Sivu 1/1
Ilmastointilaitteen käyttö ja huolto ?
Lähetetty: 04 Syys 2005 21:07
Kirjoittaja korgie
Noniin, niinhän siinä sitten kävi, että kun katsastusmies tokaisi että iskarit olisi hyvä vaihtaa lähiaikoina, niin sitten menikin koko auto vaihtoon. Eli nyt on sitten ajossa 2002 farmari-Mondeo Ghia-varusteilla ja 115hv diesel-koneella.
Tuossa vain juolahti mieleen pari kysymystä, kun tämä nyt on minulle ensimmäinen ilmastoinnilla varustettu auto, niin mitä asioita olisi hyvä ottaa huomioon ilmastointilaitteen (automaattinen lämpötilansäätö) käytössä jotta se toimii hyvin ja kestää pitkään? Mitä jaksottaisia huoltotoimenpiteitä ilmastointilaite vaatii ja sisältyvätkö ne auton normaaliin huolto-ohjelmaan vai pitääkö ne tilata erikseen?
Lähetetty: 04 Syys 2005 21:11
Kirjoittaja janzamar
yksi tapa on ainakin muistaa käyttää sitä ikkunat kiinni.
hyöty kasvaa luonnollisesti kesähelteellä,eikä muutenkaan joudu huutamaan niin paljoa..
Lähetetty: 04 Syys 2005 22:09
Kirjoittaja ZyaS
ja sitä pitää käyttää myös talvella.. varmaankin 1kerran/2vko on sopiva aika väli käyttää jos ei tarvitse. yleensä ilmastoinnin huollot suoritetaan erikseen en oo ainakaan vielä kuullu että kuuluis samaan hintaan perushuollon kanssa. parissa/kolmessa vuodessa haihtuu kylmä aine järjestelmästä ja ilmastointi lopettaa toiminnan tai jäähdytys teho heikkenee.
Lähetetty: 04 Syys 2005 22:53
Kirjoittaja riksas
tuossa ne tärkeimmät tulikin, eli aika ajoin hyvä laittaa päälle jotta liemet kiertää hieman..
Lähetetty: 05 Syys 2005 00:50
Kirjoittaja jaska74
muistat vaan talvella että A/C ei toimi alle 5 asteessa, eli mene parkkihalliin tms käyttämään sitä.
ilmastoinnin käyttö
Lähetetty: 05 Syys 2005 16:28
Kirjoittaja korgie
jaska74 kirjoitti:muistat vaan talvella että A/C ei toimi alle 5 asteessa,
Eli pitääkö se sitten erikseen kytkeä pois päältä vai huolehtiiko automaattisäätö siitä tarpeen mukaan?
Lähetetty: 06 Syys 2005 20:22
Kirjoittaja evolution
ja sitten kesällä kannattaa sammuttaa ilmastointi n.5-10 minsaa ennen kun on perillä määränpäässä niin kerkee se kenno kuivua sieltä puhallin kotelosta ja näin ei rupee tuleen mitään epämiellyttäviä hajuja sisään

Lähetetty: 07 Syys 2005 09:00
Kirjoittaja Samppa
Onko jotain mitä ei missään nimessä kannata erehtyä tekemään talvella ilmastointi laitteen kanssa?
Jotain huhuja olen kuullut tuulilasin halkeamisesta ilmastoinnin väärällä käyttötavalla.
Lähetetty: 07 Syys 2005 09:17
Kirjoittaja janzamar
ei ilmastointi..
mutta ei kannata laittaa puhallinta kuumalle puhaltamaan suoraan tuulilasiin..
äkillinen lämpötilanvaihtelu ja sopiva pikkumonttu ilmeisesti hajottaa tuulilaseja aika usein..
Lähetetty: 07 Syys 2005 22:42
Kirjoittaja VesQ
Ei varmaan toimi niin tehokkaasti kuumasta kylmään kuin kylmästä kuumaan tuo lasin rikkoutuminen. Mutta kokeilkaas ottaa tiskikoneesta vesilasi kun se on vielä kuuma ja siihen laskee nopeasti niin kylmää vettä kuin tulee

Lähetetty: 08 Syys 2005 10:25
Kirjoittaja jype
Ilmastointilaite on kätevä talvella jos meinaa ikkunat huurtua, ilmastointi päälle ja lämpöö vivusta niin kyllä aukee ruudut. Tulee vissiin kuivempaa ilmaa ilmastoinnin kautta...

Lähetetty: 08 Syys 2005 15:36
Kirjoittaja KajS
Johan tuossa tulikin tärkeimmät. Mutta ilmastointia ei kannata "säästellä", käyttää aina kun luulee tarvitsevansa, sillä joskus joku vuosi se järjestelmä pitää täyttää uudestaan. Käyttämättömyys saattaa pilata ilmastoinnin aikaisemmin.
Koiria kuljettaessa ihan ehdoton vekotin, tietenkin kuumalla, mutta kostealla ilmalla tai ihan sadekelillä huurteenpoisto ilmastoinnin avulla on varsin tehokasta.
Oikeat ilmastointiremontit on sitten ihanan hintaisia: Muinaiseen koira-autoon (dodgeramvan 89) laitettiin uutta kennoa ja kuivain ja täyttö, töineen kaikkineen jotain 700 egee. Mutta eihän näihin "uusiin" tarvi kun täyttö ja kuivain...
Lähetetty: 08 Syys 2005 16:12
Kirjoittaja Janska
Meillä suositellaan about 1/1.5v välein ilmastointilaitteen perus huoltoa=tyhjennys, täyttö yms tsekkaukset. Tulee kuulemma bakteereja noihin systeemeihin melko helposti...Kukin huoltaa omalla tavallaan...Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
kallista ... elämä on
Lähetetty: 15 Syys 2005 18:22
Kirjoittaja korgie
Janska kirjoitti:Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Siis onpa tosi kallista? Mitä 95€ vuodessa on autoilijan budjetissa...?
Lähetetty: 15 Syys 2005 22:08
Kirjoittaja VesQ
No mieti nyt jos joutuisit maksamaan vaikka kaksinkertaisen käyttömaksun/autoveron yhdestä autosta vuosittain
Kyllä minusta ainakin tuntuu ilkeältä, tosin eipä ole tuollaisista murheita kun eivät vielä 70-luvulla kovin yleisesti ilmastointeja autoihin työntäneet
Mutta elämä on

kallista...
Lähetetty: 16 Syys 2005 07:29
Kirjoittaja korgie
VesQ kirjoitti:Mutta elämä on :D
....autoilu on. Itsellä tulee oman auton mittariin vähintään 50tkm vuodessa, joten siinä vaiheessa ei enää joku kerran vuodessa tehtävä satasen huoltotoimenpide paljoa hetkauta, ja noilla kilometreillä maksaa ilomielin sen ajoneuvoveron lisäksi 500e/v käyttövoimaveron kun saa dieselillä ajella.
Sekin kun on niin moneen kertaan nähty että jos auton huolloista yrittää pihistellä niin se kyllä sitten kostautuu myöhemmin. Jos sanotaan että vanha auto jättää tielle herkemmin kuin uusi, niin kyllä se ero useimmiten on ihan siinä miten niitä autoja hoidetaan; "ai mikä määräaikaishuolto? eihän siihen tarvii kun öljyt vaihtaa..."
Lähetetty: 14 Loka 2005 03:00
Kirjoittaja Megado
Janska kirjoitti:Meillä suositellaan about 1/1.5v välein ilmastointilaitteen perus huoltoa=tyhjennys, täyttö yms tsekkaukset. Tulee kuulemma bakteereja noihin systeemeihin melko helposti...Kukin huoltaa omalla tavallaan...Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Teillä siis tehdään tyhjennys ja täyttö samalla kamalla, eli vanha säilöön ja sitten vaan takasin, mahtaako sama pullo kiertää monessakin eri kylmä aineessa?? Ihan pointtina näin että muutamia mestoja on jossa eri kylmä aineet menee sekaisin, ja sehän ei ole hyväksi. Kun ainakin hinnan perusteella samat kamat laitetaan takasin mitä järjestelmästä on tyhjennetty.
Kunnon huolto sisältää tyhjennyksen asiakkaan auton järjestelmästä, kuivaimen vaihto riippuen koska viimeksi vaihdettu/jos järjestelmä vuotaa. Jos järjestelmä vuotaa niin meillä (firma jossa olen töissä), vaihtoon kuuluu seuraavat osat; vuotava osa tietenkin, Mondeossa herkästi siis lauhdutin kenno (mk3 mondy) ja kuivain. Sisälle laitetaan uudet kamat, ja kompressoriöljy ja yleensä vielä uv valoherkkä aine, osista riippuen hinnaksi tulee 300-500e ja taatusti kestää niin kauan kunnes joku osa taas vuotaa.
Hinnoista hieman että tuo kylmä aine on alkaen 54e/kg joten tuskin sisältyy tuohon 95e hintaa, mitä moni mesta mainostaa. Plus siihen asentajan työ niin ei paljoa jää.
Ja pahin bakteeri tuolle ilmastoinnille on sen sisään päässyt kosteus, joka
kompressoriöljyn kanssa muodostaa hapottavan yhdistelmän ja ajan kanssa se syövyttää niin kompressorin kuin kaikki muutkin järjestelmässä olevat osat.
Mondyn (mk3) kennoista yleensä menee puhki se kohta joka on koriin kiinnitetty. tarkoitan kennon alalaidassa olevaa kumpua, pysty putkessa.
Olikohan tässä tarpeeksi ilmastoinnista
