005 21:45
Kirjoittaja Omppu
Siirtopumppu menossa: toimii/ei toimi.

Lähetetty: 08 Syys 2005 22:38
Kirjoittaja Monteonisti
Onkos suodatin vaihdettu? Vaikuttaa olevan kosketushäiriö jossain? Ei pelkkä anturivika yleensä laakista sammuta, ainakaan kierroksilla, paitsi ehkä kammen anturi? Pitäisi kait tutkia sytkä- ja pensapuoli liitosliitokselta ja relereleeltä! 8)

ajoneston ohitus

Lähetetty: 09 Syys 2005 08:30
Kirjoittaja smogu
moro!

1. Voikos kukaan verifioida, että toi 'terok':in
antama ohituskaavio käyp mondeo -95:seen.. ?

2. pitääkös mun kumminkin purkaa se
keskikonsoli, että pääsen tohon liittimeen
käsiksi ?

helpommalla sitten pääsis jos ei tarttis
käydä tinailemaan .. :)

toisaalta, purkamisen jälkeen vasta voi nähdä, että
onko se ajoneston piirilevy mennyt paskaksi ... , mutta jos
tuo liitin ois jossain helpommassa paikassa niin
ei tarttis ees purkaa .. :)

heh , onpahan viikonloppuna jotain tekemistä ..
ehkä sen ajan vois muutenkin käyttää ..

3. kukaan ohittanut ajoneston bensapumpun poiskytkemistä
yhdistämällä sen 'violetin ja oranssin' piuhan siellä bensapumpun
disabloivan napin vierellä ?
(tuo vihje oli immobilizer sivun threadissa .. - mutta taitaa
mun tapauksessa olla hiukan liian vähän .. :( )

prk

Lähetetty: 21 Syys 2005 09:01
Kirjoittaja smogu
Heips!

Enhän minä sitä immobilizer:ia ole ehtinyt purkailemaan ..

luulin jo, että vika
häipyi issekseen kun ajelin
kolme päivää ilman sammumisia ..

olin yrittänyt vähän lämmitellä
konetta ennen ajoon lähtöä ja luulin,
että se jotenkin auttaisi ..
(kenties auttoikin..)

normaalilämmöt eilen, hieman kosteutta
ilmassa, mutta ei märkää, ~15c...
lyhyen stop:in jälkeen kun lähdin liikkeelle niin hetken päästä otti ja simahti ..
sitä ennen kyllä tuntui kulkevan liiankin hyvin - liekö mennyt ennakoiden säätö / bensansyöttö vituralleen ecu:lta .. mikäs anturi silloin prakais .. ??

- voikos se maf tehdä noinkin ilkeän tempun ? kellään käynyt .. ??
- mitenkäs kiertokangen asentoanturi ?? kellään mennyt ??

joo ... hermothan ton kanssa menee .. :(

Lähetetty: 21 Syys 2005 15:59
Kirjoittaja cossu2
Mikä on kiertokangen asento anturi? :shock: NUSNUS :lol:

arvoisat ford clubilaiset :)

Lähetetty: 22 Syys 2005 09:17
Kirjoittaja smogu
Moro!

Menikös multa nyt sitten MAF vaihtoon ?

Amusella lähtiessä (kylmällä koneella, kosteuttakin)
ajoin risteykseen. Kierrokset putos johonkin ~800rpm
vaikka ne yleensä pysyttelee yli tonnissa kylmänä eivätkä
nousseet siitä kuin kaasulla ..

Sitten menin tankkaamaan (ajo noin 2 min ie. ei ehtinyt lämmetä)
kun bensa taas kallistuu.
Ei halunnut käynnistyä laisinkaan vaikka kuinka veivasin.
Nonnii , maf irti ja lähti heti käyntiin.

Ajelin sitten ilman maf:fia duuniin.

Voidaanko tästä vetää se johtopäätös että maf on paskana ?
(tyhjäkäyntiventtiili on putsattu ja jos se olis jumettanut, niin
eihän se ois vaikuttanut tuohon käyntiinlähtöön (kun itse sammutin
eikä tällä kertaa ehtinyt sammua itsekseen.. :D ))

tähän tapaukseen ei taida liittyä edes immobilizer mitenkään eli
taidan poistaa senkin laskuista ..

kommentteja olkaatten hyvät ..

Lähetetty: 22 Syys 2005 22:23
Kirjoittaja Monteonisti
Ei välttämättä MAF syyllinen, menee "varajärjestelmälle" jos jokin tärkeä irti, toimii kuitenkin jotenkuten. Jossain muualla voi olla myös kosteutta ja huono kontaksti. Epäilen puolan johtoja. Tietenkin MAF voi olla syyllinen, mutta itse tein nuin ja vaihdoin turhaa sen kun näytti auttavan! :oops: Tuntuu auttavan joskus kun repii vain jonkun töpselin irti, itse tökkäsin lennosta takasin kun käynnistyi. Itsellä auttoi eniten tulpanjohtojen vaihto, puolan liittimien putsaus ja varalta kaikkien muidenkin, ruuttasin reilusti CRC:tä! :D

joo

Lähetetty: 22 Syys 2005 22:56
Kirjoittaja smogu
niin ..
tiesinkin, että varajärjestelmälle menee, mutta
eipä se maf:in irroitus olis sitä kosteutta poistanut
jos sitä olis ollut .. (?)
no ... saas nähdä ... pistin maf:in tilaukseen ..

Lähetetty: 22 Syys 2005 23:16
Kirjoittaja Monteonisti
Saas nähä, sano sokia! 8)
Eihän se kosteutta poistanut, mutta jonkin virhesingaalista ei ehkä ECU välittänyt! :roll:

:)

Lähetetty: 23 Syys 2005 07:18
Kirjoittaja smogu
näinhän se voipi olla ... :)
mutta toivottavasti ei ..

joo

Lähetetty: 25 Syys 2005 22:59
Kirjoittaja smogu
tulipa maf vaihdettua .. sama 'meno' jatkuu .. :(
kyllä on persauksista ..

Lähetetty: 25 Syys 2005 23:56
Kirjoittaja Jaakko85
Mitäs kierroslukumittarin viisari näyttää silloin kun auto sammuu ? tippuuko vaan vai laskeeko hitaasti ?

kiekkamittari

Lähetetty: 26 Syys 2005 13:21
Kirjoittaja smogu
joo, nollille menee saman tien kun mylly sammuu ..

mita tapahtuu jos irrottaa sen kampiakselin asentoanturin
.. suostuuko käymään ollenkaan ??

tuli vaan mieleen, että kun eka kerran vein huoltoon
kiikun niin pistivät anturin piuhan kiinni. Olikohan edellinen
omistaja/liike irrottanut piuhan tahallaan, ettei vaan
auto sammuilisi ihmeellisesti (jos anturi olisikin siis valmiiksi
paskana..). Eli huollon miehet olisivat kenties tehneet
karhunpalveluksen minulle ja itselleen kiinnittämällä
viallisen anturin.. (?).

joo... en mä mikään paranoidi oo .. :)

saman tien voisi kysästä, että mikä vastaa kierrosten nostosta
yli tonnin kun moottori on alkanut jo lämmetä .. eli ei oo enää
closed loop:issa .. ?? (onkos tämä se kuuluisa tyhjäkäyntiventtiili...
se on kyllä putsattu .. )

Lähetetty: 26 Syys 2005 19:09
Kirjoittaja Jaakko85
eipä se käy ilman asentoanturia, tuosta nyt tietää ainakin että sytkäpuolella se vika kerran heittää heti nollille sen viisarin. eli turhaa etsit bensapuolelta sitä vikaa.

edit: tarkasta ne kampiakselin asentoanturin johdot ettei oo rikki/melkeenpoikki mistään ja sen takia välillä lopettais kipinöinnin. tietysti vika voi olla siinä ite anturissakin.

Lähetetty: 26 Syys 2005 19:17
Kirjoittaja TeRoK
Kai se nyt viisarin heti nollille heittää kun kone sammuu. Ellei sitten anna vaihde päällä rullata ja sillä konstilla pidä "käynnissä".

Joo tyhjäkäynti vena nostelee niitä kirroksia myös lämpimänä. Tossa vähän alempana on topic sen toiminnasta. Kannattaa kattoa.

Lähetetty: 26 Syys 2005 19:19
Kirjoittaja Jaakko85
Tuskin nyt kukaan vapaalla ajelee. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. toivottavasti myös asianomainen.

Lähetetty: 26 Syys 2005 20:51
Kirjoittaja TeRoK
Joo ymmärsin mitä tarkotit, mutta käytännössähän kun siitä ei mitään selvää saa. viisari tipahtaa nollille koneen sammuessa riippumatta siitä loppuuko kipuna vai bensa :wink: Sitä meinasin, että normaali tilanteessa kun auto sammuu vauhdissa niin useimmat polkasee kytkimen pohjaan eikä suinkaan koita jurnuttaa ja polkea kaasua. Tässä jälkimmäisessä tapauksessahan viisari pysyy ylhäällä koska auton massa pyörittää konetta. (jos siis virrat pidetään päällä.)

Lähetetty: 26 Syys 2005 20:54
Kirjoittaja Jaakko85
mutta miten se viisari pysyy ylhäällä jos puolalle/modulille?? ei tuu miinusta joka taas aiheuttaa sen auton sammumisen, siis jos jurnuttaa.. :roll: