Sivu 1/1
Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 18 Elo 2009 14:45
Kirjoittaja Heinämies
Ennen syyssateita on ohjelmassa takakaarien laitto. Nuo kaaret on muuten hyvässä kunnossa eikä niitä ole näemmä koskaan operoitukaan, mutta ne sisäänpäin kääntyvät "reunat" on turvonneet monin paikoin. Todennäköisesti peltiä ei tarvitse poistaa kuin tuon reunan verran ja sauman saa vedettyä siihen reunan ja lokasuojan taitekohtaan. Ilmeisesti kuitenkin jos kaarikorjauksessa peltiä joutuu poistamaan enemmän, tulee vastaan toinen sisempi pelti. Tuo sisempi pelti pitää ilmeisesti hitsata pyöräkotelon puolelta kiinni todella hyvällä ja tiiviillä saumalla ettei sinne pääse rapaa muhimaan mistään.
Onko antaa käytännön neuvoja niin että saa aikaiseksi laadukkaan lopputuloksen?
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 18 Elo 2009 19:17
Kirjoittaja xtaaviankka
Puhdistat hitsattavat pinnat ruosteesta, sisäkaaren pellit voi tehdä useammasta palasta, se helpottaa hitsaustyötä sinänsä, että saa oikeaan muotoon...esim.
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 18 Elo 2009 22:25
Kirjoittaja Heinämies
Okei... eli palapelitekniikka käy sisäkaarien laittoon hyvin. Aika haasteellinen hitsattava kuitenkin, kun siinä ollaan pää pyöräkotelossa.
Kun ulkokaari on saatu paikoilleen, ja sisäkaari hitsattu siihen kiinni niin miten saan ruostesuojattua sisäpuolelle jäävät kohdat? Ulko- ja sisäkaari vedellään päältäpäin sinkkimaalilla + muut normimömmöt mutta jos sisäpuolelle ei saa mitään laitettua niin eikö ne lähde hyvin piakkoin ruostumaan?
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 19 Elo 2009 17:55
Kirjoittaja xtaaviankka
Sisäverhoilua irti ja sitä kautta voi päästä ruiskuttamaan koteloihin, voihan sinne porata reiän sisäpuolelle, johon sitten laittaa kumisuojan. ( jos jää sisälokasuojan alle ).
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 27 Elo 2009 20:30
Kirjoittaja Heinämies
Tuossa lähistöllä sijaitsee paikallisen "autoliikkeen ulkoilmamyymälä" (=jobbarin paskat ruostuu pihalla). Katselin mielenkiinnosta erästä -92 farkkusierraa. Nelipisteruiskulla tietty jo. Elegantisti himmennyt punainen maalipinta yhdistettynä ala-arvoisesti tehtyihin ruostekukkasten "ehostuksiin" antoi jo riittävän luotaantyöntävän vaikutelman jota tehosti irtirepsottavat kojelaudan jotkut nappulat ja ikkunatiivisteet. Pikku voimisteluliike ja vilkaisu pohjan suuntaan kruunasi täydellisyyden. "Hepaten" kiinni laitettu pohjanpuoleinen helma (vas.) noin puolen metrin matkalta ilman mitään ruostesuojakäsittelyä tai alustamassaa. Hyvin oli uusioruoste jo otteensa saanut siitä

. Samaten nuo kohdat mitkä mie suurella työllä omastani laitoin tip top kuntoon olivat "odottamassa hitsaajaa".
Tämä autoharrastajan kesäloman puuhalandia vaihtaisi omistajaa 980 eurolla
Taitaa tuo miun sierain olla noine hyvineen vähintään 1500 euron arvoinen 8) .
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 27 Elo 2009 20:45
Kirjoittaja Beornegar
Ompas mukavan hintainen Sierra, kun omani sain 500 ja on loistavassa kunnossa. Myöskin myynti-ilmoituksia näkee helposti alle tuhannen ja ainakin myyjän mukaan erinomaisessa kunnossa.
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 27 Elo 2009 21:03
Kirjoittaja Heinämies
Joutuisinkohan mie "etesvastuuseen" jos kävisin viikonloppuna ottamassa muutaman kuvan ja laittaisin tänne teidän ihailtavaksenne

.
Samanlainen peli kuin tuo allaoleva, mutta tuo onkin siisti. Liian hinnakas tosin...
http://www.nettiauto.com/yritys/dukopar ... ra/2718282
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 28 Elo 2009 17:07
Kirjoittaja jn79
Kuvia näytille vaan.
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 28 Elo 2009 18:35
Kirjoittaja duckworth
Heinämies, kun oot paljon kertonu täällä ruostevauroista ja niiden korjaamisesta, niin laitan muutaman kohdan joka kannattaa tarkistaa Sierrasta, ihan vain kannustaakseni...

Oma yksilö ei ollut ruostunut kaarista tai iskarinkupeista, mutta kyllä sitä mätää riitti
Tankin ympärys kannattaa tutkia, kuin myös pyöräkoteleiden reiät
isommat ja
pienemmätkin. Hyvä massaus kun ei takaa mitään, omassa oli kovat lupaukset viimeiseen saakka tehdyistä ruoste käsittelyistä, ja mömmön alta löytyi tukevasti yllätyksiä. Kaikki reiät eivät välttämättä näy, etenkään
runkopalkeista, jotka kannattaa hitsata ajallaan.
En tiedä sun auton kunnosta ostohetkellä, mutta omani oli todellä hyvässä kunnossa lukuunottamatta ohjurikumi ongelmaa, katsastukseenkin selvittiin yhden paikan hitsauttamisella penkin alle, ja siitä huolimatta olen saanut näyttää migiä aika paljon. Tällaista se on Sierrojen kanssa jos kunnolla tekee

Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 29 Elo 2009 14:22
Kirjoittaja Heinämies
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 29 Elo 2009 17:17
Kirjoittaja tursas
Heinämies kirjoitti:

Varmaan tehostamaton kaasari, sama ku mulla, hinta on kova, toisaalta hienoa peltiä näkyvissä ja kuluttajaystävälliset maksuehdot...

Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 29 Elo 2009 17:30
Kirjoittaja Foordson
Kun sitä ruostetta rupeat poistamaan niin suosittelen hiekkapuhallusta. Tosin jos ruoste ei ole vielä edennyt kovin pitkälle niin sen saa kyllä muillakin konsteilla poistettua kuten teräsharja laikalla.
Tulee nimittäin aivan turhaa työtä jos sitä ruostetta ei poisteta kunnolla vaan lyödään maalit/massat vain niskaan. Tullut huomattua tämäkin asia liian monta kertaa.
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 29 Elo 2009 22:34
Kirjoittaja Heinämies
Eipä tuossa nyt ole poistettavaa enää.... mitä nyt tietty nuo takakaarien reunat. Pohja tuli käytyä alkukesästä hyvin tarkkaan läpi ja kaikki kohdat laitettua. Helmoissa olleet kukkaset kitkin pois appiukon halpishiekkapuhaltimella.
Mitä tulee tuohon alakuvan valkoiseen Fordiin, niin omani on huomattavasti siistimpi kaikin puolin. Pohjaa en tuosta enää viitsinyt kömpiä katsomaan.
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 05 Syys 2009 22:09
Kirjoittaja Jogiin
Itekkin kävin tuota vilkaisemassa kun pihaan oli ilmestyny... Ensi vaikutelma oli ihan hyvä mutta tarkemmin tutkiessa huomasin samat ongelma kohdat

Siksipä sorruin myöhemmin tohon farkku audiin...
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 05 Syys 2009 22:37
Kirjoittaja Foordson
Omassakin näkyy noissa tiivisteissä tuollaistaa kuplaa, mutta ruostetta ei ainakaan kuskin oven tiivisteen alla ollut vaan sellaista valkoista jauhoa. Olisko tuo sitten hapettunut jotenkin

Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 03 Loka 2009 20:58
Kirjoittaja samiharju
Vaihdoin viime kesänä kaaret Sierraan, opetellen, kun eka vaihto kyseessä..
http://www.netikka.net/samih/kaari1.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari2.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari3.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari4.jpg
amatööriltä meni 3h per puoli, siihen lisäksi kittaus, hionta ja maalaus jotka teki kaveri. kaikki huono kannattaa reilusti leikellä pois, hitsauksen kanssa ei saa pitä minkäänlaista kiirettä, piste sinne toinen tänne kunnes koko matkalta on hitsattu. sauman hionnan jälkeen kannattaa laittaa takapuolelle valo ja katsella mistäpäivä paistaa läpi, siihen taas hitsiä jne kunnes sauma on ummessa koko matkalta. Maalaustyön jälkeen kannattaa sisäpuoli kyllästää kotelosuoja-aineella niin että piisaa... piiloon jäävään saumaan kunnolla koriliimaa tms ettei pääse kosteus mihinkään väliin jos sinne piilopuolelle kaikesta huolimata jää rakoja..
Re: Takakaarien hitsaus
Lähetetty: 04 Loka 2009 11:56
Kirjoittaja Beornegar
Ja kannattaa myös ennen hitsausta vähän testailla minkä paksuista peltiä autossa on... Tuossa viikko sitten hitsailin kaverin takakaaria ja oli kyllä ihan kaljatölkeissä käytettävän pellin tasoa. Eihän sellaista edes tigillä pystynyt hitsaamaan, suli pelti vain alta. Mikillä sai juuri ja juuri tarpeeksi alhaisen lämmön että pystyi hitsaamaan.