Focus Flexifuel

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

Hei.
Tipahdin juuri tänne foorumille, kun aikeissa on hankkia Focus Flexifuel -auto.

Eli onkos kellään tarkempia kokemuksia kyseisestä pelistä?
itse olen flexillä ajellut brasiliassa muutama vuosi sitten, eikä se juuri eroa normaalista.

ja jos jossain oli jo keskustelua tästä aiemmin (yritin kyllä etsiä), niin laittakaa toki linkkejä. :oops:
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

eipä herunut infoa...

tänään laitettiin tilaukseen focus 1.8 flexifuel, se tulee viisiovisena.
mukaan tulee vakiona lohkolämmitin ja tarjouspaketissa 16" aluvanteet, vakionopeudensäädin sekä automaattinen ilmastointi kaupan päälle. lisäksi 2010 malliin tulee tic-toc-penkit vakiona.
väriksi valittiin vision ja laitettiin alle vielä nuo "urheilulliset jousitukset".

tammikuuhun on pitkä aika odotella, mutta hyvältähän tuo vaikuttaa. kohta tankataan viinaa autoonkin :P
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja Krisse »

FIZZ kirjoitti:eipä herunut infoa...
No varmaan aika vähissä on kokemukset tollasista vähemmistövaihtoehdoista, oli sitten automerkki tai foorumi mikä tahansa.

Ite kyllä luulen että nää nykyvehkeet tehää niin jouheviks et ihan sama pelaako moottori pensalla, viinalla tai vaikka hiekkakakuilla, ni tuskin mitää polttoaineesta johtuvaa erityispiirrettä löytyy. Toista se oli ennenvanhaan kun oli petroolitalpotteja ja -saapeja, ne kai vähän poikkes perusmalleista :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

onhan se varmaan noin täällä suomessa.
katseltiin myös käytettyjä ruotsista, jossa homma toimii aivan erilailla. vuodesta 03 lähtien on focuksia ja nyt on tarjolla jo useita eri automerkkejä ja -malleja. suomessa verotus ei kannusta lainkaan, eikä tankkausasemiakaan ole kuin kuusi ja kaikki pääkaunpunkiseudulla. toivottavasti sekä verotukseen, että etanoliasemien määrään saadaan muutosta. parasta olisi kai sallia kotipolttoiset alkoholit, eli korpikyysen kyyneleitä tankkiin vaan... :P
sen verran olen tietoa liikkeestä ja netistä saanut, että etanoli on halvempaa, mutta sitä kuluu enemmän. toisaalta se tuottaa hieman enemmän voimaa! co2-päästöissä ero on -75% etanolin hyväksi! jos vero vain laskettaisiinkin tuon mukaan...
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

FIZZ kirjoitti: suomessa verotus ei kannusta lainkaan, eikä tankkausasemiakaan ole kuin kuusi ja kaikki pääkaunpunkiseudulla. toivottavasti sekä verotukseen, että etanoliasemien määrään saadaan muutosta. parasta olisi kai sallia kotipolttoiset alkoholit, eli korpikyysen kyyneleitä tankkiin vaan... :P
sen verran olen tietoa liikkeestä ja netistä saanut, että etanoli on halvempaa, mutta sitä kuluu enemmän. toisaalta se tuottaa hieman enemmän voimaa! co2-päästöissä ero on -75% etanolin hyväksi! jos vero vain laskettaisiinkin tuon mukaan...
Suvi-Anne Siimes sanoi aikoinaan että meidän autoverojärjestelmässä on virhe mikäli jokin polttoaine käyttövoimana, olipa de sitten bensa, diesel, sähkö, etanoli tai pierujen talteenottojärjestelmä, alkaisi kannattaa.

Etanolin CO2 lasketaat eri tavalla, koska se CO2 mitä siinä on on laskettu bensa-osuuden mukaan etanolissa. Käytännössä Ruotsissa on mennyt siihen malliin että etanoli autot ovat saaneet etanolin takia kaiken maailman ympäristöedut, mutta kuskit tankkaavat niihin silti bensaa koska se kannattaa, ja auto päästää yhtä paljon kuin mikä tahansa bensa-auto.
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

tlundkvi kirjoitti:Etanolin CO2 lasketaat eri tavalla, koska se CO2 mitä siinä on on laskettu bensa-osuuden mukaan etanolissa.
nyt en ymmärtänyt?
mutta kuskit tankkaavat niihin silti bensaa koska se kannattaa
onko ruotsissa bensa halvempaa? vai miksi kannattaa?
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
kupoc
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Heinä 2008 22:15

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja kupoc »

mutta kuskit tankkaavat niihin silti bensaa koska se kannattaa
onko ruotsissa bensa halvempaa? vai miksi kannattaa?
tuolla bioethanolilla ajettaessa auto kuluttaa "huomattavasti" enempi polttoainetta kuin vastaavasti puhtaalla bensalla. Ruotsissa tod näk. bensan ja ethanolin välinen hinta ero on sen verta pieni että yksinkertaisesti tulee tuo ethanolilla ajaminen kalliimmaksi.
Ford Mondeo ST220 Wagon vm.2005
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

FIZZ kirjoitti:
Etanolin C02 lasketaan sen mukaan, kuinka paljon fossiilista CO2:päästöä se tuottaa. Etanoli viljellään, eli se 100% etanolia sisältäisi 0g/km laskentakaavan mukaan (vaikka pakoputkesta tulisi mitä vaan). Kuitenkin etanoliin on sekoitettava 15-20% bensaa, eli fossiilista bensaa kuluu ja fossiilista päästöä tulee.

Esim. Auto bensalla:7l/100km
Auto E85-etanolilla: 11l/100km

0.15 x 11l/100km= 1,65l/100km

1.65l/100km bensapäästöjen mukaan lasketaan CO2 tyyliin 47g/km fosiillista päästöä + 0.85x etanolin fossiilisen energiarasituksen mukainen osuus. Todellinen CO2 pakoputkesta mitattuna on jotain ihan muuta.

Näin siis karkeasti laskettuna, mutta periaate on ainakin näin. Lisäksi tapa miten etanoli on tuotettu lisää laskennallista CO2 arvoa kertoimien mukaan.
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

kiitos selvennyksistänne!
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

FIZZ kirjoitti:kiitos selvennyksistänne!
Lisättäköön vielä että syy isompaan kulutukseen on etanolin pienempi energiansisältö. Bensa sisältää 50% enemmän energiaa kuin etanoli. Dieselöljy sisältää taas 10% enemmän energiaa kuin bensa.

Etanoli ongelma taas on se että sitä rahdataan Brasialiasta, missä sademetsiä kaadetaan jotta saadaan tilaa ruokosokeriviljelmille.

IMHO biodieseliin kannattaisi mielummin satsata. Öljykasveja voi viljellä Suomessakin, ja muuta muutoksia autoissa ei tarvita kuin pieni vastus joka esilämmittää esim. rypsiöljyn ja paremmat suodattimet. Dieselautoja ajetaan esim. Britanniassa laittomasti ruokaöljysekoituksella (50/50), koska bulkkiruokaöljy on halvempi kuin diesel. Bensa-autossa etanolimuunnos tietää paljon kalliimpi remppa (esim. venttiilit, kampiakseli, jne.).
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

tlundkvi kirjoitti:Etanoli ongelma taas on se että sitä rahdataan Brasialiasta, missä sademetsiä kaadetaan jotta saadaan tilaa ruokosokeriviljelmille.
ei se kaikki viina brassien sademetsistä kuitenkaan enää nykyään tule.
mistähän saanetkaan tietosi?

tässä ote st1:n sivuilta:

"Refuel on uusi kotimainen polttonesteinnovaatio, joka tuo suomalaiselle autoilijalle ennen näkemättömiä valinnan mahdollisuuksia.
Refuel-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä Etanolix®-konseptillaan. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Refuel RE85-korkeaseosetanolille Avainlipun käyttöoikeuden."

eli kyllä minun mielestäni tämä on aika ekologista...
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

FIZZ kirjoitti: ei se kaikki viina brassien sademetsistä kuitenkaan enää nykyään tule.
mistähän saanetkaan tietosi?

tässä ote st1:n sivuilta:

"Refuel on uusi kotimainen polttonesteinnovaatio, joka tuo suomalaiselle autoilijalle ennen näkemättömiä valinnan mahdollisuuksia.
Refuel-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä Etanolix®-konseptillaan. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Refuel RE85-korkeaseosetanolille Avainlipun käyttöoikeuden."

eli kyllä minun mielestäni tämä on aika ekologista...
On sitä etanolikeskustelua tultu seurattua jo 90-luvun loppupuolelta Ruotsista. Ensin tuotiin, sitten alettiin tehdä omat kiljut, sitten tuotiin taas jne. Sitten sitä etanolivalmiutta laitetaan katumaastureihin ja niistä saadaan merkittävät veroedut jne. Kaikki taas suuttuu jne. ST1:n konsepti toimii niin kauan kuin kysyntä on suht pieni, autoja on tuhatkunta ja asemia vain muutamia. Kai tuotantoa voi kasvattaa, muttei loputtomasti. Ruotsissa ulkomaisen etanolin tuonnin osuus kasvoi räjähdysmäisesti asemaverkoston laajentuessa, jossain vaiheessa tuotiin 80% kaikesta etanolista Brasiliasta. Nyt se on taas vähentymässä, ja yllätys yllätys etanolin myynti laskee suhteessa autojen määrään vaikka Flexifueleja myydään vaan entistä enemmän. Toisaalta voisi laittaa väriainetta bensaan samalla tavalla kuin polttoöljyyn että etanolia olisi pakko käyttää.

Ihan hyvä että mietitään ympäristöasioita, mutta kolikolla on aina kaksi puolta.
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

huomenna, tai siis tänään on focuksen luovutus. siitäpä sitten lähimpään alkoon tankkaamaan...

asemien määrä on täällä todellakin vielä lähellä nollaa. talven aikana määrä on kasvanut yhdellä. niinpä tuotanto pysynee pystyssä kotoisilla eväillä.
suomessa odotetaan nyt uusia verolinjoja ja katsotaan sitten tuleeko lisää sähköautoja vai mitä? monenlaista visiota tuntuu olevan.
itse perustelen flexi-valintaa sillä, että systeemi on jo testattu ja voi toimia, sekä siihen että kyseessä on polttomoottori (kuitenkin). eivät ilmastolliset säästöt tietysti ole huimat, mutta tämä tulee kakkosautoksi pörräämään oikeastaan vain pääkaupunkiseudulla ja saamme siis käytettyä pitkälti vain etanolia.

katsellaan nyt sitten kuinka käy... joka tapauksessa huomenna saadaan uutta foortia alle ja onhan se jo itsessään hienoa! kirjoittelen tänne joskus kulutuksia ja muita kuulumisia.
moikkaalkaa vaan jos päästelette ohi sinisestä flexifocuksesta, jonka rekkarissa on kolme samaa numeroa...
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
MonPer1
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Tammi 2010 20:17

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja MonPer1 »

Siis niin kuin meinaat ajaa talvella RE85:lla. Ei taida lähteä käyntiin, vai onko sulla sähköpistoke lohkon lämmitykseen joka paikassa, missä autoa säilytät vähintään muutaman tunnin? Myyjä varoitteli, että talvella vaatii lämmityksen. Et ole vielä lisännyt tänne kokemuksia.
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

samaa varoittelua liikkeestä saatiin mekin.

pelkkää RE85:sta ei olla tankkiin laitettu. ollaan menty noin suhteella 70etanoli - 30bensa. ongelmia ei ole ollut vaikka pakkasta on ollut yli 20. auto ei ole aina lämmityksessä, ainoastaan kotipihasta lähtiessä.

kevään koittaessa sitten 100% etanolia tankkiin...
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
MonPer1
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Tammi 2010 20:17

Re: Focus Flexifuel

Viesti Kirjoittaja MonPer1 »

Meikäläisen viherpiiperrys on kasvanut uskomattomiin mittoihin hankittuani Felxifuelin. Varsinaiseen roskikseen ei tule juuri mitään. Bio-jätettä tulee enemmän, kuin tiesinkään. Tietenkin on vielä epävarmaa, kuinka paljon siitä biojätteestä menee varsinaiseen hyötykäyttöön. Joskus muutama vuosi sitten luin, että bio-jäte menee samaan paikkaan kuin kaikki muukin jäte, mutta toisaalta on aika ymmärrettävää, että ennen kuin saadaan ihmisten käyttäytyminen muuttumaan niin, että bio-jätettä on vaikkapa RE85:n tuotantantoon saatavilla riittävässä määrin ja takuuvarmasti, ei ole kannattavaa investoida tuotantolaitoksiin. Kun saadaan tuotantoketjun alkupää kuntoon, voidaan alkaa rakentaa ketjun seuraavaa pätkää. ST1:n pienimuotoiset laitokset on ilmeisesti asennettu varmojen jätelähteiden kylkeen.
Vastaa Viestiin