Sivu 1/1

Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 16 Syys 2009 15:50
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Mikähän laittaa vastaan, kun ei otsikon rakas kulkuväline enää suostu ilman ryyppyä nykimättä kulkemaan? Ilman ryyppyä lämpimänäkin nykii, pahimmillaan on kun valoista ja risteyksistä lähtee eikä muista nykäistä ryyppyä, niin pari kertaa leuka iskenyt rattiin ja auto sammunut... :oops: Maantienopeuksissa ei tarvitse ryyppyä, mutta perstuntumalta väittäisin että siellä muun melun ja tärinän seassa moottori kyllä kiihdytyksissä nykii silloinkin ja mieluusti pidän toisinaan ryyppyä hitusen silloinkin päällä.

Mielellään ottaisin vastaan kokeneemmilta vinkkejä, mistä lähteä ongelmaa purkamaan. :wink:

Tulpat ehdin jo tarkistaa, olivat ok. Toki jo reilu 100 tkm ajettu...

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 16 Syys 2009 22:03
Kirjoittaja Fordellion
En varmaksi osaa vikaa sanoa mutta alottaisin virranjakajan kopan aukasusta ja kattosin onko siellä miten hirveesti öljyä... silloin virranjakajan stefa mennyt.. toinen toimenpide jonka tekisin on että tarkistaisin kaasarin kyljestä kuskin puolella sen kalvon toimivuuden.. itellä oli reiäkäs ja vuoti ilmaa alipaine järjestelmään...

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 17 Syys 2009 08:22
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Fordellion kirjoitti:En varmaksi osaa vikaa sanoa mutta alottaisin virranjakajan kopan aukasusta ja kattosin onko siellä miten hirveesti öljyä... silloin virranjakajan stefa mennyt.. toinen toimenpide jonka tekisin on että tarkistaisin kaasarin kyljestä kuskin puolella sen kalvon toimivuuden.. itellä oli reiäkäs ja vuoti ilmaa alipaine järjestelmään...
Itse asias ton virranjakajan kopan sisällön katsoin ihan muuten vaan tossa joku aika takaperin, ja putsailin kun oli kontaktipinnoissa jotain töhnää. Öljyä siellä ei näkyny, joten sen osalta ok. Tarvii kattoa toi kalvo, missä kunnossa se on.

Milläpä aineella tota kaasaria kannattais yrittää puhdistaa, jos sinne vaikka ois jotain ylimäärästä eksyny?

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 17 Syys 2009 10:59
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Löysinpä netistä vinkeän räjäytyskuvan 1.4 CVH -kaasarille:

Kuva

Mutta mikähän osa tarkkaan ottaen se kalvo tossa räjäytyskuvassa on? Etten nyt koko kaasaria turhaan atomeiksi ala purkamaan... :D

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 17 Syys 2009 11:15
Kirjoittaja nestori
Ainakin osasta "D" löytyy kalvo, olisiko sitä meinattu?

Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 17 Syys 2009 12:10
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
nestori kirjoitti:Ainakin osasta "D" löytyy kalvo, olisiko sitä meinattu?

Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.
Hep, kiitti vinkistä! Tarkistelen myös noi kunhan kerkiän.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 17 Syys 2009 17:49
Kirjoittaja Fordellion
tarkotin tuota osaa H tuosta kuvasta.. itellä kahdesta samanmoisesta kaasarista tuo kalvo puhki..

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 18 Syys 2009 08:43
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Fordellion kirjoitti:tarkotin tuota osaa H tuosta kuvasta.. itellä kahdesta samanmoisesta kaasarista tuo kalvo puhki..
En ole vielä ehtinyt perehtymään, viikonloppuna ois tarkotus aukaista konepelli ja tutustua aiheeseen. Mutta ennakolta varuiksi: onko tossa "throttle kickerissä" (H) jotain tiivisteitä, jotka mahollisesti menee riekaleiksi jos availee ja kurkkaa sisään? Entä saako noita kalvoja jostain varaosina, vai tartteeko hankkia koko osa/kaasari tilalle?

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 18 Syys 2009 13:07
Kirjoittaja Fordellion
itse en ole löytänyt varaosia tuohon kaasarimalliin juurikaan..
sen voi avata hajottamatta kun otat ruuvit auki ja kopautat vaikka ruuvimeisselillä kuvun kylkeen..

itse korjasin kyseisen ongelman kasaamalla kalvon ja jousen käänteisessä järjestyksessä ja tulppasin kalvolle menevän alipaineletkun.. tässä tapauksessa throttle kicker on aina siinä asennossa kuin alipaine vaikuttaisi siihen mutta jousen ansiosta se antaa myös periksi toiseen asentoon..

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 18 Syys 2009 13:16
Kirjoittaja nestori
Hylomar on myös kova aine tämmöisiin hommiin, eli sillä voi vähän peippailla tiivisteitä jos epäilyttää tiiviys.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 19 Syys 2009 05:34
Kirjoittaja Mara
Laitas kokeeksi vaikka lukkopihdit jarrutehostimen putkeen, ei olis eka samanlainen..

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 19 Syys 2009 09:32
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Mara kirjoitti:Laitas kokeeksi vaikka lukkopihdit jarrutehostimen putkeen, ei olis eka samanlainen..
Kurkkasin nyt aamulla, mitä sieltä konepellin alta hyökkää silmille ja ainakin toi jarrutehostimelta tuleva putki on jotain kankeampaa muoviputkea etten siihen ainakaan vielä alkanut pihtejä virittelemään.

Toi throttle kickeri eli suomeksi kait kiihdytyspumppu(?) vaikuttais aika loogiselta paikalta myös, kun tasakaasulla motti käy tasaisesti mutta kun painaa kaasua niin melkein tukehtuu ennen kuin alkaa lisäämään kierroksia. Ja kun pitää kaasua päällä niin soutaa ja huopaa kierroksia, eli välillä käy tasaisesti ja sitten alkaa "tukehtumaan", ja taas kiekat palaa tasaiseksi.

Tietty voi olla monessa muussakin paikassa toi vika... Mut katon tänään ton kalvon ja yritän keksiä patenttia tohon jarrutehostimen letkuun...

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 19 Syys 2009 13:30
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
nestori kirjoitti:Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.
Tarkistin tuon alipainesäätimen ensiksi koska oli helpoiten testattavissa, ja ilma tuntui menevän läpi ilman sen kummempaa vastustelua. Testasin pari vuotta nuoremmasta Orionista sen alipainesäädintä, ja se ilmeisesti oli kunnossa koska ei puhaltamalla saanut menemään ilmaa läpi. Eli ainakin nyt tuo osa kaipaisi uusimista.

Motonetistä alustavasti katselin, niin noin 25 euron kustannus olisi hommata uusi alipainesäädin virranjakajan kylkeen.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 19 Syys 2009 13:51
Kirjoittaja Mondeomies
eikös toi "throttle kicker" ole nimenomaan automaattivaihteisten eskojen hommeleita?! ittellä oli 1,6 automaatti esco ja siinä kun laitto D-vaihteen pesään niin throttle kicker antoi piirun verran enemmän varveja jotta auto pysyy käynnissä paremmin...

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 19 Syys 2009 19:35
Kirjoittaja Gona
Avaa se kaasari ja kurkkaa kohokammioon, sitten irroita ne keskimmäiset pääsyyttimet ja puhalla pillillä vaikka niihen reikiin missä ovat ja puhdista itse suuttimet myös.
Tosin jos kammiossa paskaa niin ainakin tolla kaasarilla menee helpoten tyhjäkäynti aivan sekaisin jos käy ollenkaan.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 20 Syys 2009 10:20
Kirjoittaja Fordellion
Mondeomies kirjoitti:eikös toi "throttle kicker" ole nimenomaan automaattivaihteisten eskojen hommeleita?! ittellä oli 1,6 automaatti esco ja siinä kun laitto D-vaihteen pesään niin throttle kicker antoi piirun verran enemmän varveja jotta auto pysyy käynnissä paremmin...


Kyllä toi throttle kicker on ihan kaikissa weber DFTM 28-30 kaasareissa vaihteistosta riippumatta..
tarkoitusperäähän en tarkemmin tiedä mutta jos kalvo siinä on rikki niin kasaamalla väärin päin kalvon ja jousen sen sisällä korjasi itseltäni ongelmia..

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 20 Syys 2009 12:24
Kirjoittaja airbus
Kun autokin on -87 niin jos alkuperäinen polttoainepumppu..niin varmista sen tuotto ..irrottamalla letku tai laittamalla pidempi tilalle starttaa ,vaikka apulaisen kanssa ja katso tuleeko hyvin p-a...tuntuu ettei saa kunnolla p-a...
p-a suodatin vaihda myös...

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 22 Syys 2009 13:29
Kirjoittaja pudonnut.mutteri
Alipainesäätimen metsästystä ollut pari viimeisintä päivää, mutta budjetillisesti otollisimmat paikat eli Motonet ja Biltema eivät löydä Lucasiin passelia alipainesäädintä. Joten tulin miettineeksi, että voiko virranjakajan vaihtaa tuosta vaan Lucas -> Bosch? Siinä samalla sitten vaihtaa kuluneet jakajankannet yms. kun Biltemasta saisi nekin sopivasti... tarvikeosien laatuun en sitten ota kantaa... :roll:

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 22 Syys 2009 14:54
Kirjoittaja Fordellion
varaudu siihen että joudut vaihtamaa puolanki siihen.. varmaksi en mene sanomaa

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 28 Tammi 2010 14:49
Kirjoittaja escort1.4cvh
Mun escortissa oli samanlainen vika, joka poistui kun korjasin imuilman esilämmityksen kuntoon. Ilmanputsarikotelon alipaineletkut oltava tiiviit ja pakosarjan päällä olevasta peltilevystä on tultava haitarimallinen alumiiniputki ilmanputsarikotelon torveen.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 13 Elo 2011 13:44
Kirjoittaja CossuH
Onko tätä ongelmaa kukaan saanut korjattua? virranjakaja sekä alipainekalvot näyttäisi olevan ok, eikä imuvuotojakaan ole.

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Lähetetty: 27 Heinä 2012 00:55
Kirjoittaja fordmies83
Fordellion kirjoitti:

Kyllä toi throttle kicker on ihan kaikissa weber DFTM 28-30 kaasareissa vaihteistosta riippumatta..
tarkoitusperäähän en tarkemmin tiedä mutta jos kalvo siinä on rikki niin kasaamalla väärin päin kalvon ja jousen sen sisällä korjasi itseltäni ongelmia..
Vanha threadi, mut itselle ajankohtainen.
Haynes manual on carburettors sanoo että tuon Throttle kickerin(dashpot) tarkoitus on tässä hidastaa kaasuläpän sulkeutumisliikettä.
Lainaus: "The throttle kicker slows down the throttle plate closing action to allow the introduction of normal ilde vacuum in a controlled manner and to reduce emissions."

Itsellä rupes 1.4 cvh dftm fiesta sammumaan tyhjäkäynnillä.
Vika korjaantui kun puhalsin idlesuuttimien kolot.(ettei roskia tipu suuttimen reikään kun ruuvaan ne ulos.)
Sit ruuvasin ne suuttimet irti ja suihkutin niihin ensin jotain quikleeniä ja sit puhalsin paineilmalla suuttimien reikiin.
Kannattaa irroittaa suuttimet yksitellen niin ei ruuvaa niitä vääriin koloihin.
Sit osat kiinni ja käynnistys... Fiesta kehrää taas :)