Sivu 1/1

ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 16 Syys 2009 20:56
Kirjoittaja Voortimies-61
Morjensta.
Talvikauden ajokkinani on ollut jo useamman vuoden Esco-93 1.8
On alkanut häiritsemään venttiilikoneiston toimintahäiriöt. Välillä kone käy kuin Subaru eli aivan kuin joku pytty olisi pelistä pois tai kävisi hieman vajaalla. Venttiilikoneistokin pitää niin pahaa ääntä että joutuu pistään radiota suuremmalle.
Öljytkin koneessa on ne oikeat, eli juuri Zeteciin tarkoitetut liemet. Voorti liikkeessä huoltomies kertoi että vanhemmissa Zeteceissä tuo vika on tyypillistä ja että niihin on vaihdettu uudenmallinen öljynylipaineventtiili sylinterinkanteen. No tuo venttilihän sijaitsee imunokan alla upotuksessa ja tosi vähän näkösällä !!!!. Nyt kysymys kuuluukin onko kukaan vaihtanut tuota venttiiliä ja MILLÄ sen saa pois reiästään ! Huoltomies on tehnyt irroitusta varten jonkin putkimaisen ulosvetotyökalun jonka päässä sisällä on kierre. Tuo kierrepää kuulema kierretään venttiilin päähän ja sit vastapainolla nasautetaan venttiili irti. Ei vaan suostunut vekotinta näyttämään saati lainaamaan. Uskaltaiskohan porata venttiiliin kierrereiän ja vetästä kierretanko/vastapaino systeemillä ?? ANTAKEE APUVA

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 19 Syys 2009 17:55
Kirjoittaja Voortimies-61
Oma apu paras apu :wink:
Ylipaineventtiili kanteen vaihdettu. Jumankauta nyt käy Zeteci kuin singeri, ei kalise enää venttiilikoneisto. Koneesta tuli tosi hiljainen jospa ois äkänny jo aiemmin vaihtaa tuo muutaman euron osa :D

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 19 Syys 2009 21:14
Kirjoittaja Rampe
Onko se ylipaineventtiili vain 1,8 zetecissä, vai muissakin ( esim. 2,0 )Mihinkä vuosimalleihin se kannattaa vaihtaa ja löytyykö se fordilta?

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 19 Syys 2009 21:31
Kirjoittaja samiharju
kertoisitko tuosta venttiilin vaihdosta niin pysyis tieto tää foorumilla seuraavaa kysyjää varten :-)

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 22 Syys 2009 21:15
Kirjoittaja hartza
Siihen voi koittaa kiertää karkeakierteisen ruuvin ja vaikka liukuvasaralla nypätä. Näin Haynesin oppaassa näytettiin. Itse olen irroittanut venttiilin alakautta tuurnalla lyömällä kun kansi on ollut irrallisena.

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 12 Loka 2009 21:47
Kirjoittaja Voortimies-61
hartza kirjoitti:Siihen voi koittaa kiertää karkeakierteisen ruuvin ja vaikka liukuvasaralla nypätä. Näin Haynesin oppaassa näytettiin. Itse olen irroittanut venttiilin alakautta tuurnalla lyömällä kun kansi on ollut irrallisena.
Tällä "hartzan" menetelmällä minä ko. venttiin sain irti. Poralla reikä venttiiliin ja kierretapilla M8. Siihen kiersin kierretangon johon pujotin pari rautamurikkaa ja kierretagon yläpäähän rikka sekä mutteri. Sit vaan punteilla nasauttelin vasten mutteria ja sieltähän se venttiili nousi pois pesästään. Tässä on vaan se riski että metalli mujua menee poratessa öljykanavaan joten paras vaihtoehto on jos kansi on pois paikoiltaan ja lyö sen alakautta tuurnalla irti.
Kyllä tuo venttiili on varmaan kaikissa Zeteceissä. Sitä en tiedä mihin vuosimalliin laittoivat jo tehtaalla uudenmallisen venttiilin joka ei päästä liian korkeaa painetta nostimille. Asia varmaan selviää kun kysyy Ford liikkeen huoltokorjaamolta. Uuden/oikeanlaisen venttiilin saa Ford varaosatiskiltä eikä tainnu kovin montaa euroa maksaa. Ja asiathan on kunnossa jos venttiilikoneisto ei metelöi. Osa saattaa olla jo joskus vaihdettu tai laitettu jo tehtaalla oikeanlaiseksi. Voihan se uuden tyyppinenkin tietysti tukkeutuakin ajan saatossa öljyn epäpuhtauksien vuoksi.Mulla kyllä piti sellaista kalinaa että sen kyllä herätti epäilemään onko jokin pielessä. Nyt tosiaan käy kansi tosi hiljaisesti, vaikka ratsu on vm.-93. Viime talvena jouduin Vortsoniin tekemään kyllä venttiiliremontin, kun nokkahihna menetti hampaansa. Pistin tietysti kaikki venttiilit uusiksi, mutta vanhat nostimet sai kelvata. Vaihtakaa siis nokkahihna AJOISSA, minä en niin tehnyt ! En kyllä tosin tiennyt milloin se oli edellisen kerran vaihdettu :(

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 19 Loka 2009 23:39
Kirjoittaja samiharju
karstoittuminen aiheuttaa myös samoja oireita vanhemmiten; sikaa kun saa tarpeeksi ja joskus öljynvaihdon yhteydessä pesee engine flushilla tms niin uudempien kanssa kai pärjää.. tosin kaikki on mahdollista kun kilsoja kertyy :-)

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 04 Joulu 2009 21:21
Kirjoittaja Voortiukko
Se entinen sysyteemi ei ole venttiili vaan pelkkä öljynvirtauksen kuristin. Päästää moottorin ollessa kylmänä öljyä liian vähän läpi jolloin venttiilikoneistoon jää painetta ja venttiilinnostimet eivät pääse tyhjentymään. Tällöin venttiilit jäävät raolleen eikä moottori meinaa käynnistyä, moottori pyörii startattaessa kuin sytytystulpat olisi irti, tuntuu kuin polkisi tulpatonta mopoa noin vertauskuvallisesti.Uudempi versio on jousikuormitteinen kuulaventtiili ja toimii kuten pitääkin. Yleenrä entinen on lähtenyt kun kiertää ruuvin kuristimessa olevaan reikään ja nostaa pihdeillä ruuvista.Uusi kannattaa naputtaa varovasti paikalleen sopivalla putkella, hylsyllä tms. ettei mene lyttyyn. Kylmillä kelillä 0-sarjan viskositeetin omaava öljy auttaa. On myös saatavana öljyn sekaan laitettavaa ainetta joka puhdistaa venttiilinnostimia ja moottoria muutenkin.

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 01 Heinä 2011 18:19
Kirjoittaja pvdriver
voikohan tuota tunnistaa ulkoisesti että onko tuo vanhanmallinen huono kuristin vai uudempi mitä olette vaihelleet?

jokunen nostin kyllä nakuttaa, kylmänä enemmän, lämpimänä vähemmän, kierroksilla ei ollenkaan, muuta ongelmaa ei ole ollut, voiko vika olla tuossa, tai auttaisiko tuon vaihto? ei ole tapahtunut sitä ilmiötä että nostimet jumisi täyteen ja kone pyörisi startatessa niiku tulpaton mopo... toimii siis ihan ookoo, ääni vaan oireena...

Re: ZETEC 1.8 Ylipaineventtiilin vaihto

Lähetetty: 27 Heinä 2011 16:34
Kirjoittaja pvdriver
nostetaas, osaako joku sanoa ylläolevaan mitään ^ :?: