Sivu 1/1

Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 29 Syys 2009 14:32
Kirjoittaja Twisted_Freak69
Eli ongelmana on -95 farkku esco. Jostain syystä akulle ei tule kuin n.13,5V auton käydessä. Hiilet ja jännitteensäädin vaihdettu uusiin, joten vika ei ole hiilissä. Mistä vikaa pitäisi hakea seuraavaksi.

Kiitos etukäteen.

Re: Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 29 Syys 2009 15:11
Kirjoittaja Twisted_Freak69
jatkoa...kun laturista mittaa virran niin mihin mittarin piuhat?...punainen laturin punaiseen mutta laitetaanko musta vaan auton runkoon vai onko joku muu paikka? ja meneekö laturista molemmat johdot suoraan akulle vai mihin?

Re: Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 29 Syys 2009 16:24
Kirjoittaja tursas
Vai 13,5 V auton käydessä akulta, kengät kiinni, valot päällä ? Mitäs haittaa siitä on ilmenny...?

Re: Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 29 Syys 2009 16:40
Kirjoittaja Twisted_Freak69
Ei tunnu lataavan tarpeeks...kaverin escon voltit näyttää jotain 14V. Ois kiva saada tietää mitä muilla sitä virtaa tulee. Parkit kun laittaa ainoastaan päälle mittari näyttää jotain 0,1V enemmän...riittääkö 13,5 lataamaan akkua. Vai purkautuuko akku mahdollisesti kun hetken seisomisen jälkeen ei virtaa riitä starttaamiseen?

Re: Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 29 Syys 2009 18:14
Kirjoittaja tursas
Nää on vähän merkillisiä nämä voltit ja amppeerit, akkulaturilta tulee 11,7 V ..., jos kärry starttaa hyvin aamulla tai muutaman päivän seisonnan jälkeen vika ei ole akussa eikä laturissa. Jos akku hyytyy puolen tunnin jälkeen kone sammuksissa, virrat, valot, ovet auki ja streteot täysillä, vika on ittessä... :D , hain tässä vähän näitä ääripäitä...

Re: Escon akulle ei tule tarpeeksi virtaa...KIIRE!!!!

Lähetetty: 13 Marras 2009 21:45
Kirjoittaja Fokuski
Tervehdys!

Tämä vastaus saattaa tulla kovin myöhään (toivottavasti ongelma on jo ratkaistu), liityin tänne vasta äsken.

Tuo 13,5 V akulla ei ole kovinkaan iso ainakaan talviaikaan.
Oletko tarkistanut jännite-eron mitattuna laturin ja akun navoista. Jos eroa on puolisen volttia, niin tarkistaisin seuraavaksi laturin ja akun maadoitukset. Vai syntyykö jännitehäviö akulle menevässä johdossa (mahdollisesti jo alunperin liian ohut).

Jos akku purkaantuu auton seistessä (jännitesäädin on ehjä, eikä mitään muuta virrankulutusta ole), niin veikkaan laturin diodisillan olevan vioittunut (ainakin yksi diodi).

Jos haluat nostaa laturin jännitettä, niin diodi (min. virrankesto 5A) jännitteen säätimen ja laturin väliin nostaa latausjännitettä ~diodin kynnysjännitteen (0,7V) verran. Tai ehkä vielä parempi yhdistelmä: kaksi diodia ja kolmiasentoinen kytkin, jolloin latausjännitteet noin: 13,5V kesällä, 14,2V yhdellä diodilla talvella (voi kyllä olla mielestäni aina) ja 14,9V kahdella diodilla paukkupakkasille.