Sivu 1/1

Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 31 Elo 2009 11:22
Kirjoittaja mikko.sotkamosta
Moi.
Otsikon mukaisesta kamppeesta katkesi jakohihna tyhjäkäynnillä.
Ajoitusta tällätessä tuli tenkkapoo seuraavan ohjeen kohdalla:

"Irroita sulkutulppa sylinteriryhmästä.Asenna ajoitustappi sylinteriryhmään. Työkalu nro 21.104. Kierrä kampiakselia myötäpäivään, kunnes se pysähtyy ajoitustappia vasten."

Missähän tarkalleen ottaen ko. sulkutulppa sijaitsee? Hiton ahdasta joka puolella ja paljon kaiken maailman kiinnityspultteja!
Korjaamo-ohjeessa oli jokin kälynen kuva, josta ei oikein saa mitään tolkkua.
Voikohan tuon ajoitustapin korvata jollakin suoralla vastaavalla (esim.poranterällä), näytöstää kuvassa olevan sellainen väliltä oheneva? Moni millinenhän tuon tulee olla?

Kiitos avusta jo etukäteen, savuja ootellen tv Mikko K.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 31 Elo 2009 15:05
Kirjoittaja Meca
Laturi pitää irrottaa niin sieltä alta paljastuu tulppa. Virallisen työkalun sijaan käynee vaikka M10 jengatangon pätkä, kunhan oikea pituus on tiedossa.

Jos autossa on pumpun remmi vielä paikoillaan, niin pumpun hihnapyärästä löytyy 6mm reikä ja lohkosta vastaava reikä. Pyöritä kampiakselia niin paljon että pumpun hihnapyörän reikä on melkein yläasennossaan ja 6mm poranterällä paikka kohdalleen, niin kampiakseli on oikeassa asennossa. Sitten nokkahihnan hihnapyörällä sama homma ja remmi paikalleen. Samalla kannattaa tehdä jengatangosta säätötyökalu niin on seuraavalla kerralla jo valmiina. Siitä tulpatusta reijästä pyörittää jengatankoa sisään kunnes vastaa kampiakseliin. Siihen kohtaan pyörittää mutterin lohkoa vasten ja toisella mutterilla lukitsee sen paikoilleen. Nyt on valmis työkalu seuraavaa kertaa varten. Näin ainakin onnistuu Sierrassa. Mondeossa on vähän ahtaammat paikat, mutta sama periaate pitäisi päteä siinäkin.

Ennen kuin yrittää käyntiin niin kampiakselia kannattaa pyörittää avaimella pari kierrosta. Jos tökkää vähänkin jossain kohtaa niin ajoitus on mennyt pieleen.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 31 Elo 2009 22:25
Kirjoittaja mikko.sotkamosta
Kiitokset vaan Mecalle vastauksesta.

Joo, tuota tulppausta ounastelinkin asennustuurnan paikaksi, mutta en ymmärtänyt että ratkaisevaa onkin tuurnan pituus, siis että se täytyy punoa siihen kierteillä. Tuossa ohjeen kuvassa se näytti aivan sileältä tapilta joka ohenee väliltä. Mutta nyt selkis.

Pumpun hihna on ollut koko ajan paikoillaan ja käytinkin sitä ja sen hihnapyörän ajoitustappia apuna löytääkseni kampiakselille ajoituskohdan. Nokka-akseliltakin löytyi lukitustapin paikka.

Jäin vaan epäilemään, voiko ajoitus tulla hampaan verran pieleen, koska pumpun hihnapyörän kiinnityspulttien reiät ovat niin pitkät, että yhden hampaan heitto on mahdollista.

Ohjeessanikin nääs lukee:
"Kiristä ruiskutuspumpun hammaspyörän pultit. HUOMIO: Varmista, että pultit eivät ole hammaspyörän uritettujen reikien päässä."

Ja nykyisellä asetuksella on kyllä likimain päässä.
Siksi olisin halunnut vielä varmistaa kammenkin oikean kohdan heti ensimmäisellä purkukerralla.

Sattusikohan Mecalla tai jollakulla toisella olla antaa kammen pysäytystapin tarkkaa pituutta siitä topmutterista eteenpäin, niin homma etenisi. Tai muuta mukavaa konstia.

Tv Mikko K. kourat mustina.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 02 Syys 2009 09:47
Kirjoittaja Meca
Sen erikoistyökalun mitat tuli jakoremmipaketin mukana. Ei valitettavasti ole tallessa enää.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 03 Syys 2009 22:23
Kirjoittaja mikko.sotkamosta
Vielä Mecalle (tai jollekkin asiasta tietävälle).
Kenen valmistajan pakkauksessa tai mistä liikkeestä ostetussa oli ko. työkalun mitat?
Itse ostin Gatesin Powergripin, mutta sen mukana näitä tietoja ei tullut.

tv Mikko

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 03 Syys 2009 22:47
Kirjoittaja samiharju
hae jostain pajalta lainaan ko.työkalu. on varmasti kohdallaan..

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 04 Syys 2009 00:34
Kirjoittaja ekn1
Fiestan korjausoppaan mukaan (vapaasti kääntäen):

ajoituspinni 21-104 voidaan korvata M10 pultilla, jonka pituus on 47,5mm "kannan alapuolelta kärkeen", mutta lisäksi pultin päätä on sorvattava/hiottava (engl. grind) ohuemmaksi (kuvan perusteella sanoisin että noin 3/4 koko kierreosan pituudesta), jotta se sopii paikalleen. Oppaassa ei tosin mainita, kuinka ohueksi pää on tehtävä, mutta olisikohan n. 5mm halkaisija suurin piirtein kohdillaan, ainakin Zetec-moottoreiden ajoituspinnien halkaisija on sen verran.

Kannattaa huomioida, että tämä ohje on Fiestan Endura-DE -moottoria varten, joten Mondeon tapauksessa voi olla ettei sen M10 -pultin päätä tarvitse ohentaa. Mecahan mainitsikin jo edellä, että pultin/kierretangon pituuden säätäminen oikeaksi riittänee.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 04 Syys 2009 10:04
Kirjoittaja Meca
Tilasin remmisarjan Motonetiltä, merkkiä en muista. Siinäkin ohjeessa oli työkalun päätä ohennettu jonkin matkaa, mutta en osaa sanoa onko se ohennus välttämätön. Itse tein työkalun joskus niin, että kampiakselin ollessa oikeassa kohtaa pyöritin jengatankoa sisään kunnes se vastasi kampiakseliin. Mutta en osaa sanoa onko mitta silloin tuo 47.5mm vain jotain muuta, kun ei sitä ohennusta ole.

Tuossa on kuva virallisesta työkalusta
http://www.drapertools-online.com/b2c/B ... kmno=61262

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 04 Syys 2009 12:14
Kirjoittaja ekn1
Tarkalleen ottaen tuossa linkitetyssä kuvassa taitaa olla Zetec-moottorin ajoituspinni, joka on vain 38mm pitkä, mutta muutoin se oleellisesti on oikeannäköinen.

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 16 Syys 2009 14:07
Kirjoittaja Meca

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 21 Kesä 2013 10:40
Kirjoittaja hpkatteli
termos kaikille..

meitillä työn alla tuollainen 98 vuoden mondeo 1,8td koneella, jakoremmi porsinu ja kansi rempattu, nyt kokoamisvaiheessa. Uusin samalla ruiskupumpun hihnan, mutta en ole ihan varma tuliko alakerran ajoitus kohdalleen pelkillä tussimerkinnöillä. Mulla oli laturi ja sen alla oleva peiteprikka (kuusiokolokärjellä) auki, mutta en saanu sieltä mitään vastinpintaa tuollaisella tangolla kokeilemalla. Onko se vaan kokeiltava uusiks ettei tarvi purkaa kaikkea uusiks sitte ku kaikki muut on kasassa?

Onhan se siis 1998 vuoden mondeossa varmasti niin että ajoitustyökalu laitetaan laturin alta sieltä kolosta? Neuvokaas tyhmää kun kerkiätte..

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 21 Kesä 2013 11:20
Kirjoittaja country sedan
Kampiakselin vastapaino tökkää työkaluun kun on 1 ylhäällä. Kannattaa samalla tarkistaa, että alapyörät on vielä kunnolla kiinni jos kerran on jakopää vammaa ollu. Ei olis ensimmäinen 1,8 jossa tulee remonttia kun alapyörät ruopasee akselilla..

Re: Mondeo 1.8 turbodiesel vm-94 ajoitusohjetta kaivataan!!

Lähetetty: 04 Heinä 2013 12:26
Kirjoittaja hpkatteli
country sedan kirjoitti:Kampiakselin vastapaino tökkää työkaluun kun on 1 ylhäällä. Kannattaa samalla tarkistaa, että alapyörät on vielä kunnolla kiinni jos kerran on jakopää vammaa ollu. Ei olis ensimmäinen 1,8 jossa tulee remonttia kun alapyörät ruopasee akselilla..
Kiitos paljon!! katsotaan vielä kerran uusiksi ja tarkistetaan toi alakertakin!